Foredrag i 2003
Fra : Jens Didriksen

Dato : 30-01-03 23:23

Til orientering.

Jeg har nu fået færdigredigeret mine foredrag for 2003 og indbyder hermed
alle sportsdykkere til en hyggelig aften med lige netop det foredrag som
måtte interesserer dem.

Jeg har været heldig at finde nogle nye, flotte lokaler der ligger kun 300
meter fra hvor jeg bor og det er jo altid en god ting.

Alle foredrag kommer derfor til at foregå i samarbejde med Østjyllands
Dykkercenter i Horsens, som vil lægger hus til de forskellige arrangementer
i løbet af året.

Alle foredrag er gratis og kræver tilmelding (først til mølle...). Læs mere
nederst på siden.

Har du lyst til at få en lidt pænere oversigt end denne mail, er du
velkommen til at sende mig en mail, og jeg vil derefter sende et WORD
dokument som du bare kan printe ud og hænge op på din klubs opslagstavle.

Vel mødt til nogle hyggelige stunder i 2003.

Jens Didriksen

Foredrag i 2003

· Lysbilledforedrag, 27 februar kl. 19.30 - 21.00
Jens Didriksen viser hans virkelige flotte professionelle diasshow om
dykning på verdens næststørste koralrev: Cozumel i Mexico. Varighed: ca. 25
minutter.

· Konfiguration af dykkergrej, 27 marts kl. 19.30 - 22.00
Hvordan sammensætter jeg indholdet i netop min egen grejtaske? Er der noget
udstyr jeg kan undvære eller mangler jeg noget uden at vide det? Burde jeg
skifte til en helt andet type dykkergrej eller kan jeg forbedre det jeg
allerede har?

· Planlægning af en dykkertur, 24 april kl. 19.30 - 22.00
Drømmer du om at planlægge din helt egen dykkertur til ind- eller udland,
men mangler nogle redskaber til at skaffe dig overblikket? Så har du her
muligheden for nogle gode tips.

· Risikovurdering og analyse, 22 maj, 19.30 - 22.00
Hvordan forudser og forebygger jeg farlige situationer på mine dykninger? Er
der altid en årsag til at ulykkerne sker eller er man bare uheldig?

· Det mentale aspekt, 19 juni kl. 19.30 - 22.00
Er jeg virkelig så god til stresskontrol som jeg selv tror når det kommer
til stykket? Hvorfor kan nogle bare klare alt, mens at andre går i panik
over det mindste? Har stress noget med alle dykkerulykker at gøre - og
hvordan forebygger jeg stress før og under mine dykninger?

· Nitrox, Trimix og Rebreather, 25 september kl. 19.30 - 22.00
Alle taler om det - få har nogen praktisk erfaring i det. Kom og oplev et
foredrag fra en person som har været hele tek-møllen igennem og som ikke er
bange for at øse ud af sin viden. Drømmer du om at deltage på et
nitroxkursus eller om sikker dykning på store dybder er dette fordrag et
must!

· Instruktørens ansvar og pligter, 29 oktober kl. 19.30 - 22.00
Er du allerede uddannet instruktør eller tænker du på at blive det? Så vil
du få rigtig megen glæde af en aften med en erfaren professionel instruktør
som fortæller om de mange muligheder der findes, om faldgrupper ved jobbet
og om de omkostninger som der også er nogle af. Der vil undervejs blive små
lærerige opgaver både enkeltvis og som hold.

· JEDI - fremtidens dykkersystem, 27 november kl. 19.30 - 22.00
Forskellige systemer/organisationer som PADI, CMAS, IANTD, YMCA, SSI o.s.v.
har været på banen i mange år. Er det på tide at konstruerer et helt nyt og
moderne dykkersystem - eller findes det allerede? Mød en instruktør som ikke
er bange for at mene noget andet.

Alle fordrag er gratis, kræver tilmelding og afholdes hos:
Østjyllands Dykkercenter
Husoddevej 20, 8700 Horsens
Tlf. 75 60 10 60

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-01-03 23:57

Jens Didriksen:

> · Konfiguration af dykkergrej, 27 marts kl. 19.30 - 22.00

Måske skulle man komme. Horsens er jo ikke så langt væk.

