Hæve hanebånd ?
Fra : Torben

Dato : 21-01-03 23:04

Hej Gruppe,

en del af min 1. sal er ikke udnyttet (men det ønsker jeg nu), og i den
forbindelse skal hanebåndene hæves 30-40 cm.
Jeg har hørt at der skal eksperter (ingeniører) til at beregne om
loftskonstruktionen kan holde efter et sådan indgreb. Men hvorfor ikke
spørge jer andre først At få en ingeniør til at lave disse beregninger
er vel dyrt ?

Jeg har smidt tre billeder op på nedenstående adresser, hvor det er muligt
at se disse hanebånd. Er der nogen der kan fortælle mig, om opgaven er til
at gå til ? Eller skal jeg blot droppe det igen ;(

http://quitzau.1go.dk/IMG_2287.jpg
http://quitzau.1go.dk/IMG_2286.jpg
http://quitzau.1go.dk/IMG_2285.jpg

Mvh og på forhånd tak !
/Torben

Fra : zigge

Dato : 22-01-03 00:55

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan fortælle mig, om opgaven er til
> at gå til ? Eller skal jeg blot droppe det igen ;(

For et par år siden hævede jeg hanebåndene i et hus jeg renoverede, der var
mindre taghældning på det end på dit så vidt jeg kan se. Og spærene er
derfor hårdere belastede.
Der lå eternittag på som blev udskiftet med undertag og tegl.
Vi hævede hanebåndene ved at skrue regler på 25cm højere op ad spærene, og
savede derefter de gamle hanebånd af i flugt med spærene.
Det sank ikke een milimeter da vi gjore det.
Efterfølgende er der isoleret med 250mm glasuld og opsat rustikbrædder.
Altsammen medvirkende til at gøre taget tungere og mere belastet.

Taget har "overlevet" orkanen der har været i mellemtiden og også en vis
mængde sne. Så uden at give garantier vil jeg tro at dit tag uden problemer
kan klare ombygningen.

//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-01-03 08:00

> [...]
> mængde sne. Så uden at give garantier vil jeg tro at dit tag uden problemer

Og det er så din dokumentation for holbarheden!, det er jo den
omvendte verden.

En tag konstruktion skal jo helst holde i 150 år, d.v.s. to
tagudskiftninger. Konstruktionen er jo netop dimensioneret med tanke
på mange års slid og svind. Så at det holder idag er jo ikke et udtryk
for at det holder imorgen. f.eks. kan man ved råd skader borthugge 1/5
af spærrets dim. (indtil sundt træ) uden at det kræver ekstra
foranstaltninger.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : zigge

Dato : 22-01-03 10:39

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> wrote in message
> Og det er så din dokumentation for holbarheden!, det er jo den
> omvendte verden.

Næ det kan man vist ikke kalde dokumentation, jeg påpegede bare at det kunne
lade sig gøre.

> [...]
> for at det holder imorgen. f.eks. kan man ved råd skader borthugge 1/5
> af spærrets dim. (indtil sundt træ) uden at det kræver ekstra

Læs igen. Det renoverede tag er anden gang tagbelægning der kommer på og
taget skal altså "kun" holde i 75 år. Ud over at flytte hanebåndene glemte
jeg at fortælle at der også blev bygget en skunkvæg ved at lægge en regel på
gulvet med "støtte"-regler op imod spærene. Det hjælper jo meget på
stivheden. Uden at have andet end min håndværksmæssige erfaring at have det
i, så tror jeg ærligtalt at taget er stivere idag end det var før.
Men hvis du kan lave beregningerne, vil jeg da gerne finde tegningen frem og
give dig målene. Så kan vi jo lade det komme an på en beregningsprøve

//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-01-03 20:03

> Næ det kan man vist ikke kalde dokumentation, jeg påpegede bare at det kunne
> lade sig gøre.

Rigtigt. Det er jo desværre en anvendt, men uheldig metode når der
bliver bygget om på. ;-|

> [...]
> jeg at fortælle at der også blev bygget en skunkvæg ved at lægge en regel på
> gulvet med "støtte"-regler op imod spærene. Det hjælper jo meget på

Det ændre en del ved min første opfattelse. For du har helt ret i at
det kompensere for hanebåndets flytning, Men det flytter vægten over
på bjælkelaget. Og det er igen en væsentlig ændring i konstruktionen.

> [...]
> give dig målene. Så kan vi jo lade det komme an på en beregningsprøve

Så skulle det være for at se på bjælkelagets nedbøjning når der ligger
50 kg sne pr. m2 på taget.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-01-03 07:42

> [...]
> at se disse hanebånd. Er der nogen der kan fortælle mig, om opgaven er til
> at gå til ? Eller skal jeg blot droppe det igen ;(

Den er til at gå til, men det ser ikke ud til der bliver så fandens
meget plads.

Var det evt. muligt med nogle dimensioner?.

Jeg skal bruge spærrets tykkelse og bredde. Spærrets ene bens
indvendige længde(forbi hanebånd, helt til kip), placering af hanebånd
på spær benets længde, afstand mellem spær, og spærhældning (mål en
meter ud og tag så det lodrette mål op), alle er indendørs.

