/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Karburator indstilling - Suzuki.
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 28-01-03 13:13

Jeg har en Suzuki AP50, som vel kører med samme motor som en Katana? Jeg har
lidt problemer med at pille hele luftfilterkassen af skidtet, men når
halvdelen er fjernet kan jeg se mundingen af karburatoren. Så vidt jeg
husker er der en skrue (eller to) som kan indstilles. Er det
"luft/benzin-blandings-forholds-skruen" :) og skal den i så fald ind eller
ud for at give mere en federe blanding ved de lavere rpm's?
Jeg kan nemlig hørepå motoren at den får for meget luft - jeg har pillet en
indsats ud af luftfilterkassen. Måske skal der bare en større dyse i (hvad
er std størrelse mon?)

På forhånd tak for hjælpen!



 
 
BSJ (28-01-2003)
Kommentar
Fra : BSJ


Dato : 28-01-03 19:06


"> Jeg har en Suzuki AP50, som vel kører med samme motor som en Katana? Jeg
har
> lidt problemer med at pille hele luftfilterkassen af skidtet, men når
> halvdelen er fjernet kan jeg se mundingen af karburatoren. Så vidt jeg
> husker er der en skrue (eller to) som kan indstilles. Er det
> "luft/benzin-blandings-forholds-skruen" :) og skal den i så fald ind eller
> ud for at give mere en federe blanding ved de lavere rpm's?
> Jeg kan nemlig hørepå motoren at den får for meget luft - jeg har pillet
en
> indsats ud af luftfilterkassen. Måske skal der bare en større dyse i (hvad
> er std størrelse mon?)

Jeg har fundet et link i forbindelse med overhalingen af min egen ap50.
Det er godt nok ikke præcis den karb. men tæt på.

http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf

Iøvrigt har jeg oplevet flg:
Det er usædvanlig vigtigt at luftfilteret er i "normal" tilstand.
Uden at tænke over det rensede jeg filtret i rensevædske, men "glemte" at
gøre det fugtigt i olie igen.
Efterfølgende tågede morgen døjede jeg med karburatoris (200m frem - maskine
død - vent 30 sek indtil isen er tøet op - starter fint - ta'r igen gas
normalt - 200m frem -osv osv). gå i tomgang varm kunne jeg heller ikke få
den til.
Efter at ha' vredet luftfilteret i olie, kører den fint, der har ikke været
tendenser til is.

Jeg har ikke erfaring i at skille karburatoren ad, så det lod jeg være med
(med undtagelse af chokeren - forklaring følger) da det måske ville være
svært at finde passende reservedele hvis en pakning eller lign. skulle gå i
stykker.
Så hvordan man skiller og justerer den aktuelle karburator kan jeg ikke
hjælpe med.

El-choker: Er et ca. 3 mm stempel i en messing cylinder. Der bruges en
o-ring som "stempelring". Ved at hive lidt i stemplet kunne jeg mærke at der
ingen "kompression" var og kunne trække stemplet ud. O-ringen var der ikke.
O-ringen skal være et sted mellem 3,05 og 3,1 mm udvendig og omkring 1,8
indvendigt. En sådan ring er absolut ikke lagervare på et byggemarked. Det
bedste bud var fra en forhandler: Ny choker kr 1800 eller en ny karburator
til 2200.
Fra en "computerdims" i en skuffe fandt jeg en ring der passede - det
fungerer fint nu. Så hvis du kan mærke at det lille stempel svupper lidt når
du trækker 2 mm i det - så er der absolut ingen grund til at skille chokeren
ad.

Med venlig hilsen
Bjarne




Brian Axelgaard (28-01-2003)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 28-01-03 20:59

"BSJ" <bjarne.sig@remove.get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e36c66d$0$24715$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har fundet et link i forbindelse med overhalingen af min egen ap50.
> Det er godt nok ikke præcis den karb. men tæt på.
> http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf

Den kigger jeg lige lidt på...

> Iøvrigt har jeg oplevet flg:
> Det er usædvanlig vigtigt at luftfilteret er i "normal" tilstand.
> Uden at tænke over det rensede jeg filtret i rensevædske, men "glemte" at
> gøre det fugtigt i olie igen.
> Efterfølgende tågede morgen døjede jeg med karburatoris (200m frem -
maskine
> død - vent 30 sek indtil isen er tøet op - starter fint - ta'r igen gas
> normalt - 200m frem -osv osv). gå i tomgang varm kunne jeg heller ikke få
> den til.
> Efter at ha' vredet luftfilteret i olie, kører den fint, der har ikke
været
> tendenser til is.

Okay, jeg har renset den ene del af filterkassen, men kan ikke få den anden
del af. Filtret har jeg bare lade været.. der var 2 forskellige indsatser i
min, 2 ved siden af hinanden, en grov og en fin - har du også det?

