momsspørgsmål
Fra : Marco

Dato : 22-01-03 16:34

Jeg har et lille enkeltmandsfirma og har betalt en annonce til
telefonbogen - lad os sige kr. 10.000,-

Nu skal jeg i momsangivelsen skrive 2.000 i købsmoms.
Hvordan får jeg de 2000,- tilbage ?

Kan jeg mon trække hele beløbet fra på min egen selvangivelse, og i så
fald - hvordan ?

(Jeg har ingen intægt haft endnu)

Hilsen Marco

Fra : Bo

Dato : 22-01-03 17:44

"Marco" <meco@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:b0mdm8$rd1$1@sunsite.dk...
> [...]
> Hvordan får jeg de 2000,- tilbage ?
>
> Kan jeg mon trække hele beløbet fra på min egen selvangivelse, og i så

Du skal først svare moms når din omsætning har nået 50.000 kr.

Du kan jo prøve at sende din momsangivelse ind til TS jf den vejledning ALLE nye "kunder"
får udleveret ellers spørg i TS, de er så flinke hos TS

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-01-03 17:48

Bo skrev:

> Du skal først svare moms når din omsætning har nået 50.000 kr.

Vel ikke, hvis man allerede er momsregistreret?

Og det hjælper jo i øvrigt ikke Marco ret meget alligevel, fordi han jo
allerede har lagt de 2.000,- ud i moms, som han på en eller anden måde
skal have tilbage fra Told & Skat?

> Du kan jo prøve at sende din momsangivelse ind til TS jf den
> vejledning ALLE nye "kunder" får udleveret ellers spørg i TS, de er
> så flinke hos TS

Ja, her er vi enige. T&S er nogle buddies.

--
Mvh. Peter
"Marge, it takes two to lie. One to lie and one to listen."

Fra : Zacho

Dato : 22-01-03 18:02

"Marco" <meco@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:b0mdm8$rd1$1@sunsite.dk...

> Nu skal jeg i momsangivelsen skrive 2.000 i købsmoms.
> Hvordan får jeg de 2000,- tilbage ?

Told & Skat sender dig en check på de 2000,- kr.

Fra : Jimmy

Dato : 22-01-03 18:22

"Marco" <meco@ofir.dk> wrote in message news:b0mdm8$rd1$1@sunsite.dk...
> [...]
> Hvordan får jeg de 2000,- tilbage ?
>
> Kan jeg mon trække hele beløbet fra på min egen selvangivelse, og i så

Det er ikke på selvangivelsen du gør det.
Du anfører dine moms-indtægter og udgifter på dit kvartalsmæssige
momsregnskab.

T&S sender dig et giro-kort du skal udfylde.

Derefter sender de en check eller sætter pengene direkte ind på din bankbog.

mvh
Jimmy

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-01-03 23:35

> [...]
> Hvordan får jeg de 2000,- tilbage ?
>
> Kan jeg mon trække hele beløbet fra på min egen selvangivelse, og i så

Det er så simpelt. Du indsender blot den ene halvdel (originalen - ikke den
del, der levner plads til postkvittering) af momsredegørelsen i en kuvert
adresseret til din T&S region (fremgår af den gule redegørelse), hvorefter
du får refunderet din indgående moms. Der står lidt vedledning på
ekstra-tallonen på redegørelsen, selvom det hovedsaglig er meddelelser om
bål og brand i tilfælde af, at man ikke opfylder eller overholder reglerne.

Såfremt du ikke ligefrem fører et regnskab (bogholderi), hvor momsregnskabet
skal føres i h.t. betemmelser fra T&S, kan man (vist stadigvæk) få et
specielt regnsskabshæfte hos T&S, samt instruktion og vejledning i at føre
ind- og udgående moms, samt momsafregninger.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Marco

Dato : 23-01-03 07:04

Takker for de gode svar.

Der er altså ingen måde, jeg kan få alle pengene tilbage på, uden jeg har
haft kunder i butikken - kun momsen ?

Hilsen Marco

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-01-03 07:10

"Marco" <meco@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:b0o0lr$qvt$1@sunsite.dk...
> Takker for de gode svar.
>
> Der er altså ingen måde, jeg kan få alle pengene tilbage på, uden jeg har
> haft kunder i butikken - kun momsen ?

Præcis. Hvorfor skulle T & S betale din annoncering ?
Annoncer er en driftsudgift, som modregnes i driftsindtægten, og så betaler
man skat af differencen (meget forsimplet)

Nico

Fra : Marco

Dato : 23-01-03 08:58

> Præcis. Hvorfor skulle T & S betale din annoncering ?
> Annoncer er en driftsudgift, som modregnes i driftsindtægten, og så
betaler
> man skat af differencen (meget forsimplet)

Jeg tænkte, det måske kunne det modregnes i selvangivelsen, da det er et
enkeltmandsfirma.

Hilsen Marco

Fra : Mogens

Dato : 23-01-03 09:06

On Thu, 23 Jan 2003 08:58:18 +0100, "Marco" <meco@ofir.dk> wrote:

>Jeg tænkte, det måske kunne det modregnes i selvangivelsen, da det er et
>enkeltmandsfirma.

Du blander tingene, og det er den største fejl, mange små selvstændige
gør. Det hele skal/bør køres helt separat - både privat og i banken.
Vedr. momsspørgsmålet klarer du jo dét pr. computer - du må da ha'
fået noget desangående fra T&S ?

Blanketudfyldelsen, som een nævner, hører fortiden til - alt ordnes
idag for de fleste via din PC Bank. Man får ovenikøbet en venlig mail
fra T&S vedr. tidspunkt for betaling

/MK

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-01-03 12:41

"Mogens" <oo300024vNO@SPAMe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Blanketudfyldelsen, som een nævner, hører fortiden til - alt ordnes
> idag for de fleste via din PC Bank. Man får ovenikøbet en venlig mail

Jeg får da stadig den almindelige opkrævning med specifikationsruderne på
bagsiden - med kopi til en selv. T&S har da, svjv, ikke meddelt de enkelte
virksomheder om mulighed for angivel på EDB.

Hvis de alligevel skal sende et brev ud for returnering af en redegørelse
(alt det jazz med ind- og udgående moms og alskens afgifter på almindelige
livsfornødenheder), hvad er der så vundet ved det? - sådan
papir/regnskovsmæssigt.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Mogens

Dato : 23-01-03 13:15

On Thu, 23 Jan 2003 12:41:11 +0100, "Karsten Jensen" <bito@tdc(remove
remove)adsl.dk> wrote:

> [...]
>(alt det jazz med ind- og udgående moms og alskens afgifter på almindelige
>livsfornødenheder), hvad er der så vundet ved det? - sådan

Jeg klarer det hele pr. "EDB", fordi jeg valgte det i forbindelse med
min registrering, 2002.

/MK

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-01-03 11:37

> Jeg klarer det hele pr. "EDB", fordi jeg valgte det i forbindelse med
> min registrering, 2002.
>

> /MK

Nå-eh, det var ikke muligt ved registreringer i 1995 og efterfølgende har
jeg ikke meldt mig under fanerne. Jeg ved, at mange revisorer, der kører
selve bogholderiet for klieneter, længe har brugt redegørelse pr. EDB. Så på
et tidspunkt udgår "regnskoven" nok - én af dem først.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-01-03 16:26

"Karsten Jensen" <bito@tdc(remove remove)adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2fd4e1$0$147> > Vedr. momsspørgsmålet klarer du jo dét pr. computer -
du må da ha'

Man kan tilmelde sig via www.toldskat.dk
Der sker så det, at du ifm kvartalsskift (eller halvårsskift for mindre
virksomheder) får en mail, der siger at der nu er åbnet for indtastning af
momsbeløb for denne periode.
Når du har gjort det, får du en bekræftelse der printes ud. På denne
bekræftelse står så en linie med >04<........<>.........< som du så
indtaster i din PC bank. Der kan også sættes en valørdato på, så den
afsendes rettidigt.
Så kan det vist ikke være nemmere

Nico

Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-01-03 11:39

"Nico de Jong" <nico@IGNOREfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bekræftelse står så en linie med >04<........<>.........< som du så
> indtaster i din PC bank. Der kan også sættes en valørdato på, så den

Nej, nej, jeg ved det godt. Jeg er måske bare lidt kontrær og konservativ.
Se i øvrig svar længere oppe i tråden.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-01-03 14:33

Marco wrote:

> [...]
> Hvordan får jeg de 2000,- tilbage ?
>
> Kan jeg mon trække hele beløbet fra på min egen selvangivelse, og i så

Jeg går ud fra, at du har betalt 8.000 kr plus moms 2.000 kr - i alt
10.000 kr. Så skal du have de 2.000 kr retur fra Told*Skat som flere andre
har nævnt.
Tilbage er en udgift på 8.000 kr, som du kan trække fra din
skattepligtige indkomst. Det betyder _ikke_, at du skal betale 8.000 kr
mindre i skat, men derimod at du skal betale skat af 8.000 kr mindre! -
Vær helt sikker på, at du kan se forskellen!

> (Jeg har ingen intægt haft endnu)

Så kan du løbe ind i problemer med at overbevise skattevæsenet om, at
annoncen var nødvendig for at skabe en indtægt... På den anden side kan en
annonce næppe ses som en privat udgift, så det er ikke sikkert, du får
problemer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Marco

Dato : 24-01-03 16:25

Til Jonathan og alle Jer andre.

Tak for svarene.
Jeg vil skrive de 2.000,- ind i momsangivelsen og de 8.000,- på min
selvangivelse, så jeg ikke skal betale skat af netop dét beløb.

Husker at lave et lille momsregnskab.

Hilsen Marco

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-01-03 18:06

Marco wrote:

> Jeg vil skrive de 2.000,- ind i momsangivelsen og de 8.000,- på min
> selvangivelse, så jeg ikke skal betale skat af netop dét beløb.
>
> Husker at lave et lille momsregnskab.

Fint, men vurderingen af din fradragsret sker først efter et par år,
der er ca tre års frist for skatterne til at tage sager op, så hvis
du ikke har haft udbytte af din annoncering med nye kunder, altså
ingen indtægter, kan du desværre miste fradraget.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 24-01-03 18:13

"Marco" skrev:
> Jeg vil skrive de 2.000,- ind i momsangivelsen og de 8.000,-
> på min selvangivelse, så jeg ikke skal betale skat af netop
> dét beløb. Husker at lave et lille momsregnskab.

Husk også at lave et firmaregnskab. Det skal afleveres sammen med den
udvidede selvangivelse.

Det lyder umiddelbart som om du mangler generel "start" viden om det at have
et firma. Hvilke krav der stilles til regnskaber, momsafregning, fakturaer,
konti, virksomhedsformer osv. Fandt et lille site som giver en kort
introduktion her:

http://www.selvstarter.dk/

Og der er andre lignende hjælpesider til iværksættere og nybegyndere, f.eks.
Jubiis oversigt:

http://www.jubii.dk/Fakta_Oplysning/Erhvervsinformation/StartSelv/

Hvis du løber helt sur i det, så er der fornuft i at hyre en revisor til at
lave selvangivelse+regnskab for dig. Så er du sikker på at det hele opfylder
kravene fra Told&Skat.

Vil tro, at hvis du ringer lidt rundt, kan finde en der kan lave din
selvangivelse + dit regnskab for en måske 2000 kr. i alt. Dette beløb er
iøvrigt fradragsberettiget, og kan iøvrigt på anden måde let tjene sig ind
igen i det revisoren også kan rådgive om de forskellige andre muligheder for
fradrag.

Mvh, Lars

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-01-03 19:20

Lars Ladingkaer wrote:

> [...]
> igen i det revisoren også kan rådgive om de forskellige andre muligheder for

Enig, og helst de andre fradrag..