Hjælp skal i put and take
Fra : Thomas Willadsen

Dato : 23-01-03 14:03

Hej!'

For gu ved hvilken gang skal jeg i en put and take, jeg har aldrig fanget
noget

HVAD GØR JEG FORKERT.
Er der nogle råd, som jeg bare skal have inden jeg begiver mig derud med
stangen?
Jeg fisker normalt fra kysten/havn/ og hav, og her er der aldrig noget galt,
er det mig der utålmodig eller fisker jeg mon forkert med min madding? Eller
er det måske fordi der ingen fisk er. Er der nogle der kan hjælpe

Thomas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-01-03 14:52

"Thomas Willadsen" skrev
> For gu ved hvilken gang skal jeg i en put and take, jeg har aldrig fanget
> noget

I den p&t du besøger: Er der andre, der fanger fisk, mens du er der?
Måske er der slet ingen fisk...

> Er der nogle råd, som jeg bare skal have inden jeg begiver mig derud med
> stangen?

Er der nogle områder i den p&t, der fryser langsommere til end andre?
Det kunne være tegn på en kilde eller andet rindende vand. Fisk
holder gerne til ved den slags kilder.

> [...]
Eller
> er det måske fordi der ingen fisk er. Er der nogle der kan hjælpe

Kysten, og til dels også havet, har den fordel at man kan være
relativ sikker på bundens beskaffenhed. Lidt blæretang skader
ikke på agnens fangstevne. I en p&t kan bunden være dækket
af et "tykt" lag slam eller smårådden vandpest. I den slags
søer er det ikke en fordel at fiske på bunden men måske
snarere 0,50 til 1 meter over.
Prøv at bruge et flåd og fisk lige over bunden istedet.
Drop syntetisk agn, der er masser af orm der gerne
vil med ud at fiske (ka' godt være lidt svære at finde om vinteren)
Kombinér evt med et par majskorn.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Michael

Dato : 23-01-03 17:18

Har du prøvet at spørge ejeren om der overhovedet er nogen fisk i den p&t?

Fra : Jan Bachman

Dato : 23-01-03 18:55

>Er der nogle råd, som jeg bare skal have inden jeg begiver mig derud med
>stangen?

Forhør dig om hvornår der udsættes fisk.
Den dag, samt dagen efter, plejer at være gode fiskedage.
Der er fiskene skruptossede og bider på alt hvad der rør sig.
Hvis fiskene springer, så er det også et godt tegn.

Jeg fisker med spinner (gerne rød-orange) og blink (toby).
Begge omkring de 10 gram.

Derudover bruger jeg et specielt fiskekald, men det er hemmeligt

/Jan

Fra : Thomas Willadsen

Dato : 23-01-03 22:35

Tak til alle for de gode råd, jeg prøver endnu engang at smide pengene i
vandet >

Fra : Magnus Harkjær

Dato : 24-01-03 18:32

Først og fremmest, hvilken p&t sø fisker du i?

Har du nogensinde set der er blevet sat fisk ud?

Nogle p&t ejere, er så naive at tro på de kan sætte 10 kilo fisk ud hver 14
dag og stadig have massere kunder.

Men lad os nu antage der ER fisk i søen. Nu ved jeg ikke hvilke metoder du
bedst kan lide, men her er et par stykker som jeg kan garantere vil give dig
fisk på et eller andet tidspunkt (såfremt der altså ER fisk i søen)

1. Køb dig et langt antenneflåd, sæt det fast på linen ved hjælp af 2
splithagl på hver side. Sørg for at der er ca. 1½ meter line mellem flåd og
krog. Sæt et par splithagl en halv meter under flådet og igen ca. 30 cm over
krogen. På krogen skal du bruge powerbait, det former du således det kommer
til at ligne en lille wobler.. Den starter en smule tyk og ender ud i en
lille spids hale, altså som en lille fisk. Sæt den nu på din trekrog (str.
10) og kast ud. Spin flådet ind langsomt, men lige præcis så hurtigt at den
lille powerbaitfisk slår til siderne som en lille wobler. Denne metode er
suveræn i foråret og sommer perioden.

2. Sæt et stort stykke bly på linen ca. en halv til en hel meter over en
trekrog (str. 10) - Sæt powerbait på linen, du kan vælge enten at lave en
rund kugle, eller som nævnt foroven en lille fisk. Her i vinterperioden er
fiskene ikke ret aktive, og det kan tit være en fordel blot at sætte
powerbaiten på som en kugle, når fiskene er træge. Kast herefter agnen ud,
her om vinteren ville jeg lade stangen ligge, og så kører agnen nogle meter
ind hvert 10 minut. Men om sommeren, foråret og efteråret er det en god ide
at spinne langsomt ind hele tiden, med indlagte pauser på 4-5 sekunder.

3. Køb et stripperblink, gerne på 7 gram. Det er et af de mest fangende p&t
blink for tiden. Jeg har desuden hørt et lille rygte om man skulle kunne
beklæde blinket med powerbait, og dermed gøre det ekstra spændende for
ørrederne. Om det virker skal være usagt, men jeg vil selv teste det engang
til foråret.

Men eksperimenter! Alle de metoder jeg har fundet på, stammer for det meste
fra andre metoder, som jeg så har ændret lidt på alt efter hvad jeg mener
fanger bedst. Tit og ofte kan det gøre en verden til forskel om du fisker
med grønt eller gult powerbait, så husk et godt arsenal.

Knæk og bræk med det!