Fjernvarme forbrug
Fra : Dan Larsen

Dato : 21-01-03 18:22

Vi er lige flyttet i hus med fjernvarme, huset er på ca. 115-120 kvm,
og fjernvarme forbruget er årligt 450 kubik meter (m³). meter årligt.
Fjernvarme værket tager 29kr + moms for 1 kubik meter (m³)..

Mine forældre bor i København og er tilsluttet Fjernvarme fra
Københavns Energi, deres hus er lagt større men varme regningen er
langt billigere. Det er begge muremestervillaer fra 30'erne som er
isoleret og med termovinduer.

Nu kunne jeg godt tænke mig at sammenligne priser men Fjernvarme fra
Københavns Energi bliver målt i KW, der det så muligt at lave et
sammenlignings grundlag?

Er det rigtigt at fjernvarme som bliver aflæst i kubik meter (m³).
meter giver en større varme regning til kunden en KW?

Fra : Steen Andersen

Dato : 21-01-03 21:47

>Er det rigtigt at fjernvarme som bliver aflæst i kubik meter (m³).
>meter giver en større varme regning til kunden en KW?

Nej!! Og ja.
Hvis du bliver afregnet efter m3 er det meget vigtigt at pine så meget varme
som muligt ud af dine m3-er. Du skal altså sørge for at regulere
radiatorerne så din returtemp er så kold som muligt.
Hvis man ikke passer på sin returtemp bliver m3 afregningen hurtigt dyr.

Prisforskellen ift dine forældre afhænger nok snarere af at K.E. har adgang
til billig varme fra nogle kraftværker i Kbh.
Du skriver ikke hvor du bor, men i mindre byer, med små kraftvarmeværker,
eller endnu værre, med de såkaldte bar-marksværker, er varmen ofte meget
dyr.

Jeg bor i Aalborg, vi betaler efter m3, mit forbrug er ca 400 m3 om året,
murermesterhus fra 1910, halvdårligt isoleret osv osv.

Mine forældre bor i Frederikshavn, hus fra 1980, isolering meget højere end
kravene, de betaler næsten det dobbelte af hvad jeg betaler - de afregner i
øvrigt efter kW.

-Steen

Fra : Dan Larsen

Dato : 22-01-03 20:46

Jeg bor i Hedehusene en lille by i storkøbenhavn, så det er nok derfor
at varmen er dyr!