Skærme
Fijala 3554
TFT skærm - skal man bruge bestemt opløsni~
Fra : JKJ

Dato : 27-01-03 22:39

Hvis der på en TFT skærm står anført, at den f.eks. bruger 1280 * 1024 ved
75 hz, skal man så helst bruge den opløsning, eller vil det også være OK
hvis man sætter den ned til f.eks. 1024 * 768? På forhånd tak for eventuelle
svar.

Fra : mdj

Dato : 27-01-03 23:00

Forskellen på en TFT og en CRT skærm, er at ved TFT, så har hver pixel en
fysisk placering, så når du har en fladskærm som er angivet til 1280*1024,
så vil det sige at det rent faktisk er det fysiske antal af pixels, der kan
ikke blive færre eller flere. Så når du sætter din opløsning ned til 1024,
så vil der ske en af to ting: enten vil du kun have de midterste pixels
aktiveret, så får du en sort kant rundt (svarende til differensen mellem
1024 og 1280) - eller det mere normale, at billedet bliver "beregnet" til at
fylde hele skærmen ud. I det sidste tilfælde foregår der en pixeldubling,
hvor data fra én pixel, bliver fordelt over flere fysiske pixels i skærmen.
Det er med et meget varierende resultat, men generelt er det ikke så slemt
at se på mere, som det var for bare et par år siden.

Håber det hjalp :)

Mvh
Morten
http://mortenz.dk

Fra : Enrique Vidal Sanche~

Dato : 28-01-03 10:14

Du anbefales på det kraftigste at bruge skærmen med den "medfødte"
opløsning, ellers skal grafikkortet op/nedskalere billedet og det vil
give tvivlsomme resultater. Der er dog den undtagelse hvis du bruger en
multiplum af opløsningen. F.eks. hvis den medfødte opløsning er
1600*1200, så kan du kører på 800*600 uden at opleve problemer (en pixel
i den medfødte opløsning vil så fylde 4 pixels i den nedskalerede opløsning)

Enrique

Fra : JKJ

Dato : 28-01-03 22:18

Mange mange tak for de super gode svar jeg fik på mit spørgsmål. De
forklarede lige hvad det var jeg ville vide :)

"Enrique Vidal Sanchez" <enrique@control.DONTLIKESPAM.auc.dk> wrote in
message news:3E3649F0.6000605@control.DONTLIKESPAM.auc.dk...