Problemer med layermenu
Fra : Bo Dudek

Dato : 30-01-03 21:40

Hejsa

Et website. En menu lavet med layers vha. div taggen. Jeg har en tabel
med én tabelcelle. Denne sørger for, at sitet altid har samme
størrelse samt er placeret midt på skærmen. Fino.

Layermenuen definerer jeg bl.a. sådan her:

width:100; z-index:1;>
[en masse tabel pladder som indeholder selve menuen..]

Problemet er placeringen af layeret og forskellige opløsninger og
skærmstørrelser. Layeret bliver simpelthen placeret vidt forskellige
steder. Jeg er klar over, at 'left' og 'top' ikke holder helt, fordi
disse afstande vil være forskellige fra skærm størrelse til skærm
størrelse, men hva' gør man så?

Jeg har læst mig lidt frem til, at hvis man placerer div-taggen inde i
en anden tag, så er det i forhold til denne at layeret bliver placeret
(med 'left' og 'top').

Løsningen?

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk - now with a freelance section

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-01-03 22:01

bo@FJERNbodudek.dk (Bo Dudek) writes:

> width:100; z-index:1;>

Skal være "width:100px".

> Jeg har læst mig lidt frem til, at hvis man placerer div-taggen inde i
> en anden tag, så er det i forhold til denne at layeret bliver placeret
> (med 'left' og 'top').

Det er rigtigt hvis den anden tag selv er absolute eller relativt
placeret (altså position: forskellig fra static(default)). Hvis
dit indhold allerede er placeret absolut, så skulle det være nok
at putte menuen ind sammen med resten af indholdet.

> Løsningen?

Måske. Hvis indholdet er placeret, så skulle du kunne putte menuen
ind i det placerede indhold. Det er svært at være mere specifik uden
at se koden.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger software-udvikler-stilling i Øst- eller

Fra : Bo Dudek

Dato : 30-01-03 22:28

[...]

>Skal være "width:100px".

glemte at nævne, at jeg bruger DreamWeaver MX, og at det er det
software, som angiver koden (deriblandt "width:100")

> [...]
>dit indhold allerede er placeret absolut, så skulle det være nok
>at putte menuen ind sammen med resten af indholdet.

forstår ikke helt.. ehm.. i min tabel på - lad os sige - 750x400px,
som er placeret midt på skærmen på grund af en yderliggende tabel, har
to rows.. en til menu, og en til indhold.. dvs

mener du så, at det burde være nok at placere mine div tags i første

[...]
>Måske. Hvis indholdet er placeret..

hvad mener du med 'placeret' ??

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-03 22:49

bo@FJERNbodudek.dk (Bo Dudek) skrev :

>mener du så, at det burde være nok at placere mine div tags i første

Lav være med at bruge tabeller, brug <div> i stedet for.

Fra : Bo Dudek

Dato : 30-01-03 22:51

[...]

>Lav være med at bruge tabeller, brug <div> i stedet for.

er der et argument for dette, eller er det bare noget, der er sjovt ;)
har altid brugt tabeller.. ehm.. har ingen erfaring med at bruge

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-03 23:10

bo@FJERNbodudek.dk (Bo Dudek) skrev :

>er der et argument for dette, eller er det bare noget, der er sjovt ;)
>har altid brugt tabeller.. ehm.. har ingen erfaring med at bruge

Tabeller er ikke til deign og slet ikke i dag, hvor man placere

Kig lidt rundt på html.dk, der står sikkert noget om at bruge div
og position.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-01-03 23:07

bo@FJERNbodudek.dk (Bo Dudek) writes:

> [...]
>
> glemte at nævne, at jeg bruger DreamWeaver MX, og at det er det
> software, som angiver koden (deriblandt "width:100")

Så laver DreamWeaver forkert kode. Det giver tre valf: Skift den, ret
koden selv, eller accepter at din kode er forkert.

> forstår ikke helt.. ehm.. i min tabel på - lad os sige - 750x400px,
> som er placeret midt på skærmen på grund af en yderliggende tabel, har
> to rows.. en til menu, og en til indhold.. dvs

Ok, der hvor menuen skal være, prøv at sætte en
ind der, og put menuen ind i den div.

> mener du så, at det burde være nok at placere mine div tags i første

7-9-13, etc. Men ja.

> hvad mener du med 'placeret' ??

At det er positioneret med "position:absolute" eller lignende.

Og så giver jeg Knud ret i at tabeller er til at lave tabeller i, ikke
layout. Det kræver at man kan noget CSS, men det er en god investering
for fremtiden :)

Det er helt og holdent en ideologisk diskussion, men det anbefales at
man bruger HTML til at beskrive strukturen af ens side og CSS til at
beskrive udseendet. Din tabel er HTML men bruges til at bestemme
udseende.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Bo Dudek

Dato : 30-01-03 23:24

[...]

>Ok, der hvor menuen skal være, prøv at sætte en
>ind der, og put menuen ind i den div.

er lige i fuld gang med at lave hele siden om til layers.. ehm.. er
ikke så vært igen.. ehm.. når man så positionerer sine layers, så gør
man det ikke vie en ekstern fil, gør man?? indtil videre har jeg brugt
inline css..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-01-03 23:30

> [...]

> ikke så vært igen.. ehm.. når man så positionerer sine layers, så gør
> man det ikke vie en ekstern fil, gør man?? indtil videre har jeg brugt

Inline (style="..."), embedded (<style ...>...</style>) eller eksternt
(<link rel="stylesheet" ...>) skulle alle virke.

De nyeste versioner af xhtml har droppet inline CSS, så måske man skulle
begynde at fralære sig det, men det er altså vældig behageligt mens man
sidder og nusler ting på plads :)

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-01-03 00:07

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev :

>De nyeste versioner af xhtml har droppet inline CSS, så måske man skulle
>begynde at fralære sig det, men det er altså vældig behageligt mens man
>sidder og nusler ting på plads :)

Hmm - bortset fra TDCs åndsvage script validerer
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/vis2.htm og det er xhtml
1.1.

Og der er inline style et sted.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-01-03 00:39

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> Hmm - bortset fra TDCs åndsvage script validerer
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/vis2.htm og det er xhtml
> 1.1.
>
> Og der er inline style et sted.

Hmm, så har jeg nok forvirret det med et forslag til xhtml 2.0.
Søge, søge .... jep, det var det det var. Inline style er (indtil
videre) ude af xhtml 2.0 working draft.

Den kan nå at komme tilbage endnu. Som nogle pointerede, så er
style-attributten baggrunden for at man kan skrive
foo.style.width="100px"
i Javascript. Uden den skal man til at have fat i globale stylesheets
og tilføje regler der matcher id på elementet.

/L

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-01-03 10:00

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in message
> [...]
>
> glemte at nævne, at jeg bruger DreamWeaver MX, og at det er det
> software, som angiver koden (deriblandt "width:100")

Skriv det rigtige i properties-baren, så bliver det også rigtigt i koden...

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-03 23:16

Bo Dudek skrev:

> glemte at nævne, at jeg bruger DreamWeaver MX, og at det er
> det software, som angiver koden (deriblandt "width:100")

Så er det en fejl i DreamWeaver.

Så skal du vel bare sætte din menukode ind i stedet for kommentaren
- og glem så positioneringskoderne, det sørger tabellen for.

Du kan også erstatte tabellen med div'er - fx

- så kan du bestemme størrelse og placering på vindues-div'en, og
lade de to indre div'er passe sig selv. (evt. kan man give menuen
en fast højde).

> hvad mener du med 'placeret' ??

Alt indhold der har defineret en placering (med position != static)
er "placeret" indhold. Det er i modsætning til normalt indhold der
placeres i flowet af htmlparseren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Svend Weiersøe

Dato : 31-01-03 15:25

Prøv at se her: http://asp.furesoegolfklub.dk/junior/webmaster.asp
Kan det bruges?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-02-03 12:48

"Svend Weiersøe" <snielse3@csc.dk>

> Prøv at se her: http://asp.furesoegolfklub.dk/junior/webmaster.asp
> Kan det bruges?

Det ligner sådan noget, som jeg længe har været på jagt efter.
Det kører i MSIE 5.5, NN6.2, Moz 1.2.1 og Opera 6.02.
Kan det også konfigureres med undermenuer til dropdown-menuerne?

Erik Ginnerskov - erik@ginnerskov.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin