Gulvvarme til gammelt hus
Fra : Flemming

Dato : 21-01-03 10:25

Hej !

Vi har tænkt på at købe et ældre hus (60+) og smide gulvvarme i hele huset.

Vi søger derfor nogle erfaringer med gulvarme installation i ældre huse:

- Ca. priser for entreprise og for delarbejder (ca. 140 m2)
- Hvad kan man gøre selv for at spare på en entreprise ?
Kan og må man f.eks. selv hakke det gamle gulv op ?

Samtidig med nyt gulv har vi tænkt på, at man jo så også kan smide ekstra
el-stik ud i rum, f.eks. til tv, internet, m.m.

Andre råd og ideer er meget velkomne.

mvh
Flemming

Fra : Lars Jensen

Dato : 21-01-03 12:24

On Tue, 21 Jan 2003 10:25:11 +0100, "Flemming"
<worldofsport@hotmail.com> wrote:

>- Hvad kan man gøre selv for at spare på en entreprise ?

Lave det hele selv! Det er lovligt, både hvad angår el- og
centralgulvvarme. Dog skal du ved el-gulvvarme have en elektriker til
at slutte det til ledningsnettet.

>Kan og må man f.eks. selv hakke det gamle gulv op ?

Det slipper du helt for ved el-gulvvarme. Hvis du bor i et område uden
fjernvarme/naturgaspligt kan du sandsynligvis købe el til lavere takst
som storforbruger.
Økonomien i el-gulvvarme er dog dårligere rent driftsmæssigt uanset
evt. el-rabat. Til gengæld er det langt billigere at anskaffe og
væsentligt nemmere at installere for en gør-det-selv mand.
Ifølge DEVI, som er en af de mange leverandører af el-gulvvarme, er
forbruget på 100 kwh pr. kvm om året ved totalopvarmning af et
badeværelse.
I Københavns Energis forsyningsområde vil en husstand med et
årsforbrug på 15.000 kwh skulle af med omkring 25.500 kr. i år.

Lars

Fra : Flemming

Dato : 21-01-03 12:35

Hej, vi ønsker ikke et el-baseret gulvvarmesystem.

Lave det hele selv ved centralgulvvarme: Hvordan? Findes der nogle
anvisninger på nettet ?

Mest er vi interesseret i at købe opgaven og så lave noget selv for at spare
lidt. Nogle priserfaringer ?

mvh Flemming

Fra : Lars Jensen

Dato : 21-01-03 12:57

On Tue, 21 Jan 2003 12:34:56 +0100, "Flemming"
<worldofsport@hotmail.com> wrote:

>Lave det hele selv ved centralgulvvarme: Hvordan? Findes der nogle
>anvisninger på nettet ?

Har du prøvet Google?

Her er der meget at hente, f.eks. http://www.wirsbo.dk, hvor der er
masser af information - bl.a. om et system, som kun gør gulvet 25 mm.
højere på trægulv og 30 mm. på betongulv. Du slipper for at brække
gulvet op.

>Mest er vi interesseret i at købe opgaven og så lave noget selv for at spare
>lidt. Nogle priserfaringer ?

Ovenstående firma kan give en materialepris, du skal nok have en VVSer
ud og kigge på de faktiske forhold for at få en pris på selve
udførslen.

Lars

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-03 13:37

> Ovenstående firma kan give en materialepris, du skal nok have en VVSer
> ud og kigge på de faktiske forhold for at få en pris på selve
> udførslen.

De forrige ejere at vores hus havde fået et tilbud på 62kkr i 1998 for
- gulvarme med 4 wirsbo genvex kredse og 2 med returventiler - i
- 6 radiatorer på 1.sal
- Komplet vandinstallation til køkken og bad

Huset er på 128m2 i grundplan. Gulvvarmen er i nye støbte gulve - og
jeg kan ikke se om støbningen af gulvene er med - så det er den sikkert
ikke og heller ikke kloak

/A - www.majland.org/hvolris

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-01-03 20:11

> De forrige ejere at vores hus havde fået et tilbud på 62kkr i 1998

Dertil kom 90kkr for et stoker fyr, 10kkr til en vvs'er for div. i
badeværelse, 80kkr til en murer, 26kkr til etablering af trixtank, 36kkr
til el og 40kkr for tilslutning til vandværk - Så de har rigtigt fået
flået muldvarpen.

Det et lidt svært at anslå hvor meget af murerarbejdet der er gået til
gulvene.

/A - www.majland.org/hvolris

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-01-03 22:00

> Dertil kom 90kkr for et stoker fyr, 10kkr til en vvs'er for div. i
> badeværelse, 80kkr til en murer, 26kkr til etablering af trixtank, 36kkr
> til el og 40kkr for tilslutning til vandværk -

Så er jeg mere rolig - det var godt nok billigt med de 62 kkr.

Vi har fået støbt 140 kvm gulv incl isolering og pex-rør, ialt 130 kkr.
Dertil kommer "resten" i form af styring, kedel, varmt vand, stoker og
skorsten, yderligere 95 kkr, altså ialt 225 kkr for 140 kvm. Vi har selv
banket op (og det tager ca 3 gange så lang tid , som du tror, og er 4 gange
så hårdt), mens resten er udført af håndværkere til fast pris. Oveni kommer
så gulve, fliser i badeværelse og alt det ekstra, som du nu ønsker dig til
dit fine nye hus.

Vores investeringen tjener sig ind igen, men vi havde også el-varme før.

Mvh Maria

Fra : Martin Christiansen

Dato : 21-01-03 23:01

> Vores investeringen tjener sig ind igen, men vi havde også el-varme før.

Det er så også et dejligt varmeanlæg i har fået.

Har i regnet på forrentningen.?

Hvor mange år går der ca. før det er tjent hjem.?

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 13:39

> Dertil kommer "resten" i form af styring, kedel, varmt vand, stoker og

Hvilken stoker, hvad fyrer i med og hvor stort forbrug har i ?

Vi har et lille twin-heat og bruger mellem 40 og 60kg hp-træpiller om
dagen. Det løber så op i ~15000kr for denne fyringssæson.

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-01-03 20:55

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har et lille twin-heat og bruger mellem 40 og 60kg hp-træpiller om
> dagen. Det løber så op i ~15000kr for denne fyringssæson.

Hvor mange m2 varmer i så op..?

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 21:24

> Hvor mange m2 varmer i så op..?

sorry 128m2 -> http://www.majland.org/hvolris

Der er vist kun 50 i etageadskillesen og kun 100mm under taget - og
tagetagen er ikke tæt, det trækker kraftigt i stormvejr Trappen til
1.sal er lukket med en vintermåtte, og der er ~10grader deroppe (primært
med varme fra stuen, selvom radiatorerne også står på "frostfrit".

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-01-03 21:47

> [...]
> 1.sal er lukket med en vintermåtte, og der er ~10grader deroppe (primært
> med varme fra stuen, selvom radiatorerne også står på "frostfrit".

Av..av... Jeg tænkte at det måtte da være mere end kun de 128 m2 i varmede
op.... 15.000,- er jo rimelig mange penge for 128 m2. Hvad ville det ikke
have kostet med alm. brændsel (gas/olie).!

Det er vel noget billigere med stoker..?

Jeg varmer 250 m2 op (inkl. brugsvand) for ca. 10.000,- (1600 m3) om året
med gas.

Jeg ved godt der er forskel på nyt/gammelt hus, men det er da ret så meget!

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 22:55

> [...]
ikke
> have kostet med alm. brændsel (gas/olie).!

