Han tisser stadig i sengen
Fra : hmo

Dato : 26-01-03 22:00

Hej
Min søn på 3½ smed bleen i sommers. For ca. 1½ måned siden droppede vi også
natbleen, for den var alligevel næsten altid tør. Det gik stor set fint. Han
tissede kun i sengen et par gang i løbet af den første måneds tid. Men de
seneste uger er det gået helt galt. Han tisser nu i sengen hver eller hver
anden nat. Han vågner ikke før det er for sent (har iøvrigt aldrig gjort
det; så de gode dage har han bare ikke skullet tisse om natten). Han tisser
af inden han går i seng og jeg sætter ham på toilettet når jeg går i seng.
Men uden at det hjælper synderligt.

Godt råd ønskes: Skal jeg give ham bleen på igen indtil han har lært at
vågne når han skal tisse eller hvad? Jeg forsøgte at foreslå det her til
aften og han var mildest talt ikke begejstret - for nu synes han
selvfølgelig han er for stor til at gå med ble. Er der andre muligheder?

Hej fra
Hanne

Fra : Svend Pedersen

Dato : 27-01-03 09:25

"hmo" <moosbille@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> aften og han var mildest talt ikke begejstret - for nu synes han
> selvfølgelig han er for stor til at gå med ble. Er der andre muligheder?

Tilbagefald er vist meget almindeligt. Selv generer det ham helt sikkert
også at vågne i en våd seng, så det er da et "sundhedstegn" at han helst er
fri for bleen alligevel. Måske I kunne begrænse væskeindtaget de sidste
timer inden han skal sove? Det er jo også i hans interesse, så han vil nok
forstå det.

Ellers går det ret sikkert snart over igen, måske allerede løbet af denne
eller næste uge. Som sagt - kortvarige tilbagefald er ikke usædvanligt.

Fra : Linda

Dato : 28-01-03 11:28

Hej
Ikke for at male fanden på væggen, men der findes jo en held del børn, der
tisser i sengen. Man regner vist nok med at det er mere end et barn der
starter i hver eneste første klasse på skoler i DK, som har det problem.
Selv har jeg et vådliggerbarn på 9 år. Hun er delvist blevet hjulpet af
zoneterapi. Men efter hvad jeg har fået oplyst igennem tiden taler man ikke
om egentlige vådliggere på under 4 år.
Det er meget vigtigt ikke at gøre det til et problem for ham, det kan jo
sagtens stadig være det kommer helt af sig selv.

Linda

Fra : dkwM327

Dato : 30-01-03 01:33

"hmo" skrev d. 26-01-03 22:00 dette indlæg :
> [...]
> aften og han var mildest talt ikke begejstret - for nu synes han
> selvfølgelig han er for stor til at gå med ble. Er der andre

Hej Hanne.

Ja der er næsten altid flere muligheder for at et problem opstår,
og muligvis hjælper et eller flere af de råd du har fået, bl.a. det at i
godt kan påregne, at han endnu er ude af stand til at kontrollere sit
nattetisseri, da han endnu mangler noget i udviklingen af sine
kontrolorganer, og muligvis kan i forklare ham dette, så han helt
frivilligt acceptere at han evt. må bruge ble om natten.

Der er også en mulighed for, at der er sket nogle ting i din søns
omgivelser,
som er årsagen til at han igen tisser i sengen om natten, og det kan
være særdeles vanskeligt for andre som er ukendt med disse forhold, at
nævne denne årsag.

Hvis dette er tilfældet vil jeg råde jer til at søge, det jeg kalder
”ÆGTE HJÆLP” til at få løst problemet på en naturlig måde.

Såfremt du mangler denne ”ÆGTE HJÆLP” og har tillid til at jeg kan og
vil hjælpe dig – på trods af de beskyldninger der har været for kort tid
siden her på KANDU, - så er du velkommen til at kontakte mig direkte på
”steen.hansen@dk2net.dk”.

m.v.h.
Steen

http://www.kandu.dk/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-01-03 22:27

dkwM327 wrote:

<snip>

> [...]
> vil hjælpe dig – på trods af de beskyldninger der har været for kort tid
> siden her på KANDU, - så er du velkommen til at kontakte mig direkte på

Ikke Kandu, men usenet.

