JeDi systemet
Fra : Jack Nissen

Dato : 02-02-03 23:53

Hej med jer

Med fare for at puste lidt til ilden, vil jeg da gerne deltage lidt i
debatten angående det efterhånden noget omtalte JeDi-system.

For det første, vil jeg godt lige starte med at "bekende min tro", og sige,
at jeg har været mere eller mindre begejstret for JeDi-systemet fra første
gang jeg læste om det.

Det betyder dog ikke, at jeg ikke stiller mig lidt undrende til nogle af
tingene Jens beskriver, og de spørgsmål jeg har, stiller jeg her i dette
forum, da det da må være det helt rigtige sted

JeDi citat:
De bedste dykninger jeg har haft rent blymæssigt er derfor med mest muligt
bly monteret mellem mine dobbeltflasker (en V-bar) og en lille smule omkring
maven, påsat 2 spænder som sikkerhed. Det sidste spænde er blot et
almindeligt spænde som skubbes ind over bæltet før at det stikkes igennem
det normale spænde.
citat slut...

.... Jeg forstår ikke det der med spænderne Jens, kan du ikke vise det på et
billede og smide det på hjemmesiden ? (dumme mig)

Iøvrigt så har jeg her for nylig fabrikeret en v-bar (11 kg) og sat den
mellem mine 2x10. Det dykkede jeg med for første gang i weekenden (på lavt
vand, 2-4 m), og jeg må sige, at jeg ikke er ubetinget begejstret... for at
checke min nye mobilitet, rullede jeg lidt rundt far side til side, og så
havnede jeg pludselig på ryggen som en skildpadde på land, med et lige så
stort besvær med at komme rundt på maven igen.

Hvad har jeg gjort galt?
(men det kan være det hjælper hvis jeg lærer at forstå det med spænderne?
Jeg dykkede nemlig ikke med noget bly ved maven)

Andet JeDi citat:
Ligeledes må tørdragter af komprimerbar neopren (f.eks. 7mm) _ikke_ anvendes
grundet deres katastrofale dårlige afballanceringsegenskaber på større
dybder.
citat slut...

Ikke forstået... hvis dragten har katastrofale dårlige
afballanceringsegenskaber grundet at den er lavet af komprimerbar neopren...
er det så ikke ved relativt lavere dybder den kan udgøre en "fare", da den
her kan risikere at give "ukontrollérbar" hurtig opdrift ved f.eks. dekostop
?
Jeg tænker her på Boyles lov... V = P x k...
Altså, eks.: en 10 liters ballon vil volumenmæssigt ændre sig ca. 31% fra 3
til 9 meters dybde men kun ca. 16% fra 20 til 26 meters dybde, altså må det
da alt andet lige være sværere at kontrollere afballanceringen på lavere
dybder end på større dybder ?

Hvad er det jeg misser her ?

Med venlig hilsen

Jack Nissen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-02-03 00:25

> For det første, vil jeg godt lige starte med at "bekende min tro", og
> sige, at jeg har været mere eller mindre begejstret for JeDi-systemet
> fra første gang jeg læste om det.

Jøsses! Så er vi oppe på 3 personer: undertegnede, dig og min mor...

> ... Jeg forstår ikke det der med spænderne Jens, kan du ikke vise det
> på et billede og smide det på hjemmesiden ? (dumme mig)

Jeg har ikke lige et foto af det, men forestil dig et ekstra spænde påsat
dit bælte lige før det normale spænde. Når du lukker dit spænde skubber du
simpelthen bæltet igennem 2 lukkemekanismer i stedet for kun 1. Spændet
fungerer på akkurat samme måde som det almindelige spænde - blot med den
forskel at hvis det ene spænde går op så er det andet sandsynligvis
stadigvæk lukket. Mere hokus pokus er det ikke.

> [...]
> far side til side, og så havnede jeg pludselig på ryggen som en
> skildpadde på land, med et lige så stort besvær med at komme rundt på

1) Din V-bar er rimelig tung. Den skal helst ikke være over 6-8 kg, selv om
det kan lade sig gøre med mere vægt.

2) Du har måske placeret den på ydersiden af dit flaskesæt. Dette bevirker
at du får en anelse større tyngdepunkt end hvis du monterer den på
indersiden, hvor det til gengæld kan være lidt svært at få plads til den
mellem bagpladen og flaskerne.

3) En konfiguration der skal anvendes med tørdragt (specielt
ikke-komprimerbar -fy!) kræver nogle særdeles solide flasker - for nu at
sige det mildt. Hvis ikke flaskerne er meget store og dermed tunge, så er du
nødt til at have 1 tons bly på dit flaskesæt hvilket er uhensigtsmæssigt.
Køb derfor nogle store flasker i en kvalitet som er tunge (spørg Peter hvad
det er for nogle han har) som passer til din dykning. Ellers er der næppe
nogen vej uden om en lille mænge bly på hofterne så længe du dykker med så
"lette" flasker at du stadigvæk behøver noget bly. Og sælg så den tykke
neoprendragt.