Ja uha ... Men det skal så siges at vi køber hp piller i 40kgs sække
~2000kr/tonnet. Det ville blive noget billigere ved at købe dem i løs
vægt og evt bruge alternative brændsler. Forbruget kommer også lidt bag
på os. Vi havde vel kun ventet en 10-12kkr

Vi _skal_ have gjort noget ved isoleringen af 1.sal'en. Jeg forventer
ikke at varmeregningen stiger når vi tager de 90m2 deroppe i brug efter
isolering/indretning.

Men hvis forbruget stadig er "for højt" må vil til at kigge på
hulmurerne.

/A

Fra : Henning Petersen

Dato : 24-01-03 00:01

On Wed, 22 Jan 2003 22:55:29 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

> Vi _skal_ have gjort noget ved isoleringen af 1.sal'en. Jeg forventer
> ikke at varmeregningen stiger når vi tager de 90m2 deroppe i brug efter
> isolering/indretning.

Vi bor i et lidt mindre hus, med med de samme "isolerings-egenskaber".
ca 80 m2 som vi for to år siden fik nyt tag på, og efterfølgende
isolerede og lavede værelse på loftet i.

Varme-regningen?
Ja de forblev uændret, og vi holder en temp på ca 14 grader uden
hvarme på loftet.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-03 09:08

> Vi bor i et lidt mindre hus, med med de samme "isolerings-egenskaber".
> ca 80 m2 som vi for to år siden fik nyt tag på, og efterfølgende
> isolerede og lavede værelse på loftet i.

Hvilket tag valgte i ?

/A

Fra : Henning Petersen

Dato : 28-01-03 01:10

On Fri, 24 Jan 2003 09:07:40 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with

> Hvilket tag valgte i ?

Sort beton-tagsten med to lag glasering.
Jeg kan ikke huske navnet på dem, men de skulle komme fra Tyskland.

Fra : Albert

Dato : 21-01-03 19:30

> Hej, vi ønsker ikke et el-baseret gulvvarmesystem.
>
> Lave det hele selv ved centralgulvvarme: Hvordan? Findes der nogle
> anvisninger på nettet ?

Er du hurtig, så har Silvan det som 2 timers kursus om en uges tid !!
Kan anbefales

Mvh Albert

Fra : Claus

Dato : 21-01-03 16:34

"Flemming" <worldofsport@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Vi har tænkt på at købe et ældre hus (60+) og smide gulvvarme i hele
huset.

> Vi søger derfor nogle erfaringer med gulvarme installation i ældre huse:

hej.

Jeg er ved at lave gulvvarme i et hus fra 1976 i et plan. Huset er på 147
kvm og et tilbus fra et VVS. firma lød på 138000 kr.det var inkl. gasfyr, og
alle instalationer men jeg skulle selv brække gulve op og lægge nye.

Jeg har derfor valgt selv at lave alt det der er lovligt, for en gør det
selv mand og lade VVS klare resten.
I nogle rum skal vi bruge de gamle gulve, dvs vi sænker
varmefordelingsplader ned i træ gulvet og lægger 14 mm parket ovenpå.
I andre rum skal der nye planke gulve, derfor skal der nye strøer med
selvbærende varmefordelings plader.
De sidste rum skal støbes i beton med klinker på.

Hvis du vil vide mere må du spørge.

Claus

Fra : Flemming

Dato : 22-01-03 10:18

Tak for alle gode svar indtil videre!

Når i skriver om, at i selv brækker gulve op (kan jeg forstå der er penge at
spare ved), hvad forstår i så hermed?
Er det kun det øverste lag (trægulve, klinker, osv.) eller er det også
cementen under ?
Jeg tænke bare på, at man vel kan støde på vvs-rør og el-rør, når man
brækker cementen op? Disse el-rør og vvs-rør i cementen må man vel ikke selv
fjerne?

Flere priseksempler er meget velkomne!!

mvh Flemming

Fra : Calle.

