Børnepenge hvornår m.m
Fra : Los Lobotomys

Dato : 21-01-03 01:19

Hej forældre

Jeg havde den store fornøjelse at blive Far til et lille ønske barn lørdag d
11 Januar 2003. Mor og barn har det fint og far sidder her om natten og
skriver dumme spørgsmål til de erfarne forældre.
Hvornår er vi beretiget børnepenge ? Jeg så en tråd lidt længere nede hvor
folk venter penge d 20 Januar. Er vi berttiget penge fra det tidspunkt ?
Ringer jeg på kommune for at komme videre i sagen. Hvor stort beløb får vi ?

På forhånd tak

En lykkelig Far

Mvh René Hansen

Fra : Charlotte & Morten

Dato : 21-01-03 08:05

Har prøvet at finde ud af det, men det har ikke helt kunne lade sig gøre,
jeg mener bare, at det er noget med, at barnet skal være født inden den 1. i
den måned hvor børnepengene kommer for at være berettiget, I må korrigere
mig, hvis det er forkert.
Beløbet er lidt over 3000 kr og jeg vil tro, at I første gang får det helt
automatisk på en check fra kommunen.

Med venlig hilsen Charlotte

Fra : LBR

Dato : 21-01-03 08:18

Hej

Vi fik vore andet barn i sommer. Reglen er:'
Man er først berettiget til børnefamilieydelse kvartalet efter det kvartal
som barnet er født i.
Det vil sige at René Først får børnepenge til d. 20 . april og der få I 3225
kr.

Hilsen Louise

Fra : Dorthe

Dato : 21-01-03 08:24

On Tue, 21 Jan 2003 01:18:35 +0100, "Los Lobotomys"
<_lukather@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Ringer jeg på kommune for at komme videre i sagen. Hvor stort beløb får vi ?

Tillykke og - Velkommen i klubben som forældrer
Den første ydelse( kr 2225 ) vil blive udbetalt til jer senest d. 20
april 2003. Der er så en nedgang i ydelsen - ved 3 år og igen ved 7 -
ydelsen bortfalder ved det 18 år.

Følgende er oplysninger fra Told og Skat:

Børnefamilieydelse
Børnefamilieydelse en en ydelse, som staten betaler til alle
børnefamilier i Danmark som en hjælp til at dække nogle af de ekstra
udgifter, der er forbundet med at være en børnefamilie. Ydelsen, der
er skattefri, udbetales for alle børn under 18 år, når visse
betingelser er opfyldt.

I denne pjece kan du læse om reglerne. Du kan få mere information hos
de sociale myndigheder i din bopælskommune.
Hvem kan få ydelsen?
Som udgangspunkt udbetales børnefamilieydelsen til barnets mor. I de
situationer, hvor barnet ikke bor hos sin mor, skal der ansøges om at
få udbetalt ydelsen. Andre modtagere af ydelsen kan være:
·   Barnets far, hvis barnet bor hos ham - uafhængigt af, hvem der
har forældremyndigheden.
·   Plejeforældre, som ikke modtager plejeløn fra det offentlige.
·   Personer, der har taget barnet i pleje med henblik på
adoption.
·   Barnet selv, hvis det sociale udvalg skønner, at det er bedst
for barnet. F.eks. hvis et større barn bor for sig selv og helt eller
delvis forsørger sig selv.
Betingelser
1.   Barnet må ikke være fyldt 18 år.
2.   Den person, der har forældremyndigheden over barnet eller har
taget barnet i pleje med henblik på adoption, skal være fuldt
skattepligtig her til landet. Personer, der har taget fast bopæl her i
landet, er fuldt skattepligtige. Der gælder særlige regler for
personer fra andre EU-lande.
3.   Barnet skal som hovedregel bo her i landet.
4.   Barnet må ikke have indgået ægteskab.
5.   Barnet må ikke være anbragt uden for hjemmet - f.eks. på
døgninstitution.
6.   Barnet må ikke være forsørget af offentlige midler. Dette kan
f.eks. være, hvis det offentlige udbetaler plejeløn eller på anden
måde direkte yder et beløb, der dækker den væsentligste del af
udgifterne ved forsørgelsen. Retten til at modtage børnefamilieydelse
opretholdes dog, selv om hjemmet modtager kontanthjælp efter den
sociale servicelov.

Alle seks betingelser skal være opfyldt ved begyndelsen af det første
døgn i det kvartal, ydelsen vedrører. Hvis betingelserne ikke er
opfyldt den første dag i kvartalet, bortfalder retten til ydelsen i
hele det pågældende kvartal.

Hvis barnet er på efterskole eller lignende, vil ydelsen fortsat blive
udbetalt til den, der plejer at få ydelsen udbetalt. Det er dog en
forudsætning, at hjemmet selv afholder udgifterne til elevbetalingen.
Satser
Ydelsen er afhængig af barnets alder. De kvartalsvise satser pr. barn
i 2003 er:

0 - 2 år:   3.225 kr.
3 - 6 år:   2.925 kr.
7 - 17 år:   2.300 kr.

Satserne bliver reguleret årligt. Du vil hvert år i januar måned få
brev om de nye satser for det pågældende år.

Du får børnefamilieydelsen udbetalt kvartalsvis forud. Beløbet er til
disposition den 20. januar, den 20. april, den 20. juli og den 20.
oktober. I tilfælde af at datoen falder på en lørdag eller en
helligdag, udbetales ydelsen den sidste hverdag før.

