Linke direkte til en bestemt adresse på ww~
Fra : PNR

Dato : 21-01-03 20:06

Er det muligt at linke direkte til en bestemt adresse på www.netborger.dk.
så man står på den side vurderingen af huset befinder sig?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-01-03 23:17

PNR skrev:

> Er det muligt at linke direkte til en bestemt adresse på
> www.netborger.dk. så man står på den side vurderingen af huset
> befinder sig?

Jeg går ud fra at netborger.dk benytter frames, siden du spørger.
Almindeligvis kan man ikke linke til en bestemt side i et frameset
(derfor er frames ikke med i (x)html strict) - men hvis du kan
klare dig med selve indholdssiden (den med huset på) og undvære de
normale rammer, kan du finde adressen på den og linke dertil.

Den letteste måde er som regel at gå et niveau tilbage og finde det
link man har brugt for at komme til den side man gerne vil henvise
til. Her kan man så højreklikke på linket og kopiere adressen,
eller evt. vælge "åbn i nyt vindue".

Visse sites benytter javascript til at sætte ramme omkring en side,
selv om der linkes direkte til den. Men man kan ikke lave en sådan
funktionalitet uden at kunne redigere de sider man vil henvise til.

Jeg sætter opfølgning (FUT) til gruppen
<news:dk.edb.internet.webdesign.html> hvor dit spørgsmål hører
hjemme. Det betyder at svar på dette indlæg vil havne i html-
gruppen uden at kunne ses her.

FUT: dk.edb.internet.webdesign.html
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : PNR

Dato : 23-01-03 06:24

Problemet er at når man på netborger vil finde oplysninger på en bestemt
adresse, indtaster man adressen og trykker søg, derefter kommer der en side
hvor den adresse man har indtastet står, og her skal man så trykke på
adressen for at se oplysningerne for den fundne adresse. Så jeg vil mene man
ikke umildbart kan linke til siden med oplysninger omkring adressen. For på
den side man vælger adressen har den fundet et bbr nummer som den så bruger
til at finde den næste side med.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-03 10:22

PNR skrev:

> [...]
> derefter kommer der en side hvor den adresse man har indtastet
> står, og her skal man så trykke på adressen for at se

Det er ikke noget problem i sig selv - men det er et problem når
den side man skal bruge ligger i et frameset.

> Så jeg vil mene man ikke umildbart kan linke til siden med
> oplysninger omkring adressen. For på den side man vælger
> adressen har den fundet et bbr nummer som den så bruger til at
> finde den næste side med.

Nu har jeg selv tjekket netborger-siden. Det er ganske rigtigt ikke
muligt at linke direkte til siden. Men det er nu ikke på grund af
bbr-nummeret, men fordi siden benytter javascript - både til
søgningen og til visning af en enkelt vurdering.

Hvis nu adressen til vurderingssiden (den man kommer til ved at
klikke på adressen) havde været noget i stil med
<http://netborger.dk/vurdering/?bbr=234567-1>, så kunne man
udmærket linke til siden, selvom det på selve netborgersiden
foregår i en ramme. Men linket er i stedet lavet med javascript -
og den slags kan man ikke henvise direkte til.

Et nærmere eftersyn viser at vurderingsfortegnelsen er beskyttet
mod masseopslag - noget som netop ville være muligt hvis man blot
kunne sætte en maskine til at sende forespørgsler en masse af sted.
Så der er altså ingen vej uden om - du må bede dine brugere finde
din adresse selv (henvis evt. til <http://vurdering.netborger.dk/>
- det er den direkte adresse til søgesiden.

NB: Læs lige min signatur inden et evt. svar.
--
Jens Gyldenkærne Clausen