Dato : 22-01-03 17:00

Flemming wrote:
> [...]
> Jeg tænke bare på, at man vel kan støde på vvs-rør og el-rør, når man
> brækker cementen op? Disse el-rør og vvs-rør i cementen må man vel

normalt finder du ikke kabler i gulvet. ang. rør, så kommer det an på om
det er centralvarme eller brugsvand, det sidste må man ikke selv.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 17:24

> normalt finder du ikke kabler i gulvet. ang. rør, så kommer det an på
om
> det er centralvarme eller brugsvand, det sidste må man ikke selv.

Hvis en vvs'er afbryder vandet er det jo bare nogle "gamle rør" i
gulvene - dem må man vel godt selv fjerne ...

Fra : Calle.

Dato : 22-01-03 20:04

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:
> Hvis en vvs'er afbryder vandet er det jo bare nogle "gamle rør" i
> gulvene - dem må man vel godt selv fjerne ...

ikke kun afbryder, men kobler det fra, da man ellers kan tilkoble igen.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Flemming

Dato : 22-01-03 20:52

Der er ikke noget med at kommunens varmeforsyning skal til at koble systemet
fra? Det er vel nok med en VVS mand, der så kobler det til igen, når han
laver varmesystemet?

Mht udgravning: Jeg kan forestille mig et stort arbejde. Er der nogen der
har nogle gode tips til nemt at bore cementen op, m.m. ?

Fra : Calle.

Dato : 22-01-03 22:19

Flemming wrote:
> [...]
>
> Mht udgravning: Jeg kan forestille mig et stort arbejde. Er der nogen
> der har nogle gode tips til nemt at bore cementen op, m.m. ?

Lej/lån en Kangohammer, så er det hurtigt overstået.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 21-01-03 22:18

> Vi har tænkt på at købe et ældre hus (60+) og smide gulvvarme i hele huset.
>
> Vi søger derfor nogle erfaringer med gulvarme installation i ældre huse:

Der er sikkert dårligt isoleret i gulvet eller hvad?

> - Ca. priser for entreprise og for delarbejder (ca. 140 m2)
> - Hvad kan man gøre selv for at spare på en entreprise ?
> Kan og må man f.eks. selv hakke det gamle gulv op ?

Er det beton? (du skriver hakke men jeg bliver i tvivl).

> Samtidig med nyt gulv har vi tænkt på, at man jo så også kan smide ekstra
> el-stik ud i rum, f.eks. til tv, internet, m.m.

Glimrende ide, der skal masser af rør i det gulv, der bliver jo ikke
mindre instalationer med tiden(computer, o.lign.)

> Andre råd og ideer er meget velkomne.

Du kan også lægge nyt brugsvand med rør i rør system og cikulations
strenge med tids/temp. styret cirkulation.

Her er lidt links:
http://www.vvs-grossisten.dk/
http://www.rosen-dal.dk/Gulvvarme/Gulvvarmevejl.pdf

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Flemming

Dato : 24-01-03 19:46

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er sikkert dårligt isoleret i gulvet eller hvad?

Det ved jeg ikke. Det er planlagt at vi vil købe et ældre hus, måske fra
60'erne.
Så vi skal nok bore det gamle gulv op ?`
Ned til hvilken dybde og hvordan ?

> Er det beton? (du skriver hakke men jeg bliver i tvivl).

Ja det bliver nok beton? Det er de fleste huse vel med?

> [...]
>
> Du kan også lægge nyt brugsvand med rør i rør system og cikulations
> strenge med tids/temp. styret cirkulation.

Tak for de gode links. Ja der skal nok nyt vandsystem ind i huset.
Her i nyhedsgruppen snakkes der om "Stoker". Jeg aner ikke hvad det er.
Jeg havde tænkt på et fjernvarme gulvvarmesystem - det er også det du
forslår ikke ?

Det er lidt svært at overskue de mange systemer....

Er der flere erfaringer med fremgangsmåder, priser, m.m. her i nyhedsgruppen
med at lave gulvvarme i gammelt hus over hele huset?

