Opslag: EKPP websted søsættes
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 10:21

EKPPs websted er nu klar til at blive søsat.

EKPP er en europæisk huledykningsgruppe, der i sommer satte
verdensrekord i hulepenetrering i Doux de Coly.

Læs mere på <http://www.ekpp.de> - på engelsk.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Lars S. K.

Dato : 03-02-03 10:30

Flot Peter.
Men der er en stor Scriptfejl på side 3.

/ L

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 11:23

Lars S. K.:

> Flot Peter.
> Men der er en stor Scriptfejl på side 3.

Nu er det vel lidt svært at tale om "side 3" på et websted.

Scriptfejl må tilhøre tællere, for de er det eneste dynamiske der er på
siderne.

Fra : Lars S. K.

Dato : 03-02-03 12:57

> Nu er det vel lidt svært at tale om "side 3" på et websted.
>
> Scriptfejl må tilhøre tællere, for de er det eneste dynamiske der er på
> siderne.

Du er ikke så dum Peter.

....spøg til side.
Jeg synes siden er flot - men faldt lige over et billede af en HID lygte på
billedsiderne.
Der står:

"A backup 18W HID head for you pocket with E/O wet connectors. Makeshift
protector of the bulb slug assembly. "

....men jeg kan overhovedet ikke finde hoved eller hale på lygten...
Kan du forklare lidt om den ?

/L

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 13:38

Lars S. K.:

> "A backup 18W HID head for you pocket with E/O wet connectors.
> Makeshift protector of the bulb slug assembly. "
>
> ...men jeg kan overhovedet ikke finde hoved eller hale på
> lygten... Kan du forklare lidt om den ?

Det du ser er et lygtehoved (med beskytter om selve glasset). Firkanten
er en HID spændingomformer.

Det tilkobles batterikanisteren gennem vandtætte stik (til venstre).

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-02-03 13:51

Peter Fjelsten wrote:
> EKPPs websted er nu klar til at blive søsat.

Tillykke med projektet Pter og andre der måtte være tilknyttet - godt
arbejde.

Dog har jeg en bøn: forsiden er for bred til 800x600 opløsning. Kan du ikke
lave den så man ikke skal sidescrolle hele tiden...

Didrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 14:14

Jens Didriksen:

> Dog har jeg en bøn: forsiden er for bred til 800x600 opløsning.
> Kan du ikke lave den så man ikke skal sidescrolle hele tiden...

Prøv en anden browser. InterNed Exploder kan åbenbart ikke finde ud af
at ombryde teksten ordentligt. Jeg kan anbefale Opera.

Siden er lavet således den er strækbar - der er ingen faste bredder
(kun billederne samt evt menuen til højre)

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-02-03 14:18

> [...]
>
> Siden er lavet således den er strækbar - der er ingen faste bredder
> (kun billederne samt evt menuen til højre)

Peter: det er utroligt dårlig webdesign at brugerene skal skifte den browser
som utrolig mange mennesker anvender, men det må du selv om - nu er du klar
over problemet.

Didrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 14:28

Jens Didriksen:

> Peter: det er utroligt dårlig webdesign at brugerene skal skifte
> den browser som utrolig mange mennesker anvender, men det må du
> selv om - nu er du klar over problemet.

Tak for kritikken (ærligt ment).

Ifølge statistikkerne for stedet anvender 10% en opløsning på 800*600
og derunder. 80% anvender IE. I 1024*768 er der ikke problemer med IEs
dårlige ombrydningsalgoritme.

Siderne er designet efter standarder og ikke browsere. Hvis standarden
siger at noget skal gøres på X måde og IE ikke gør det på X måde,
følger jeg standarden og ikke en yderst fejlbehæftet browser.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-02-03 14:57

>80% anvender IE.

Forkert, det må være en meget gammel statistik du har fat i, IE brugere er
oppe omkring 96%

> Siderne er designet efter standarder og ikke browsere.

Browsere sætter standarden.

>Hvis standarden
> siger at noget skal gøres på X måde og IE ikke gør det på X måde,
> følger jeg standarden og ikke en yderst fejlbehæftet browser.

Det er da ikke rigtig i DIR ånden at kode noget som ikke virker for at følge
en standard.

mvh
Jonas - Prof. Websnedker

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 15:27

Jonas Lüttichau:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
>
> Forkert, det må være en meget gammel statistik du har fat i, IE
> brugere er oppe omkring 96%

.... for vores site! Heldigvis synes DIR-dykkere at være klogere ned
gennemsnittet... :)

Næh. Det gør W3C. Sagde du du var prof. websnedker? :)

> Det er da ikke rigtig i DIR ånden at kode noget som ikke virker
> for at følge en standard.

