Din Bank?
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-03-01 19:09

Som en opfølgning på de tidligere indlæg omkring netbanker: er der
nogen, der har fået Din Banks netbank til at fungere?

Banken understøtter ikke Macintosh, men skulle virke på en Linux. Det er
et Java-program, men jeg får meddelelsen "Applet WEBBANK can't start:
ERROR".

WSeB, Netscape 4.61 og Java 1.1.8.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-03-01 23:48

In <3AABBF59.6682@post4.tele.dk>, on 03/11/2001
at 07:09 PM, Kim Ludvigsen <ludvig@post4.tele.dk> said:

> [...]

>Java-program, men jeg får meddelelsen "Applet WEBBANK can't start: ERROR".

Det er helt det samme problem som jeg har med Amagerbanken. Men det er faktisk
også samme program, nemlig Bankernes EDB Central.

Jeg har forresten fået min til at køre med mobil-versionen efter jeg fik
installeret Java 1.1.8 men jeg mangler at få den store udgave til at køre.

Jeg kører med Warp4, så jeg ved ikke om der kan være forskelle i vores problem.
Har du prøvet at skrive til supporten?

/Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-03-01 06:01

Knud Berggreen wrote:

> Det er helt det samme problem som jeg har med Amagerbanken. Men det er faktisk
> også samme program, nemlig Bankernes EDB Central.

OK, så er der nok ikke meget håb. Det er ellers nogle fine renter Din
Bank tilbyder.

> Har du prøvet at skrive til supporten?

Jeg har talt med supporten: "OS/2 står ikke på listen, så det er nok
fordi det ikke er understøttet", eller noget i den stil. Min erfaring
med forskellige bankers supportafdelinger er, at deres forstand på det
de supporterer kan ligge et meget lille sted.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud

Dato : 12-03-01 20:46

Hvad mener du med mobil version ?

Fejlen ligner min hos unibank

Jeg har fået Nykredit til at virke hvis man sætter

user_pref("os2.emulate.windows", TRUE);
i prefs.js

Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-03-01 22:14

Knud wrote:

> Jeg har fået Nykredit til at virke hvis man sætter
>
> user_pref("os2.emulate.windows", TRUE);
> i prefs.js

Det var desværre ikke nok til at få Din Bank til at virke.

Jeg har forøvrigt talt med supporten hos Bankernes EDB Central, der står
bag det ikke særligt platformsuafhængige Java-program. Efter lidt
konferering med andre i afdelingen, kunne supporteren fortælle mig, at
den tidligere version af Java-programmet virkede udmærket under OS/2. Ak
og ve! Macintosh er forøvrigt heller ikke understøttet.

Man skulle måske sende programmørerne på et Java-kursus hos Sun.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-03-01 23:37

In <3AAC57F6.7898@post4.tele.dk>, on 03/12/2001
at 06:00 AM, Kim Ludvigsen <ludvig@post4.tele.dk> said:

> [...]
>bankers supportafdelinger er, at deres forstand på det de supporterer kan ligge

Hvad er det for en liste du taler om?
Det er muligt at der ikke ydes support på at få den til at køre under OS/2, men
det skulle faktisk fungere både under Windows, Linux og OS/2. Jeg tror heller
ikke der er support til Linuxbrugere.... Min kørte faktisk fint under OS/2 helt
frem til begyndelsen af januar måned.

/Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-03-01 23:46

In <3AAD277A.CBC7FDEA@post1.tele.dk>, on 03/12/2001
at 08:46 PM, Knud <knud-ch@post1.tele.dk> said:

>Hvad mener du med mobil version ?

I BEC findes to versioner. Den fulde med underskriftsfil hvor man kan det hele:
betale regninger, handle fonds og alt sådan noget.

Og den mobile version _uden_ underskriftfil, hvor man er begrænset til at føre
penge mellem egne konti, ingen regning, ingen fonds.

>Fejlen ligner min hos unibank

Og fejlen i min ligger hos BEC

>Jeg har fået Nykredit til at virke hvis man sætter
>user_pref("os2.emulate.windows", TRUE);
>i prefs.js

Det hjalp desværre ikke. Den skriver nu:
Applet dk.bec.webbank.clientDS.Main can't start: class
dk.bec.webbank.clientDS.Main could not be loaded

/Knud

Fra : The Amazing Grace

Dato : 13-03-01 01:09

Nu er vi efterhånden lidt langt fra emnet, men jeg har talt med BG Bank,
som siger, at deres internet-banking fungerer med OS/2.

