Optimering af Os2
Fra : Karsten

Dato : 10-03-01 16:11

Undskyld den store fil.
Lidt oplysninger, om min computer.
486 DX 4 - S - 120 MHz - 28 Mb ram
850 Mb hd (Fat system)
1.2 Gb hd (Fat system)
S3 DX grafikkort 4 Mb.
(OS/2 Warp 4)
Og så er min spørgsmål, hvor og hvordan optimerer jeg f.eks config.sys
nemmest, hvad kan der undværes
hvis i lige vil tage en kig på den.

IFS=C:\OS2\HPFS.IFS /CACHE:64 /CRECL:4
PROTSHELL=C:\OS2\PMSHELL.EXE
SET USER_INI=C:\OS2\OS2.INI
SET SYSTEM_INI=C:\OS2\OS2SYS.INI
SET OS2_SHELL=C:\OS2\CMD.EXE
SET AUTOSTART=PROGRAMS,TASKLIST,FOLDERS,CONNECTIONS,WARPCENTER
SET RUNWORKPLACE=C:\OS2\PMSHELL.EXE
SET COMSPEC=C:\OS2\CMD.EXE
LIBPATH=.;C:\OS2\DLL;C:\IBMI18N\DLL;C:\MPTN\DLL;C:\IBMCOM\DLL;C:\OS2\MDOS;C:
\;C:\OS2\APPS\DLL;C:\javaos2\dll;C:\MMOS2\DLL;C:\IBMINST;C:\AMOUSE
SET
PATH=C:\MPTN\BIN;C:\IBMCOM;C:\OS2;C:\OS2\SYSTEM;C:\OS2\MDOS\WINOS2;C:\OS2\IN
STALL;C:\;C:\OS2\MDOS;C:\OS2\APPS;C:\javaos2\bin;C:\MMOS2;
SET
DPATH=C:\MPTN;C:\IBMCOM;C:\OS2;C:\OS2\SYSTEM;C:\OS2\MDOS\WINOS2;C:\OS2\INSTA
LL;C:\;C:\OS2\BITMAP;C:\OS2\MDOS;C:\OS2\APPS;C:\MMOS2;C:\MMOS2\INSTALL;C:\IB
MINST;
SET PROMPT=$i[$p]
SET HELP=C:\MPTN;C:\OS2\HELP;C:\MMOS2\HELP;C:\AMOUSE
SET GLOSSARY=C:\OS2\HELP\GLOSS;
SET IPF_KEYS=SBCS
PRIORITY_DISK_IO=YES
FILES=20
BASEDEV=IBMKBD.SYS
DEVICE=C:\OS2\INSTALL\IBMLANLK.SYS C:\OS2\INSTALL\IBMLANLK.LST
RUN=C:\OS2\INSTALL\IBMLANLK.EXE C:\OS2\INSTALL\IBMLANLK.LST
DEVICE=C:\IBMCOM\PROTOCOL\LANPDD.OS2
DEVICE=C:\IBMCOM\PROTOCOL\LANVDD.OS2
DEVICE=C:\IBMCOM\LANMSGDD.OS2 /I:C:\IBMCOM /S
DEVICE=C:\IBMCOM\PROTMAN.OS2 /I:C:\IBMCOM
DEVICE=C:\IBMCOM\PROTOCOL\LANDD.OS2
DEVICE=C:\IBMCOM\PROTOCOL\LANDLLDD.OS2
DEVICE=C:\OS2\BOOT\TESTCFG.SYS
DEVICE=C:\OS2\BOOT\DOS.SYS
DEVICE=C:\OS2\BOOT\PMDD.SYS
BUFFERS=90
IOPL=YES
DISKCACHE=D,LW,AC:C
MAXWAIT=3
MEMMAN=SWAP,PROTECT
SWAPPATH=C:\OS2\SYSTEM 2048 2048
BREAK=OFF
THREADS=1024
PRINTMONBUFSIZE=134,134,134
COUNTRY=045,C:\OS2\SYSTEM\COUNTRY.SYS
SET KEYS=ON
SET BOOKSHELF=C:\OS2\BOOK;C:\MMOS2;
SET
SOMIR=C:\OS2\ETC\SOM.IR;C:\OS2\ETC\WPSH.IR;C:\OS2\ETC\WPDSERV.IR;C:\OS2\ETC\
REXX.IR
SET SOMDDIR=C:\OS2\ETC\DSOM
SET ULSPATH=C:\LANGUAGE
SET LOCPATH=C:\IBMI18N\LOCALE;C:\LANGUAGE\LOCALE
BASEDEV=TIMER0.SYS
REM SET DELDIR=C:\DELETE,512;D:\DELETE,512;E:\DELETE,512;
BASEDEV=PRINT01.SYS
BASEDEV=IBM1FLPY.ADD
BASEDEV=IBM2FLPY.ADD
BASEDEV=IBM1S506.ADD
BASEDEV=XDFLOPPY.FLT
BASEDEV=OS2DASD.DMD
RUN=C:\OS2\SYSTEM\HYBERSET.EXE
PROTECTONLY=NO
SHELL=C:\OS2\MDOS\COMMAND.COM C:\OS2\MDOS
FCBS=16,8
RMSIZE=640
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VEMM.SYS
DOS=LOW,NOUMB
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VXMS.SYS /UMB