> · Risikovurdering og analyse, 22 maj, 19.30 - 22.00

Og til denne.

> · JEDI - fremtidens dykkersystem, 27 november kl. 19.30 - 22.00

Denne skulle blive interessant... :)

Hvor langt tid inden er der tilmelding?

Betyder dette at du skal til at dykke igen?

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 00:13

> Denne skulle blive interessant... :)

Ikke for dig - du _er_ jo frelst...

> Hvor langt tid inden er der tilmelding?

_Du_ kan altid få en plads...

> Betyder dette at du skal til at dykke igen?

Næh - er det nu også et krav...

Spøg til side. Jeg er stadigvæk i min opbygggende fase hvor jeg forsøger at
kende skidt fra kanel. Al vores DIR snak har hjulpet mig et langt stykke af
vejen, men jeg kan sgu' ikke se målet endnu...

Derfor håber jeg også bl.a. med denne foredragsrække at få svar på nogle
spørgsmål undervejs - udover jeg selvfølgelig elsker at høre mig selv
snakke...

Men ja: jeg starter op i 2003. Jeg har allerede noget udstyr på lånebassis
som jeg kan hygge mig lidt med herhjemme i Horsens.

Hen ad vejen vil jeg så skaffe mig lidt udstyr igen (bare for en 20-30.000
kroner ...) så jeg kan revolutionerer verden med mine færdigheder

Didrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-01-03 09:19

Jens Didriksen:

> Ikke for dig - du _er_ jo frelst...

Ja, men så kunne du jo få lidt modspil da jeg også ... (Goto *)

> _Du_ kan altid få en plads...

Lyder godt!

> Derfor håber jeg også bl.a. med denne foredragsrække at få svar på
> nogle spørgsmål undervejs -

Så er det er lige så meget et spørgsmål om at andre skal overbevise
dig?

(* )
> [...]

> Hen ad vejen vil jeg så skaffe mig lidt udstyr igen (bare for en
> 20-30.000 kroner ...) så jeg kan revolutionerer verden med mine

Held og lykke. Måske, når du har fundet ud af at der ikke er andet en
DIR der dur, kan du søge om "optagelse" i DIR-DK :)))))

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 12:13

> Så er det er lige så meget et spørgsmål om at andre skal overbevise
> dig?

Helt sikkert - hvis de kan...

Alting drejer sig jo om at have det bedste argument om _hvorfor_ man
gør/anvender noget - ikke at "sådan har man altid gjort" princippet (se: jeg
har lært noget af DIR...).

> Held og lykke. Måske, når du har fundet ud af at der ikke er andet en
> DIR der dur, kan du søge om "optagelse" i DIR-DK :)))))

Hey - skal jeg så være hang round først eller kan jeg gå direkte til
prospect stadiet...??

Didrik

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 12:17

Jeg tænkte ikke lige på at alle på denne NG ikke vidste hvem jeg var (jeg
mener nu ellers jeg har forsøgt at gøre mig bemærket så rigeligt...), så her
er et link til mere information om nogle af mine holdninger, mit CV m.v.

www.harleyluja.dk/JeDi.htm

Det skal lige nævnes at jeg ikke arbejder for noget dykkercenter, ikke
sælger udstyr og heller ikke underviser lige pt., så mine holdninger er 100%
mine egne og ikke delvist andres...
Vel mødt.

Didrik
PS. de første 15 pladser til foredragene _er_ allerede væk...

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-01-03 13:12

Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3a5b8a$1$1759$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> PS. de første 15 pladser til foredragene _er_ allerede væk...

Sikke dog en flink familie du har ) husk mors dag !

Allan Hansen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 13:25

> Sikke dog en flink familie du har )
>
> Allan Hansen

Yep - jeg har en familie.

Jeg er nemlig ikke alle være rørt sammen i en spand på et laboratorium lige
som visse andre med komplekser over et eller andet...

Didrik

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 13:29

Hmmm

Min fornærmelse af Allan gik vist fløjten et eller andet sted

Vi prøver igen: "Jeg er nemlig ikke rørt sammen i en spand på et
laboratorium lige som visse andre med komplekser over et eller andet... "

Sådan - så skulle _det_ være på plads...

Didrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-01-03 21:44

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> Min fornærmelse af Allan gik vist fløjten et eller andet sted

Jeg undskylder hvis du opfattede min bemærkning med familien og mor som
fornærmende. Det var ment ironisk, du ved 15 deltagere svarer vel til den
nærmeste familie og mor kan man altid regne med ( så husk hende ).
Med hensyn til din kursusvirksomhed så er det lidt værre. Jeg erkender
blankt at DIR dykker bliver jeg aldrig og heller ikke JEDI dykker. Der er
mange ting jeg ikke er enig med dig i. Og helt ærligt din jeg alene vide
holdning svarer til de gamle i DSF, hvor heldigvis en ny generation er
kommet til.

Allan Hansen

Fra : S.Arnvig

Dato : 31-01-03 21:49

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg undskylder hvis du opfattede min bemærkning med familien og mor som
> fornærmende. Det var ment ironisk, du ved 15 deltagere svarer vel til den

Mon ikke det er det dobbelte... Horsens, ikke ?

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-01-03 23:52

> Mon ikke det er det dobbelte... Horsens, ikke ?

Det er jo ikke sikkert at de har udgang samtidtigt

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jens Didriksen

Dato : 01-02-03 00:04

Henrik Manley wrote:

> Det er jo ikke sikkert at de har udgang samtidtigt

Jow, jow - det meste af Horsens har jo efterhånden opnået "beskyttet bolig"
status

Didrik
- der afventer mange bad jokes på den konto...

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 23:59

> [...]
> som fornærmende. Det var ment ironisk, du ved 15 deltagere svarer vel
> til den nærmeste familie og mor kan man altid regne med ( så husk

Det ved jeg godt, Allan - glem det...

>Med hensyn til din kursusvirksomhed så er det lidt værre.
> Jeg erkender blankt at DIR dykker bliver jeg aldrig og heller ikke
> JEDI dykker.

Det er vi nok mange der er glade for

>Der er mange ting jeg ikke er enig med dig i.

Du er ikke den eneste

>Og helt ærligt din jeg alene vide holdning svarer til de gamle i DSF, hvor
> heldigvis en ny generation er kommet til.

Whoooooee - hold your horses - please!!!

I modsæting til alle de forstokkede, beurokratiske (hvordan f.... staves
det?) og forstenede organisationer som allerede er på markedet, så er
JeDi-systemet i høj grad til åbenlys debat og med mulighed for at _du_ kan
ændre noget fra dag til dag. Det samme kan man vist dårligt sige om f.eks.
PADI eller DIR for den sags skyld. Her er verden allerede fuldbragt og hvis
du vil have lavet ændringer så har du en laaang vej at gå...

Desuden har jeg ikke en "jeg alene vide holdning" - det er jo derfor jeg har
hele systemet oppe til debat, right? Hvis jeg var 100% sikker på systemet
kunne jeg jo bare springe på vognen, erklære ballet for åben og mig selv
frelst uden at spørge andre om _deres_ forslag.

Når jeg omvendt er meget kritisk med de etablerede organisationers
virkemåde, så føler jeg at jeg er _nødt_ til for at kunne blive taget
seriøst, at komme med et konstruktivt alternativ i stedet for bare at brokke
mig over dette eller hint.

For _så_ er betegnelsen en sur, gammel brokrøv ikke langt væk. Nu
foretrækker jeg bare betegnelsen "gammel"

At der findes mennesker på denne jord som har et ønske om ikke at nøjes med
status que men derimod at søge nye græsgange og gerne endnu bedre end dem de
kom fra, skal man aldrig klage over - i det mindste ikke så længe man har
valgmuligheden at blive hvor man er eller at følge med ud i det uvisse.

Sweet dreams

Didrik

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 01-02-03 10:45

> [...]
>PADI eller DIR for den sags skyld. Her er verden allerede fuldbragt og hvis
>du vil have lavet ændringer så har du en laaang vej at gå...

Alle græsrodsorganisationer virker sådan i starten. Der er ingen
bureaukrati og alle kan blive hørt og sige deres mening. Man når
organisationen bliver "voksen" og stor kommer bureaukratiet typisk for
det er eneste måde hvor på en stor frivillig organisation kan styres.
Eller er det jo diktatur, hvilket hverken PADI eller DIR er.