Og så vidt jeg husker var der ikke tale om egentlige beskyldninger. Der
var bare nogle stykker, der påpegede det suspekte i, at du i en gruppe,
der handler om at hjælpe hinanden, ikke en gang angav *karakteren* af
den hjælp du mente at kunne levere. Det gør du stadig ikke.

Du gjorde heller ikke noget for at umødegå de "beskyldninger" der blev
fremsat. Det fremmer heller ikke din troværdighed.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : [webwoman]

Dato : 07-02-03 10:27

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> skrev i en
meddelelse news:3E39989A.9918E97C@MOVEcgey.com...

> Du gjorde heller ikke noget for at umødegå de "beskyldninger" der blev
> fremsat. Det fremmer heller ikke din troværdighed.

Nu er det ikke sådan, at folk nødvendigvis skal bruge deres tid og energi på
at forsvare sig mod fordomme og udokumenterede anklager!!!!! Og man er ikke
mindre troværdig, fordi man lader være.

Steens brøde var, at han tilbød at sende en 12-13 siders "artikel" mod at få
dækket sine faktiske omkostninger. En stribe mennesker kom på den baggrund
med uhyrlige påstande, hvoraf de fleste var baseret på en livlig og
småparanoid fantasi.

Herre Jemini... det var et tilbud, man kunne tage imod eller lade ligge. Der
er intet suspekt i hans tilbud. Reaktionerne var derimod i flere tilfælde
særdeles suspekte og lumre

Mvh. Lisbeth

Fra : [webwoman]

Dato : 07-02-03 10:11

"dkwM327" <dkwM327.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> kan være særdeles vanskeligt for andre som er ukendt med disse forhold, at

I gamle dage var "noget i omgivelserne" eneste forklaring på
natte-tisseriet. Selv læger troede på sludderet. I dag ved man bedre - at
der ofte er tale om en hormonel forstyrrelse, der kan klares med medicinsk
behandling.

Euresis nocturna, kaldes problemet, som man mener, at 50.000 børn og unge
lider af.

Undersøgelser har vist, at børn, der lider af enuresis nocturna, ikke
psykisk afviger fra normalbefolkningen. I det omfang børnene har det psykisk
dårligt, er det fordi de tisser i sengen - det er ikke påvist, at psykiske
problemer eller et ustabilt miljø er ÅRSAG til enuresis nocturna.

Forklaringen om "noget i omgivelserne" - som er meget udbredt og ikke din
alene - er desværre dybt problematisk og skadelig

Holdningen bidrager nemlig til at give mange forældre dårlig samvittighed
over ikke at kunne give deres børn en tryg hverdag. Mange forældre tror, det
er deres skyld - deres manglende evner som opdragere.

Holdningen bidrager til nemme, fordomsfulde, forkerte og skadelige
konklusioner hos uvidende mennesker i barnets omgivelser

Du vil kunne gøre mange en langt større og bedre indsats ved at droppe din
"det er noget i omgivelserne"-holdning. Påstanden om en "ydre årsag"
forværrer nemlig kun problemet for de børn og unge, der lider af enuresis
nocturna.

Mvh. Lisbeth

Fra : Louise

Dato : 30-01-03 13:47

> [...]
> aften og han var mildest talt ikke begejstret - for nu synes han
> selvfølgelig han er for stor til at gå med ble. Er der andre muligheder?

Selvfølgelig skal han ikke have bleen på hvis han ikke vil have det. Selv
var jeg vådligger til jeg var ca 10 år. Fik nogle plastiklagen af
sundhedsplejersken til at lægge under mit lagen.
Min bror på nu 19 er faktisk stadig vådligger men det det er der nu en
medicinsk forklaring på. Han mangler et hormon.
Min store søn på 8 år, blev fri for hans ble da han var 2½. Det gik fint i
noget tid, men "faldt i" igen. Detnne periode varede ca 1 md, men derefter
blev han tør om natten. det jeg gjorde var at minske hans væskeindtag de
sidste 2 timer inden han skulle i seng. Dog ikke hvis han var syg.

Det eneste gode råd jeg faktisk kan give dig er at have tålmodighed. Han
skal nok blive tør om natten igen.

Louise

Fra : Lykke Andersen

Dato : 01-02-03 19:39

nej, efter min mening skal han ikke ha´ ble på igen.
men...
min søn blev tør 2 1/2 år gammel, da han er 3 1/2 år er der uheld først en
gang om ugen, efter kort flere gange og efter 2 mdr. hver nat. han var
drivvåd 1-3 x pr. nat.
vi skiftede og vaskede tøj i uendelighed.
vi gik til en kraniosakralteapeut med ham, han løsnede op for nogle
spændinger, men det holdt ofte kun 1-2 uger, han mente så at vores dreng
spiste eller drak "noget" som påvirkede ham indefra.
han blev testet med kinisologi, puha, hele familien tog "en kold tyrker",
kuren lød nemlig på minus sukker, frugtskrald, i 6 mdr.
der er bare sukker eller kogt,syltet, presset og tørret frugtskal i alt.
men sørme om det ikke hjalp hele sommeren havde vi 3 våde nætter og det
dejligste barn,
hans temperament og koncentrationevner ændrede sig fuldstændigt.
han var før svær at holde fast og havde ikke tid til kæl og nusseri. det har
han nu.
men så er der den med bleen, fordi nu et halvt år efter kuren er stoppet,
tisser han ligeså meget som før og han er ulykkelig, derfor har han ble på -
har haft det i 8 dage - stik imod mine principper - øv.
vi har fået en ny tid hos behandleren og må nok igennem en minuskur igen.
jeg ved ikke om det holder på længere sigt, men når han er ked af de våde
nætter og mindst ligeså ked af en natble, så har jeg svært ved at finde en
god løsning.
måske kan du bruge resultaterne el. mangel på samme i denne historie.
fra lykke

Fra : Sander

Dato : 01-02-03 20:23

Lykke Andersen <rodin@nyka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1h45a$o7e$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> god løsning.
> måske kan du bruge resultaterne el. mangel på samme i denne historie.

Så vidt jeg er orienteret af sundhedsplejesken, skyldes vådliggeriet et
manglende hormon, der bevirker, at barnets blære arbejder, ligeså meget om
natten, som om dagen, modsat os andre som vidst nok, sætter urinproduktionen
ned om natten.

Vores søn var også renlig som 3 årig, men har haft både perioder, hvor han
har ligget våd hver nat og andre perioder, hvor han har været helt blefri og
tør om natten. Han er først nu, blevet helt tør om natten. Han er lige fyldt
8 år.

Selvfølgelig er det træls for barnet med natble, men hvis det er over en
periode, hvor barnet er våd hver nat, synes jeg, at det er bedre, at bruge
bleen, så kan man ind i mellem prøve uden ble igen og se hvordan det går.
Hos nogle børn er det jo bare, få dage, det drejer sig om.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Louise

Dato : 02-02-03 00:00

[klip]

> [...]
> manglende hormon, der bevirker, at barnets blære arbejder, ligeså meget om
> natten, som om dagen, modsat os andre som vidst nok, sætter

[klip]

Det er det min bror stdaig lider af. Han er nu 19 år, men heldigvis skulle
de fleste vokse sig fra det!

Louise

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 02-02-03 09:12

Hej Hanne

Jeg kan kun fortælle dig hvad vi har gjort.
Vi har to drenge, en på 5 og en på 3½.
Den store stoppede med bleen om dagen da han var 2½, den lille da han var 2.
Den lile har været tør om natten lige fra starten, med undtagelse af
sjældne uheld.
Den store er ikke tør om natten endnu og får derfor stadig ble på. Han
vågner slet ikke. Vi har valgt at lade tingene være indtil videre, da
det sandsynligvis er fordi han ikke danner nok af det hormon, der skal
mindske urinproduktionen om natten.
Det er meget forskelligt hvornår de danner nok. Jeg synes at det er synd
at hive ham ud af sengen flere gange om natten for at tisse, han vil tro
at vi synes at det er et problem, hvilket det jo slet ikke er. Han
bliver meget ked af det når bleen en sjælden gang ikke holder tæt, så
vil han ikke blive mindre ked af det hvis han kommer til at tisse i
sengen tit. Det er jo heller ikke rart at vågne i en kold og våd seng.

Vi har talt med lægen om det og fik at vide at der var nogen grund til
panik, hvis vi ville kunne vi kigge på det når han nåede skolealderen.
Vi kunne vælge at bruge en næsespray (minirin)i en periode og se om det
hjalp, men for de allerfleste løser det sig med tiden.

