Hansker: Tør- 3- finger- Titanium eller Ru~
Fra : kasper elsborg

Dato : 25-01-03 20:20

Turen gik til Lillebelt sidste weekend, hvor den nye tørdragt skulle
afprøves. Alt var klappet og klar. Innerdragten var varm og tilpas...men
mine 5finger 5 mm neop. hansker holdte ikke distancen. Hold da k... hvor jeg
frøs fingerne efter 20 min, på 15 m

nogle bud på hansker? for og imod

\Kasper

Fra : Kaz

Dato : 25-01-03 20:32

Jeg har lige haft samme problem selv... Før dykkede jeg vinter dyk under is
osv. med mine 5mm 5-finger handsker uden problemer overhovedet! Men for et
par dyk siden var mine hænder kolde og stive som en isblok efter 20 min. i 2
graders vand. Jeg købte derfor et par 3-finger neopren med glat-skind
indvendig for 220 kr. og de "holder distancen"!
Mvh .
Kasper Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-01-03 20:52

> nogle bud på hansker? for og imod

Bare der var en simpel løsning. Tørdragtshansker a la nordic blue kan løse
problemet med kulden. Til gengæld skal man have hjælp til flere ting da
motorikken svarer til en "fumler tumler". Med neoprenhansker er det vigtigt
at de passer korrekt og at manchetterne ikke strammer og hæmmer
blodcirkulationen til hænderne. Nogle sværger til 3 finger modellen om
vinteren. Om "titanium-neopren" eller andre vidundertyper giver bedre
isolering har jeg aldrig kunne registrere. Mine nuværende handsker er
beskrevet som "Varmere end tørdragtshandsker". Til det kan jeg bare sige at
så er tørdragtshandsker blevet noget koldere end da jeg brugte dem sidst.
Det er også vigtigt at man ikke allerede fryser om fingerne før man dykker
her om vinteren. Mine næste handsker skal være med kevlar belægning i
håndfladerne af hensyn til slid.

Allan Hansen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 25-01-03 21:50

3 tips: køb et par 3-fingre handsker f.eks. hos Aquatic Marine i Århus. De
laver dem i 7mm neopren og de virker absolut - selv på meget store dybder.

Det andet fif er at have en dunk med varm vand med til at hælde i handskerne
inden man dykker - virker over al forventning.

Sidste er at sørge for ikke at fryse selv kroppen. Hvis kroppen tror den er
varm så lukker den heller ikke for varmen ud til de sekundære områder som
fingre og tæer.

Husk også på at du ikke får den varme igen som du har smidt undervejs på
dykket - derfor start ud med så god en temperatur som overhovedet muligt.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-01-03 09:35

Jens Didriksen:

> 3 tips: køb et par 3-fingre handsker f.eks. hos Aquatic Marine i
> Århus. De laver dem i 7mm neopren og de virker absolut - selv på
> meget store dybder.

Enig: dem fra Aquatic med "manchet" er fantastiske.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-01-03 15:05

> nogle bud på hansker? for og imod

Vi er et par stykker i min klub som kører et lille korstog for store
handsker! Jeg har selv 3 fingre neopren handsker. Problemet er tit at folk
køber for små handsker, handsker skal efter min mening være så store at
fingrespidserne ikke rører ved enden af handskerne. Det man skal have for
øje er at dykkerhandsker skal ikke passe på samme måde som almindelige
handsker. Et problem der kan være med store handsker, er at åbningen også er
meget stor så der kommer en stor vandudskiftning, man skal sørge for at de
kan snøres ordentligt ind.

Fra : Henrik Witting

Dato : 26-01-03 15:46

In article <b0unsv$iae$1@sunsite.dk>, kasper.elsborg@mail.dk says...
> [...]
> mine 5finger 5 mm neop. hansker holdte ikke distancen. Hold da k... hvor jeg

Jeg har selv haft stor succes med kombinationen: Neoprenhandsker (7
mm.), neoprenlim og Aquasure. Put først neoprenlim og derefter Aquasure
på alle sømme på handskerne, så du herved forsegler sømmene. Brug en
pensel med korte stive børster. Herved kan du mindske
vandgennemstrømningen en del, som virker forbavsende godt for mig...

Et lille tip: Put neoprenlim og Aquasure på som det første, efter du har
købt et nyt sæt handsker. Når du først har haft dem med i vandet, vil
der komme en lille smule salt osv. i sømmene, hvorved ovenstående ikke
virker helt så godt...

/Henrik

--
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>

HENRIK WITTING
www.WITTING.dk

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 26-01-03 23:58

Jeg har stort set altid froset om fingrene... men ikke efter jeg købte et
par 3-finger Sherwood hansker.... hansken er rimelig stor mens åbningen er
lille og der er en velcrostrop ....... det spiller 100% .... jeg dykker med
dem hele året .... både i våd og tørdragt....

nøj

Fra : lars thomsen

Dato : 29-01-03 20:28

Hej

Jeg bruger også 3 finger handsker og bruger en "hård" metode når det er
rigtigt koldt. Jeg lærte det i gamle dage når vi windsurfede om vinteren.
Inden du dykker dypper du dine bare hænder i det kolde vand 1min. De bliver
afkølede og når man får varmen igen gør det skide ondt , men bagefter er
dine blodårer udvidede og jeg garanterer dig for du ikke fryser under
dykket, hvis du ellers kan "stand the pain" når du får varmen igen.
God fornøjelse

Lars Thomsen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 29-01-03 22:14

> [...]
> ondt , men bagefter er dine blodårer udvidede og jeg garanterer dig
> for du ikke fryser under dykket, hvis du ellers kan "stand the pain"

He, he - jeg vidste ikke du var gammel frømand, Lars...

Didrik