Jeg jeg har respekt for det du forsøger med JeDi, men når JeDi har
tusindvis af tilhængere rundt om i verden, så lad os tage denne
diskussion igen.

Du kan netop gøre dette fordi organisationen er lille.

> [...]
>kom fra, skal man aldrig klage over - i det mindste ikke så længe man har
>valgmuligheden at blive hvor man er eller at følge med ud i det uvisse.

Dette er jo netop holdningen bag GUE og derfor Jarrod Jablonski
startede GUE. Når man har været i GUE/DIR miljøet et stykke tid vil
man se at der er små afvigelser mellem GUE og de hardcore DIR'er
(George Irvine).

Fra : Jens Didriksen

Dato : 01-02-03 13:32

> Jeg jeg har respekt for det du forsøger med JeDi, men når JeDi har
> tusindvis af tilhængere rundt om i verden, så lad os tage denne
> diskussion igen.

Det vil nok aldrig ske...

> Du kan netop gøre dette fordi organisationen er lille.

Enig. Og...? Er det et problem?

Didrik

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 01-02-03 16:01

>Det vil nok aldrig ske...

Det tror jeg heller ikke...

>Enig. Og...? Er det et problem?

Nej, men du må indse at dette kun kan ske i en lille organisation.

/Rene

Fra : Jens Didriksen

Dato : 01-02-03 16:46

> Nej, men du må indse at dette kun kan ske i en lille organisation.
>
> /Rene

Jow, jow - og...? Jeg har ingen abitioner om at skabe en ny verdensorden
eller tilsvarende - kun at forsøge at:

1) Forbedre dykkersikkerheden i mit eget område (local heros - global
changes etc.)

2) Være debatskabene omkring opbygningerne af de forskellige organisationer

3) Oplyse omkring problemstillinger vedrørende kildekritik - altså hvem kan
man stole på i dykkerdebatten

4) Gøre op med postulatet at det er dyrt at dykke sikkert

5) Skabe et ståsted/interesseforum for personer der som jeg ikke fatter hvad
de etablerede organisationer egentlig foretager sig med alle deres
kontingentpenge, deres mandater, tvivlsomme vedtægter og deres utallige
møder og generalforsamlinger.

Så fremt at andre deler mine synspunkter er de velkommen til at være med -
hvis ikke er jeg bedøvende lige glad.

Jeg har ikke skabt JeDi-systemet for at imponerer nogen eller for at leve af
det. Ej heller for at tvinge andre over i et forum som de måske ikke passer
ind i eller for at kunne provokerer de nuværende systemer.

Mine intentioner er udelukkende at forsøge at samle alle de bedste
egenskaber fra samtlige organisationer i eet forum, men uden alt bøvlet,
uden den hirakiske opbygning, uden al mudderkastningen og frem for alt uden
en masse ligegyldige og langtrukne debatter som sjældent føre nogen steder
hen.

I det øjeblik at JeDi-systemet bliver verdensomspændende har den miste sin
version og sin græsrodsbevægelsesstatus. Så opstår akkurat de samme
problemer som alle andre organisationer er løbet ind i gennem tiden - og det
kan være det samme.

Skrig blot diktatur hvis det er det man føler ved disse udtalelser - i
couldent care less... Ingen tvinger nogen over i JeDi-systemet - det er et
valg - fuldstændig som det er et valg at være medlem af alle de andre
organisationer i verden.

Men så længe der ikke er nogen reel valgmulighed kan man ikke snakke om
valgfrihed. man kan ikke vise 10 ens biler frem alle i rød lak og så påstå
at man har valgfrihed - sludder og vrøvl. Valgfrihed opstår idet man har
hele spektret af fora at vælge imellem - og her er JeDi-systemet et bud på
et system der afviger kraftigt fra alle de andre. Og det er jeg faktisk
udemærket tilfreds med...

Didrik

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 01-02-03 21:56

> [...]
>de etablerede organisationer egentlig foretager sig med alle deres
>kontingentpenge, deres mandater, tvivlsomme vedtægter og deres utallige

Det er også super. Et langt stykke hen af vejen er vi to jo enig om
kring sikkerhed og dyknig.

