Hjælp søges til syg cichlide
Fra : Keyser Soze

Dato : 11-03-01 23:10

Jeg har overtaget fire stk. managuense, en han og tre hunner, de er omkring
seks - syv år gamle og 30 - 35 cm lange.
Hannen har for godt halvanden måned siden fået et sår på munden, overlæben,
som ikke vil læges. Den ene dag kan det se ud til at være i betydelig
bedring, som om det er halvvejs helet, for næste dag at være lige slemt
igen. Jeg har ingen observationer, der tyder på, at det skulle være
mundkampe eller gravearbejde, der holder det ved lige. På plussiden kan det
siges, at det øjensynligt heller ikke breder sig, ihvertfald har det ikke
gjort det, i de to uger jeg har haft dem.
Jeg har kørt en Dessamor-svampekur, men den har ikke haft nogen effekt. Der
var heller ikke nogen vatagtig belægning at se, men det var det eneste, jeg
kunne finde på.
Hans "humør" virker ikke påvirket af det, han er lige nu den stolte fader
til 1000+ unger, ligesom appetitten heller ikke er nedsat. Ingen af hunnerne
er ramt/smittet.
Hvad gør jeg? Det påvirker som sagt ikke fisken synligt, men det er grumt
for mig at se på. Desuden er han ret dyrebar, da han jo er ene hane i
hønsegården.

Håber at nogen har et bud på hjælp

Keyser Soze

Fra : Henrik Foslund

Dato : 13-03-01 13:54

Hej
Jeg har selv cichlider af den store størrelse, der er nogen svampe\sår som
intet medicin kan tage, det kan kun fjernes på en måde og det er med salt.
I min 960L balje har jeg været helt oppe på 6-7 kg salt, trappet op over en
periode på 1,5 md.
Der var nemlig svamp i finnerne, jeg havde prøvet alt, troede jeg, for med
masser af salt og tålmodighed vendte det efter en 4 mrds tid. Og det var et
råd jeg havde fået af en fyr, med en enorm viden omkring cichlider.
Det kunne have endt med døden.
Jeg prøvede og det hjalp sgu!
Hermed er et godt råd givet videre.
MVH
Henrik
H.Foslund@image.dk

Fra : Madsen

Dato : 14-03-01 23:02

"Henrik Foslund" <H.Foslund@image.dk> skrev:

> I min 960L balje har jeg været helt oppe på 6-7 kg salt, trappet op over en
> periode på 1,5 md.

Så meget salt har jeg dog aldrig været oppe på, men jeg har ofte
doseret 250-300 gr. i et 128 ltr´s akvarie hvor indbyggerne havde
svampelignende angreb på finner og sider. Allerede efter et døgn
var det totalt forsvundet. Jeg har også gode erfaringer med at
hælde lidt salt i akvariet hvis jer observerer at mine cichlider går
og »klør« sig på sten og rødder.
De gange jeg har brugt salt til dosering i akvariet har jeg købt det
der kaldes Groft Fransk Middelhavssalt.
Det kan somregel købes i Brugsen og bliver så selvfølgelig opløst
i en skål vand, inden jeg hælder det i akvariet.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)