Scroolbars...
Fra : Michael Rosendahl An~

Dato : 01-02-03 15:45

Hejsa...

Hvordan kan man skjule scroolbaren på en html-side? Den ødelægger mit
layout...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-03 15:49

"Michael Rosendahl Andreassen" <currant@mail.dk> skrev :

>Hvordan kan man skjule scroolbaren på en html-side? Den ødelægger mit
>layout...

Evt. auto istedet for hidden, medmindre du er sikker på, at
aldrig er brug for scroll.

Fra : Michael Rosendahl An~

Dato : 01-02-03 15:55

tak :)

Fra : Michael Rosendahl An~

Dato : 01-02-03 16:18

> Evt. auto istedet for hidden, medmindre du er sikker på, at
> aldrig er brug for scroll.

Hmmm... Det virker ikke rigtigt - scroolbaren forsvinder ikke... Hvor i
htmæ-koden skal det stå?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-03 16:25

"Michael Rosendahl Andreassen" <currant@mail.dk> skrev :

>Hmmm... Det virker ikke rigtigt - scroolbaren forsvinder ikke... Hvor i
>htmæ-koden skal det stå?

Efter </head> har du stående <body>, det er denne der skal være
som jeg skrev.

Ellers kom med et link til siden.

Fra : Michael Rosendahl An~

Dato : 01-02-03 16:34

Skal den stå mellem </head> og <body>?

altså:
<title>Side</title>
</head>

Fra : Leonard

Dato : 01-02-03 16:29

"Michael Rosendahl Andreassen" <currant@mail.dk> wrote:

>Hmmm... Det virker ikke rigtigt - scroolbaren forsvinder ikke... Hvor i
>htmæ-koden skal det stå?

Der er en tastefejl: <body style="overflow:hidden"> og det skal stå
lige under </head> i stedet for det <body> der står der allerede.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-03 16:35

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skrev :

>Der er en tastefejl: <body style="overflow:hidden"> og det skal stå
>lige under </head> i stedet for det <body> der står der allerede.

Ups!

Fra : Michael Rosendahl An~

Dato : 01-02-03 16:41

Tak, det virkede faktisk, men jeg havde regnet med at jeg stadig kunne
scroole i det med mit scroolwheel eller pile eller PGUP PGDOWN...

Kan det ikke lade sig gøre?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-03 17:02

"Michael Rosendahl Andreassen" <currant@mail.dk> skrev :

>Kan det ikke lade sig gøre?

Ikke mig bekendt.

Fra : René Lønstrup

Dato : 01-02-03 17:57

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]

Spørgsmål: Kan det passe at HTML Strict ikke tillader overflow: auto|hidden
på body? Det virker fint på <div>'s o.lign, men den grimme grå på body
bliver ved med at være der (og man kan åbenbart heller ikke kamouflere
(farvelægge) den i Strict :-/ )..

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
--- farende rundt i en 1985 Toyota MR2 1,6 16v ---

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-02-03 18:09

"René Lønstrup" <news@rel 6+1 star.dk> writes:

> Spørgsmål: Kan det passe at HTML Strict ikke tillader overflow: auto|hidden
> på body?

HTML-versionen bestemmer ikke den slags overhovedet. Den tillader
style-attributten, alt hvad der står deri afhænger af
CSS-specifikationen i stedet.

Det er dog browseren der bestemmer om den vil tillade at man fjerne
scrollbar på dokument-elementet (html eller body afhængig af
browsermærke, -version og dokumentets DOCTYPE). Du kan prøve at sætte
style="overflow:hidden" på html-elementet og se hvad der sker.

> Det virker fint på <div>'s o.lign, men den grimme grå på body
> bliver ved med at være der (og man kan åbenbart heller ikke kamouflere
> (farvelægge) den i Strict :-/ )..

Farvelægning af scrollbarer er ikke noget man kan i standard-CSS eller -HTML.
Microsoft har deres egne udvidelser der tillader det, men det virker i sagens
natur kun i IE.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : René Lønstrup

Dato : 01-02-03 18:20

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
> [...]
> browsermærke, -version og dokumentets DOCTYPE). Du kan prøve at sætte
> style="overflow:hidden" på html-elementet og se hvad der sker.

Og det virkede sq - Takker..

> Farvelægning af scrollbarer er ikke noget man kan i standard-CSS
> eller -HTML.

I know.

> Microsoft har deres egne udvidelser der tillader det,
> men det virker i sagens natur kun i IE.

Og på html-elementet og ikke body, når den er i standard-mode, åbenbart..

Fra : Michael Rosendahl An~

Dato : 01-02-03 17:01

Eller kan man evt. gøre scroolbaren usynlig - dvs. at den egentligt er der
men den falder i med den hvide baggrund...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-03 17:56

"Michael Rosendahl Andreassen" <currant@mail.dk> skrev :

>Eller kan man evt. gøre scroolbaren usynlig - dvs. at den egentligt er der
>men den falder i med den hvide baggrund...

Ikke helt, du kan ændre farverne i IE med

<!--
body       {
      scrollbar-3d-light-color:blue;
      scrollbar-arrow-color:red;
      scrollbar-base-color:black;
      scrollbar-dark-shadow-color:green;
      scrollbar-face-color:yellow;
      scrollbar-highlight-color:red;
      scrollbar-shadow-color:blue;
      }
-->

i <head>

Ændre så farverne i ovennævnte, så det passer til din side.