> [...]
>det. Ej heller for at tvinge andre over i et forum som de måske ikke passer
>ind i eller for at kunne provokerer de nuværende systemer.

Jeg tror (og håber) ikke der er nogle dykkere der føler sig tvunget
til noget i forbindelse med dykning. Hvis det er tilfældet er der et
seriøst problem.

> [...]
>en masse ligegyldige og langtrukne debatter som sjældent føre nogen steder

Det er vel de alle forsøger, når man starter noget nyt?

> [...]
>couldent care less... Ingen tvinger nogen over i JeDi-systemet - det er et
>valg - fuldstændig som det er et valg at være medlem af alle de andre

Igen. DEr er vel ikke noget er bliver tvunget over i noget indenfor
dyknig?

> [...]
>et system der afviger kraftigt fra alle de andre. Og det er jeg faktisk

hmmmm det var da eller ideen med Ford A. Man kunne få den i lige den
farve man ville - så længe det var sort

/Rene

Fra : Allan Jensen

Dato : 31-01-03 15:27

"Didrik
PS. de første 15 pladser til foredragene _er_ allerede væk..."

.....ja sikkert, formentlig et hold skolepsykologer

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 16:09

Allan Jensen wrote:
> "Didrik
> PS. de første 15 pladser til foredragene _er_ allerede væk..."
>
> ....ja sikkert, formentlig et hold skolepsykologer
>
> m.v.h. Allan Jensen

Næh - ganske almindelige sportsdykkerer der - i modsætning til dig - har
erkendt at de ikke er færdiguddannet og at de måske kunne lære mere hvis de
kom til et foredrag, i stedet for hele tiden at spille klassens Kloge-Åge og
komme med dumsmarte bemærkninger fordi man ikke ved hvilket ben man skal stå
på så en ny situation dukker op.

Andre problemer som du ikke selv kan klare...?

Didrik

Fra : Allan Jensen

Dato : 31-01-03 16:23

Jeg har dykket længe og hørt klogeågers foredrag nok, til at vide at det
ikke er til foredrag hos bagkloge exdykkere, men på havet man bør udvikle
sig som dykkere.
Hvis noget er dumsmart, så er det da dit "nyudviklede", men utopiske
uddannelsesprojekt, det taler vist for sig selv, hvis nogen da gider læse
det hele.

Allan Jensen
(ikke ondskabsfuld, men kritisk)

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 17:07

> Jeg har dykket længe og hørt klogeågers foredrag nok, til at vide at
> det ikke er til foredrag hos bagkloge exdykkere, men på havet man bør
> udvikle sig som dykkere.

Vi er totalt uenige - også om dette emne. Det er på havet man _kontrollerer_
om ens viden er hvad man _tror_ den er. Når man først er sejlet afsted skal
man ikke først til at stille spørgsmål - i det mindste ikke om den
teoretiske side af sagen. Men denne "biting" har vel heller aldrig
interesseret dig synderligt...

Iøvrigt er "bagklog" da vist mere et udtryk som passer på dig end på
undertegnede. Jeg føler nemlig ikke jeg har behov for at leve på fortiden
eller er bange for den fremtidige udvikling - for slet ikke at tale om at
være en del af selve udviklingen. Det glæder mig at du har nået slutstadiet
indenfor dykkerviden -gid alle vi andre var så langt...

> Hvis noget er dumsmart, så er det da dit "nyudviklede", men utopiske
> uddannelsesprojekt, det taler vist for sig selv, hvis nogen da gider
> læse det hele.

I betragtning af at du ikke ved en pind om mit projekt og at du ikke har
tænkt dig at høre foredraget, så syntes jeg det er utroligt godt gået
allerede nu at have en fasttømret mening om hvad der foregår.

Om noget er utopi er op til dem der tror på sagen - ikke andre der stadigvæk
krampagtigt forsøger at fastholde sit "bad-ass" hard core dykker image som
er typisk for mange gamle (men desværre endnu ikke uddøde) CMAS-dykkerer.

Saglig kritik er altid af det gode, men dine udvandede 3. klasse æv-bæv
bemærkninger om dit og dat og slag ud i den tomme luft tjenet intet formål -
andet end at gøre en af os til grin offentligt.

Didrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-01-03 17:24

Allan Jensen:

> Jeg har dykket længe og hørt klogeågers foredrag nok, til at vide
> at det ikke er til foredrag hos bagkloge exdykkere, men på havet
> man bør udvikle sig som dykkere.

Er det korrekt deduceret at du hermed fraskriver dig lysten til at lære
fra andre (end evt. dem du lige dykker med)?

At lære finneteknikker er lettest i vand, men planlægning,
dekompresion, osv læres efter min mening udmærket uden man har en
gyngende båd under sig.

Fra : S.Arnvig

Dato : 31-01-03 17:53

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Allan Jensen:

> Er det korrekt deduceret at du hermed fraskriver dig lysten til at lære
> fra andre (end evt. dem du lige dykker med)?

Nææh, det var jo ikke det han skrev.
Han skriver bare hvem han _ikke_ kan bruge til noget..

Søren Arnvig
som elsker at blande sig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-02-03 00:20

S.Arnvig:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Nææh, det var jo ikke det han skrev.

"på havet man bør udvikle sig som dykkere"?

Min tolkning er tydeligvis anderledes.

Fra : S.Arnvig

Dato : 01-02-03 01:02

> S.Arnvig:

> "på havet man bør udvikle sig som dykkere"?
>
> Min tolkning er tydeligvis anderledes.

ja , og ?
(er der en lille pointe gemt et eller andet sted ?)

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-02-03 10:42

S.Arnvig:

> ja , og ?

Ja, at du har tolket det forkert!

:)

Fra : S.Arnvig

Dato : 01-02-03 12:21

> S.Arnvig:

> Ja, at du har tolket det forkert!
>

> :)

nåår jaar maan , klaart. Dumme mig.

Søren Arnvig

Fra : Allan Jensen

Dato : 01-02-03 14:14

"Er det korrekt deduceret at du hermed fraskriver dig lysten til at lære
fra andre (end evt. dem du lige dykker med)?"

Nej Peter, grundlæggende gør jeg ikke, men uden at det skal lyde
"klogeågeagtigt", så justerer og supplerer man jo hele tiden både sit udstyr
og sin viden/kunnen løbende, såfrem der er behov for det (hvis man altså
ikke er DIR - dykker). Enten hvis der opstår nye situationer (kan være hvis
man begynder at dykke lidt dybere), eller hvis der bliver opfundet grej, som
har væsentlige forbedringer i forhold til det man dykker med i forvejen.

Alt dette er jo en løbende udvikling, hvis man som jeg dykker kontinuerligt,
sommer og vinter - år ud og år ind ( omkring 100 vragdyk om året + div.
andre dyk ).
Det er derfor sjældent jeg har behov for at lave de store justeringer, fordi
jeg hører noget nyt. Planlægning og dekompression, nødprocedurer m.m.
behøver man jo ikke lære forfra igen og igen, det er jo noget man - om jeg
så må sige - hele tiden bruger, når man dykker meget.

Fysisk og fysiologisk er der vist ikke sket de store ændringer gennem de 20
år jeg har dykket og når nogen oplever det sådan, tror jeg det er fordi de
personligt ændrer sig, måske på grund af ulykker e.l.

I øvrigt var det jeg skrev til Jens Didriksen ikke ment ondt, men bare lidt
drilleri. Jeg ved jo godt jeg ikke er i målgruppen for hans ideér og burde
have holdt min mund, men jeg synes bare at nogen burde byde ham lidt trods,
inden han letter helt ( ja, jeg har læst meget af, hvad han har
skrevet og sagt gennem flere år ).

m.v.h. Allan Jensen
********************

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-02-03 16:35

Allan Jensen:

> [...]
> sit udstyr og sin viden/kunnen løbende, såfrem der er behov for
> det (hvis man altså ikke er DIR - dykker).

Her står jeg af. Du er tydeligvis ikke interesseret i at diskutere, men
nærmere vedligeholde - og udbrede - dine fordomme om DIR.

(Hint: DIR ændrer sig)

> [...]
> dekompression, nødprocedurer m.m. behøver man jo ikke lære forfra
> igen og igen, det er jo noget man - om jeg så må sige - hele tiden

Vrøvl. Siger oxygenvinduet, VPM og RGBM dig noget? Nej vel? Ergo er du
ikke opdateret med hensyn til f.eks. deko.

Fra : Allan Jensen

Dato : 03-02-03 09:48

Ha,ha, ja jeg burde have gættet at jeg ville blive overfaldet for mit svar.

Men jeg tilhører den gruppe, af gammeldags forstokkede idioter, som tror at
bare fordi jeg uproblematisk har udført mere end 1500 dekodyk, så har jeg
gjort det rigtige.

Det har jeg selvfølgelig ikke, jeg har bare været heldig.

For mange er selve dykningen målet i sig selv, analyserer, finde alle
teoretiske aspekter og forsøge at finde det ultimative svar og løsninger på
alt.
For mig er dykning et af midlerne til at nå mine mål, nemlig at finde og
identificere vrag, udforske vragene og fordybe mig i historien.

Det er nok den største grund til, at vi ikke forstår hinanden.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-02-03 10:01

Allan Jensen:

> Ha,ha, ja jeg burde have gættet at jeg ville blive overfaldet for
> mit svar.

Du har nu en lidt sær definition af "overfald", synes jeg.

> Men jeg tilhører den gruppe, af gammeldags forstokkede idioter,
> som tror at bare fordi jeg uproblematisk har udført mere end 1500
> dekodyk, så har jeg gjort det rigtige.

Kan du fortælle noget om dine profiler. Dykker du kun ren luft? Hvor
meget deko laver du?

> [...]
> For mig er dykning et af midlerne til at nå mine mål, nemlig at
> finde og identificere vrag, udforske vragene og fordybe mig i

Jeg skal erkende at jeg finder dykningen spændende, men dette betyder
ikke at jeg ikke også kan lide at se hvad jeg møder under vand.

> Det er nok den største grund til, at vi ikke forstår hinanden.

Næh. Grunden er nok nærmere at jeg forstår ikke at du er fuldstændig
uinteresseret i at gøre tingene på en anden måde end du er vant til
blot fordi det tilsyneladende har virket for dig. Detaljer som andres
erfaring synes at være af mindre interesse for dig?

Fra : Jens Didriksen

Dato : 03-02-03 13:04

> Men jeg tilhører den gruppe, af gammeldags forstokkede idioter, som
> tror at bare fordi jeg uproblematisk har udført mere end 1500
> dekodyk, så har jeg gjort det rigtige.

Jeg kender mange som ryger 20-30 cigaretter dagligt, køre uden
sikkerhedssele og spiser skod mad hver dag. Nogle af dem bliver sikkert også
gamle. Syntes de gør det rigtige?

> Det har jeg selvfølgelig ikke, jeg har bare været heldig.

Du har fuldstændig ret - hvor er jeg glad for at du i det mindste selv kan
se det

> For mange er selve dykningen målet i sig selv, analyserer, finde alle
> teoretiske aspekter og forsøge at finde det ultimative svar og
> løsninger på alt.

Det er der nogle der har glæde af, ja.

> For mig er dykning et af midlerne til at nå mine mål, nemlig at finde
> og identificere vrag, udforske vragene og fordybe mig i historien.

Helt ok - men så skal man jo heller ikke kaste op over at andre mener noget
andet og har en anden interesse - som iøvrigt sagtens kan lave samme slags
dykninger som du laver - bare mere sikkert.

> Det er nok den største grund til, at vi ikke forstår hinanden.

Du har ret

Didrik

Fra : Jens Didriksen

Dato : 01-02-03 22:00

> [...]
> ideér og burde have holdt min mund, men jeg synes bare at nogen burde
> byde ham lidt trods, inden han letter helt

Det er også ok, Allan. Beklager hvis jeg overreagerede lidt.

Jeg bliver blot lidt træt af altid at skulle forsvare alle de initiativer
jeg konstant laver for andre dykkere, mens at dem der kun tænker på sig selv
(jeg tænker ikke på dig, men mere generelt) altid slipper afsted med en
masse bløde bemærkninger.