Jeg har dog ikke prøvet det, da jeg stærkt overvejer at skifte bank.
Efter den seneste fusion er de blevet endnu mere umulige end efter
fusionen med Bikuben. Men hold op, hvor var det godt dengang det bare
var Postgiro / Girobank.

Nå, i løbet af sommeren skal jeg ud og låne en masse penge, og så vil
jeg shoppe efter en billig bank med OS/2-understøttelse - NextBank
skulle fungere, siges det?

Mads Hansen

--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Allan

Dato : 14-03-01 18:43

On Tue, 13 Mar 2001 00:08:56, The Amazing Grace <amaze@worldonline.dk> wrote:

> Nu er vi efterhånden lidt langt fra emnet, men jeg har talt med BG Bank,
> som siger, at deres internet-banking fungerer med OS/2.

Nå, det må da være noget nyt. Mens jeg stadig var kunde der, havde de da kun
deres activeX udgave.

> [...]
> Efter den seneste fusion er de blevet endnu mere umulige end efter
> fusionen med Bikuben. Men hold op, hvor var det godt dengang det bare

Jeg kan kun give dig ret - derfor skiftede jeg osse væk fra dem.

> Nå, i løbet af sommeren skal jeg ud og låne en masse penge, og så vil
> jeg shoppe efter en billig bank med OS/2-understøttelse - NextBank
> skulle fungere, siges det?

Ja, det er jo netop hvad jeg valgte, og det har kørt fint.
Jeg kan varmt anbefale dig bare at prøve dem. Du kan gratis få oprettet
en alm konto med tilhørende VISA/Dankort. så kan du jo nemt og bekvemt
prøve dem af - uden at have flyttet nogen af dine existerende kontoer.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : The Amazing Grace

Dato : 14-03-01 23:16

Allan wrote:

> [...]
> en alm konto med tilhørende VISA/Dankort. så kan du jo nemt og bekvemt
> prøve dem af - uden at have flyttet nogen af dine existerende kontoer.

Det lyder som om vi har haft meget paralelle erfaringer, så tak for dit
svar om Nextbank. Dem vil jeg tjekke ud!

Mads Hansen

--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Steen Bondo

Dato : 18-03-01 05:56

The Amazing Grace wrote in a message to All:

TAG> vil jeg shoppe efter en billig bank med OS/2-underst¢ttelse -
TAG> NextBank skulle fungere, siges det?

Basisbank og Jyske ligeså - vær dog opmærksom på at Basisbank lægger en
<long.filename> fil i c:\ - så fat16 på c: dutter ikke. Jeg har netop
af samme grund konverteret mit c drev til fat32, og så med lidt hjælp
fra Kelder's driver kan os/2 nu læse de lange filnavne. (jeg har w98se
på c:)

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : peter volsted

Dato : 13-03-01 01:43

hi

-----

> I BEC findes to versioner. Den fulde med underskriftsfil hvor man kan det hele:
> betale regninger, handle fonds og alt sådan noget.
-----
> Og fejlen i min ligger hos BEC

jeg har ikke problemer med BECs fulde version, og ingen fejlmeddelelser
fra java.
W4.5 Java1.18.
Bruger ejheller win-tricket i prefs.

--
good luck

peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-03-01 06:34

Knud Berggreen wrote:

> Hvad er det for en liste du taler om?

Listen over systemer som Javaprogrammet kan afvikles på.

> [...]
> ikke der er support til Linuxbrugere.... Min kørte faktisk fint under OS/2 helt

Jamen, det er jo netop det, jeg skriver. Supporteren fortalte, at den
gamle version af Javaprogrammet virkede fint under OS/2, men at den nye
version ikke virker under OS/2.

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-03-01 06:36

peter volsted wrote:

> jeg har ikke problemer med BECs fulde version, og ingen fejlmeddelelser
> fra java.
> W4.5 Java1.18.

Hvilken version af Netscape bruger du?

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : peter volsted

Dato : 13-03-01 12:18

hi

-----

> Hvilken version af Netscape bruger du?

Indtil i går:
bldlevel netscape.exe
Build Level Display Facility Version 6.10.480 Oct 6 2000
(C) Copyright IBM Corporation 1993-2000
Signature: @#IBM:4.61 30 Jan 2001#@Netscape Communicator for OS/2
Vendor: IBM
Revision: 4.61
File Version: 4.61

men også 9/3-01-versionen fra testcase fungerer
-
good luck

peter

Fra : Bent Nielsen

Dato : 13-03-01 17:45

The Amazing Grace skrev:

> Nu er vi efterhånden lidt langt fra emnet, men jeg har talt med BG Bank,
> som siger, at deres internet-banking fungerer med OS/2.