Børnefamilieydelsen udbetales ikke fra barnets fødsel eller adoption,
men først fra begyndelsen af det efterfølgende kvartal. Ydelsen
udbetales sidste gang i det kvartal, hvori retten til ydelsen ophører.
Det betyder, at børn, der bliver født i perioden 1. januar - 31.
marts, får udbetalt ydelsen første gang den 20. april, og børn, der
fylder 18 år i den samme periode, får udbetalt ydelsen sidste gang den
20. januar.

Udbetalingen sker som hovedregel ved overførsel til din konto i et
pengeinstitut. Hvis du ikke ønsker dette, udbetales ydelsen ved check.

Børnefamilieydelsen er ikke afhængig af indkomst og evt.
underholdsbidrag, og den skal heller ikke medregnes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst. Den bliver udbetalt til alle, der
opfylder betingelserne - og der skal ikke betales skat af ydelsen.
Hvad skal du selv gøre?
Når et barn kommer til verden, får morens kommune besked om fødslen.
Derfor behøver moren ikke søge om børnefamilieydelse. Hun vil
automatisk få udbetalt beløbet.

Hvis ydelsen skal udbetales til barnets far, plejeforældre eller
andre, skal de ansøge om det hos den kommune, hvor de bor. Du kan få
en ansøgningsblanket hos kommunen eller hente den på www.toldskat.dk
(blanketnr. 49.015).
Andet
Børnefamilieydelsen har ikke indflydelse på retten til sociale ydelser
- f.eks. kontanthjælp, boligstøtte, eller på SU´ens størrelse.

Det offentlige kan normalt ikke modregne gæld i børnefamilieydelsen.
Dog kan gæld i forbindelse med betaling for daginstitution, dagpleje
og skolefritidsordning modregnes med op til halvdelen af
børnefamilieydelsen.

Hvis betingelserne for at modtage ydelsen ikke er opfyldt, skal
beløbet betales tilbage. Sker dette ikke, vil beløbet blive inddrevet
af kommunen. Der kan også pådrages strafansvar for urigtige eller
vildledende oplysninger i forbindelse med en ansøgning om udbetaling
af børnefamilieydelsen.
Børnetilskud
Ved siden af børnefamilieydelsen udbetaler kommunen i visse tilfælde
børnetilskud til f.eks. enlige forsørgere.

Du kan få mere at vide om børnetilskud hos de sociale myndigheder i
din kommune. Børnefamilieydelse
Indhold
Børnefamilieydelse
Børnefamilieydelse
Hvem kan få ydelsen?
Betingelser
Satser
Hvad skal du selv gøre?
Andet
Børnetilskud

din kommune.v

Kærligst Dorthe

Fra : Svend Pedersen

Dato : 21-01-03 11:19

> [...]
> Ringer jeg på kommune for at komme videre i sagen. Hvor stort beløb får vi

Jamen tillykke da. Desværre ser I først nogle penge til april. Selv var jeg
mere heldig. Anne Agathe tittede frem den 31. december, så vi nåede akkurat
at få penge allerede i januar (og Anders Matthias blev født den 24.
december - same story). Det er kvartalsskiftet, der er skæring.

Sidste nye er, at der er en 3'er på vej med termin den 21. september. Der
skulle således være relativt rimelige chancer for at få penge til oktober.

Svend

Fra : bianca

Dato : 21-01-03 13:38

"Los Lobotomys" skrev d. 21-01-03 01:19 dette indlæg :
> [...]
>
> En lykkelig Far
>
> Mvh René Hansen
> Hjertlig tillykke jeg har selv en dreng på 11 mdr nu .
nej det få du ikke det er noget med en mdr før skal man have født og når
du skal have børne penge får du det helt uden du skal gøre noget

venlig hilsen bianca

http://www.kandu.dk/

Fra : she79

Dato : 21-01-03 13:38

Hejsa.
Tillykke med barnet.

Jeg mener, at I først er berrettiget til børnepenge fra den 20. april.
Man får børnepenge fra det næste kvartal efter barnets fødsel. Pengene
bliver automatisk udbetalt til moderen. Så du behøver ikke kontakte
kommunen for at få pengene. Men du kan da altid ringe til dem, hvis du
har spørgsmål - men pengene kommer automatisk.

Med en nyfødt får I 3225kr i kvartalet. når barnet så bliver to får I
lidt mindre. Men beløbet stiger hvert år - så det er nok næsten det
samme, når barnet bliver to.

Håber jeg kunne hjælpe lidt.

Held og lykke med den lille ny.

KH Maj-Britt

http://www.kandu.dk/

Fra : JanneP

Dato : 21-01-03 13:38

Hej René!
Tillykke med den lille ny!
Man er først berettiget til børnepenge kvartalet efter fødslen. Dvs. at
I (moren) får børnepenge første gang d. 20. april.
Morens kommune får besked om fødslen, så børnepengene bliver automatisk
udbetalt.
Beløbet for en nyfødt og indtil det fylder 3 år - dvs. i perioden 0-2 år
er 3.225,-

Du kan læse mere om børnefamilieydelse her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=133784&ov_id=2002
64

Mvh. JanneP

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 21-01-03 14:46

Hej René
Ja nu har du jo fået så mange svar til dit spørgsmål, så jeg vil da bare
nøjes med at sige rigtig mange gange tillykke med den lille ny.
Spørgsmål det er der jo nok af, jeg har en søn på et år og er gravid med
nummer to og synes der bliver flere og flere spørgsmål om alt muligt
skørt...
Venlig hilsen og held og lykke med jeres lille familie

Mia