Kinetic fluestang
Fra : Bo Hansen

Dato : 27-01-03 22:36

Hej
Jeg skal så småt til at starte på noget kystfluefiskeri og har derfor
anskaffet mig min første fluestang. Stangen er en Kinetic Jura 9 fods
lineklasse 7/8. Er der nogen der ved noget om denne stang (god/bras)? Da jeg
endnu ikke har anskaffet mig et hjul er jeg også meget interesseret i et par
gode råd til køb af hjul (og line)
Med venlig hilsen
Bo

Fra : Anders og Berit

Dato : 27-01-03 23:21

Jeg har selv haft en Kinetic Jura (er nu udlånt på ubestemt tid til en
ukendt person) Det var dog en 10½' #8-9.

Den fungerede udmærket, og magtede lange kast med nøjagtigt lige så mange
vindknuder, som andre stænger i min hånd.

Så efter min beskedne mening, et OK stykke værktøj. Men gør dig selv den
tjeneste at få noget undervisning meget tidligt i din karriere, så du ikke
udvikler en masse unødige unoder.

Mvh
Anders

Fra : PGaard

Dato : 28-01-03 09:45

Hej Bo..

Har selv fisket en del ved kysten med fluestang, men desværre ikke de
sidste 3 - 4 år, da jeg ikke har haft tid..
Din stang Kinetic Jura kender jeg derfor ikke.

Men med hensyn til dit valg af hjul, kan jeg kun råde dig til ikke at
spare alt for meget på pengene.. Det skal være saltvands-bestandigt og
gerne kunne rumme mindst 100 meter bagline, samt have en god udevendig
bremse..

Jeg brugte aldrig andet end en WF line til mit kystfiskeri.. Både i
intermediate og flydende udgave.

Mine forfang valgte jeg nogle stykker i flettet udgave. Hvis man passer
lidt på dem, holder de meget længe, og man kan efter hver tur nøjes med
at skifte de yderste ca. 1,5 meter. 0,15 / 0,20. Start dog med, at
knytte en halv meter 0,30 / 0,25 i enden af dit flettede forfang.. Så
skal du ikke korte det flettede af, hver gang du vil skifte den yderste
del. Jeg brugte 4 forfang i forskellige udgaver ( flydende,
intermediate, synkende og hurtigt synkende ) og holdt dem altid snoet op
på en lille rulle, så snart de ikke var i brug.

Køb dig i øvrigt også en god linekurv og noget godt plejemiddel til dine
liner, da du derved ville kunne have glæde af dem meget længe og de også
skyder meget bedre !!

Knæk og bræk fra Palle

Ps. Da men jo ofte fisker andre steder end lige ved kysten, har man også
brug for at have flere liner.. Jeg fandt på at bruge et Ø310 riflet
opføringsrør ( kloak rør ) i plastik, skåret ud, så der var 5 ringe
tilbage.. I den indevendige del borede jeg et lille hul, hvor jeg kunne
stikke spidsen af fluelinen igennem, så jeg kunne holde den fast med
fingeren på bagsiden... derefter viklede man lige nogle omgang af
fluelinen på røret og låste den derved fast.. Vikl derefter resten af
linen op på røret og sæt ( hjul enden ) fast med et lille stykke tape..
Så har du altid styr på dine liner.. Ø diameteren gør at de ikke bliver
snoede.. Men sørg for at tørre og bruge plejemidlet på linerne, inden du
vikler dem på røret !! Så er de altid klar til hurtig udrykning !! :0)

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-01-03 10:27

Hejsa.
Jeg kan anbefale Combo-hjulet. Jeg har selv nogle system 2 hjul som også er
gode men lidt dyrere. Jeg har købt Combo-hjul til nogle venner og er
imponeret over, hvormeget man får for pengene.
Desuden kan jeg anbefale at fiske med skydehoved. Jeg bruger selv ét lavet
af en ½ shakespeare intermediate DT line - din lokale grejhandler kender
garanteret systemet da der er mange, der bruger det. Fordelen ved
skydehovedet er at det er nemt at skifte, hvis man pludselig skal fiske
anderledes fx. dybt. Brugen af skydehoveder vinder kraftigt frem, selv til
tørfluefiskeri i rindende vand.
Jeg har aldrig kunnet vænne mig til at bruge linekurv. Jeg har prøvet og det
fungerer og giver længere og mere problemfri kast, men kurven generer mig -
lån én og prøv.

Hvor i landet kommer du til at fiske ???

Jesper

Fra : PGaard

Dato : 28-01-03 10:37

"Jesper Hansen" skrev d. 28-01-03 10:27 dette indlæg :
> [...]
mig -
> lån én og prøv.
>
> Hvor i landet kommer du til at fiske ???