Jow. For standarden er den "rene" ånd, den bedst mulige udvikling når
man tager højde for mange typer brugere ... :)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-02-03 16:53

> ... for vores site! Heldigvis synes DIR-dykkere at være klogere ned
> gennemsnittet... :)

Du skal huske ikke at tælle alle de gange du sidder og tester og beundre dit
eget værk :)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 17:17

Jonas Lüttichau:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du skal huske ikke at tælle alle de gange du sidder og tester og
> beundre dit eget værk :)

Der er (en relativt) stor penetration af Opera i Tyskland.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-02-03 17:35

> Der er (en relativt) stor penetration af Opera i Tyskland.

Jeg forstår godt det du siger, men det er alligvel ret sort!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-02-03 18:21

> Ifølge statistikkerne for stedet anvender 10% en opløsning på 800*600
> og derunder. 80% anvender IE. I 1024*768 er der ikke problemer med IEs
> dårlige ombrydningsalgoritme.

Design til 800X600 i stedet, hvis du forventer 1024X768.

Smukt arbejde, også under kølerhjelmen. Jeg kan mægtigt godt lide din
brug af designskabeloner, og designet deraf.

Skriften er temmelig stor, måske skulle det styres lidt mere.

vh Flemming Rubini

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-02-03 19:32

Flemming Rubini:

> Design til 800X600 i stedet, hvis du forventer 1024X768.

Hmm. Afhængigt af folks brok, kan dete være jeg ændrer det (ahhh, CSS,
hvor er det dejligt!)...

> Smukt arbejde, også under kølerhjelmen. Jeg kan mægtigt godt lide
> din brug af designskabeloner, og designet deraf.

Takker.

> Skriften er temmelig stor, måske skulle det styres lidt mere.

Nej. Jeg vil lade folk selv styre det: der er ikke noget værre end at
se skrifter defineret i px og til dels i pt.

Min er defineret som 1 em - jeg ved godt at 1 em i IE er meget stor,
men den er fin i Mozilla og Opera.

Dette er alt for OT, jeg fortsætter gerne på mail. EOD herfra

Fra : Søren Ravn

Dato : 03-02-03 15:34

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> lave den så man ikke skal sidescrolle hele tiden...

Hvad med at købe et par briller eller en ny Monitor, så du kan køre 1024x768
lige som alle andre
Søren Ravn

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-02-03 17:43

> Hvad med at købe et par briller eller en ny Monitor, så du kan køre
> 1024x768 lige som alle andre
> Søren Ravn

1) I modsætning til Peter så skamrider jeg ikke såkaldte standarder blot
fordi de er standarder. Standarder på en hjemmeside er kun noger værd
såfremt at alle brugerer er klar over denne standard og alle brugere
anvender samme set-up, samme skærmstørrelse, samme fontstørrelse osv.
hvilket langtfra er tilfællet...Derfor skal man selvfølgelig forsøge at
finde laveste fællesnævner - og i denne sammenhæng skal vi ikke snakke Pia
Kærsgaard...

2) Jeg finder det derimod meget mere vigtigt at de mange 1000 mennesker som
ikke er net-nørder som dig og mig kan læse min webside uanset hvilken
browser og hvilken opløsning man anvender. Selvfølgelig _behøver_ man da
ikke at gøre som jeg foreslår - omvendt skal man lige huske på at de
besøgende jo heller ikke nødvendigvis _behøver_ at kikke på en skodside med
alle de hjemmesider der pt. er på nettet. Hjemmesider som forsøger at
overtage min skærm, som har hoppende og dansene grafik, vanvittige farver
osv er jeg væk med in no time. Se eks. på nogle "spændende" sider herunder
(advarsel - det er stærk kost...):

http://www.frisoer-finn.dk/

http://www.kokwee.net/manutd.html

http://www.geocities.com/Tokyo/3400/kajak.htm

http://www.mcimport.subnet.dk/

http://home1.t-online.de/home/daetlef/start.htm

http://hjem.get2net.dk/HMR/

http://www.geocities.com/webtekrocks/

Mine egne websider kan normalt ses af alle mennesker uden en masse pop og
gejl. Tjek nogle af dem på:

http://www.mollers.nu/multisport/

www.harleyluja.dk

www.bbmc.dk

3) Den afstand fra skærmen som jeg finder behagelig at arbejde med passer
rigtig dårlig til mange af de 100 vis af websider som jeg af og til besøger.
Såfremt at jeg skal have noget fornuftigt ud af de hjemmesider, så ville jeg
være nødt til i 1024x768 at skifte fontstørrelse konstant - og det gider jeg
altså ikke. Et eksempel er http://www.armyvehicles.dk/bmw.htm hvor du er
velkommen til at læse den i 1024x768, men JEG gider ikke.

Didrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 18:30

Jens Didriksen:

> 1) I modsætning til Peter så skamrider jeg ikke såkaldte
> standarder blot fordi de er standarder.

Skamrider?

> Standarder på en hjemmeside er kun noger værd såfremt at alle
> brugerer er klar over denne standard og alle brugere anvender
> samme set-up, samme skærmstørrelse, samme fontstørrelse osv.