Det er ren tabel arbejde at kontrolere om det er muligt. Hvis det ikke
umiddelbart er muligt, Kan i få en ingeniør ud og se på det, han skal
bruge maks. en dags arbejde på at se på det og beregne hvad der skal
gøres.

Fra : Per H

Dato : 22-01-03 14:33

On 21 Jan 2003 22:41:55 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

> [...]
>umiddelbart er muligt, Kan i få en ingeniør ud og se på det, han skal
>bruge maks. en dags arbejde på at se på det og beregne hvad der skal

Kan jeg ikke blive orienteret om den tabel /

jeg vil godt vide mere om emnet./ prg..

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-01-03 19:04

> Kan jeg ikke blive orienteret om den tabel /
>
> jeg vil godt vide mere om emnet./ prg..
>
> Vh Per

Tabellerne finder du i "Træspærfag, TRÆ 28" fra træbranchens
Oplysningsråd. Den er fin at bruge.

Fra : Per H

Dato : 24-01-03 19:22

On 24 Jan 2003 10:03:33 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

>Tabellerne finder du i "Træspærfag, TRÆ 28" fra træbranchens
>Oplysningsråd. Den er fin at bruge.

ligger det på nettet
Vh Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-01-03 16:39

> [...]
> umiddelbart er muligt, Kan i få en ingeniør ud og se på det, han skal
> bruge maks. en dags arbejde på at se på det og beregne hvad der skal

Hvis man blot hæver hanebåndet uden at ændre dimensionerne, hvorfor skal der
så regnes på det? Hvor ændrer tryk/træk sig henne?

Mvh Maria - som skal have hævet "bunden" af spærrene 15 cm.

Fra : Per H

Dato : 22-01-03 16:59

On Wed, 22 Jan 2003 16:38:32 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

>Hvis man blot hæver hanebåndet uden at ændre dimensionerne, hvorfor skal der
>så regnes på det? Hvor ændrer tryk/træk sig henne?

jo længere nede hanebåndene sidder, jo stærkere er spæret.

Vh Per

Fra : Torben

Dato : 22-01-03 17:12

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Var det evt. muligt med nogle dimensioner?.

Ok, kommer her:

Spærrets tykkelse og bredde:
150*100 mm

Spærrets ene bens indvendige længde (fra gulv til kip)
355 cm

Placering af hanebånd på spærbenets længde (op til hanebåndets underside)
194 cm

Afstand mellem spær:
78 cm

Spærhældning - 1 meter ude:
136 cm

Mvh og på forhånd tak
/Torben

PS:
hanebånd:
85*150 mm

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-01-03 20:33

> [...]
> 355 cm
>
> Placering af hanebånd på spærbenets længde (op til hanebåndets underside)

Hvis målene passer skal du have et spænd på ca. 410 cm ved gulvet.

Din taghældning er ca. 53 grader og der er ikke noget problem i at
flytte hanebåndet op. Min tabel går kun til 50 grader, men dine spær
er ganske overdimensioneret så der skulle ikke kunne opstå nogle
problemer i det.

Fra : Gert Espersen

Dato : 22-01-03 09:20

Hej

Jeg har selv for nogen år siden, lavet samme ændring på vores gamle
nedlagte landbrug.

Hanebånd blev hævet omkring 30-40 centimeter, ved at tage et bånd ad
gangen, montere dem igen med kraftige gevindstænger og de her gamle
takke-skiver i mellem bånd og spær.

Umiddelbart svækker det jo konstruktionen, men når man laver
skunk-konstruktionen, placerer man en kraftig rem ovenpå spærfødderne,
og fra remmen monterer man så stolper op mod det enkelte spær. Og derved
styrkes hele tagkonstruktionen igen.

M.v.h.

-Gert..

Fra : Torben

Dato : 22-01-03 15:57

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> wrote in message

Hej igen,

jeg kan tilføje at min nabo, der har et identisk hus, har fået en tømmer til
at se på sagen for et par år siden. Det kunne sagtens lade sig gøre at
udnytte deres loftsrum. Tømmeren ville understøtte spærrene i skunken, og
helt fjerne hanebjælkerne. Men nabohuset har eternittag hvor vores hus har
tegltag (som jo er en del tungere).

Men dette får mig da til at håbe, at det også kan lade sig gøre i vores
tilfælde. Her vil der så både være understøtning samt hanebjælker.

Eller er det en helt anden sag når der er tegltag ?

mvh & på forhånd tak!
/Torben

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 25-01-03 00:05

Den 24/01-2003 klokken 19:21, skrev Per H <phbyg@privat.dk>
i <b1133v8d4hnaeo26naeteqars1g8k85878@4ax.com>:

> ligger det på nettet
> Vh Per

Nej, desværre. Men du kan købe hæftet via nettet hos <http://www.top.dk>.
Har selv lige købt hæftet, 160 Kr. incl. porto. Fremsendes med girokort.

Med venlig hilsen,
Kjeld