> [...]
> Ligeledes må tørdragter af komprimerbar neopren (f.eks. 7mm) _ikke_
> anvendes grundet deres katastrofale dårlige afballanceringsegenskaber

Nemlig.

> [...]
> neopren... er det så ikke ved relativt lavere dybder den kan udgøre
> en "fare", da den her kan risikere at give "ukontrollérbar" hurtig

Nope...

Du misser pointen: problemet er ikke så meget at det kræver en stor mængde
bly for at kunne presse dragten ned på en dybde hvor dragten så bliver
komprimeret. Det helt store problem er, at når du omside _er_ kommet ned på
dybden, så er du jo nødt til at kompenserer for al den mængde bly du nu
pludselig har for meget på kroppen. Din dragt har jo ikke den opdrift som
den havde _før_ den blev komprimeret. Derfor har du nu for meget bly på (du
bliver negativ).

Du har så 2 valgmuligheder: enten at aflægge noget bly (dum ide...) eller at
puste en masse luft i din dragt og/eller wing. Uanset hvad du gør så betyder
den forøgede luftmænge i din dragt/wing at du kommer til at ligne en
michelinmand samt at din strømlignethed er gået fløjten.

Desuden så kræver det en ikke ubetydelig mængde fri luft at afballancerer
sig på f.eks. 100 meters vand. Jeg var f.eks. meget spændt på om min ventil
begyndte at fryse da jeg måtte blive ved med at fylde luft i min skod dragt
som jeg anvendte på Tinn (104 meter) for et par år siden. Ok - alle dykker
ikke så dybt, men hele pointen med JeDi-systemet er jo at konstuerer en
konfiguration som kan bruges på _alle_ typer dykninger uden at skulle ændre
på sit udstyr og dermed sin nødprocedurer.

Med en ikke-komprimerbar dragt er du er kort sagt nødt til at puste en masse
ekstra luft i dit udstyr for at kunne holde dig korrekt afballanceret. En
masse luft som ikke er nødvendig med noget ordentligt udstyr (læs:
ikke-komprimerbar dragt) som er korrekt konfigureret til dykning. En sådan
har jo ikke en opdrift som den kan miste - og derfor er du så optimal
afvejet som det er muligt under hele dykket.

Når alt dette er sagt, så har jeg personligt været utrolig glad for min egen
7mm neoprendragt som jeg brugte til _undervisning_ hele året igennem -
specielt om vinteren. Den er noget skod at dykke i, men den er utrolig
behagelig at have på i båden og at ligge i overfladen og lave kontrol med i
timevis mellem isflagerneog til al mulig anden undervisning. Problemet
opstår når jeg gerne vil bruge den til at dykke med...

Håber du blev lidt klogere

Didrik

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-02-03 00:26

> [...]

> Ligeledes må tørdragter af komprimerbar neopren (f.eks. 7mm) _ikke_
> anvendes grundet deres katastrofale dårlige afballanceringsegenskaber

Nemlig.

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 04-02-03 01:02

> ?
> Jeg tænker her på Boyles lov... V = P x k...

Boyles lov siger: ***** P x V = K *** og ikke som du skriver:
P x k = V eller V / P = K

som du skriver boyles lov, skulle tryk og rumfang være proportionale .......
og det er selvfølgelig noget vås.....

****** TRYK OG RUMFANG ER OMVENDT PROPORTIONALE *****

man kan ikke se af din forklaring herunder om det ovenstående blot er en
trykfejl.... idét du ikke beskriver fortegnet på volumenændringen i forhold
til trykændringen.... (????)

Fra : Jack Nissen

Dato : 05-02-03 18:10

"Nikolaj Østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> P x k = V eller V / P = K
>
> som du skriver boyles lov, skulle tryk og rumfang være proportionale

Okay
Det er selvfølgelig en trykfejl... undskyld
P x V = K (du behøver ikke råbe..!)

> man kan ikke se af din forklaring herunder om det ovenstående blot er en
> trykfejl.... idét du ikke beskriver fortegnet på volumenændringen i
forhold
> til trykændringen.... (????)

Hvis du regner lidt på eksemplet, så vil du opdage at volumenændringen fra 3
til 6 meters dybde er ca. 31%... (ballonvolumen bliver 31% mindre når man
trækker ballonen fra 3 til 6 meters dybde).
Hvis du så trækker den længere med ned til 20 meter og videre ned til 26
meter, vil ballonvolumen kun ændre sig ca. 16% (blive mindre) fra 20 til 26
meters dybde.
Det var egendtlig dette faktum (31% kontra 16%) som spørgsmålet gik på.
At jeg så fik det skrevet forkert op (med eller uden fortegn) rent
matematisk, beklager jeg selvfølgelig, men jeg tror dog de fleste (dykkere)
forstod hensigten med spørgsmålet... altså hvad der gør sig gældende rent
praktisk, og man også sagtens kunne sætte sig ind i sistuationen? (!)
Det er dog stadig de færreste som dykker med matematikbogen under armen.
Jack