Cookies og Back
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 21-01-03 21:49

Hallo

Et par - beslægtede - spørgsmål:
1) Burde 'Response.Expires = 0' ikke betyde, at brugeren ved brug af Frem og
Tilbage-knapperne i browseren skulle have genindlæst siden? Det synes ikke
at være tilfældet...
2) Hvis man *ikke* kan forhindre chachede sider i at blive vist, kan man så
'disable' Frem og Tilbage knapperne for at sikre navigationen udelukkende
ved egne knapper?

Tak for input

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Jimmy

Dato : 21-01-03 22:10

"Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> wrote in message
> [...]
og
> Tilbage-knapperne i browseren skulle have genindlæst siden? Det synes ikke

Jo i teorien - Dog er min erfaring at specielt Explorer blot viser den
cachede side.
Sikkert af hensyn til hastighed samt for ikke at irritere brugeren da han
ellers skulle indtaste alt i forms igen.

> 2) Hvis man *ikke* kan forhindre chachede sider i at blive vist, kan man

> 'disable' Frem og Tilbage knapperne for at sikre navigationen udelukkende
> ved egne knapper?

Måske man kan i nogle browsere - under alle omstændigheder kan du ikke i
alle og så har du egentligt ikke løst problemet.

Jeg ville blot programmere mig ud af problemet vha. check overalt.

I hvilket tilfælde må de ikke klikke tilbage?

Mvh
Jimmy

Fra : Thygesen

Dato : 21-01-03 22:55

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev

Frem
> og

Prøv med denne header, som den første kode på siden:
Response.Expires = 0
Response.Expiresabsolute = DateAdd("d", -2, Now())
Response.AddHeader "pragma","no-cache"
Response.AddHeader "cache-control","private"
Response.CacheControl = "private"

Den skulle gøre så siden ikke gemmes i brugerens cache og derved hentes igen
ved bruge af frem/tilbage.

> så

Du vil også altid kunne bruge Alt + Venstre og Alt + Højre i Internet
Explorer. Brug i stedet førnævnte header.

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 21-01-03 23:12

"Thygesen" <cht_news@cht.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Response.CacheControl = "private"
>
> Den skulle gøre så siden ikke gemmes i brugerens cache og derved hentes

Tak, men det virker desværre ikke. Jeg afvikler på IIS og ser siderne i IE
6.

Fra : Thygesen

Dato : 21-01-03 23:28

"Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> skrev

> igen
>
> Tak, men det virker desværre ikke. Jeg afvikler på IIS og ser siderne i
IE
> 6.

Ja, jeg kan godt se at det ikke virker hvis man bruger frem/tilbage
knapperne i browseren, der må du vidst finde en anden løsning.

Mvh. Christoffer Thygesen

http://cht.dk

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 21-01-03 23:19

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev i en meddelelse

> "Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> wrote in message
Frem
> og
>
> Jeg ville blot programmere mig ud af problemet vha. check overalt.

Gerne! Ideer?

> I hvilket tilfælde må de ikke klikke tilbage?

Jeg skal have indlæst et recordset og læst et par cookies ved hver
side-load. Jeg gemmer cookie-resultaterne i et par variabler. Hvis brugeren
klikker Tilbage i browseren, bliver cookierne ikke læst, og variablerne har
deres 'gamle' værdi fra den chache'de side.

Desuden skal jeg ved hver side-load afgøre, om forskellige button'er skal
disables. Det bliver også forkert, hvis man kommer tilbage til en side med
Tilbage-knappen.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-01-03 12:53

Jens Vestergaard wrote :

> Et par - beslægtede - spørgsmål:

.... og et par generelle svar :)

> 1) Burde 'Response.Expires = 0' ikke betyde, at brugeren ved brug af
> Frem og Tilbage-knapperne i browseren skulle have genindlæst siden?
> Det synes ikke at være tilfældet...

nej ... det burde det ikke. Ved brug af Frem/Tilbage-knapperne SKAL en
browser bruge den cachede værdi af siden (jvf. en eller anden RFC). Mig
bekendt skal en browser kun checke udløbsdato, hvis der aktivt
forespørges om en fil, dvs sendes enten et GET eller POST-request til
serveren. Dette sker ikke ved brug af "Tilbage-knappen", og der vil
derfor ikke blive checket i cachen. De fleste browsere vil dog advare om
at man er ved at sende POSTet data igen, hvis man bruger Tilbage-knappen,
men det er principielt et andet problem.

