Nitrit
Fra : Per Dronninggaard

Dato : 26-01-03 14:44

Hej

Jeg har lige købt nyt akvarie (190l). og har fyldt det med sten, vand og
trærødder. (3 dage siden)

Idag var jeg så ude for at købe planter og så købte jeg et nitritsæt. Jeg
har nemlig hørt at der normalt er høj nitritværdi i starten.

Jeg testede så med et JBL test sæt og den siger at jeg har en værdi MEGET
tæt på 0.

Er jeg Heldig, dygtig eller ved jeg bare ikke hvordan man gør (jeg mener dog
selv at have gjort det rigtigt, virker meget simpelt ifølge
brugsanvisningen)

Er det normalt at have en nitrit tæt på 0 når man starter op ?

Per

Fra : Solvej Jensen

Dato : 26-01-03 14:50

"Per Dronninggaard" <dsl57163@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brugsanvisningen)
>
> Er det normalt at have en nitrit tæt på 0 når man starter op ?

Jeg fik først problemer med Nitrit da jeg havde haft fiskene i et par uger,
men mit akvarie er også kun på 54L, og små akvarier er nemmere at bringe ud
af balance. Men hvis du har et godt filter symstem, bakterier til at
omdanne nitriten og du ikke overfodre, burde du ikke få problemer med
Nitrit.
Får du problemer, skal du sørge for at få et ordentligt filtersystem. Jeg
satte bundfilterplader i (+ et powerhead), tilsatte bakterier og undlod at
fodre i et par dage. Der gik en uge, og så var mit Nitrit niveau helt i bund
igen (efter at have været helt op og ringe).

Fra : Dan Mortensen

Dato : 26-01-03 16:50

> [...]
> har nemlig hørt at der normalt er høj nitritværdi i starten.
>
> Jeg testede så med et JBL test sæt og den siger at jeg har en værdi MEGET

Ja det er normalt da der først dannes Nitrit(No2) når bakterier har omdannet
Ammoniak(NH3) fra fx. fiskenes affaldsstoffer. Så normalt vil NH3 stige
indtil der er baktierer til at omdanne til NO2 som derefter stiger mod
loftet indtil dit filter er klartil at omdanne dem til det mindre farlige
nitrat (NO3).

/DM

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 26-01-03 17:20

"Per Dronninggaard" <dsl57163@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> brugsanvisningen)
>
> Er det normalt at have en nitrit tæt på 0 når man starter op ?

Hej Per.
Tillykke med nyt kar :)
Lige en ting...... hvis du ikke har fået fisk i akvariet endnu, så tror jeg
du kan måle nitritværdien til du bliver grøn i hovedet....... Og ud fra det
du skriver, så virker det netop som akvariet kun indeholder teknik, vand og
så lidt planter..... har jeg ret ????
Hilsen Ditte :)

Fra : Per Dronninggaard

Dato : 26-01-03 17:26

Jeps det har du ret i Ditte.

Dvs. jeg skal først måle når jeg har smidt fisk i

Fra : Dan Mortensen

Dato : 26-01-03 18:15

> Jeps det har du ret i Ditte.
>
> Dvs. jeg skal først måle når jeg har smidt fisk i

Hej Per,

Ja men start med en enkelt eller to ikke alt for dyre og sarte fisk og mål
så NO2 over en uges tid. Alternativt søg på nettet under fishless cycle. Her
er beskrivelser af hvordan man hurtigt kan så akvariet kørende uden fisk.

/DM

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 26-01-03 22:05

"Per Dronninggaard" <dsl57163@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeps det har du ret i Ditte.
>
> Dvs. jeg skal først måle når jeg har smidt fisk i

Hej Per.
Ja :)..... Inden du styrter ud for at købe de dejlige, men ak så dyre fisk,
du bare lige forelskede dig helt hjælpesløst i (og som var årsag til at du
anskaffede akvariet i første omgang), så find nogle mindre dyre fisk at
begynde med..... Ikke at det er en god ide at hive en masse billige fisk i
akvariet, bare for at få det kørt ind, men så er der ikke helt så meget tabt
ved det, hvis der nu er noget som går helt galt........

Husk bare at putte nogle få fisk i, til at begynde med - for så er chancen
mindre for at du kommer til at overbelaste akvariet for meget, inden den
bakteriekulturen som er med til at styre det lille økologiske system, du nu
har sat op, er kommet igang :)

Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke med din nye hobby :)
Hilsen Ditte