link fra en access
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 24-01-03 15:32

Når man har indtastet et link i en Access 2000 database via et formular felt
i samme database, ser det således ud

www.disam.dk#http://www.disam.dk#

hvad gør I når I skal have et link udskrevet fra databasen, så det ser ud
som et almindeligt link (http://www.disam.dk)

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-

http://www.cmnielsen.dk ICQ: 25308942
Destiny is not a matter of chance it is a matter of choice

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-03 22:02

Christian M. Nielsen skrev:

> Når man har indtastet et link i en Access 2000 database via et
> formular felt i samme database, ser det således ud
>
> www.disam.dk#http://www.disam.dk#

- hvis man bruger datatypen hyperlink.

> hvad gør I når I skal have et link udskrevet fra databasen, så
> det ser ud som et almindeligt link (http://www.disam.dk)

Jeg bruger altid normale tekstfelter - så ved man at det der kommer
ud er det samme som der kom ind .

Hvis du vil beholde hyperlinkdatatypen kan man formentlig klare sig
med en replace-funktion.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 25-01-03 08:43

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Jeg bruger altid normale tekstfelter - så ved man at det der kommer
> ud er det samme som der kom ind .

Det plejer jeg også at gøre, men jeg fik en database med 500 poster, og jeg
var ikke interesseret i at skulle rette dem alle i hånden.

> Hvis du vil beholde hyperlinkdatatypen kan man formentlig klare sig
> med en replace-funktion.

Ok, det havde jeg ikke tænkt på. Jeg forsøger mig frem.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-03 13:51

Christian M. Nielsen skrev:

> Det plejer jeg også at gøre, men jeg fik en database med 500
> poster, og jeg var ikke interesseret i at skulle rette dem
> alle i hånden.

Hvad sker der hvis du konverterer felttypen til et normalt
tekstfelt? (tag en backup før du prøver).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 25-01-03 16:53

> Hvad sker der hvis du konverterer felttypen til et normalt
> tekstfelt? (tag en backup før du prøver).

så står der "www.disam.dk#http://www.disam.dk#" i feltet der indeholder
linket (uden "")

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-01-03 23:00

Christian M. Nielsen skrev:

> så står der "www.disam.dk#http://www.disam.dk#" i feltet der
> indeholder linket (uden "")

O.k.

Følgende update skulle fjerne alt andet end http-adressen:
   UPDATE Tabel
   SET linkfelt =
       Replace(Right(linkfelt, instr(linkfelt, "#"), "#", "")
   WHERE linkfelt LIKE '*#*'

Sætningen er ikke testet, så igen vil en backup nok være en god ide
(prøv evt. blot at lave en SELECT-forespørgsel med Replace-værdien
- så kan du se om den giver et fornuftigt resultat).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 26-01-03 11:25

> [...]
> UPDATE Tabel
> SET linkfelt =
> Replace(Right(linkfelt, instr(linkfelt, "#"), "#", "")

Jeg har testet med forskellige muligheder, der lle giver en asp fejl. Jeg
antager at det du kalder "linkfelt" er det felt i databasen der indeholder
linkene? I dette tilfælde heder det WWW.

UPDATE tblNewBizz

SET www = Replace(Right(www, instr(www, "#"), "#",) "") WHERE www LIKE
'*#*'

giver følgtende fejl

Microsoft VBScript compilation (0x800A0401)
Expected end of statement
admin.asp, line 1100, column 56
SET www = Replace(Right(www, instr(www, "#"), "#"), "") WHERE www LIKE '*#*'

Jeg havde forsøgtat gætte hvor den ) der mangler skal stå, men kan ikke
finde en plads til den. Unden jeg sætter den in kommer følgende fejl.

Microsoft VBScript compilation (0x800A03EE)
Expected ')'
admin.asp, line 1100, column 58
SET www = Replace(Right(www, instr(www, "#"), "#", "") WHERE www LIKE '*#*'

Hvis ikke det skal stå på een linie men som du har skrevet i flere linier,
kommer følgende fejl.

Microsoft VBScript compilation (0x800A03EA)
Syntax error
admin.asp, line 1100, column 9
SET www =

Med mindre du er blevet hooked på at finde en mulig løsning, så behøver du
ikke bruge mere tid på at dette. Jeg kan nok rette linke med tiden
efterhånden som de dukker op.

God weekend.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-03 22:11

Christian M. Nielsen skrev:

> Jeg har testet med forskellige muligheder, der lle giver en
> asp fejl.

Har du mulighed for at køre forespørgslen direkte i Access? Det er
lettere.

> Jeg antager at det du kalder "linkfelt" er det felt
> i databasen der indeholder linkene?

Korrekt.

> SET www = Replace(Right(www, instr(www, "#"), "#",) "") WHERE

Paranteserne er placeret forkert herover. Det er svært at se hvis
man ikke ved hvad de enkelte led gør, så her kommer et forsøg på en
gennemgang:

"inStr(a, b)" - betyder returner den position i strengen a hvor
strengen b findes første gang.
Eksempel: Instr("ASP.NET", ".") = 4

"Right(c, d)" - betyder returner de sidste d (heltal) tegn af
strengen c.
Eksempel: Right("ASP.NET", 3) = "NET"

"Replace(x, y, z)" - betyder erstat alle forekomster af strengen y
i strengen x med strengen z.
Eksempel: Replace("ASP.NET", "ASP", "ADO") = "ADO.NET"

I den updatesætning du skal bruge er inStr brugt som argumentet d i
Right. Det giver Right(c, inStr(a, b)) - eller med de rigtige data:
Right(www, InStr(www, "#"))
Derefter er Right brugt som argumentet x i Replace. Det giver
Replace(Right(c, d), y, z) = Replace(Right(c, InStr(a,b)), y, z) -
og med dine data: Replace(Right(www, instr(www, "#")), "#", "").

> Jeg havde forsøgtat gætte hvor den ) der mangler skal stå, men
> kan ikke finde en plads til den.

Ups - jeg kan se at det er mig der har glemt at sætte den i
foregående indlæg, beklager. Men den skal altså stå der hvor jeg
har vist det herover.

> Hvis ikke det skal stå på een linie men som du har skrevet i
> flere linier, kommer følgende fejl.

Det skal stå på en linje.

> Med mindre du er blevet hooked på at finde en mulig løsning,
> så behøver du ikke bruge mere tid på at dette. Jeg kan nok
> rette linke med tiden efterhånden som de dukker op.

Tak for omtanken - men jeg skal nok selv sige fra hvis et spørgsmål
tager for meget tid. Ofte får man også selv noget ud af at finde
svar på et spørgsmål.
--
Jens Gyldenkærne Clausen