Hej Jesper

Da jeg læste at Bo var nybegynder i kystfiskeri med fluestang, ville jeg
ikke foreslå ham at købe en line med skydehoved, eller for den sags
skyld at han lavede en selv..
Ok man kan måske kaste længere med et skydehoved, men det er sku ikk
kønt ! *S*
Jeg brugte selv, som jeg skrev, wf liner til kystfiskeriet og skød da
uden problemer 25 - 30 meter og det har i de tilfælde jeg har været ved
kysten, og andre steder, været alt rigeligt, og så ser det sku godt ud..
( synes jeg da selv ) *G*

At kaste med et skydehoved er ikke kun mindre kønt, men samtidig meget
sværere end at bruge en alm. wf eller dt line.. DT brugte jeg i øvrigt
kun til Tørflue fiskeri..

Men vil da råde Bo til at starte hvor han synes.. Lange men mindre lette
( og kønne ) kast eller lidt kortere, lettere og pæne kast ! :)

Mvh. Palle

http://www.kandu.dk/

Fra : PGaard

Dato : 28-01-03 10:44

ps. Med hensyn til linekurv er det rigtigt, at de kan være svære at
vænne sig til at bruge den.. Men bed lidt i det sure æble og tvang mig
selv til at bruge den..
valgte en god model og ikke en der klappede sammen for et godt ord..
Kyst fiskeri er at sætte i forbindelse med lidt strøm i vandet.. Linen
bliver derved ført væk fra fiskeren og samtidig er der mulighed for at
der sætter sig tang og diverse andre irriterende genstande på linen,
lige som man er ved at have de perfekte kast.. Dette problem undgår man
helt med en linekurv ! Og samtidig kommer der heller ikke sand og andet
" slidende / skurrende " matriale på linen, som både kan ødelægge line
og stangøjer..

Så skulle jeg igang med mit fluefiskeri igen, ville det ikke på noget
tidspunkt foregå uden linekurv.. :)

Bare lige fordi...

Palle

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-01-03 00:57

Jeg tror, det er meget individuelt, om det er sværere/lettere at kaste med
skydehoved ifht. WF. Jeg har indført nogle begyndere i fluekast, og der var
flere, der sagde, at de bedre kunne lide at kaste med skydehoved fordi de
mere havde fornemmelsen af at "kaste med noget".
Det bedste råd er måske at gå ned i den lokale lystfiskerforening og tage
kontakt til et par venlige fluefiskere - dem er der masser af - og så prøve
noget forskelligt af.

Med hensyn til linekurven, er mit problem, at jeg har meget lange arme. Hvis
jeg sætter kurven der, hvor den normalt skal sidde, skal jeg hæve stangen og
stå med skuldrene oppe i ørerne for at få linen ned i den. Hvis jeg sætter
den ned, så det er behageligt, sidder den i knæhøjde, hvilket gør færdsel på
glatte sten til en udfordring ligesom jeg højest kan tage skridt på ca 30
cm. Men jeg ville ønske, jeg ku' for det virker.

Fra : PGaard

Dato : 29-01-03 07:42

Hej og godmorgen

Jeg vil gi dig helt ret Jesper.. Det er meget individuelt hvilken form
for flueline de forskellige lystfiskere med fordel vil kunne komme i
gang med at bruge, som start line..
Da jeg for nogle år tilbage underviste i fluefiskeri ved Mogenstrup P&T,
havde jeg da også et skydehoved i min samling.. Havde den på, for lige
som at give dem der havde brug for undervisning, fornemmelsen af at "
komme lidt derud af "
Men ved flere lejligheder, måtte jeg skifte den ud med min WF line, da
kastet er lidt / eller noget sværere med skydehoved, for mange..

Men måske jeg bare er løbet ind i den kategori af kommende fluefiskere,
som havde lettere ved at styre en wf line i luften, end et skydehoved..
*S*

Med hensyn til dit problem med en linekurv.. Hmmm... Jeg har også meget
lange arme og den kurv jeg havde lettest ved at bruge, var den flydende
" opvaskebalje " med kegler i bunden, til at styre linen en lille
smule.. Når jeg så fiskede på dybt vand
" med vaders " lod jeg den bare flyde foran mig.. Men det var nu heller
ikke altid lige let, der skulle en del tilvænning til..

Men kan da godt se, at færdsel på glatte sten er en udfordring, med en
linekurv bundet fast om knæene *G*

Så Bo husk nogle gode filtsåler på dine waders også !

Ha en dejlig dag..

Mvh. Palle

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Hansen

Dato : 30-01-03 18:41

Hej Jesper
Mit fiskeri kommer hovedsageligt til at foregå langs de alsiske kyster. Jeg
bor godt nok i Virum, men jeg har alt mit grej liggende hos mine forældre i
Sønderborg.
Tak for de mange gode råd der har været som svar på mit indlæg
Knæk og bræk
Bo

Fra : Michael

Dato : 29-01-03 14:42

Hej Bo!

Jeg kan også anbefale Compo hjulet. Det er af kunststof, og koster kun
ca. 300,-. Jeg købte mit gennem http://www.lpflyshop.dk, hvor prisen
endda var inkl. bagline!!
Mvh
Michael