Mere FIK
Fra : Thore Sorensen

Dato : 03-02-03 11:38

Hej alle...

Der har været et par indlæg om FIK-koretne, men jeg savner et par
svar...

Jeg købte for et par år siden nogle FIK kort fra banken
(FIK 65 (04-92) 252 - 001), som jeg sender sammen med fakturaen til
kunderne.

Jeg løber snart tør...og i stedet for at bestille nye hos banken, ville
jeg tegne dem i f.x. CorelDraw.

På et tilfældigt kort står der:
+71< 000000000001685 +XXXXXXXX
X'erne er mit kreditor nr. 1685 er den ID, jeg kender indbetaleren på.
De kort jeg har fra banken er der værdien 8 mellem hver.

Spørgsmålet er: Må jeg det? Og OCR-linien (jeg har OCR-B
truetype-fonten)...kan jeg bare lave en tilfældig nummerserie?
Jeg overtræder vel ikke nogen copyrightregler?

De kort jeg har fra banken er perforerede lodret i h.side
(kvitteringsdelen), men det anser jeg ikke for et problem en saks 4/5
-dele ikke kan klare...

Eller skal jeg trykke kontonr. på fakturaen i stedet for?
Mine fakturaer er hjemmedesignet og printes på laserprinter i ca 50
exemplarer ad gangen, hvorefter, når jeg skriver en faktura, lægger en
fortrykt i laserprinteren, og beder PC-plus printe fakturaen i 4
exemplarer.(een fortrykt og 3 hvide ark) Det har fungeret fint i 12
år...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Incognito

Dato : 03-02-03 11:51

Skal du lave dine FI kort selv, skal OCR linien godkendes af BG Bank...og
det koster vist knaster!

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 03-02-03 11:56

> Skal du lave dine FI kort selv, skal OCR linien godkendes af BG Bank...og
> det koster vist knaster!

Jeg ringede engang og spurgte PBS*. Eneste krav var at der skulle
indsendes 10 udskrevne prøveeksemplarer.

Jeg er lidt mere bekymret for om man må benytte OCR B. Er den frit
tilgængelig?

* Undskyld min dårlige hukommelse, men jeg mener bestemt at det var PBS.
Det er så vidt jeg husker dem, der skal godkende FI-kort.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : TI

Dato : 03-02-03 14:08

Du kan købe blanke ark/kort der er perforerede så det passer med kortene.
Jeg har tidligere fundet en skabelon til FIK kort på nettet, det lå i et
word format.

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-02-03 14:41

Kaare Rasmussen wrote:

> [...]
>
> * Undskyld min dårlige hukommelse, men jeg mener bestemt at det var
> PBS. Det er så vidt jeg husker dem, der skal godkende FI-kort.
se evt. http://www.kreditbanken.dk/pdf/KA71.pdf
Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-02-03 15:26

"Kaare Rasmussen" <kar@kakidata.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er lidt mere bekymret for om man må benytte OCR B. Er den frit
> tilgængelig?

Den hørte med til Corel 4.0, så jeg vil mene, den er frit tilgængelig.

PS: OCR A hørte også med.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-02-03 19:55

On Mon, 3 Feb 2003 11:50:36 +0100, "Incognito"
<want@no-spam.com> wrote:

>Skal du lave dine FI kort selv, skal OCR linien godkendes af BG Bank...og
>det koster vist knaster!

BG Bank har intet med FI-kort at gøre.
FI-kort skal godkendes af PBS og det koster ikke en øre.

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-02-03 20:00

"Knud Berggreen" <usenet@berggreen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> FI-kort skal godkendes af PBS og det koster ikke en øre.

Næsten rigtigt.

Det koster porto samt FI-kort..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : noldi

Dato : 29-07-03 16:16

"Bjørn Jørvad" skrev d. 03-02-03 20:00 dette indlæg :

> "Knud Berggreen" <usenet@berggreen.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

KLIP

Er der nogen som eventuelt kender et lille program som kan beregne OCR
linien, og som kan køre sammen med Excel eller Access.
venlig hilsen
Jytte

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Moskjær Anderse~

Dato : 30-07-03 07:56

"noldi" <noldi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som eventuelt kender et lille program som kan beregne OCR
> linien, og som kan køre sammen med Excel eller Access.

Tag et kig på http://www.viber.dk/ocr_girokort.htm. Har godtnok ikke selv
prøvet programmet.
Ellers er der måske noget at komme efter på
http://regnskabsprogrammer.homepage.dk/

Kurt Moskjær Andersen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 30-07-03 19:01

On Tue, 29 Jul 2003 15:15:50 GMT, "noldi"
<noldi.news@kandu.dk> wrote:

>KLIP
>
>Er der nogen som eventuelt kender et lille program som kan beregne OCR
>linien, og som kan køre sammen med Excel eller Access.

Jeg har nogle der kan beregne, og et af dem kan lave en
liste med f.eks. 50 fortløbne numre:

http://home1.stofanet.dk/berggreen/download/fi-id10.zip

http://home1.stofanet.dk/berggreen/download/fibetl10.exe

Fra : Incognito

Dato : 04-02-03 09:53

> BG Bank har intet med FI-kort at gøre.
> FI-kort skal godkendes af PBS og det koster ikke en øre.

BG Bank...PBS...beklager En trykfejl fra min side..

Fra : Ole Geisler

Dato : 03-02-03 19:58

wrote:

>Skal du lave dine FI kort selv, skal OCR linien godkendes af BG Bank...og
>det koster vist knaster!

De skal godkende det hele, men det er ganske gratis. Jeg fik udleveret
en hel mappe i min bank om kravene, incl. et transparent overlay så
man selv kan kontrollere.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Aut. baatnakke, flueknepper og alvidende limsten

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-02-03 20:26

> [...]
> kunderne.

> Jeg løber snart tør...og i stedet for at bestille nye hos banken, ville

Det er jeg ikke sikker på man må....Men kan ikke lige præcis huske det,
Dem der laver girokort skal ha et godkendelses nummer som de skal printe på
alle de girokort de sælger.

> På et tilfældigt kort står der:
> +71< 000000000001685 +XXXXXXXX
> X'erne er mit kreditor nr. 1685 er den ID, jeg kender indbetaleren på.
> De kort jeg har fra banken er der værdien 8 mellem hver.

Det kan du ikke regne med, Da det program der skriver ocr linien generer en
kontrolkode ud fra alle tal i den midterste talrække.

+71< 000000000001685 +XXXXXXXX
+71< = Fortæller hvílket typeGirokort du bruger
000000000001685 = Dine data, Feks Kunde Nr ( Tlf nr) og faktura Nr og her er
det sidste tal så kontrolkode generet ud fra de tal midterlinien.
XXXXXXXX = Fortæller at pengene skal ind på din konto. ( Kan flyttes til
hvilken som helst bank man ønsker, Da +XXXXXXXX tilhører dig.
Jeg har feks. fået min flyttet over i danske bank, så jeg ikke skulle flytte
mine penge hele tiden

Min midterste Ocr-linie består af telefonnummer på kunden, samt det faktura
nr regning vedrører.
Mit regnskabsprogram styrer det selv når jeg vælger at udskrive fakturaen

> Spørgsmålet er: Må jeg det? Og OCR-linien (jeg har OCR-B
> truetype-fonten)...

Du skal faktisk benytte OCR-B.

Og samtidig er der klare regler for hvor ocr linien skal stå helt præcis i
bundlinien af girokortet
Her findes en gennemsigtig skabelon, som man kan bruge, så man kan se om det
passer.

Så længe folk betaler over homebank er der ingen problemer, de kommer først
hvis en af dine kunder bevæger sig feks. banken eller på post huset, hvor
Ocr-linien læses masinelt.

Mvh
Brian Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-02-03 20:39

Brian Jensen wrote:

> hvis en af dine kunder bevæger sig feks. banken eller på post huset, hvor
> Ocr-linien læses masinelt.