> Jeg har ikke erfaring i at skille karburatoren ad, så det lod jeg være med
> (med undtagelse af chokeren - forklaring følger) da det måske ville være
> svært at finde passende reservedele hvis en pakning eller lign. skulle gå
i
> stykker.
> Så hvordan man skiller og justerer den aktuelle karburator kan jeg ikke
> hjælpe med.

Okay, øv øv :)

> El-choker: Er et ca. 3 mm stempel i en messing cylinder. Der bruges en
> o-ring som "stempelring". Ved at hive lidt i stemplet kunne jeg mærke at
der
> ingen "kompression" var og kunne trække stemplet ud. O-ringen var der
ikke.
> O-ringen skal være et sted mellem 3,05 og 3,1 mm udvendig og omkring 1,8
> indvendigt. En sådan ring er absolut ikke lagervare på et byggemarked. Det
> bedste bud var fra en forhandler: Ny choker kr 1800 eller en ny karburator
> til 2200.

En tun karburator kan da findes noget billigere...

> Fra en "computerdims" i en skuffe fandt jeg en ring der passede - det
> fungerer fint nu. Så hvis du kan mærke at det lille stempel svupper lidt
når
> du trækker 2 mm i det - så er der absolut ingen grund til at skille
chokeren
> ad.

Det vil jeg da lige tjekke - det kan være at den trække falsk luft den vej
jo.

Mange tak for info'en!



Brian Axelgaard (28-01-2003)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 28-01-03 21:07

"BSJ" <bjarne.sig@remove.get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e36c66d$0$24715$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Iøvrigt har jeg oplevet flg:
> Det er usædvanlig vigtigt at luftfilteret er i "normal" tilstand.

Jeg har forresten ikke fjernet noget af selve filtret, men den plastik
indsats der er i den. Den har 11 huller og fylder 75% af luftfilterkassen.
...



BSJ (28-01-2003)
Kommentar
Fra : BSJ


Dato : 28-01-03 22:23


> Jeg har forresten ikke fjernet noget af selve filtret, men den plastik
> indsats der er i den. Den har 11 huller og fylder 75% af luftfilterkassen.
> ..
Min har 1 stor "svamp" og et støttegitter til at holde det. Indefra er det
monteret: gitter - filter.

Iflg. din beskrivelse tyder det på at du har det originale luftfiltersæt.
Det skal (iflg bogen) monteres: fin - grov - gitter. Igen indefra og ud.

Ud over de 2 clips og 3 skruer der holder det yderste dæksel så er der en
bolt nede omkring karburatoren (bolten sidder lodret). Denne holder
filterkasse + indvendig stænklap + evt. gummidæksel over karb. Så skulle det
være muligt at trække indsugningsmanifold + filterkasse fri af karb.

Er det til nogen hjælp?

mvh
Bjarne



Brian Axelgaard (28-01-2003)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 28-01-03 22:34

"BSJ" <bjarne.sig@remove.get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3e36f4a0$0$24699$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> > Jeg har forresten ikke fjernet noget af selve filtret, men den plastik
> > indsats der er i den. Den har 11 huller og fylder 75% af
luftfilterkassen.
> > ..
> Min har 1 stor "svamp" og et støttegitter til at holde det. Indefra er det
> monteret: gitter - filter.

Har du pillet noget ud eller sat noget helt andet i eller hva' ?

> Iflg. din beskrivelse tyder det på at du har det originale luftfiltersæt.
> Det skal (iflg bogen) monteres: fin - grov - gitter. Igen indefra og ud.

Jeg har fin - grov - gitter - plastikpladedims. Kan da lige tage et billede
af den i morgen og poste den i dk.binaer.motor?

> Ud over de 2 clips og 3 skruer der holder det yderste dæksel så er der en
> bolt nede omkring karburatoren (bolten sidder lodret). Denne holder
> filterkasse + indvendig stænklap + evt. gummidæksel over karb. Så skulle
det
> være muligt at trække indsugningsmanifold + filterkasse fri af karb.
>
> Er det til nogen hjælp?

Håber jeg - kigger på det i morgen!



monstarr (26-03-2003)
Kommentar
Fra : monstarr


Dato : 26-03-03 17:20

"BSJ" skrev d. 28-01-03 22:23 dette indlæg :

>
> Iflg. din beskrivelse tyder det på at du har det originale
luftfiltersæt.
> Det skal (iflg bogen) monteres: fin - grov - gitter. Igen indefra og
ud.

Jeg ville gerne høre hvad det er for en "bog" du omtaler. Jeg har længe
ledt efter en manual til AP50 og ville hørew om det var den du havde

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste