har i et godt råd ???
Fra : Carina & Thomas

Dato : 25-01-03 20:51

Hej
Jeg har 2 tvillingedrenge på 3 1/2 som fortsat bruger sut
den ene lever og ånder for de sutter mens den anden bruger den når han sover
..
men det er ikke til at vriste de sutter fra dem - vi har talt om en suttefe
som gerne vil have dem og så giver hun til gengæld en stor fin gave - vi har
snakket om at det ødelægger tænderne og at de er for store til dem nu - de
har begge suttebid nu dog ikke så meget men nok til at tandlægen sagde vi
skulle få dem fra de sutter - hvad har i andre gjort - jeg mangler desperat
nogen gode råd
mange hilsner fra
Carina

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-01-03 22:17

Hej

Carina & Thomas wrote:
> skulle få dem fra de sutter - hvad har i andre gjort - jeg mangler desperat
> nogen gode råd

Hehe - vi prøvede også alt muligt med vores den ene. "Det er ikke godt
for tænderne", "Se engang - du kan ikke bide en pølse over med
fortænderne", "Hvis vi får sutten, får du en gave efter frit valg fra
Bilka's legetøjshylder", "Kunne du ikke tænke dig en cykel....",
"Tandlægen har et fint suttetræ....", "Nu er du jo et stort barn og
store børn bruger da ikke sut - vel? (JO!!)" osv.

Lykken var da jeg en aften tænkte lidt kvik. Knægten havde været i bad
(sutten var med) og da han fik sit nattøj på og spurgte efter sutten
ville jeg hente den. Så ville jeg lave en lille spøg med ham og sagde:
"Ups - det ser ud til at sutten er skyllet ud sammen med vandet.". Han
accepterede og lagde sig til at sove og spurgte aldrig mere.

Så prøv måske at undgå suttesnakken i en lille uges tid og prøv at fange
en god overraskende situation. Lykkes det, så lykkedes det og hvis ikke,
så prøver man ugen efter igen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Sander

Dato : 25-01-03 22:10

"Carina & Thomas" <thomas_hansen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har begge suttebid nu dog ikke så meget men nok til at tandlægen sagde vi
> skulle få dem fra de sutter - hvad har i andre gjort - jeg mangler

Vores børn har godt nok aldrig brugt sut, men er der ikke et suttetræ, i
nærheden af, hvor i bor. Det kan i få en fin udflugt ud af, samtidig med, at
alle husets sutter hænges i træet, så kan i altid besøge dem, en anden dag.
Eller i kan sende dem ind til Leth, ( han havde en gren med sutter, på et
tidspunkt ). Ellers lav et suttetræ i haven ( hvis i da har en have og et
træ ).

Den metode er der i hvert fald andre, som bruger. Vi er af og til stødt på,
sådan et træ, propfyldt med sutter

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-01-03 00:37

"Carina & Thomas" <thomas_hansen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Santaworld, nær Ringsted. Der har de en julemand der mangler nogle sutter.

/jim

Fra : Kat

Dato : 26-01-03 01:49

"Carina & Thomas" skrev:

> nogen gode råd

Dyrepasserne i Zoologisk Have i Kbh. er som regel med på, at barnet
kommer og forærer sit ynglingsdyrebarn sine sutter. Elefantungerne har
da fået et par stykker gennem tiden ved jeg

--
Kat
---

Fra : Holger Danske

Dato : 26-01-03 10:36

Carina & Thomas wrote:
> [...]
> nok til at tandlægen sagde vi skulle få dem fra de sutter - hvad har
> i andre gjort - jeg mangler desperat nogen gode råd

Ja, sammen med ungerne, på en af de andre debbatøres muligheder eller
lignende, samen med ungerne få et ordentligt farvel til de sutter, jeg må
indrømme at jeg med mine 2 største, som nu er 3½ og 2½, simpelthen bare
fjernede dem, og tog den ballade der kom, og tænke sig engang, det varede en
lille ½ time, så var det overstået, den mindste blev dog meget ked af det da
han skulle i seng, men han fik så i stedet en savleklud, den brugte han i 14
dage, så skulle den vaskes og hen spurgte ikke efter den om aftenen ( Vi
havde glemt at få den med op i hans soveværelse )

Så vær lidt hårde, væk med sutterne, og så, måske, til nød en sutteklud om
aftenen/natten......

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Fra : JN

Dato : 26-01-03 11:44

> [...]
> har begge suttebid nu dog ikke så meget men nok til at tandlægen sagde vi
> skulle få dem fra de sutter - hvad har i andre gjort - jeg mangler

Hej Carina

Vores yngste (da han var knap 2 år) glemte sin sut i dagplejen inden
juleferien. Han spurgte efter den den første aften og accepterede at den var
hos dagplejemoderen. Han er nu 5 år og har aldrig spurgt efter en sut siden.
Han mente efter ferien at sutter kun var for babyer.

Lisbeth

Fra : Svend Pedersen

Dato : 26-01-03 12:04

> [...]
> har begge suttebid nu dog ikke så meget men nok til at tandlægen sagde vi
> skulle få dem fra de sutter - hvad har i andre gjort - jeg mangler

Jeg har et godt råd: tag sutterne fra dem.

Man skal ikke være så berøringsangst overfor konflikter. Du er den voksne og
ved hvad der er bedst. Det kan et 3½-årigt barn godt forstå. At det vil
skabe gråd og tænders gnidsel er ikke så meget anderledes, end som så mange
voksne reagerer, hvis nogen fjerner en kaffepause eller et skattefradrag.
Altså: en del af tilværelsen.

Fra : Linda

Dato : 26-01-03 12:57

Hej
Mine tvillingedrenge holdt op efter at tandlægen havde sagt at det ikke var
godt, jeg må dog ærligt indrømme, at de var 4 år inden det skete. Inden den
tid havde vi snakket om alle "de rigtige ting"
Giv det lidt tid, det skal nok komme.

Linda

Fra : Svend Pedersen

Dato : 26-01-03 12:04

Fra : hmo

Dato : 26-01-03 20:38

Hej
Jeg valgte også den hårde måde med min datter. På hendes 4 års fødselsdag
endda. Vi havde i god tid talt om at når man er 4 år er man altså for gammel
til det med sutter (plus selvfølgelig alt det med tænder, sprog osv.) Det
kostede en lang nats gråd og hulk og meget lidt søvn. Dagen efter spurgte
hun efter den et par gange og kiggede interesseret på lillebrors - men siden
har der ikke været problemer. Jeg regner med at bruge samme metode med nr.
2 - han er nu 3½ og jeg er ved at varme ham grundigt op. Desværre bruger han
også sutteklud - desværre fordi knægten jo har gennemskuet at
væk-sut-argumenterne ikke dur på suttekluden. Den skader hverkend tænder
eller sprog. Og jeg tror selv på at det er for svært at undvære sutten uden
suttekluden... Nu må vi se - måske viser løsningen sig hen ad vejen...

Held & Lykke - uanset hvilken metode du vælger.

Hanne

Fra : KRISTINA KNUDSEN

Dato : 27-01-03 11:47

Hej
Jeg vil starte med at berolige dig/jer lidt. Vores tandlæge sagde, at der
ikke var grund til "sutte-bekymring" før 4-års alderen - dvs. på det
tidspunkt skal det være slut med sutter.
Jeg har selv pseudo-tvillinger - en pige på 4 og en dreng på 3 - der er
præcis 12½ md. imellem dem. De stoppede med sutterne umiddelbart før jul, og
dvs. umiddelbart før deres 3 og 4 års fødselsdag. Det var helt og aldeles
smertefrit!
Jeg havde planlagt suttestoppet til vores juleferie, da jeg her ville have
tid til virkelig at ville det og gennemføre det - og det tror jeg er
vigtigt. Desuden havde vi talt om det i laaaaan tid forinden, så børnene var
indstillet på det - hvornår og hvordan. Vores sutter skulle lægges i
hjemmeskoene til julemanden, så kunne han få dem som 1000 tak for alle
gaverne - genialt. Men; imellemtiden bed min datter hul i vores sidste
sutter én efter én (og der blev ikke indkøbt nye lige op til den store
suttestopdag), så da der pludselig en aften ikke var en eneste sut i huset
uden hul i, kom suttestoppet helt af sig selv. Dvs. al min planlægning faldt
til jorden, og de stoppede før tid - faktisk helt uden problemer. Essensen
af alt det her er, at jeg tror, det er vigtigt, at man selv er meget
indstillet på det og signalerer det til børnene, så man ikke appelerer til
diskussion med snarere udstråler beslutsomhed.
God fornøjelse - og husk I har ca. et halvt år endnu - ihvertfald ifølge
vores tandlæge..... Kærlig hilsen Kristina
Carina & Thomas <thomas_hansen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e32eace$0$13209$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Tomas O.

Dato : 27-01-03 12:33

> [...]

> til at tandlægen sagde vi skulle få dem fra de sutter - hvad har i
> andre gjort - jeg mangler desperat nogen gode råd

Er der ikke et aller andet fra en legetæjsforretnign de ønsker sig?

Da min dreng var 3 år gik vi ind i en legetøjsforretning (hvor jeg dagen i
forvejen havde lavet en aftale med dem) der byttede han alle sine sutter
for en actionfigur han havde ønsket sig i lang tid.

Den lille tapre mand afleverede troligt sine sutter i en pose til damen mod
at få den figur og så lidt ked ud og glad for sin nye figur, men spurgte
aldrig efter sine sutter.

Tomas

Fra : Pia

Dato : 27-01-03 13:50

Hej

Hvis i kender en gravid kvinde kan i goere som min soester. Da jeg blev
gravid spurgte hun Andreas (min nevoe) om ikke han ville give alle sine
sutter til hans nye featter/kusine. De blev alle lagt i en kuvert og sendt
til os, og han har ikke siden brugt sut.

Pia

Fra : Carina & Thomas

Dato : 29-01-03 10:29

hej alle
mange tak for jeres gode råd, der er helt sikkert noget vi kan bruge
mange hilsner fra Carina

Fra : Musen

Dato : 26-01-03 15:43

Der er allerede kommet rigtig mange råd, og jeg har ikke lige et der er
bedre, men vil blot råde dig til, ligegyldigt hvilken metode du bruger, at
holde øje med, om ungerne rent faktisk er parate til at undvære deres sut.
De fleste børn i den alder er færdige med at have et suttebehov og sutten er
derfor bare blevet en vane, men enkelte har fortsat behov for trygheden ved
at sutte, og tager man sutten fra dem, risikerer man derfor bare, at de
begynder at sutte på tommelfingeren. Gør de det, vil jeg ihvertfald råde til
at give dem sutten tilbage, for den kan man altid fjerne, mens tommeltotten
den jo er ved hånden hele tiden, og derfor kan blive rigtig svær at vænne
fra.
Det skal lige siges, at jeg selv brugte sut til jeg var 4½ og har aldrig
haft problemer med tænderne. Inden jeg stoppede med sutten, var de godt nok
lidt fremadstående (fortænderne) men det rettede sig da de blivende tænder
kom....
Held og lykke med det, ligegyldigt hvad I gør =

Venlig hilsen Mia

Fra : Louise

Dato : 29-01-03 11:10

> [...]
tommeltotten
> den jo er ved hånden hele tiden, og derfor kan blive rigtig svær at vænne

Har hørt fra mine børns tandlæger at tænderne skulle rette sig hurtigere ind
hvis man sutter tommeltot end hvis man bruger en sut!

Nå men hvordan mine børn blev sut fri!
Kan ikke lade være med at smile når jeg tænker på det! Det var op imod jul.
Havde snakket med den lille på nu 5½ om at vi skulle hænge suttere op
forskellige steder herhjemme for så om morgen ville der hænge en lille gave
til ham. Hans bror der nu er 8 nikkede og gav mig ret da det samme skete da
han skulle blive sutfri.
Nå men dagene går og ligeså stille bliver der tømt ud i suttelageret. Det
blev lidt af en sport at finde sjove steder at hænge sutterne. Og vi pyntede
dem fint med bånd osv...
Da dagen for den sidste sut skulle hænges op kom, kiggede den lille på mig
med store øjne og sagde:
"mor vi skal købe flere sutter så jeg kan få gaver!"
*GGG* Jeg lovede den lillle at Julemanden nok skulle give ham gaver hver dag
indtil jul! Og sørme ja... Hver dag hang der en lille gave til ham.
Da januar kom spurgte han nogle gange efter sin sut. Det kunne feks være
hvis han var ked af det. Roligt fortalte jeg at dem havde vi jo givet til
julemanden så de små nisser kunne få en sut...
Men ellers gik det meget glat!

Louise