Kolonihavespørgsmål - er det hér?
Fra : Eliasen

Dato : 20-01-03 23:27

Vi er lige blevet kolonihave-ejere, så der dukker med garanti en bunke
spørgsmål op i løbet foråret og sommeren. Er dette det rette forum at stille
dem i - udover selvfølgelig at stikke hovedet over hækken i haveforeningen?

--
Eliasen

Fra : Lars Jensen

Dato : 21-01-03 11:59

On Mon, 20 Jan 2003 23:27:27 +0100, "Eliasen"
<FJERNDETTEeliasen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Er dette det rette forum at stille
>dem i - udover selvfølgelig at stikke hovedet over hækken i haveforeningen?

Ja - skyd løs.

Lars

Fra : Eliasen

Dato : 21-01-03 15:16

"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> wrote in message

> Ja - skyd løs.

Takker og bukker! Der bli'r nok en del hen ad vejen.

I første omgang skal jeg have fundet ud af hvordan vores solfangeranlæg
virker, så vi kan få bare en smule lys at arbejde i her i vinteren.

Der står to bilbatterier, der umiddelbart kan se ud som om de er
serieforbundet. Kan man lade dem begge være koblet til panelet, eller er det
sandsynligt at den tidligere ejer (vi fik aldrig uddybende informationer)
skifter mellem de to for hele tiden at have ét batteri., der er opladet?

--
Eliasen

Fra : Lars Jensen

Dato : 21-01-03 15:51

On Tue, 21 Jan 2003 15:16:12 +0100, "Eliasen"
> [...]

>skifter mellem de to for hele tiden at have ét batteri., der er opladet?

Okay, det var måske lige et af de spørgsmål, som mere ville høre
hjemme i dk.teknik.el

Så vidt jeg ved (tjek det hellere hos andre!) serieforbinder man
normalt batterier, hvis man vil opnå flere volt - kan den tidligere
ejer ikke have haft noget 24 volt-udstyr sluttet til, eller er der
evt. tale om 2 styk motorcykelbatterier (6 volt).
Hvis det er for at kunne lagre mere el skal batterierne så vidt jeg
ved parallel-forbindes.

Hvis I kan finde leverandøren (eller mærket på solcellen) kan I
sikkert finde udførlige informationer der. Indtil da kan I se på
f.eks. www.solcelle.dk

Lars