Meget præcist nonsens,
fakta er, at hvis din printer ikke skriver OCR-B, eller skriver det
på rette sted, så får du en opringning eller et brev fra PT,

når de har mere en to manuelle indtastninger af skrift (mit skøn).

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-02-03 21:49

> [...]
> på rette sted, så får du en opringning eller et brev fra PT,
>
> når de har mere en to manuelle indtastninger af skrift (mit skøn).

Det er jo også det jeg mener.
Er linien ikke skrevet med OCR-B Eller placeret på rette sted kan deres
maskine ikke læse Ocr-linien, Deraf en manuel indtastning til følge..
Men via Netbank, er det en selv der taster Ocr-Linien ind....

Mvh

Brian Jensen
..

Fra : Thore

Dato : 03-02-03 23:24

On Mon, 3 Feb 2003 20:25:41 +0100, "Brian Jensen" <brian@bbbj.dk> wrote:

> [...]

>det sidste tal så kontrolkode generet ud fra de tal midterlinien.
>XXXXXXXX = Fortæller at pengene skal ind på din konto. ( Kan flyttes til

Præcis...de 1685 står på det ene kort...det næste står der 1693 på...
Så kunne jeg jo bare lave det forfra med 1000 -1008 -1016 m.v.
Der står alle nullerne, fordi jeg ikke bruger kundenr. m.m.
Jeg vedlægger simpelthen et indbetalingskort sammen med fakturaen...
På min egen kopi skriver jeg ID'en på, så jeg kan se, når beløbet er
indbetalt, og bogfører beløbet som indgået manuelt i PC-Plus.

> [...]
>bundlinien af girokortet
>Her findes en gennemsigtig skabelon, som man kan bruge, så man kan se om det

Ja, men jeg kan da bare bruge en lineal...:) I CorelDraw, som jeg ville
bruge til det, skal jeg bare vælge OCR-B i 10 dpi med en karakterafstand
på 6%, så passer det lige i øjet...

>Så længe folk betaler over homebank er der ingen problemer, de kommer først
>hvis en af dine kunder bevæger sig feks. banken eller på post huset, hvor
>Ocr-linien læses masinelt.

Ja, men det kunne jo komme an på en prøve....

Jeg tegnede lige tingen i dag....men kan da osse se, at det er jo
temmelig besværligt at skulle ændre den ID ...det skal jo gøres tre
forskellige steder på kortet....og da CorelDraw i denne situation
fungerer som textbehandling, er det jo besværligt...men jeg kan ikke
lige huske, hvad jeg betalte for de 200 stk...(bruger ca 100/år)...

Mit sidste spørgsmål i det oprindelige indlæg...er der nogen
copyrightregler?....et eller andet trykkeri har jo trykt det for banken
oprindeligt...?

Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0 ie 1993
Pluto 1.2 SX 1996
Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-02-03 22:44

On Mon, 03 Feb 2003 23:24:01 +0100, Thore <dinotec@pc.dk>
wrote:

> [...]
>På min egen kopi skriver jeg ID'en på, så jeg kan se, når beløbet er
>indbetalt, og bogfører beløbet som indgået manuelt i PC-Plus.

Det med 8 holder ikke. Hvis dit første fakturanummer er 100
så er kontrolcifferet 8 og dermed er identen 1008.
Som du kan se af nedenstående, så passer din teori kun til
et vist punkt, nemlig til og med faktura nr. 104 hvor
identen er 1040 men på faktura 105 er identen 1057 altså 17
mere end forrige. Og det går igen galt på faktura nr. 116.
Listen er lavet ved hjælp af det lille program som jeg
nævnte tidligere hvor jeg blot bestilte en liste med 26
fortløbne numre fra nr. 100.

