huske data i felter i en form
Fra : Pia Holsting

Dato : 23-01-03 11:48

Jeg har et lille problem som jeg håber at der er nogle der kan afhjælpe.
På vores intranet har jeg en asp side indeholdende en form med input felter.
Det er muligt at få hjælp til disse felter ved at åbne en ny side i samme
browser altså target=_top. Mit problem er så hvis man har haft sådan en
hjælpetekst op og så bruger back knappen for at komme tilbage til siden med
formen, så er det ikke altid at de lige indførte data i nogle af felterne
står der, andre gange gør de. Er der nogle der har en forklaring på dette.
Og er der noget kodeværk man kan tilføje sådan at det indtastede i felterne
ALTID huskes.

Med venlig hilsen
Pia Holsting

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-01-03 13:06

Pia Holsting wrote:
> [...]
> Og er der noget kodeværk man kan tilføje sådan at det indtastede i felterne

Principielt set skal browseren levere nøjagtig den side som man var på
da man sidst så den, når man bruger "back", altså: tage den fra cachen
og ikke noget andet. Det er imidlertid ikke altid browserne gør dette
rigtigt, og det er ikke helt tilregneligt (slet ikke hvis der er noget
cache-control på siderne...).

Hvis formularen får nogle af sine data fra en database kan der også være
et problem i at gå tilbage, hvis der er gået noget tid, og databasen er
opdateret i mellemtiden, så man sådan set burde have et friskt udtræk at
arbejde med...

Der er flere mulige løsninger; du kan gemme formularens tilstand idet
brugeren går videre; du kan sende inputtet med tilbage og lægge ind i
formularfelterne med selected, value og checked. Endelig kan du
måske(afhængigt af problemsituationen) undgå at brugeren forlader siden
i mellemtiden, ved at det som brugeren nogle gange forlader siden for at
gøre bliver gjort i et pop-up vindue (men her gætter jeg rimeligvis ret
meget på hvad du egl. laver med den form

/Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>