Det er lidt ud fra devisen: dem der laver en masse, laver også en del fejl -
dem der ikke laver noget, laver ingen fejl. Ergo: lav ingenting og vent på
en chance til at massakrerer de fjolser som laver noget!

Jeg føler en stemme der hvisker "Jammen, jeg siger dig Erasmus Montanus:
Jorden _er_ flad!" et eller andet sted...

> ( ja, jeg har læst meget af, hvad han har skrevet og sagt gennem flere
år ).

Okay - det er da så en mere (ud over min mor) der læser mine mails

Didrik

Fra : Felix

Dato : 31-01-03 15:20

Kommer du rundt i landet med dit "show" ?
Det er vel ikke kun jyderne der skal have fornøjelse af dine foredrag ?

Felix

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-01-03 15:55

Felix:

> Kommer du rundt i landet med dit "show" ?
> Det er vel ikke kun jyderne der skal have fornøjelse af dine
> foredrag ?

I Kjøwenhavnere må vel snart indse at alt de fede sker i Jylland?

:)))))

(Gemmer sig)

Fra : S.Arnvig

Dato : 31-01-03 17:58

> Felix:

> I Kjøwenhavnere må vel snart indse at alt de fede sker i Jylland?
>
> :)))))
>
> (Gemmer sig)

Mærkligt at de flyttede dykkermessen fra Odense til København
istedet for Herning

Søren Arnvig

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 18:40

> Mærkligt at de flyttede dykkermessen fra Odense til København
> istedet for Herning
>
> Søren Arnvig

Peter skrev "alt det fede" - ikke "alt det fuppede"...

Didrik

Fra : S.Arnvig

Dato : 31-01-03 19:38

> Peter skrev "alt det fede" - ikke "alt det fuppede"...

Ja, jeg må jo erkende, at det ser ud til at de må hente folk
ovre i det mørke, for at fylde foredrags listen ud.

Søren Arnvig

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 31-01-03 22:45

>Mærkligt at de flyttede dykkermessen fra Odense til København
>istedet for Herning

Det var f... også en fejl.....

Rene fra Ikast (12 km fra Herning)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-02-03 00:22

S.Arnvig:

> Mærkligt at de flyttede dykkermessen fra Odense til København
> istedet for Herning

Dykkermessen? Nåh, du mener FERIE for alle?

Fra : Jens Didriksen

Dato : 01-02-03 00:58

Peter Fjelsten wrote:
> S.Arnvig:

> Dykkermessen? Nåh, du mener FERIE for alle?

Yep - dykning (og ferie) er for alle...

Didrik

Fra : Jens Didriksen

Dato : 31-01-03 16:04

Felix wrote:
> Kommer du rundt i landet med dit "show" ?
> Det er vel ikke kun jyderne der skal have fornøjelse af dine foredrag

Alt har en pris - i det her tilfælde benzinudgifter + bropenge...

Desuden orker jeg ikke at sætte en hel dag af til transport og foredrag for
at fortælle for 4-5 deltager, så måske det var en ide at gå sammen flere
klubber i omegnen for at få samlet nogle folk og så dele udgifterne og det
andet bøvl...?

Men kan disse "problemer" blive løst tager jeg gerne igen (for jeg har været
på djævleøen flere gange og holde foredrag) over til jer og synger og danser
lidt

Didrik

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 31-01-03 22:42

Hej Jens

Super initiativ.

Hvor mange pladser er der til hvert foredrag? Jeg så lige dit andet
indlæg om at de første 15 pladser er væk til første foredrag.

Jeg vil gerne hvis du gider at sende mig et word dokument. Jeg kan
sikker godt samle nogle personer fra midtjylland.

Hilsen

Rene B. Laursen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 01-02-03 00:01

> Super initiativ.

Tak.

> Hvor mange pladser er der til hvert foredrag? Jeg så lige dit andet
> indlæg om at de første 15 pladser er væk til første foredrag.

Der er typisk plads til 20-25 deltagere, men netop lysbilledforedragtet kan
godt tage nogle flere da vi sikkert flytter det ud i det store lokale.

> Jeg vil gerne hvis du gider at sende mig et word dokument. Jeg kan
> sikker godt samle nogle personer fra midtjylland.

OK - er sket.

Didrik