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 25-01-03 21:56

> Det ved jeg ikke. Det er planlagt at vi vil købe et ældre hus, måske fra
> 60'erne.
> Så vi skal nok bore det gamle gulv op ?
> Ned til hvilken dybde og hvordan ?

Det kan sagtens være et bjælkelag over en krybekælder, og så er der
ingen beton.

> Ja det bliver nok beton? Det er de fleste huse vel med?

Langt fra, når det er fra 1960, der er sikkert 50/50 sandsynlighed for
beton.

> Tak for de gode links. Ja der skal nok nyt vandsystem ind i huset.
> Her i nyhedsgruppen snakkes der om "Stoker". Jeg aner ikke hvad det er.

En type fyrkedel der kan brænde lidt mere alternative brændsels typer
som korn, træflis, olivenkerner, ja de stopper snart hvad som helst i
dem.

> Jeg havde tænkt på et fjernvarme gulvvarmesystem - det er også det du
> forslår ikke ?

Ja.
Et vandbårent varme system er mere fleksibelt, hvad angår opvarmnings
form. Man kan selv vælge hvad der skal opvarme vandet, el, brænde,
olie, gas, fjernvarme, korn, solvarme, jordvarme. Med el gulvvarme er
du kun sikker på en ting, og det er stor el-regning.

> Det er lidt svært at overskue de mange systemer....

Du må ikke lade dig forvirre af de forskellige produkter, de gør stort
set det samme. Nogle er dog med trådløs termostat i hvert rum og andre
er med trådførte termostater og så er der nogle
simple(forældede)modeller der måler ude temp. og justere efter en
fastlagt fordeling. Men priserne for modellerne med trådløs termostat
falder hver dag!

Vandvarme kan ligges i beton eller i trægulve.

> Er der flere erfaringer med fremgangsmåder, priser, m.m. her i nyhedsgruppen
> med at lave gulvvarme i gammelt hus over hele huset?

Jeg ligger f.eks. et gulv af gangen og fører tomrør til de næstes rums
gulvvarme rør, så kan jeg trække rørne gennem mine nye gulve (jeg
startet ved fyrrummet).

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-01-03 12:40

> Vandvarme kan ligges i beton eller i trægulve.

Vi har vandvarme i beton under hendholdsvis parket og fliser. Systemet
har en stor træghed så det tager mange timer ændre temperaturen. Derfor
har vi også droppet at køre med natsænkning da temperaturen ikke kan nå
at falde ret meget inden der skal varme på igen ...

/A

Fra : Calle.

Dato : 26-01-03 16:49

> [...]
> Derfor har vi også droppet at køre med natsænkning da temperaturen
> ikke kan nå at falde ret meget inden der skal varme på igen ...

Ja natsænkning er ikke brugbart ved gulvvarme
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-01-03 19:29

> Ja natsænkning er ikke brugbart ved gulvvarme

Så generelt vil jeg ikke sige det - men hvis gulvarmen er støbt ned i et
betongulv har man ikke glæde af det. Nogle venner med et 2år gammelt hus
har en besparelse ved at bruge natsænkning - omend jeg ikke kan huske
hvor stor den er.

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-01-03 20:15

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Ja natsænkning er ikke brugbart ved gulvvarme

Hvorfor ikke..?

Det er vel kun et spørgsmål om at korrigere tidspunktet for sænkning og
opstart..?

Mvh - Martin

Fra : LejfM

Dato : 27-01-03 11:20

Da jeg skulle igang...
Huggede jeg gulvet op , gravede ud ,isolerede ovenpå sand med 170 mm
styropor kom et rianet på og gulvslanger (vand) det fik jeg så VV'seren til
at tilslutte til mit gas fyr... og det kører bare derud af... Jeg bruger
Danfoss trådløse gulvarmesystem...

LejfM