Tag det stille og roligt, han gør det ikke med vilje. Hvis han ikke er
ked af at have ble på, så giv ham den på og und jer selv og ham den
nattesøvn I har brug for.

Marianne Feddersen

Fra : Lykke Andersen

Dato : 02-02-03 11:15

hej
vi synes som sådan heller ikke at det er et problem for os, men det bliver
det jo alligevel når drengen er ked af både ble og en våd seng.

vi har også spurgt igennem lægen, der heller end gerne ordinere hormon til
ham, så han senere kunne vokse sig fra det. jeg synes bare ikke, at man skal
"fylde på" de små før det virkelig bliver nødvendigt.

derfor tog vi den alteratives forklaring bedre, han fortæller at det ikke er
unormalt, at næsebenet trykker op imod hypofysen, der så ikke er i stand til
at udføre sit job, med at nedsætte urinpro. om natten.
( først omkring 10-12 års alderen, er der plads nok i kraniet til at de
ikke længere berøre hinanden, det er faktisk her børn i følge lægen vokser
sig fra "problemet". men hvorfor vente i alle de år, hvis det på en blid
måde kan afhjælpes.)
i den behandling han giver, løsner han for nogle spændinger, så de to giver
slip på hinanden og følgende nætter er drengen jo så tør, hvorefter
spændingen kom igen,
her fik vi så forklaringen på påvirkning indefra, nogle reagerer allergisk
over for nogle ting , ved rødme ,kløe, snue e.a. Andre tåler nogle fødevare,
men har ikke godt af dem, og det giver indre spændinger.

det var nyt, men ret tydeligt for os, ved at undlade bl.a. sukker og
frugtskrald i det halve år. blev han jo tør i mange måneder,
problemet er nok, at for vores søns vedkommende skulle vi være fortsat i
måske 8 mdr. hvor andre kan stoppe denne minus behandling efter 4 mdr.

jeg mener bare, det må være sundere eller mindre skadeligt at undvære nogle
ting i en periode, frem for at takke lægerne for div. hormonpræperater.

måske er jeg helt skævt på den,
måske opgiver vi,
måske mangler han virkelig dette hormon, og er måske stadig våd som den
føromtalte 19-årige unge mand. -tiden må vise det,

men jeg er utroligt overrasket over, så mange der giver sine erfaringer,
gode råd, eller blot deres meninger til kende på disse sider, det er rigtig
dejligt. -tak for det.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 02-02-03 11:49

Hej Lykke

Vi lader som sagt som ingenting. Vi får endnu ikke omtalte næsespray,
men vil overveje det hvis det trækker meget ud.
Sprayen indeholder det manglende hormon, så det er ikke fremmed for
kroppen som sådan.
Vi snakker ikke om det overhovedet. Hver gang vi har berørt emnet bliver
drengen trist til mode og tror at han gør noget vi ikke bryder os om.
Derfor lader vi som ingenting og elsker ham som han er, tør eller ikke tør.

Marianne Feddersen

Fra : Lykke Andersen

Dato : 03-02-03 10:07

hej Marianne
det kan da også ende med, at vi må anvende denne næsespray.

vi snakker heller ikke meget om problemet, men nævner det som en naturlig
ting. hvis man af en eller anden grund kommer ind på dette emne.

børn er jo fantastiske og jeg tror ikke han føler det som et problem,
men han synes bare ikke, at det er rart at blive våd eller at få denne ble
på, den er sikkert ikke behagelig, efter at ha´ sovet med bar ende i 2 år.

efter første nat med ble, fortalte han at frederikke i børnehaven også sov
med en magen til, som en meget naturlig ting (set på en overnatning i bh.)

så den næste tur til den alt.beh. vil ikke omhandle tisseriet, selvom det
for indflydelse, min søn tror -og glæder sig også, at det kun gælder om, at
løsne op for spændingerne,
hvis man ikke tror på den slags, så bliver man overbevist når man ser hans
blik bagefter.
han har det mest klare, blå stjerneblik, og han er så glad.

har du ellers hørt om et produkt der hedder CANJO POLLEN,?
der kan købes i helsebutikkerne, det er i pilleform, som med godt resultat
er afprøvet på ældre mennesker, som har svært ved at holde på vandet.
som nu også anbefales til de små vådliggere.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 03-02-03 21:53

Hej

Jeg vil lige smide en kommentar ned, jeg (35 år) har været våd lægge
altid dvs. at iflg min mor var jeg tør fra 2,5 - 3 år, min erfaring
fra jeg var barn er at hjemme tog de det som noget naturligt far havde
brille, mor skelede, storebror strit øre og Winnie tissede i sengen.
Det tror jeg var det største hjælp jeg fik, for det gav mig en styrke
så når jeg skulle overnatte ude havde jeg ble på, indtil jeg var ca 12
år og tisselagn brugte vi hjemme, indtil jeg var 20 år havde jeg
tisselagn med mig når jeg sov ude, men så fik jeg minirin og det er
jeg enormt glad for.

Det jeg egentlig vil sige er gør det til noget naturligt der ikke
tales om på anden måde en andre skavanker, og hvis i så finder noget
der måske hjælpe ja, så prøv det, for selvfølig er det ikke det
sjoveste der findes men heller ikke verdens undergang.

Held og lykke

MVH

Winnie Henriksen

On Mon, 3 Feb 2003 10:07:29 +0100, "Lykke Andersen" <rodin@nyka.dk>
wrote:

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Lykke Andersen

Dato : 04-02-03 09:53

hej winnie
ja, du er jo beviset på, at det ikke er alle der vokser sig fra problemet.
m.h.t. minirin, er du helt tør ved brug af dette middel?
er der ikke også aldersgrænse for bug af dette?
venligst fra lykke

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 04-02-03 22:17

Hej Lykke

Jeg har hele min barndom/ungdom hørt at når du jeg fik mine
menstrutioner gik det over nå ikke ... ok så når du bliver seksuelt
aktiv nå ikke ..... ok så når du bliver gravid nå ikke ..... nå men så
når du føder (begge mine børn er taget akut ved kejsersnit) så det ved
vi ikke så det med at vokse fra det, ja lægerne er jo blevet en
del kloger i de sidste 10 - 20 år.

Når jeg tage minirin er jeg tør fra dag 1, hvis jeg har glemt at købe
en ny så sker der ikke noget 1 - 2 dg. efter.

Jeg læste om minirin i Helse for 15 år siden og spurte min læge om
det, dengang var der kun beskrivels for børn (det var jeg jo næste
også men hun foreslog at jeg prøvede det, til start med 2 pust,
og så prøvede jeg med kun 1 pust (10 mikrog) og det har jeg taget
siden.

Der er information om hvor meget børn over 5 år kan tage, og voksne
men jeg ved at det er givet til børn under 5, men man regner dem jo
ikke for at være "reelt" vådlægge før 5 år.

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Lykke Andersen

Dato : 04-02-03 23:00

hej Winnie

tak for svaret.

dejligt at høre fra nogen, der virkelig ved hvad det drejer sig om.

selvom jeg også nysgerrigt følger med i div. erfaringer, så er resultaterne
mere svævende,da det oftest er så små børn det drejer sig om,

jeg håber selvfølgelig, at min dreng snart "vokser sig" fra de våde nætter,
men derfor skader det ikke at være forberedt og bedre oplyst, hvis det
alligevel fortsætter.

ha´ det godt.

Fra : -=temka=-

Dato : 09-02-03 20:31

Giv ham bleen på,. Min søn bruger stadig bleen selvom han er kun 6½ år.. Jeg
har talt med skole sundhedsplejerske, men de sagde de kan ikke hjælpe før
han fylder 7 så vi giver ham stadig blen på det er langt bedre end at han
har vådt seng hver dag.. Det er ikke sjov.. Han havde osse tørt bleen to
måneder med 10 uheld, men så derefter blev det værre igen, så lad vi ham få
bleen igen til sommer så han skal nok få hjælp ved ringeappart Håber det
hjælper..

Fra : Hanne

Dato : 12-02-03 20:52

Kære Alle
Mange tak for de mange indlæg. Det er rigtig dejligt at vide at andre
også har erfaringer på området!
Jeg har nu besluttet at han får ble på - han er ikke begejstret, men
accepterer det dog modstræbende. Nogle dage lader vi så være - og jeg
tager ham op og tisser. MEN - det HADER han. Han piver og græder og
får slet ikke tisset, så det dur ikke..
Indtil videre er det altså ikke et stort problem - og nu ved jeg hvor
jeg skal spørge en anden gang

Tak for hjælpen
Hanne