Lidt ude i overdrevet - Hajer
Fra : Brizz

Dato : 22-01-03 17:11

Nu var jeg lige en tur i zoocity forleden dag og kan huske for ik så lang
tid siden var der lidt fra dk akvarium om hajer.
Så fik jeg jo lige den latterlige tanke at det kunne være fedt en dag at
lave et haj akvarium. Men findes der nogen haj typer som ikke bliver mere
end 50-75cm som kan holdes i en special bygget tank i sin kælder? Ved godt
det er sådan en lidt vild tanke. Men tanken om at have et kæmpe akvarie i
kælderen til hajer fascinere mig. Men først. Hvilke hajer er der i den
størelse?
Og nogen der ved hvad det kræver af foder og vandbehandling og i den stil?

Mvh Brian
....der engang imellem ikke er helt rask oppe i overetagen
--
www.gronaerten.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-01-03 18:15

De mindste hajer jeg kender til er jackson hajer som bliver omkring 100cm.

Uanset hvor stort et akvarie du har, vil jeg mene der er dyreplageri.
Kattegatcenteret har et akvarie på 500.000L og det er ALT for lille til de
hajer der svømmer deri. Hvis man ser på rockerne(ikke dem med rygmærker og
motorcykel) i akvariet, vil du hurtigt bemærke at de er ved at blive
sindsyge pga paldsmangel. De svømmer rundt langs væggene uden noget
formål.(andet end måske at finde en udvej)

Hvis du har plads til at have et akvarie på 10.000L+ hvorfor så ikke prøve
malawi/tanganyika eller sydamerikanere? Det fedeste akvarie overhovedet,
uanset pris, ville efter min mening være et akvarie på et par tusinde liter
eller ti med sydamerikanske cichilder og masser af store rødder... bliver
helt varm i hjertet bare ved tanken

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 22-01-03 20:17

Hej Thomas,

Thomas Schreiber wrote:
> De mindste hajer jeg kender til er jackson hajer som bliver omkring
> 100cm.

Der findes faktisk hajer, som er en del mindre -en af de mindste er
dværghajen, som bliver omkring 25 cm... De små hajer er bare ikke så
frygtindgydende, så dem hører og ser vi ikke på Discovery ;).

-Jørgen

Fra : Brizz

Dato : 22-01-03 20:23

> Der findes faktisk hajer, som er en del mindre -en af de mindste er
> dværghajen, som bliver omkring 25 cm... De små hajer er bare ikke så
> frygtindgydende, så dem hører og ser vi ikke på Discovery ;).

Det behøver de heller ikke være. Bare de har den karakteristiske grå farve
og formen. Det er det jeg er ude efter. Kan du et andet navn end dværghaj?
Et latinsk navn måske?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 22-01-03 21:21

Hej Brian,

Brizz wrote:

> Det behøver de heller ikke være. Bare de har den karakteristiske grå
> farve og formen. Det er det jeg er ude efter. Kan du et andet navn
> end dværghaj? Et latinsk navn måske?

Det latinske navn er Squaliolus lacticaudus for dværghajen, og den har ikke
den karakteristiske grå farve og form. Prøv at kigge på
http://www.jawsandteeth.com/shark_species.htm -der har du et udgangspunkt
for din søgen.
Derefter kan du slå den op i http://fishbase.org .

-Jørgen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-01-03 18:43

> [...]
>
> Mvh Brian
> ...der engang imellem ikke er helt rask oppe i overetagen

Hej Brian.
Jeg mener der er en lille haj art som hedder sølvhaj... Jeg skal lige kigge
lidt på nettet, for at se om jeg kan finde ud lidt mere om den - og om det
nu er det "rigtige" navn jeg har i tankerne.... Jeg så en i en akvarie butik
i Hjøring for ca 1 år siden, og den skulle hvist ikke blive så enormt stor
at det gør noget (men nu er det jo lige en smagssag - med tanke på at jeg
selv lige måtte finde nyt hjem til en 35 - 40 cm lang gibiceps)......
Det lyder ellers som lidt af en fed ide :)
Hilsen Ditte

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-01-03 23:35

> [...]
> selv lige måtte finde nyt hjem til en 35 - 40 cm lang gibiceps)......
> Det lyder ellers som lidt af en fed ide :)

Hej Ditte,

Hvis det er den soelvhaj jeg tænker på, er det ikke en haj, men en karpelaks
(så vidt jeg husker)
Herudover kan du stoede på en blåhaj i akvariebutikken, men der er her tale
om en malle

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-01-03 00:14

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
karpelaks
> (så vidt jeg husker)
> Herudover kan du stoede på en blåhaj i akvariebutikken, men der er her

Åhhh, ok - så blev jeg det klogere :)
Tak.
Hilsen Ditte

Fra : Brian Tingholm

Dato : 23-01-03 22:04

hvad med sildehaj eller rødhaj ?? kan de ikke bruges ??
jeg har selv bali-hajer (men prøv lige om du kan kalde dem hajer uden at
grine !!)

Hilsen Brian