> 2) Hvis man *ikke* kan forhindre chachede sider i at blive vist, kan
> man så 'disable' Frem og Tilbage knapperne for at sikre navigationen
> udelukkende ved egne knapper?

Det er en RIGTIG dårlig idé at begynde at ændre i en browsers
funktionalitet - blot fordi du ikke vil lave den nødvendige kode for at
løse dit problem. Af princip forlader jeg altid et website med det samme,
hvis jeg opdager, at det ikke er muligt at højreklikke, gå tilbage eller
lignende.

Hvis du absolut vil lave det alligevel, så kan det gøres med noget
clientscript, men det skal du i så tilfælde spørge om i
dk.edb.internet.webdesign.clientside

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-01-03 13:13

Jesper Stocholm wrote :

> [...]
> om at man er ved at sende POSTet data igen, hvis man bruger
> Tilbage-knappen, men det er principielt et andet problem.

Jeg havde næsten ret ... :)

Følgende er fra dk.edb.internet, hvor jeg spurgte om en henvisning til den
efterlyste RFC:

<1345605.xCtQQB3Z2c@home.myplace.dk>

Jesper Stocholm wrote in <Xns930B83D865C6Espamstocholmdk@130.226.1.34>:
> Jeg er specielt ude efter at se, om det et eller andet sted står, at en
> browser ved tryk på "Tilbage"-knappen SKAL tage kopien fra sin cache -
> uanset udløbsdato for siden.

Det er defineret i RFC 2616 - "Hypertext Transfer Protocol -- HTTP/1.1"
http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2616.html

Se afsnit 13.13 (side 99):

History mechanisms and caches are different. In particular history
mechanisms SHOULD NOT try to show a semantically transparent view of
the current state of a resource. Rather, a history mechanism is meant
to show exactly what the user saw at the time when the resource was
retrieved.

--
Mvh.
Niels Andersen

Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **
Svar venligst til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 22-01-03 13:17

"Jesper Stocholm"
<er.det.virkeligt.nødvendigt.at.medtage.min.emailadresse.i.svar.på.mine.indl
æg?@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis jeg opdager, at det ikke er muligt at højreklikke, gå tilbage eller

Jeg er meget enig - men der er i dette tilfælde tale om en speciel
applikation, der udelukkende skal køre for en begrænset kreds af brugere på
et firma-intranet.

Og hvem sagde i øvrigt, at jeg ikke ville lave den nødvendige kode...

Man kan jo godt kigge efter gærdets laveste punkt uden nødvendigvist at
springe over lige dér...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-01-03 13:23

Jens Vestergaard wrote :

> [...]
>
> Jeg er meget enig - men der er i dette tilfælde tale om en speciel
> applikation, der udelukkende skal køre for en begrænset kreds af

ok ... det synes jeg ville have været en god oplysning at have med. Hvis
firmaet alle anvender IE, så vil det jo være muligt for dig direkte at
afvikle kode på den enkelte brugers PC, og så er mulighederne jo noget
større.

> Og hvem sagde i øvrigt, at jeg ikke ville lave den nødvendige kode...

ingen ... men det er jo noget nemmere at lave en smule javascript
( .history.diasable() eller sådan noget), end det er at kode fx
expire/session-check af om en bruger tidligere har hentet en side.

> Man kan jo godt kigge efter gærdets laveste punkt uden nødvendigvist
> at springe over lige dér...

:) ... præcist - og et eller andet sted er det vel kun klovnehoveder, der
hopper over, hvor det er højest.