Valget mellem to bundkort
Fra : CB

Dato : 21-01-03 20:25

Hej
Jeg står lige nu overfor valget imellem to computere hvor den eneste forskel
er bundkortet. På den dyre model sidder et Soltek
(http://www.soltek.de/English/product/85erv2-l.htm) og på den billige sidder
dette her: http://www.ecsusa.com/products/p4s5a_dx_plus.html

Forskellen i pris imellem de to er stor nok til at jeg hælder stærkt imod
den billige udgave, men er der stor nok forskel på disse to bundkort til at
jeg bør betale 1800 kr. mere for den dyre model? Hvilke forskelle er der på
de to og hvad vil de betyde for ydelse osv.?

Venlig hilsen
CB

Fra : Dansk

Dato : 21-01-03 21:23

NEJ
køb det/den billige

jens@elbaekhus11.dk remove 11
7080 Børkop
Grænse Butikker ~ www.elbaekhus.dk

Fra : John Drescher

Dato : 21-01-03 22:51

CB wrote:
> [...]
> jeg bør betale 1800 kr. mere for den dyre model? Hvilke forskelle er der på
> de to og hvad vil de betyde for ydelse osv.?

Et Soltek SL-85ERV2 (som skulle være et glimrende kort) kan fås for
766,- plus forsendelse hos http://www.im-pro.dk
Den dyre model er altså ikke 1800,- mere værd hvis ellers resten er
identisk.
ECS skulle da vist også lave rimelige bundkort, og denne model er testet
i Alt om Data december 2002

Hilsen John

Fra : Leony

Dato : 22-01-03 10:54

> [...]

> imod den billige udgave, men er der stor nok forskel på disse to
> bundkort til at jeg bør betale 1800 kr. mere for den dyre model?

Det er svært at sige. Bundkortet alene retfærdiggør ikke en merpris på
1800,-
Jeg bider dog mærke i at ECS bundkortet understøtter både SD-RAM og
DDR-RAM. Da ECS-systemet er billigere er det fristende at tro at der er
brugt SD-RAM.

Prøv at liste specs på de 2 systemer, så er det nemmere, at vurdere om
de 1800,- er givet godt ud.

> Hvilke forskelle er der på de to og hvad vil de betyde for ydelse
> osv.?

Hvis jeg har ret, så viser benchmarks at DDR er 10-15% hurtigere end SD.
Om det reelt betyder noget for dig afhænger af hvad du skal bruge
computeren til.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : CB

Dato : 22-01-03 13:13

Hej
Tak for svarene. Den ene maskine der er tale om er netop den der blev testet
i Alt om Data (det er den billige)
http://www.compumail.dk/nypc/altomdata.html
Jeg har skrevet og spurgt, og de siger det vil koste 600,- mere at putte
DDR-ram i og 150 kr. mere at putte en 80 GB HDD i. Med de udvidelser får den
de samme specifikationer som System G3 hos http://www.edb-mix.dk, som altså
er den dyre model.

Systemet skal hovedsagligt bruges til sædvanlig mail, surf og
tekstbehandling, men skal samtidig kunne klare min dårlige vane med at
mulittaske rigtig meget, dvs. høre musik, se fjernsyn på tv-kortet og surfe
på nettet i tre vinduer mens man redigerer et billede i Photoshop, bygger
lidt på en side i Dreamweaver og uploader siderne til nettet pr. FTP.

Fra : Leony

Dato : 23-01-03 09:57

> [...]
> putte DDR-ram i og 150 kr. mere at putte en 80 GB HDD i. Med de
> udvidelser får den de samme specifikationer som System G3 hos

Læg mærke til at der ikke følger brænder- og DVDsoftware med til
Compumailmaskinen.
Compumailsystemet virker som om det er klar til brug med det samme - der
er monitor osv. Hvis den er testvinder i AOD, så skuffer systemet
garanteret ikke.
Ville nok overveje, kommer selvfølgelig an på prisen, at få XP Pro i
stedet for Home.