1 100 000000000001008
2 101 000000000001016
3 102 000000000001024
4 103 000000000001032
5 104 000000000001040
6 105 000000000001057
7 106 000000000001065
8 107 000000000001073
9 108 000000000001081
10 109 000000000001099
11 110 000000000001107
12 111 000000000001115
13 112 000000000001123
14 113 000000000001131
15 114 000000000001149
16 115 000000000001156
17 116 000000000001164
18 117 000000000001172
19 118 000000000001180
20 119 000000000001198
21 120 000000000001206
22 121 000000000001214
23 122 000000000001222
24 123 000000000001230
25 124 000000000001248
26 125 000000000001255

/Knud

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-02-03 23:43

> [...]
> 17 116 000000000001164
> 18 117 000000000001172
> 19 118 000000000001180
> 20 119 000000000001198
> 21 120 000000000001206
> 22 121 000000000001214
> 23 122 000000000001222
> 24 123 000000000001230
> 25 124 000000000001248
> 26 125 000000000001255
>
> /Knud
>
> --
> Berggreen Service
> Software Sales & Distribution in
> Denmark, Norway, Sweden, Finland, Germany and Austria

Hvis du anvender fakturanummer (efter alle nullerne), vil du som ovennævnt
få et checkciffer som sidste ciffer. Det i fakturaen anførte ID-nr. (lig
fakturanumret) kan jo så blot være de sidste betydende cifre _med undtagelse
af det sidste ciffer_, der jo var checkcifret.

Du skal så blot huske at reservere et FIK til hvert fakturanr., hvis de er
pre-trykt. Og for så at imødekomme de debitorer, der inden betaling "har
smidt dem ud", tager du et skønnet antal ud af stakken af FIK med det
højeste nr., hvor du blot registrerer tallonen med det oprindelige nr., så
din debitorkontrol stadig virker.

Du skal medsende FIK også til de debitorer, der bankoverfører i stedet for
FIK'er - eller også, hvis du kan styre det, undlader at sende FIK med til de
debitorer, der alligevel bankoverfører, og så gemme dem som reserve til de
andre tilfælde, hvor et FIK er "bortkommet"

Sådan hard det virket her under præcis de samme konditioner i mange år.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 06-02-03 19:16

On Wed, 5 Feb 2003 23:42:56 +0100, "Karsten Jensen"
<skvadder@mikler.dk> wrote:

> [...]
>fakturanumret) kan jo så blot være de sidste betydende cifre _med undtagelse
>af det sidste ciffer_, der jo var checkcifret.

Jeg fatter ikke hvad du siger. Nu har jeg ikke noget problem
med FI-kort, men Thores teori med at lægge 8 til foregående
nummer holder i hvert fald ikke.

> [...]
>smidt dem ud", tager du et skønnet antal ud af stakken af FIK med det
>højeste nr., hvor du blot registrerer tallonen med det oprindelige nr., så

Hvis man bestiller fortrykte med fortløbende nummerering så
vil identen se ud som jeg har anført på den nævnte liste. Et
fortrykt indbetalingskort kan dermed administrativt kun
benyttes sammen med en specifik faktura.
Det jeg har lavet programmet til, og som jeg formoder at
Thore er ude efter, er selvudskrevne FI-kort hvor man selv
angiver identifikationen.

> [...]
>debitorer, der alligevel bankoverfører, og så gemme dem som reserve til de
>andre tilfælde, hvor et FIK er "bortkommet"

I så fald bør der ikke være sammenfald mellem
indbetalingskortets ident og fakturanummer. I stedet bør man
have en liste/base hvor man angiver hvilken faktura der har
fået hvilket FI-ident med risiko for at man ikke får noteret
rigtigt.

/Knud

Fra : John Bistruppe

Dato : 17-02-03 01:10

usenet@berggreen.dk (Knud Berggreen) wrote in news:3e41844c.5014921
@news.stofanet.dk:

> Listen er lavet ved hjælp af det lille program som jeg
> nævnte tidligere

Gider du nævne det igen ?

Kan jeg iøvrigt rette en eksisterende giroformular i programkoden (i
bogholderisoftwaren) ved at ændre kortart nummeret fra 04 til 05 og
indsætte eget CVR nummer som de første 8 cifre i identen - og så forvente
at kontrolcifferet beregnes rigtigt ?

(kortart 05 + eget CVR SKAL bruges til visse virksomhedstyper, da
betalingen går gennem myndighedskontrol, på myndighedernes eget
gironummer).

MVH