Access master-detail & beregningsfelt
Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-03 03:53

Jeg er ved at undervise nogle elever i Access, men uden at jeg har nogen
manual eller ordentlig bog til rådighed, hvilket vil sige at jeg i høj
grad må gætte mig til hvordan man gør de forskellige ting.

Hvordan laver man en formel med en master-detail? Jeg /har/ etableret en
relation mellem de to tabeller, som begge har primær nøgle, og hvor
detail-tabellen også er forsynet med sekundær nøgle [pegende mod
master-tabellen].

Og hvordan etablerer jeg et beregningsfelt? Aktuelt drejer det sig om et
felt som ud fra indtastet fødselsdato [i et datofelt i en tabel] i en
formular giver alderen.

Eksempeldatabasen jeg bruger er:

Navne ---------->Adresser<---------Post

Eleverne laver databasen fra grunden, uden brug af guider. Foreløbig er
navne-tabellen etableret, og de er ved at lave en formular
[skærmbillede] til den, lige som indholdet er indtastet. Databasen er
altså på nuværende tidspunkt flad, og med klassekammeraters data inde,
men den skal altså udvides.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.