Lutheranisme contra kristendom
Fra : Jakob Munck

Dato : 11-03-01 07:26

Lutheranismen - den danske statsreligion - bygger ikke på bibelen, men
på det syge menneskesyn og de løgne, som den syge ex-præst Martin Luther
udspredte. Lutheranere og andre protestanter hævder, at deres tro bygger
på "bibelen alene", så lad os se på de lutherske myter og på hvad der
står i bibelen:

1. Lutheranere hævder, at mennesket er ondt og egoistisk.

Men Jesus siger selv: "Jeg har sagt: I er guder" (Joh 10,34).

2. Lutheranere mener, at man bliver frelse ved tom tro uden at denne
giver sig udslag i moral.

Men i bibelen står, at "ikke enhver som siger: Herre, Herre! til mig,
skal komme ind i Himmeriget, men den, der gør min himmelske Faders
vilje." (Matt 7,21)

3. Lutheranere mener, at verden er ond.

Men i bibelen står, at "alt hvad Gud har skabt er godt" (1 Tim 4,4)

4. Lutheranere mener, at mennesket ikke har en fri vilje.

Men i bibelen står, at "det var ham, der skabte mennesket i begyndelsen,
men derefter overlod han det til dets egen fri vilje" (Siraks Bog, Sir,
15,14)

5. Lutheranere/protestanter tror, at menneskets legeme og sjæl er
uadskillelige, og at sjælen derfor forsvinder ved mennesket død, hvorfor
man ikke kan bede til de døde.

Men i bibelen står der, at "støvet vender tilbage til jorden som før og
ånden til Gud, som gav den" (Præd 12,7).

6. Lutheranismen er moralsk ansvarlig for historiens største massemord,
idet man går ind for - og praktiserer - abort.

Men Jesus siger, at "alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste
brødre, det har I gjort mod mig." (Matt 25,45).

7. Lutheranere prædiker at menneskes blindt skal adlyde kongen og de
"demokratisk valgte" verdslige autoriteter, uanset hvad disse måtte
beslutte.

Men apostlen Peter siger, at "man bør adlyde Gud mere end mennesker"
(Apg 5,29).

8. Lutheranere tror, at Gud er racist, og de hævder, at kun "kristne"
kan komme i himmelen.

Men Paulus siger om de ikke kristne, at de "har den gerning, som loven
kræver, skrevet i deres hjerte" (Rom 2,14-15).

9. Man hævder, at det troende menneske ikke behøver at bekymre sig om
sine gerninger.

Men Paulus siger, at når Kristus kommer tilbage, vil han "gengælde
enhver efter hans gerninger" (Rom, 2,6).

10. Man mener at der er modsætning mellem tro og viden.

Men bibelen anbefaler visdom og klogskab, f.eks. når den siger: "Køb
visdom, køb indsigt for alt hvad du ejer Sæt den højt, så løfter den dig
op, den bringer dig ære, når du tager den i favn." (Ordspr 4,7-9)

11. Man hævder, at Gud regerer i sit eget "himmelske regimente", og at
det her i verden alene er menneskene alene (= politikerne), der skal
bestemme.

Men Jesus lærer os at bede: "ske din vilje som i himlen således også på
jorden" (Luk 11,2).

Ansgar.dk | Strindbergsvej 74 A, 2500 Valby
Tlf. 36 17 95 16 | www.ansgar.dk

Fra : Mark Langdahl

Dato : 11-03-01 14:57

"Jakob Munck" <cfs2119@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. Lutheranere hævder, at mennesket er ondt og egoistisk.
>
> Men Jesus siger selv: "Jeg har sagt: I er guder" (Joh 10,34).

Det er ret let at hive noget ud af sammenhængen. Læser du videre står der:
"Når loven kalder dem guder, _som Guds ord er kommet til_"

Men i Rom. 3, 10-12 står følgende:
"Der er ingen retfærdig, ikke en eneste. Der er ingen forstandig, ingen, som
søger Gud. De er alle kommet på afveje, alle er fordærvede; ingen gør godt,
ikke en eneste."
Så jo, i sit udgangspunkt er mennesket siden syndefaldet ondt. Vi har fået
magt som guder til at herske over jorden. Det følger med at vi er skabt i
Guds billede. Men hvis du kigger rundt om i verden, vil du ikke være i tvivl
om, at denne magt i stor udstrækning bliver misbrugt.

> [...]
>
> Men i bibelen står, at "ikke enhver som siger: Herre, Herre! til mig,
> skal komme ind i Himmeriget, men den, der gør min himmelske Faders

Nej, vi siger ikke. Vi siger, at det er troen, der frelser. Kan denne tro
være ægte uden gerninger, er den stadig frelsende, men det kan den ikke! Det
er faktisk ikke så svært, hvis man prøver at læse Bibelen uden at have en
mening på forhånd om, hvad der burde stå.

> 3. Lutheranere mener, at verden er ond.
>
> Men i bibelen står, at "alt hvad Gud har skabt er godt" (1 Tim 4,4)

Verden som sådan er ikke ond. Men det er de mennesker, der befolker den. Vi
synder alle hver dag, og konsekvenserne af synden ses tydeligt på Jorden.
Den verden vi lever i er Guds gave og skal ikke ringeagtes. Men den lider
også under konsekvenserne af syndefaldet. Når idealet er, som det står i
Åb.21,1 - 22, 5, så skulle det være tydeligt for enhver, at denne verden
ikke lever op til det.

> [...]
>
> Men i bibelen står, at "det var ham, der skabte mennesket i begyndelsen,
> men derefter overlod han det til dets egen fri vilje" (Siraks Bog, Sir,

Jo, vi har en fri vilje, men den er underlagt vores syndige natur. Jeg kan
ikke blot sige "fra i dag af vil jeg aldrig mere synde" og så overholde det.
Jeg træder ved siden af hver dag trods mine intentioner. "det onde som jeg
ikke vil, det gør jeg, og det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke."

> [...]
>
> Men i bibelen står der, at "støvet vender tilbage til jorden som før og
> ånden til Gud, som gav den" (Præd 12,7).

Det er ikke derfor, vi ikke mener, at man kan bede til de døde, men fordi
der står, "Du må ikke have andre guder end mig." Og når Jesus i Fadervor
lærer os at bede til Gud, vores far, hvorfor i alverden skulle man så gå ad
nogle bibelsk yderst tvivlsomme omveje, der mest af alt minder om Sauls
fremmaning af Samuel.

> [...]
>
> Men Jesus siger, at "alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste
> brødre, det har I gjort mod mig." (Matt 25,45).

Lutheranismen går ikke ind for abort. Hvem i alverden har dog bildt dig det
ind? Der er næppe nogen kredse i Danmark, hvor modstanden er større mod
abort end i missionske kristne sammenhænge. Orla Villekjær er faktisk
lutheraner.

> [...]
> beslutte.
>
> Men apostlen Peter siger, at "man bør adlyde Gud mere end mennesker"

Igen er du forkert på den. Hvor myndighederne går mod Guds ord, da kan vi
ikke blot se til. Hvis du tænker på din egen langen ud mod
religionsfriheden, så vil jeg gerne se dig bibelsk påvise, at kristne kan
tillade sig at undertrykke andre religioner. Men vi har ikke bibelsk belæg
for at trodse myndighederne, hvor de ikke går imod Guds ord.

"Alle skal underordne sig under de myndigheder, der står over dem, for der
findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet
af Gud. Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor
Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom." Rom. 13, 1-2

> [...]
>
> Men Paulus siger om de ikke kristne, at de "har den gerning, som loven
> kræver, skrevet i deres hjerte" (Rom 2,14-15).

"Også jer har han gjort levende, jer der var døde i jeres overtrædelser og
synder, som I vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder
og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i
ulydighedens børn. Til de hørte også alle vi engang. I vort køds begær
gjorde vi, hvad kødet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de
andre." Ef. 2, 1-4

Paulus taler i de vers, du citerer om, at deres samvittighed som de
ikke-kristnes lov. Læs Gal. 3, 10-13 om betingelserne, hvis man skal leve
under loven. Om Gud frelser nogen, der ikke har hørt hans ord, skal jeg ikke
kunne sige, men jeg er så skeptisk, at jeg vil kalde det mere end almindelig
sjoflen med deres frelse at regne med, at de frelses nok alligevel.

> 9. Man hævder, at det troende menneske ikke behøver at bekymre sig om
> sine gerninger.
>
> Men Paulus siger, at når Kristus kommer tilbage, vil han "gengælde
> enhver efter hans gerninger" (Rom, 2,6).

Selvfølgelig skal troende bekymre sig om sine gerninger. Hvem har nogensinde
sagt andet? Men det er ikke, har aldrig været og vil aldrig blive
gerningerne, der frelser. Paulus advarer flere steder meget skarpt imod
lovtrældom, fordi det fjerner fokus fra det væsentlige. Få først det rette
forhold til Jesus, så vil det ikke kunne undgå at afspejle sig i dine
gerninger. Og de gerninger, vi vil blive dømt for, er de gerninger, vi har
gjort, der er udenfor nåden. Her er det ikke kvantitativt målt, men
kvalitativt. Har vi synd, der ikke er lagt ved korset, når Jesus kommer
igen, eller når vi dør, da er vi fortabt. It's that simple.

> [...]
> visdom, køb indsigt for alt hvad du ejer Sæt den højt, så løfter den dig
> op, den bringer dig ære, når du tager den i favn." (Ordspr 4,7-9)

Der er modsætninger mellem tro og viden. Dog ikke forstået på den måde, at
man ikke kan tro et og vide noget andet, men hvis du ved noget med
sikkerhed, så kan man ikke kalde denne viden tro. "Tro er fast tillid til
der håbes, en overbevisning om det, der ikke ses." Så vi skal søge viden og
dygtiggøre os, men i forbindelse med vores kristne tro er der ikke ret
meget, vi kan vide.

> [...]
> bestemme.
>
> Men Jesus lærer os at bede: "ske din vilje som i himlen således også på

Hvor har du set det hævdet? Gud er Herre over Himmel og jorden, og det er
han uanset, hvad der måtte ske. Men vi er nødt til at have nogen til at
styre forholdene mellem mennesker her på jorden, hvis det ikke skal ende i
enten det rene anarki eller undertrykkelse af folk med anden tro. Inden
reformationen var det underlagt dødsstraf at tale imod kirkens lære. Det
førte blandt andet til, at Galileo måtte på bålet, hvor han dog slap ved at
underkende alt, hvad han tidligere havde sagt. Senere har man fundet ud af,
at han havde ret alligevel. Den måde, man her fra kirkens side blandede tro
og viden sammen på viste sig i hvert fald at være galt på den. Så ja, Gud er
Herre også på jord, og vi skal lade ham styre. Ikke kirken, for kirken er i
høj grad fejlbarlig. Det er Gud ikke.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-03-01 23:23

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Lutheranisme, Lutheranere og protestanter hvor er de omtalt i Bibelen ????
Eller det
er endnu en trosretning, for at overgå Gud i at flytte bjerge.

Kun af nysgerighed ,

Erik

Fra : Mark Langdahl

Dato : 11-03-01 23:35

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Lutheranisme, Lutheranere og protestanter hvor er de omtalt i Bibelen
????
> Eller det
> er endnu en trosretning, for at overgå Gud i at flytte bjerge.

Jeg ville også helst, hvis jeg kunne undgå at kalde mig selv lutheraner, da
jeg ikke ser mig selv som sådan, men som kristen. Jeg tror, som vi bekender
i trosbekendelsen på den (altså én) hellige almindelige kirke. At kirken er
splittet tror jeg ikke er i overensstemmelse med Guds vilje. Men er der
angreb, der så tydeligt er rettet mod det kirkesamfund, jeg tilhører, så
bliver jeg lige pludselig meget lutheransk.

Fra : pmj

Dato : 11-03-01 21:58

Jakob Munck wrote:

> [...]
>
> 1. Lutheranere hævder, at mennesket er ondt og egoistisk.
>
> Men Jesus siger selv: "Jeg har sagt: I er guder" (Joh 10,34).

Hvem kjender ikke en demon når han åbner sit gap og taler ut av en besat?
Så du har underkastet dig paven har du? Solgt dig sjæl har du? Har du
sværget troskap til paven? Er du brennemærket i din samvittighet til at
følge ham?
Du er på vej, godt på vej. Han har lært dig at lyve godt. (pmj viser til
pavens historie om Martin Luther på vatikanets hjemmeside til sammenligning
med denne stakker som fanget av pavens tryllegarn ...)
Jakob, utleg du for mig Rombrevet kp 3, v 9 og følgende. Utleg mig også de
henvisninger som Paulus skriver ut fra.

> 2. Lutheranere mener, at man bliver frelse ved tom tro uden at denne
> giver sig udslag i moral.

Løgn, du er løgner

> [...]

> Men i bibelen står, at "det var ham, der skabte mennesket i begyndelsen,
> men derefter overlod han det til dets egen fri vilje" (Siraks Bog, Sir,

Vet du hvad der menes med uttrykket fri, og bunden vilje? Neppe. Mennesket
har ikke fri vilje, det skal jeg med største lethet forklare dig dersom du
får lov til at spørge. Du f.eks er ikke fri til noget som helst andet en at
følge den ånd som driver dig.

> 5. Lutheranere/protestanter tror, at menneskets legeme og sjæl er
> uadskillelige, og at sjælen derfor forsvinder ved mennesket død, hvorfor
> man ikke kan bede til de døde.

At du ikke skal ha omgang med døde er forskrevet i den gamle lov, det er
forbudt av Gud. Det trenger man ikke at utlede fra filosofi om sjæl og
legeme.

> Men i bibelen står der, at "støvet vender tilbage til jorden som før og
> ånden til Gud, som gav den" (Præd 12,7).

Men du skjelner ikke engang mellom ånd og sjæl.

> 6. Lutheranismen er moralsk ansvarlig for historiens største massemord,
> idet man går ind for - og praktiserer - abort.

Løgn, du er løgner, som den ånd som er i dig.

> [...]
>
> 7. Lutheranere prædiker at menneskes blindt skal adlyde kongen og de
> "demokratisk valgte" verdslige autoriteter, uanset hvad disse måtte

Løgn, du er løgner

> Men apostlen Peter siger, at "man bør adlyde Gud mere end mennesker"
> (Apg 5,29).
>
> 8. Lutheranere tror, at Gud er racist, og de hævder, at kun "kristne"
> kan komme i himmelen.

Du vet ikke hvad du snakker om.

> Men Paulus siger om de ikke kristne, at de "har den gerning, som loven
> kræver, skrevet i deres hjerte" (Rom 2,14-15).

Dvs at Gud kan dømme også dem som ikke har den jødiske lov åpenbart, dvs det
er som Paulus siger samme sted, at det er ingen som er rettferdig, heller
ikke de som ikke har den jødiske lov, siden de viser ved deres gjerninger at
de har loven skrevet i hjertet, røvhul. Dermed lever de i lovens tyrani
istedet for i evangeliets frihet, noget som du ikke har mulighet til at
forstå.

> 9. Man hævder, at det troende menneske ikke behøver at bekymre sig om
> sine gerninger.

Løgn, du er løgner

> Men Paulus siger, at når Kristus kommer tilbage, vil han "gengælde
> enhver efter hans gerninger" (Rom, 2,6).
>
> 10. Man mener at der er modsætning mellem tro og viden.

Løgn, du er løgner. Du vet ikke hvad du snakker om.

> [...]
> bestemme.
>
> Men Jesus lærer os at bede: "ske din vilje som i himlen således også på

Paulus har advart os alle mod mennesker som dig. Han har profetert om jeres
fremkommelse blent dem som kalles kristne. Mennesker som er drives av onde
ånder, og han har git os klare kjendetegn for hvordan vi skal avsløre jer
røvhul. Les 1 Tim 4 og vend om.

Fra : P.N.

Dato : 13-03-01 22:30

"pmj" <pmjoh@online.no> wrote in message news:3AABE6BF.F74EB81C@online.no...

> [...]
de
> henvisninger som Paulus skriver ut fra.

> Løgn, du er løgner, som den ånd som er i dig.

<snip>

jeg kunne ikke være mere enig.
MVH P.N.

Fra : Lyrik

Dato : 12-03-01 02:25

> [...]
> Lutheranismen - den danske statsreligion - bygger ikke på bibelen, men
> på det syge menneskesyn og de løgne, som den syge ex-præst Martin Luther

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hej Jakob!
De protestantiske lande kan prise sig lykkelige for reformationen.
Reformationen var de retsindiges opgør med en forbryderisk katolsk kirke der
var fuld af svindel og afladshandel.
Læg mærke til de samfund som ikke har været igennem en reformation.
Den russisk orthodokse kirke, rygraden i det serbiske og russiske samfund,
en fossil rygrad kunne man sige. De mangler en reformation!
Polen, et ærkekatolsk samfund. Jeg har lige tilbragt dele af tre nætter med
en polak som fortalte mig om standarden i dette katolske samfund.
Hovednæringsvejen var svindel, tyveri og rovmord.
Mord for 50 kroner hørte til dagens orden.
Præsten som skulle døbe hendes barn forlangte penge for at gøre det. De
byggede huse til sig selv for de indsamlede midler, før de byggede kirke.
Korruption og svindel og humbug præger de katolske samfund-De trænger til en
Luther! De trænger til REFORMATION!
At du konverterede og hoppede på den vogn forstår jeg ikke, med mindre du
vil være den der bringer reformationen til den forbenede katolske kirke!

hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-03-01 10:28

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> At du konverterede og hoppede på den vogn forstår jeg ikke,
> med mindre du vil være den der bringer reformationen til
> den forbenede katolske kirke!

Med de udgydelser han har præsteret så han nok hellere inkvisitionen
indført igen!

Men læs lidt om Den katolske Kirke og dens indførelse af hedenske
skikke og ceremonier på min hjemmeside!

Hvem er det sande Israel - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm
Hvad er sand tungetale? - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Det evige Evangelium" - http://come.to/Andreas.Falck