baggrund som tekst-farve
Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-01-03 11:05

Jeg har en baggrundsfarve, som er en farve med lidt mønster i ... lad os
kalde den baggrund.gif

Kan jeg bruge den baggrund som text-color på nogen måde?

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-01-03 11:28

rasmus carlsen skrev:

> Jeg har en baggrundsfarve, som er en farve med lidt mønster i
> ... lad os kalde den baggrund.gif

Altså en baggrundsgrafik.

> Kan jeg bruge den baggrund som text-color på nogen måde?

Formentlig kun ved at lave din tekst som en grafikfil.

Man kunne forestille sig en css-løsning der satte baggrund.gif som
baggrundsfarve på body, en standard baggrundsfarve som baggrund på
et tekstelement og endelig lod selve tekstfarven være gennemsigtig.
Men transparent er ikke en gyldig værdi for color (kun for
background-color).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 22-01-03 11:37

> [...]
> et tekstelement og endelig lod selve tekstfarven være gennemsigtig.
> Men transparent er ikke en gyldig værdi for color (kun for

- det bliver sku indviklet! Jeg må nok finde en anden løsning. Jeg har
prøvet med noget. text-color: url(baggrund.gif) men kan ikke få det til at
virke ... tænkte der måske var en måde at gøre det på.

Men æv ... og tak.

ras

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-01-03 16:38

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en baggrundsfarve, som er en farve med lidt mønster i ... lad os
> kalde den baggrund.gif
>
> Kan jeg bruge den baggrund som text-color på nogen måde?

Jeg har en gang lavet noget i den stil. Det kan en kort tid endnu ses i
overskriften på forsiden på
<http://hjem.get2net.dk/egin>.

Jeg lavede det grafisk på den måde, at jeg lavede et billedfelt på størrelse
med den ønskede tekst og med den ønskede bg.gif over hele fladen.

Dernæst lagde jeg et nyt helt hvidt billedlag ovenpå. Her skrev jeg den
ønskede tekst.

Næste skridt var at markere hvert enkelt bogstav på den hvide flade og
slette teksten.

Tilbage stod den hvide flade, hvorigennem den oprindelige bg.gif kunne ses.

Nu manglede jeg så bare at kollapse billedet til et enkelt lag - hvid
baggrund og tekst med den ønskede effekt - som jeg gemte i det ønskede
filformat.

Keine Hexerei, nur Behändichkeit

Erik Ginnerskov - erik@ginnerskov.dk
http://www.ginnerskov.dk - http://www.html-faq.dk