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VDPMI.SYS
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VDPX.SYS
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VWIN.SYS
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VW32S.SYS
DEVICE=C:\OS2\BOOT\OS2CDROM.DMD /Q
IFS=C:\OS2\BOOT\CDFS.IFS /Q
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VCDROM.SYS
BASEDEV=IBMIDECD.FLT
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VMOUSE.SYS
DEVICE=C:\OS2\BOOT\POINTDD.SYS
REM *AMouse* DEVICE=C:\OS2\BOOT\MOUSE.SYS
DEVICE=C:\AMOUSE\AMOUSE.SYS
DEVICE=C:\OS2\BOOT\COM.SYS
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VCOM.SYS
SET LANG=DA_DK
SET TZ=cet-1
CODEPAGE=850
DEVINFO=KBD,DK,C:\OS2\KEYBOARD.DCP
DEVINFO=SCR,VGA,C:\OS2\BOOT\VIOTBL.DCP
SET VIDEO_DEVICES=VIO_SVGA
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VSVGA.SYS
SET DMIPATH=C:\DMISL\BIN
RUN=C:\OS2\SMSTART.EXE
SET CLASSPATH=C:\javaos2\lib\jempcl10.zip;.\.
DEVICE=C:\MMOS2\SB16D2.SYS /C:1 /D:1 /H:5 /I:5 /A:220 /M:330 /N:SBAUD1$ /Q
/P
DEVICE=C:\MMOS2\AUDIOVDD.SYS SBAUD1$
SET MMBASE=C:\MMOS2;
SET DSPPATH=C:\MMOS2\DSP;
SET NCDEBUG=4000
RUN=C:\MMOS2\MIDIDMON.EXE
DEVICE=C:\MMOS2\SSMDD.SYS
DEVICE=C:\MMOS2\R0STUB.SYS
DEVICE=C:\MMOS2\MIDI.SYS
DEVICE=C:\MMOS2\VCSHDD.SYS
RUN=C:\MMOS2\QRYMMCD.EXE
CALL=C:\IBMCOM\PROTOCOL\NETBIND.EXE
RUN=C:\IBMCOM\LANMSGEX.EXE
SET NLSPATH=C:\MPTN\MSG\NLS\%N;
SET ETC=C:\MPTN\ETC
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\SOCKETS.SYS
DEVICE=C:\MPTN\PROTOCOL\AFOS2.SYS
RUN=C:\MPTN\BIN\CNTRL.EXE
DEVICE=C:\IBMCOM\MACS\NULLNDIS.OS2
RUN=C:\IBMCOM\PROTOCOL\LANDLL.EXE
SET I18NDIR=C:\IBMI18N
DEVINFO=SCR,VGA,C:\OS2\VIOTBL.DCP
DEVICE=C:\OS2\MDOS\VPRPMI.SYS
SET VIO_SVGA=DEVICE(BVHVGA,BVHSVGA)
RUN=C:\OS2\INSTALL\IBMLANLK.EXE C:\OS2\INSTALL\IBMINST.LOG

Fra : peter volsted

Dato : 10-03-01 20:08

hi

-----
> Og så er min spørgsmål, hvor og hvordan optimerer jeg f.eks config.sys
> nemmest, hvad kan der undværes

Velkommen til OS/2.
Hent: cfgtool098.zip hos hobbe og installer den.
Den vil fortælle dig næsten alt om hvad du kan gøre ved configurationen.
Et umiddelbart blik på din config.sys tyder på, at din swapfil er alt
for lille. Prøv og kig på den - dir c:\os2\system\swapper.dat i dit
tilfælde - fra et os2-vindue indimellem, når du kører applikationer, og
bemærk at den givetvis er betydeligt større end de 2MB, den er sat til.
Du kan i øvrigt med fordel placere den i rodbiblioteket. Med 64MB memory
lyder min: SWAPPATH=e:\ 512 151552
Da du kører hpfs har du ikke brug for DISKCACHE=D,LW,AC:C, sæt en REM
foran den.

du vil som nævnt finde megen vejledning i cfgtool.
vend dog trygt tilbage, hvis problemer.

--
good luck

peter

Fra : Karsten

Dato : 10-03-01 23:56

"peter volsted" <pvolsted@image.dk> skrev i en meddelelse
> hi
> >
> Velkommen til OS/2.
> Hent: cfgtool098.zip hos hobbe og installer den.
Er filen ikke på engelsk, for så har jeg et lille problem, for jeg fik
aldrig lært engelsk i skolen (ca. 22 år siden)

> Da du kører hpfs har du ikke brug for DISKCACHE=D,LW,AC:C, sæt en REM
> foran den.

Nu køre jeg godt nok kun med fat, for det fortæller den mig når jeg
undersøger mit c -drev.
For det er vist noget med, at man ikke kan køre med WinOS på et HPFS drev.

Fra : peter volsted

Dato : 11-03-01 00:34

hi

Karsten wrote:
-----

> Er filen ikke på engelsk, for så har jeg et lille problem, for jeg fik
> aldrig lært engelsk i skolen (ca. 22 år siden)

Det er skrevet af en tysker og en jugoslav, du kan vælge tysk, engelsk
og svensk som sprog.

> Nu køre jeg godt nok kun med fat, for det fortæller den mig når jeg
> undersøger mit c -drev.
Den første linie i din config installerer hpfs-filsystemet; men OK hvis
disken ikke er formatteret til kører du jo nok Fat, som den siger

> For det er vist noget med, at man ikke kan køre med WinOS på et HPFS drev.
ja.

--
good luck

peter

Fra : The Amazing Grace

Dato : 11-03-01 02:37

peter volsted wrote:

> ja.

Øhh? Jeg bruger den indbyggede Windows i Warp 4 - kører fint på HPFS.
Er der noget jeg har misforstået?

Mads Hansen
--
I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........

Fra : peter volsted

Dato : 11-03-01 04:05

hi

> The Amazing Grace wrote:

> Øhh? Jeg bruger den indbyggede Windows i Warp 4 - kører fint på HPFS.
> Er der noget jeg har misforstået?

Min bummert. Det gør jeg osse selv, og på hpfs.
Jeg må vist have tænkt i andre win-baner, da jeg svarede.
Tak til Mads for at fange den.

--
good luck

peter

Fra : Karsten

Dato : 11-03-01 11:54

"The Amazing Grace" <amaze@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh? Jeg bruger den indbyggede Windows i Warp 4 - kører fint på HPFS.
> Er der noget jeg har misforstået?

Undskyld, men det kan også godt være der er noget jeg har misforstået.
Men jeg faldt bare over følgende.

(Til rene Dos/Windows-sessioner kræves en fast IDE-disk med et
FAT-formateret C-drev.
Hvis du har en fast SCSI-disk eller er ved at installere på et HPFS-system,
bliver der ikke installeret nogen ren dos/Windows-session.)
Taget fra køreklar OS/2 Warp version 4 - side 17, under bemærk, linie 4.

Fra : Bent Nielsen

Dato : 11-03-01 12:10

Karsten skrev:
> [...]
> bliver der ikke installeret nogen ren dos/Windows-session.)
> Taget fra køreklar OS/2 Warp version 4 - side 17, under bemærk, linie 4.

Det er til programmer som ikke kan fåes til at køre i OS2. Så laver OS2
et ram dump til disk og booter en tilpasset PC DOS og køre så en
DOS/windows3 og når programmes lukkes, så loades OS2 og det ram dump.
Der efter er OS2 tilbage.

Det svare til at windows booter til en ren dos for at få nogle dos
programmer til at virke som ikke kan køre i Windows 95/98.

Har prøvet det en gang, men det kræver så at du bruger PC dos 7 for at
det virker.

Jeg vil mene, at det ikke er noget som bruges i dag. Så heller en lille
dos afsnit på 30MB og så bootmaneger. Da du ikke kan køre andre
programmer så længe den køre i ren dos/windows senssion.