Vås. Standarder for WWW udstikkes således at WWW udvilker sig på
baggrund at hvad der er godt for brugerne og ikke hvad der er godt for
MicroSnot.

Pointen er at det er browserfirmaerne der skal designe deres browsere
efter W3Cs standarder, således at man kan nøjes med at designe til én
standard - ikke til 3-5 browsere.

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-02-03 19:37

Peter Fjelsten wrote:
> Jens Didriksen:

> Skamrider?

Ja. Hvis en standard er åbenlys tåbelig skal man selvfølgelig heller ikke
partout følge den. Går du over for grønt hvis der kommer en lastvogn?

> Vås. Standarder for WWW udstikkes således at WWW udvilker sig på
> baggrund at hvad der er godt for brugerne og ikke hvad der er godt for
> MicroSnot.

Enig - MS sucks, men problemet er jo at vi er mange der anvender deres
produkter som de kommet out of the box. Derfor er der mange der har
problemer med dit og dat. Har du lyst til at følge disse standarder med det
resultat at nogle ikke gider kikke på din side så go ahead - jeg forstår det
blot ikke...

> Pointen er at det er browserfirmaerne der skal designe deres browsere
> efter W3Cs standarder, således at man kan nøjes med at designe til én
> standard - ikke til 3-5 browsere.

Se ovenfor.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 20:00

Jens Didriksen:

> Ja. Hvis en standard er åbenlys tåbelig skal man selvfølgelig
> heller ikke partout følge den. Går du over for grønt hvis der
> kommer en lastvogn?

Øh nej. Jeg ser ikke helt sammenhængen. HTML/CSS-specifikationerne
siger at tekst skal ombrydes med mindre det er
blockquote/formatted/whatever. IE gør det ikke (ordentligt). Det er
ikke min skyld.

> Har du lyst til at følge disse standarder med det resultat at
> nogle ikke gider kikke på din side så go ahead - jeg forstår det
> blot ikke...

Det eneste "problem" som jeg har hørt om vdr. "min" (som slet ikke er
min, jeg har blot designet den) side er at man skal scrolle en smule
hvis man kører med mindre end 1024*768 i IE (og ikke kan finde ud af at
sætte fontstørrelsen ned).

Det mener jeg er en lille pris at betale for at følge W3Cs
specifikationer. Og give brugerne nogle store billeder, så man se hvad
de forestiller.

Fra : Jens Didriksen

Dato : 04-02-03 09:46

> Øh nej. Jeg ser ikke helt sammenhængen. HTML/CSS-specifikationerne
> siger at tekst skal ombrydes med mindre det er
> blockquote/formatted/whatever. IE gør det ikke (ordentligt). Det er
> ikke min skyld.

Fuldstændig enig . men det er dit ansvar som ansvarlig webmaster (hvis du da
ønsker dine informationer ud til et bredt publikum) at de ikke sidder og
bliver irriteret over din webside.

> [...]
> min, jeg har blot designet den) side er at man skal scrolle en smule
> hvis man kører med mindre end 1024*768 i IE (og ikke kan finde ud af

1) Hvis du har designet siden er det jo også delvist dit ansvar at siden når
ud til så mange som muligt uden at de bliver irriteret over designet.

2) Jeg kan godt finde ud af at sætte fontstørrelsen ned, men det er jvf. min
sidste mail slet ikke det som det handler om.

> Det mener jeg er en lille pris at betale for at følge W3Cs
> specifikationer. Og give brugerne nogle store billeder, så man se hvad
> de forestiller.

Har du hørt om noget der hedder hyperlink? Lav dog et normalt størrelse
billede som brugeren - hvis man _ønsker_ det - kan klikke på således at
designet holder på _alle_ skærme/opløsninger og således at det alttid er
brugeren der bestemmer - ikke en emsig webmaster som ganske vist gør noget
der er 100% korrekt, men kun 95% anvendeligt...

Nok om denne sag. Jeg glæder mig til at læse mere - trods scrolningen...

Didrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-02-03 19:28

Jens Didriksen:

> Nok om denne sag. Jeg glæder mig til at læse mere - trods
> scrolningen...

Ja, det er vildt OT - jeg vil gerne fortsæte på mail, hvis du ønsker.

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 06-02-03 17:08

> Dog har jeg en bøn: forsiden er for bred til 800x600 opløsning. Kan du
ikke
> lave den så man ikke skal sidescrolle hele tiden...

Jeg ved godt emnet har været diskuteret grundigt, men bare som info til dem
der kører i en lavere opløsning.

Hvis du har en scroll-mus kan du ved at trykke CTRL+ ScrollUp/Down ændre
skriftstørrelsen.
Man kan garanteret også gøre det i indstillinger, men det er en rar genvej
til at få det meste ud af diverse hjemmesider.

Vh,
Thomas Kjeldsen

Fra : Lars Villebæk

Dato : 04-02-03 22:50