Privat netværk mellem RH8 og XP
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-01-03 12:36

Hejsa,

jeg har en ADSL forbindelse med router, på denne har jeg 4-6
Windows maskiner (XP, 2000 og 98) samt en Linux RedHat8.
Jeg bruger _ikke_ DHCP, så jeg angiver selv alle IP-adresser.
Alle maskiner kan pinge hinanden på IP adresser og navne
pånær Linux maskinen, den kan kun pinges og pinge på
IP-adresser og det virker fint. Den kan sagtens komme på
nettet og VNC virker fint, men hvordan får jeg den til at dele
filer og printere med Windows maskinerne?

--
Venligst
Mikael Nørrelund

Remove "removespamfilter" in my email adress for direct mail.

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 28-01-03 13:54

> [...]
> nettet og VNC virker fint, men hvordan får jeg den til at dele
> filer og printere med Windows maskinerne?

På linux-maskinen skal du have et program der hedder samba.
Men hvordan man konfigurere den ved jeg ikke, da jeg er rimelig
newbie inde for linux.

Venlig hilsen Kristian Asmussen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-01-03 14:22

Kristian Asmussen wrote:
> På linux-maskinen skal du have et program der hedder samba.
> Men hvordan man konfigurere den ved jeg ikke, da jeg er rimelig
> newbie inde for linux.

Så langt er jeg også nået og hvor det findes og hvordan man
konfigurerer det ved jeg desværre ikke endnu, men det er et
skridt på vejen ;)

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-01-03 14:51

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
[SAMBA]
> hvor det findes og hvordan man konfigurerer det ved jeg
> desværre ikke endnu, men det er et skridt på vejen ;)

Jeg fandt det på denne adresse:
<http://www.linuxquestions.org/questions/history/36958>

Jeg kan bare ikke få lov til at ændre i filen smb.conf, som ligger
i /etc/samba. Den er skrivebeskyttet og jeg er ikke ejeren og
kan dermed ikke ændre den eller lave den ikke skrivebeskyttet.

Hvad gør man så?

Laver jeg en kopi af den kan jeg sagtens ændre i den, men
jeg kan selvfølgelig ikke overskrive den oprindelige fil.

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-01-03 16:35

> [...]
> i /etc/samba. Den er skrivebeskyttet og jeg er ikke ejeren og
> kan dermed ikke ændre den eller lave den ikke skrivebeskyttet.

Jeg fik hjælp her:
<http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/filer.html>

Man skal være i root for at rette i filen og det gøres med
kommandoen "su".

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-01-03 16:38

Mikael Nørrelund Andersen skrev og fildeling mellem RH8 og XP.

Jeg kan nu se min Linux maskine fra min XP maskine, men kan
ikke komme ind på den, XP siger jeg nok ikke har tilladelse,
hvilket nok er rigtigt.
Jeg læser videre ;)

/Mikael

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 28-01-03 16:38

> [...]
>
> Laver jeg en kopi af den kan jeg sagtens ændre i den, men
> jeg kan selvfølgelig ikke overskrive den oprindelige fil.

Skifter til root, så burde du kunne ændre i den.

Venlig hilsen Kristian Asmussen