Det har de også oplyst til mig. Så nu må vi se når den kommer.
De oplyste i sammme forbindelse at til september kommer der en ny igen.
(Jeg kan ikke huske navnet på vedkommende), da jeg havede oplyst at hvis
de ikke kunne tilbyde en Os2 brugbar løsning, så ville jeg skifte til
noget andet. Da blev jeg ringet op af en fra banken son oplyste at de
brugte NS og OS2 i banken.

BN

Fra : Knud

Dato : 13-03-01 21:36

Hi

Kunne du ikke prøve og se om du kommer igennem på unibank ?
Jeg bliver stoppet når jeg forsøger at logge på med "Logon applet can't
start......"

Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-03-01 21:51

In <3AADB164.AAC@post4.tele.dk>, on 03/13/2001
at 06:34 AM, Kim Ludvigsen <ludvig@post4.tele.dk> said:

>Listen over systemer som Javaprogrammet kan afvikles på.

Hvor ser du den liste?

>Jamen, det er jo netop det, jeg skriver. Supporteren fortalte, at den gamle
>version af Javaprogrammet virkede fint under OS/2, men at den nye version ikke
>virker under OS/2.

Syntes du ikke at det er underligt?
Sagde han noget om hvorfor?

/Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-03-01 20:54

In <3AAD6D14.14DF7674@image.dk>, on 03/13/2001
at 01:43 AM, peter volsted <pvolsted@image.dk> said:

> [...]

>-----

>jeg har ikke problemer med BECs fulde version, og ingen fejlmeddelelser fra

W4.5 svarer vel til eCS?
Jeg prøvede lige på min test-PC som har eCS installeret og der fik jeg også den
fejl.

/Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-03-01 00:53

Knud Berggreen wrote:

> Hvor ser du den liste?

Jeg skal ikke kunne sige, om ikke banken har en liste på hjemmesiden,
jeg har ikke set efter. Men supporteren havde en liste over systemer,
der er supporteret/kan afvikle Javaprogrammet, og den liste står OS/2
efter hans udsagn ikke på.

> Syntes du ikke at det er underligt?

Jo, hvilket jeg også fortalte ham. Jeg sagde, det var for dårligt, at
man ikke kunne finde ud af at lave platformsuafhængige programmer, når
nu man laver programmerne i et platformsuafhængigt sprog.

> Sagde han noget om hvorfor?

Han havde ikke nogen forklaring på, hvorfor den nye version ikke virker,
men han lovede at videreføre min klage til programmørerne. Om det så
hjælper er en helt anden sag.

Mvh. Kim Ludvigsen
P.S. Har du hørt noget om, hvornår den færdige version af eCS udsendes?

Fra : peter volsted

Dato : 14-03-01 03:50

hi

> Knud wrote:
>
> Kunne du ikke prøve og se om du kommer igennem på unibank ?
> Jeg bliver stoppet når jeg forsøger at logge på med "Logon applet can't
> start......"

Sorry, jeg så din message lidt sent.
Har lige været koblet på Unibanks demo og logget på som den foreslåede Hansen,
kun for at få at vide, at demoen er lukket mellem 2 & 6 nat. Java-applet'ten
loadede uden problemer.
Jeg vil prøve igen når det bliver lyst - og melde resultatet.

Kim Ludvigsens:
>Jamen, det er jo netop det, jeg skriver. Supporteren fortalte, at den gamle
>version af Javaprogrammet virkede fint under OS/2, men at den nye version ikke
>virker under OS/2.

- lyder lidt som en forvanskning af min diskussion med Bec-support om
understøttelse af Java 1.3, som ikke virker fra OS/2.
Supporteren svarede den 5. juli 2000:
"Jeg ved ikke hvor mange ændringer der er fra Java 1.2 til 2.0 og selvfølgelig
vil vi gerne følge med tiden, men
jeg tror ikke webbanken understøtter 2.0 hvis der er syntaks ændring eller
funktions/klasse ændringer.
Grunden til at vi stadig kører på 1.2 er at flertallet ikke har opgraderet
endnu!"
Mine Java-settings er som følger:
I Config.sys:
SET
PATH=....;C:\JAVA13\BIN;C:\Java11\rmi-iiop\bin;C:\JAVA11\BIN;C:\JAVA11\ICATJAVA\BIN;
SET DPATH=....;C:\JAVA11\ICATJAVA\HELP;
SET HELP=....;C:\JAVA11\ICATJAVA\HELP;
SET INCLUDE=C:\JAVA13\INCLUDE;C:\JAVA11\INCLUDE;C:\JAVA11\INCLUDE\OS2;....;
SET LIB=C:\JAVA13\LIB;C:\JAVA11\LIB;....;
SET
BEGINLIBPATH=....;c:\JAVA11\BIN;C:\JAVA11\DLL;C:\JAVA11\ICATJAVA\DLL;C:\JAVA11\ICATJAVA\DAEMON;
LIBPATH=....;C:\JAVA13\JRE\DLL;
SET classpath=.;.\.;c:\tcpip\java;
SET java_compiler=c:\java11\bin\javax
SET java_home=c:\java11
SET java_clock_resolution=32
SET java_user=c:\java11\hotjava
SET java_weblogs=c:\java11\logs
SET SWING_HOME=C:\JAVA11\Swing
set java_high_memory=1
rem SET classpath=.;.\.;c:\java11\lib\classes.zip;c:\tcpip\java;
rem SET CLASSPATH=.;.\.;c:\tcpip\java;c:\java11\lib\classes.zip
rem SET java_console=1
rem SET JAVA_COMPILER=C:\JAVA11\BIN\JAVAX.DLL
REM SET JAVA_CLOCK_RESOLUTION=32 [1 - 32, def. 10]
REM SET java_sound_mode=
rem SET java_options=-noclassgc
rem set java_high_memory=1 ophæver 384 MB grænsen forudsat 1024<=
VIRTUALADDRESSLIMIT <3072 - det er MB!
Rem-linierne med for at vise ting jeg har forsøgt eller mener at skulle huske.
Jeg havde mange problemer med java-funktionen, mens jeg havde java_console
kørende.

I NS-Preferences:

- Advanced:

[x] Enable Java
[x] Enable JavaScript
[ ] Enable JavaScript for Mail and News

- OS/2 Preferences:

Java Path:
[ C:\java11\dll\JAVAI.DLL ]
Java Options:
[ -verbosegc -ss256 -oss256 -ms 110 -mx 100 -noverify -noasyncgc ]
Java Classpath:
[ ] Ignore system Classpath
Enter optional Classpath:
[ ]
( ) Ignore changes to Classpath
(x) Append to the beginning of the system Classpath
( ) Append to the end of the system Classpath
Current Classpath
The following is the current Classpath:
[ ;.;.\.;c:\tcpip\java; ] /* sættes automagisk af NS */

Håber det kan hjælpe.
Min java1.3 kører ikke optimalt med disse settings.

--
good luck

peter

Fra : peter volsted

Dato : 14-03-01 07:01

hi

> Knud wrote:
>
> Kunne du ikke prøve og se om du kommer igennem på unibank ?
> Jeg bliver stoppet når jeg forsøger at logge på med "Logon applet can't
> start......"

Har lige leget med Unibanks demo-netbank. Den forekommer mig overskuelig,
funktionel og let at manøvre i.
Den tror jeg du bliver glad for.

--
good luck

peter

Fra : Knud

Dato : 14-03-01 19:29

Hej

Du skal ikke prøve demoen den virker !
Hvis du prøver at starte log on vinduet i den "real" version får jeg
fejlen inden jeg kommer så vidt som at kunne indtaste nogle oplysninger

Knud

Fra : Knud Berggreen

Dato : 14-03-01 21:05

In <YEdw17zDmnZd-pn2-nDX4TYZSezbJ@localhost>, on 03/14/2001
at 05:42 PM, allan2@warpspeed.dyn.dhs.org (Allan) said:

>Nå, det må da være noget nyt. Mens jeg stadig var kunde der, havde de da kun
>deres activeX udgave.

Den fungerer, men jeg har ikke tillid til den. F.eks. i går var
posteringsoversigten helt gal. Startsaldoen til nytår var på en eller anden måde
sat så den udgjorde min nuværende saldo med negativt fortegn således at min
nuværende saldo var 0,00 selv om jeg har over 1500,- på kontoen. Det betød at
jeg i går ikke kunne overføre saldoen til min bankkonto, hvilket var ret
generende. Det er dog kommet på plads i dag.

Den går også tit ned eller kommer ud med at den ikke kan finde den og den
server.

Så det korte af det lange er at den kører og kan bruges under OS/2. Om
ustabiliteten så er noget generelt eller om det kun er under OS/2 kan jeg ikke
rigtig sige noget om.

/Knud

Fra : peter volsted

Dato : 14-03-01 23:27

hi

> [...]
> Hvis du prøver at starte log on vinduet i den "real" version får jeg
> fejlen inden jeg kommer så vidt som at kunne indtaste nogle oplysninger

Det fungerer fint herfra; jeg når frem til at skulle acceptere
Verisign-sikkerhedscertifikat og indtaste en pinkode, som jeg af gode grunde
ikke har til denne bank.

--
good luck

peter