Lokal trafik smutter ud på internettet og ~
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 28-01-03 13:12

Hej

Jeg står med det besynderlige problem at jeg har to computere koblet på en
TDC adsl linje, de kan hver især fint bruge nettet, dog bliver de
tilsyneladende koblet på hvert sit net. Den ene maskine har IP 80.x.x.x og
den anden 131.x.x.x, ligledes er netmasken henholdsvis 255.255.254.0 og
255.255.255.128. Mit problem er så at når jeg forsøger at overføre data
mellem de to computere, som fysisk sidder i samme switch, så går alt trafik
en tur ud af huset og ind igen....Det går selvsagt urimeligt langsomt i
forhold til hvis trafikken var direkte...

Jeg tænkte at der måske var en mulighed for at jeg kunne indtaste nogle
manuelle routes så trafikken ikke skulle ud på nettet og tilbage igen...?

Serveren kører windows 2000 server og arbejdsstationen kører XP home
edition...

MVH
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-03 13:18

On Tue, 28 Jan 2003 13:12:06 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

> [...]
> den anden 131.x.x.x, ligledes er netmasken henholdsvis 255.255.254.0 og

Velkommen til TDCs vidunderlige verden af 'lad os se, hvor meget
vi kan genere vores ADSL-brugere'. Hvis du bladrer lidt tilbage i
gruppen, vil du se, at du langtfra er den første med det problem.

(Nej, der er stadig ingen, der er kommet med et godt bud på,
hvorfor de har valgt sådan en hjernedød løsning).

> Jeg tænkte at der måske var en mulighed for at jeg kunne indtaste nogle
> manuelle routes så trafikken ikke skulle ud på nettet og tilbage igen...?

Nej, men du kan definere flere IP-adresser på dine arbejdsstatio-
ner (fx. 192.168.1.x med masken 255.255.255.0) og/eller du kan
bruge en anden protokol (IPX eller NetBEUI) til den lokale tra-
fik.

> Serveren kører windows 2000 server og arbejdsstationen kører XP home
> edition...

Klik Advanced under Properties for TCP/IP på forbindelsen og sæt
den ekstra adresse på der.

-A

Fra : MadsD

Dato : 28-01-03 14:13

> [...]
> fik.
> Klik Advanced under Properties for TCP/IP på forbindelsen og sæt

Det kan man da ikk?! - "DHCP aktiveret", og så kan man ikke trykke på
knappen tilføj.

Hilsen
MadsD

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-03 15:58

On Tue, 28 Jan 2003 14:13:26 +0100, "MadsD"
<spam@madsd_removemenow_.dk> wrote:

> Det kan man da ikk?! - "DHCP aktiveret", og så kan man ikke trykke på
> knappen tilføj.

Det var jeg ikke lige opmærksom på. Man kan på nogle andre OS'er.

-A

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-01-03 16:59

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det var jeg ikke lige opmærksom på. Man kan på nogle andre
> OS'er.

Man kan i Windows XP - men jeg mener ikke, at
man kan i tidligere Windows-versioner.

Men man kan så bruge en anden protokol
end TCP/IP til lokalnettet f.x. Netbeui eller IPX...

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Jan

Dato : 28-01-03 17:06

Jan Vestergaard wrote:

> Man kan i Windows XP - men jeg mener ikke, at
> man kan i tidligere Windows-versioner.

Det kan man sagtens,
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q156/7/72.asp til win98
Det virker også i 2000 og XP.

Mvh
Jan

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-01-03 14:30

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
> [...]
> en tur ud af huset og ind igen....Det går selvsagt urimeligt langsomt i
> forhold til hvis trafikken var direkte...

Kan en router ikke klare problemet?

mvh
Preben

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 28-01-03 14:49

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message

> Kan en router ikke klare problemet?

Tjoo, man kan altid betale sig ud af problemerne, jeg håbede bare der var
en no-cost løsning...

MVH
Thomas

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-01-03 14:51

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
news:b161k6> Tjoo, man kan altid betale sig ud af problemerne, jeg håbede
bare der var
> en no-cost løsning...

Jeg kan godt følge dig
Jeg havde samme problem med Dansk Kabel TV, men de kendte kun en router som
løsning.

mvh
Preben

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-01-03 14:55

Thomas Eg Jørgensen wrote:
> [...]
> en tur ud af huset og ind igen....Det går selvsagt urimeligt langsomt i
> forhold til hvis trafikken var direkte...

Smut knap to dage tilbage i gruppen og se på tråden "Netværk for en
amatør".

> Jeg tænkte at der måske var en mulighed for at jeg kunne indtaste nogle
> manuelle routes så trafikken ikke skulle ud på nettet og tilbage igen...?

Det kan du også. Problemet er bare at du har brug for hostroutes hvis
det skal gøres ordentligt og at dine maskiners IPer jo er dynamiske.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>