Fradrag for avisabbonement
Fra : Thore Sorensen

Dato : 30-01-03 11:43

Hej...

Jeg er selvstændig i IT-branchen.

Mit skattekontor bad mig indsende samtlige bilag, kontospecifikationer
m.v for året 2001. Det har de fået for tre uger siden.
I går fik jeg brev fra dem med "Forslag til ændring af skatteansættelsen
for indkomståret 2001"

Der sker nogle få justeringer...(ikke et stort problem :)..., men en af
de ting, jeg ikke synes, jeg vil godtage er følgende:

(Ordret)

"Udgift til avisabbonement"
"Af bilagene fremgår at avisen - Berlingske Tidende - leveres dagligt
til din privatadresse. Udgiften ses ikke at have relation til din
virksomhed. På baggrund af dette anses udgiften for at være en privat
udgift. Private udgifter er ikke fradragsberettigede jf.
statsskattelovens § 6 stk. 1 litra a."

Jeg har haft abbonement på Berlingske Tidende i over 20 år, betalt af
mit firma de sidste 7-8 år og leveret på privatadressen. Den samlede
udgift er ca 3000,-pr. år. Mit spørgsmål til gruppen er tre:

1) Hvilke argumenter kan jeg bruge over for "væsenet", så jeg kan trække
den avis fra? Jeg mener man som selvstændig stort set er på arbejde,
lige så snart vækkeuret ringer...og mener, jeg skal holde mig orienteret
om erhvervsstoffet fra tidlig morgen...(skal lige pointere, at jeg ikke
er storaktieejer, der skal følge kurserne - der også er lidt "gamle" i
avisen )...

2) Jeg har fået fradrag for den avis de sidste 7-8 år uden
problemer...hvis "væsenet" fastholder, kan min skatteansættelse så
ændres med tilbagvirkende kraft?

3) Nu bruger jeg jo ikke min officielle arbejdstid til at læse avis.
Derfor, levering på firmaadressen vil jo ikke være aktuel...medmindre
det bliver krævet (?)...og så må jeg huske den hver aften...der er jo
også TV-program i...:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Jimmy

Dato : 30-01-03 11:54

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message
> [...]
> om erhvervsstoffet fra tidlig morgen...(skal lige pointere, at jeg ikke
> er storaktieejer, der skal følge kurserne - der også er lidt "gamle" i

Jeg havde lignende argumenter, som jeg fremførte for min revisor.
Han fandt nogle domme frem, som alle faldet ud til T&S fordel.
Han konkluderede deraf, at der ikke er fradrag for aviser.
Undtagelsen er f.eks. hvis man har en recpetion med en avisholder til
ventende kunder.

> [...]
> Derfor, levering på firmaadressen vil jo ikke være aktuel...medmindre
> det bliver krævet (?)...og så må jeg huske den hver aften...der er jo

Så er der jo ikke så meget at sige.
Det er rent fusk fra din side og det har T&S naturligvis kunnet gennemskue.

Jeg synes du skulle overholde de simple regler der er og selv betale for den
avis, som du får leveret på din privatadresse, læser i din private fritid og
mangler så du privat kan se tv-programmet, og finder svær at huske at tage
med hjem til dit private hjem.

Mvh
Jimmy

Fra : JørgenE

Dato : 31-01-03 01:56

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> skrev> >
>snip

Det er en grundregel indtil videre, at første avis er for egen regning, men
holder man flere aviser er der fradrag, hvis det er rimeligt til den
proffesion man har.

Og - abonnementet skal være til firmaet og ikke til privatpersonen, men
leveringsadressen må gerne være denne person.

Så holder du både Berlingeren og Børsen får du fradrag for den ene af dem,
hvis det er relevant for dit arbejde.

- JørgenE

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-02-03 22:40

"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> leveringsadressen må gerne være denne person.
>
> Så holder du både Berlingeren og Børsen får du fradrag for den ene af dem,

Du kan dog ikke afløfte moms på aviser og ugeblade i fast abonnement.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 01-02-03 23:02

"Karsten Jensen" skrev:

> Du kan dog ikke afløfte moms på aviser og ugeblade i fast abonnement.

Det kan du så sandelig heller ikke i løssalg.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-03 17:17

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Intet er som bekendt mere befordrende
> for kreativiteten og produktiviteten end

Nej da! Det først skrevne kan misforstås, me jeg gik ud fra faste
abonnementer - måske lidt for hastigt.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Thore Sorensen

Dato : 05-02-03 12:55

On Fri, 31 Jan 2003 01:55:44 +0100, "JørgenE" <elsted@image.dk> wrote:

>Det er en grundregel indtil videre, at første avis er for egen regning, men
>holder man flere aviser er der fradrag, hvis det er rimeligt til den
>proffesion man har.

Har lige været til møde med "væsenet" i dag...
Fik en god dialog hvor hun præciserede nøjagtigt som du skriver, 1. avis
for egen regning, efterfølgende aviser er der fradrag for...

Jeg får også Erhvervsbladet leveret på firmaadressen, men den gik
ikke..:) Men hva'...jeg betaler heller ikke for den..:)

Jeg spurgte hende så, hvorvidt "man" gjorde noget med tilbagevirkende
kraft, men det ville hun ikke...:) (jeg har trukket den avis fra i mange
år..:) lovede hende at ikke gøre det mere...hun får jo også regnskabet
for 2002 om 4-5 mdr, så det husker hun nok at kigge efter...

Det korte af det lange: De år der er gået godt kommer ikke skidt
tilbage, så fra nu af: ingen frdarag for 1. avis...

Var bare lige det...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952