Akku skruemaskinen
Fra : Thïngmand

Dato : 22-01-03 11:46

Batteriet på min godt 3 år gamle Skill Akku skruemaskine er ved at være
færdigt og nu er laderen også gået i stykker, så det er tid til udskiftning.

Men hvad skal man vælge? Jeg syntes ærlig talt at 3 år er for dårligt fpr en
maskine til 600 kr. Skal man købe kvalitet til 1000+ kr. eller en billig
fakta maskine til 199,- kr.? Den billige skal faktisk kun holde i 1 år for
at den er tilsvarende med Skill, på trods af at man kan købe en ny hvert
år! - og så er der jo 2 års reklamationsret, så mon ikke den holder længere?

Jeg bruger den kun til skruearbejde - alt bore arbejde overlader jeg til min
blå Bosch slagboremaskine, som jeg regner med følger mig resten af livet

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Martin Buhelt

Dato : 22-01-03 12:09

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
min
> blå Bosch slagboremaskine, som jeg regner med følger mig resten af livet

Du skal nok ikke regne med at batterier holder mere end 3 år - heller ikke
på de dyre maskiner. Så hvis du synes at den billige fra Fakta ser god nok
ud til dit behov, så køb den!

/Martin

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 22-01-03 13:02

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in

> Batteriet på min godt 3 år gamle Skill Akku skruemaskine er ved at
> være færdigt og nu er laderen også gået i stykker, så det er tid til
> udskiftning.

Som Martin også skriver, så er det ikke udsædvanligt. Jeg havde dog en
Ironside 7,2 volts model fra 1990, hvor batteriet holdt i 9 år. Du skal
sørge for, at maskinen bliveer brugt. Det værste for batterierne er ikke at
blive brugt og at blive sjatladet.

> [...]
> holde i 1 år for at den er tilsvarende med Skill, på trods af at man
> kan købe en ny hvert år! - og så er der jo 2 års reklamationsret, så

Jeg har en af de der Faktamaskiner. Der er kun et batteri. Opladningen
tager 8-10 timer. Laderen indikerer ikke, når ladningen er slut, og der er
slet ikke de kræfter i, som jeg forventer af en 12 volts maskine. Det er
ikke mange 6*90 mm spunskruer, den klarer. Jeg bruger den kun til at bore
*små* huller med. Yderligere har den heller ikke motorbremse, så når du
slipper "speederen", skal den først lige løbe farten af sig, inden du kan
gøre klar til næste skrue.

Til at skrue med har jeg en Makita 14 volt maskine, som leveres med 2
batterier - det er ikke til at leve uden!

Køb en prof. maskine. Du vil ikke fortryde det.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 22-01-03 13:05

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> [...]

Klip

> Men hvad skal man vælge? Jeg syntes ærlig talt at 3 år er for dårligt
fpr en
> maskine til 600 kr.

Det kommer jo an på hvordan og hvor meget den er blevet brugt.
I Paris-Dakar rally'et bliver en Spritny Toyota Landcruiser slidt op på 14
dage...

> [...]
> at den er tilsvarende med Skill, på trods af at man kan købe en ny hvert
> år! - og så er der jo 2 års reklamationsret, så mon ikke den holder

Teoretisk ville jeg foretrække en maskine til 1.500,- der holder i 3 år
fremfor en maskine til 500 der kun holder i 1 år.
Begge maskiner 'koster' således 500/årligt, men den dyre må forventes at
have større effekt/moment og bedre kvalitet af batterier og lader.

Jeg investerede i en kvalitetsmaskine sidste år. Den er fornøjelse at tage
frem. Og den har et moment, så den nær vrider armen af led
At den er stærk nok til at fungere som all-round boremaskine også, er
faktisk ofte meget handy.

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Fra : Keld Nygaard

Dato : 22-01-03 13:03

> [...]
min
> blå Bosch slagboremaskine, som jeg regner med følger mig resten af livet

Er det ikke muligt at skaffe en ny akkumulator til maskinen?
Ellers, så prøv forsigtigt at brække akkumulatoren op - tit er der brugt små
standard celler der er loddet sammen - lige til at skifte.

Et andet argument for at undlade at købe discount værktøj er at det aldrig
går i stykker lige før man skal i Silvan, men søndag eftermiddag når man
står og skal skrue et nyt tag på garagen...

/Nygaard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 13:36

> Men hvad skal man vælge?

Forslag AEG 12volts fra Jem&Fix til 1000kr med 2 batterier.

Jeg har selv en sådan og den er rigtigt solid (Og skulle du ikke mene du
har behov for det extra batteri køber jeg det gerne

Mvh
Anders Majland

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-01-03 14:18

> [...]
> at den er tilsvarende med Skill, på trods af at man kan købe en ny hvert
> år! - og så er der jo 2 års reklamationsret, så mon ikke den holder

Lige for at rette op på en lille misforståelse slightly ot. reklamationsret
er ikke det samme som garanti. Så bare fordi du nu har to års
reklamationsret siger det intet om kvaliteten (hvad "kvalitet" så end dækker
over.)
Http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/reklamationsret/

Bortset fra det ville jeg nok finde et "tilbud" på en prof maskine, det
giver også en støre glæde ved brugen når den bare virker i stedet for en der
begynder at blive slidt efter 3 mdr.

Mvh

Jesper

Fra : Thïngmand

Dato : 22-01-03 14:54

> Lige for at rette op på en lille misforståelse slightly ot.
reklamationsret
> er ikke det samme som garanti.

Det er jeg udemærket klar over - ellers havde jeg skrevet garanti

>Så bare fordi du nu har to års reklamationsret siger det intet om
kvaliteten (hvad "kvalitet" så end dækker over.)

Korrekt anskuet, da der er et halvt års garanti og efterfølgende 2 års
reklamationsret på alt hvad du køber herhjemme...

Fra : Fam. Olsen

Dato : 22-01-03 21:11

> Korrekt anskuet, da der er et halvt års garanti og efterfølgende 2 års
> reklamationsret på alt hvad du køber herhjemme...

Må man så ikke reklamere over en vare når den er mere end 2 år gammel???

Jeg ved godt loven lyder som du beskriver, men jeg mener den er noget pjat,
sådan som den er formuleret. Man har vel til hver en tid ret til at
reklamere over en vare. Om man så får noget ud af det er så en anden sag.

MVH Niels

Fra : Jesper Hansen

Dato : 23-01-03 08:25

> reklamationsret
>
> Det er jeg udemærket klar over - ellers havde jeg skrevet garanti

Ok- rolig nu.
Min pointe er at hvis der *havde* været en garanti kunne man forestille sig
at forhandlerne måske mere skelede til at sælge noget der vil kunne holde
til brug i mere end 2 år.

> Korrekt anskuet, da der er et halvt års garanti og efterfølgende 2 års
> reklamationsret på alt hvad du køber herhjemme...

Jeg går ud fra du tænker på "formodningsreglen" der dækker 1/2 år efter
købet. Du har stadig kun 2 års reklamationsret fra købsdatoen. Der findes
fortsat ingen "Garanti" i købeloven.

Mvh

Jesper.

Fra : Thïngmand

Dato : 23-01-03 08:54

>Ok- rolig nu.

Godt ord, igen

> Jeg går ud fra du tænker på "formodningsreglen" der dækker 1/2 år efter
> købet. Du har stadig kun 2 års reklamationsret fra købsdatoen. Der findes
> fortsat ingen "Garanti" i købeloven.

Tja, det kommer jo lidt an på hvordan man betragter det - det første halve
år, hvor sælger skal bevise defekten, svarer til det vi kendte som den
gamle, et års garanti.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 17:32

> Bortset fra det ville jeg nok finde et "tilbud" på en prof maskine

En "semi-prof" kan nok gøre det for de fleste. Jeg har sammenlignet min
AEG med en "rigtigt" Atlas Copco. (AEG'en er vel en god hobby maskine
eller en semi-prof)

Det var begge 12V, laderen og batterierne er de samme men atlas copco'en
har et metal borehoveded. Jeg formoder at der er samme motor i da de
virker lige stærke. Atlas Copco'en er noget tungere så der er sikkert
også bedre gear i.

Men der er også en væsenligt prisforskel mellem de to.

/A

Fra : Martin Buhelt

Dato : 23-01-03 12:02

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også bedre gear i.
>
> Men der er også en væsenligt prisforskel mellem de to.

I øjeblikket har L.V. Erichsen tilbud på Atlas Copco maskiner - de sælges
for noget der ligner halv pris sålænge lager haves. Det er noget med at
Atlas Copco har besluttet at skifte navnet på maskinerne ud.

Fx kan man få en 12V maskine med to batterier (2Ah) og kuffert for 1.499,-.

Du kan se dem på http://www.lve.dk

(og nej - jeg har intet med dem at gøre, udover at jeg har handlet der et
par gange)

/Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-01-03 20:38

> Du kan se dem på http://www.lve.dk
>
> (og nej - jeg har intet med dem at gøre, udover at jeg har handlet der
et
> par gange)

Det kalder jeg squ et godt tilbud !

Og jeg er også blot bruger ... Idag har jeg skruet ~70meter kabelbakker
op med en Metabo BST 12 Impuls med 3,0Ah NiMh - Den kan også anbefales,
men jeg aner ikke hvad den koster...

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-01-03 20:42

Jeg kan ikke finde dem - kun BEST 12X er det vist "hobby" modellen - dog
i en lidt anden udformning end min. Batterierne er også kun 1,4Ah

/A

Fra : Jens Juul

Dato : 22-01-03 15:48

michael@thingmand.invalid writes:

> [...]
>at den er tilsvarende med Skill, på trods af at man kan købe en ny hvert
>år! - og så er der jo 2 års reklamationsret, så mon ikke den holder

Hej

Jeg kører på 12. år med en 9,6 volt Metabo. Masser af moment og jeg har
skiftet batteri een gang ................ det kostede tilgengæld 450
kr.......................

Mvh Jens

Fra : Mogens

Dato : 22-01-03 20:08

On Wed, 22 Jan 2003 11:46:10 +0100, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

>Men hvad skal man vælge?

Til erstatning for boremaskinen skal man vælge een på 14 volt og med
et batteri på min 1300 mAH

/MK

Fra : Albert

Dato : 22-01-03 21:11

Har lige købt ekstra batteri til min grønne bosch 14.4, kr. 535. Ny maskine
900, så det er vel ok

Vedr faktamodel. Købte også en 12v da jeg ifm større projekt lader
konstant, og tænkte, at hvis den bare holdt 2 mdr så var det sgu ok (vi
snakker vel godt 5000 skruer!)

Meeeeen : De 6 cm lange skruer der skal igennem spånplade og spær, kunne den
ganske simpelt ikke trække rundt!!! Hvad fanden er den så værd ?!?!

Og her kommer forskellene :

DeWalt : 3000kr+ : 40-55nm, metalgear, metalkuglelejre etc. 2x2-3ah batt
Grøn Bosch : 600-1200 kr. vel en 30nm (gæt), plastikgear 1,3ah batt etc
Fakta : 200kr. 5-10nm alt i BLØD plastik.. 1,3ah batt

Mvh Albert - Der aldrig vil have en maskine til under 1000 igen, og som
gerne spenderede det ekstra til en gul hvis pengene lige var til det

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 22:03

> DeWalt : 3000kr+ : 40-55nm, metalgear, metalkuglelejre etc. 2x2-3ah
batt

Sådan en har jeg også haft fornøjelsen af at låne. Kan ikke huske
spændingen men den var s** tung at skue med - men så sparer man også
fitnesscentret. Han har også en mastishita (staves garanteret ikke
sådan - men der er lyseblå). Den har været til rep adskillige gange

Men jeg er nu glad for min 12volts AEG

/A

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-01-03 17:32

On Wed, 22 Jan 2003 21:10:56 +0100, "Albert" <nospam@nospam.dk> wrote:

>Mvh Albert - Der aldrig vil have en maskine til under 1000 igen, og som
>gerne spenderede det ekstra til en gul hvis pengene lige var til det

Alle har da råd til en gul - Jem og Fix's billige maskiner er gule nu om
stunder

.... jeg kan i øvrigt kun tilslutte mig at ofre lidt mere og få en
større/bedre (forhåbenlig) model.

(Især efter i dag hvor jeg har skullet skrue en masse, men kun haft en
middelmådig Bosch og nogle ekstremt ringe, billige skrumaskiner til
formålet - fordi min chef har lånt vores spritnye, fine, dyre DeWalt ud.
Uf Nå, men den kommer da heldigvis 'hjem' i morgen - og SÅ skal der
skrues

>"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
>udskiftning.

>en
>længere?

>min

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-01-03 19:15

On Thu, 23 Jan 2003 17:32:24 +0100, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

<klip langt uklippet bundcitat>

Fy, Mads, kan du så læse og forstå

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-03 02:12

> Jeg bruger den kun til skruearbejde - alt bore arbejde overlader jeg til
min
> blå Bosch slagboremaskine, som jeg regner med følger mig resten af livet

Køb en ordentlig maskine... En af dem her:
DeWalt DW 972 3 Ah
Makita 6316 DWFE 3,0 Ah
Panasonic EY 6406 2 Ah
Atlas Copco PES 12 TIP 2 Ah

Det er dem håndværkerne vælger...

Eller køb noget crap... Jem & Fix har vidst en til 99,- kr...

Men regn ikke med at kunne bruge sidstnævte til ret meget andet end til at
røre en omelet...

Mvh
Allan Rasmussen (der også har en Jem & Fix model)...