BN

Fra : Karsten

Dato : 12-03-01 15:29

"Bent Nielsen" <postmaster@x2000.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det svare til at windows booter til en ren dos for at få nogle dos
> programmer til at virke som ikke kan køre i Windows 95/98.

Mange tak for oplysningen, man lære jo noget nyt hver dag..
Nu skal jeg bare til at i gang med at finde nogle gode programmer til OS/2,
(på dansk) hvis det kan lade sig gøre uden at smide alt for mange penge ud
af vinduet.
F.eks. sådan et program som Lotus SmartSuite, er den ikke lavet på dansk til
OS/2, og det gør ikke noget at det er en ældre version, f.eks. den version
der indeholder "AmiPro", i stedet for WordPro.
Hvor kan de skaffes henne.

Fra : "Derly Lütken"

Dato : 12-03-01 16:45

I artikel <j25r6.10589$lk1.310294@twister.sunsite.dk>, skrev "Karsten"
<kfcdk@hotmail.com>:

> jeg bare til at i gang med at finde nogle gode programmer til OS/2,
> (på dansk) hvis det kan lade sig gøre uden at smide alt for mange
> penge ud af vinduet.

Der kommer du godt nok på arbejde. Under 1% af OS/2 applikationerne
findes på dansk, uanset om du vil smide mange eller få penge efter dem

Lotus SmartSuite findes i en dansk udgave, som kan fås via Team OS/2's
softwarepulje.

--
\\Derly, Team OS/2, Danmark
_____________

Fra : Karsten

Dato : 13-03-01 00:56

"Derly Lütken" <derly@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> findes på dansk, uanset om du vil smide mange eller få penge efter dem
>

> Lotus SmartSuite findes i en dansk udgave, som kan fås via Team OS/2's

Jo tak skal du have, jeg har være inde og se prisen, så kan jeg godt undvære
en version til os/2, og bare nøjes med at bruge version 4, under WinOs.

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 13-03-01 02:22

Karsten skrev:

> Jo tak skal du have, jeg har være inde og se prisen, så kan jeg godt undvære
> en version til os/2, og bare nøjes med at bruge version 4, under WinOs.

Det er ikke sådan Team OS/2's softwarepulje virker, men det kan Derly
sikkert bedre forklare. SmartSuite version 4 for Windows kan da godt
køre under OS/2, men det lykkedes mig aldrig at få det helt stabilt.
Specielt WordPro havde store forsinkelser i opdateringen af skærmen
allerede ved et par siders tekst, så det var træls at arbejde med.

Softwarepuljen giver mulighed for at gennemteste og lære programmer
til OS/2 at kende, mod betaling af omkostningerne til kopiering og
forsendelse. - Man skal naturligvis være medlem af Team OS/2, og
underskrive en erklæring med betingelserne for brug af softwaren.

--
Hans

Fra : Karsten

Dato : 13-03-01 02:07

"Hans Peter Holm" <hpholm@adresse.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Specielt WordPro havde store forsinkelser i opdateringen af skærmen
> allerede ved et par siders tekst, så det var træls at arbejde med.
Det er også lige sådan at jeg har oplevet den.

> [...]
> forsendelse. - Man skal naturligvis være medlem af Team OS/2, og
> underskrive en erklæring med betingelserne for brug af softwaren.

Jeg kan hermed oplyse at, den version at os/2 warp 4 (dansk), som jeg køre
med tilhøre team OS/2, for så vidt jeg kan huske blev jeg selv meldt ind i
Team OS/2 i sin tid, hvornår kan jeg ikke huske, og noget af det papir fra
den gang er blevet væk, for at sige det som det er, så er det gået tabt
under flytning (2 gange)
så vidt jeg kan huske foregik det i samarbejde med ham i Esbjerg (jeg mener,
så vidt jeg kan huske så heder han Brian Hemstedt)

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-03-01 23:51

In <j25r6.10589$lk1.310294@twister.sunsite.dk>, on 03/12/2001
at 02:28 PM, "Karsten" <kfcdk@hotmail.com> said:

> [...]
>OS/2, og det gør ikke noget at det er en ældre version, f.eks. den version der
>indeholder "AmiPro", i stedet for WordPro.

Hmm, ja jeg er jo forhandler af det produkt, men prisen er rimelig pebret hvis
du ikke har et produkt (MS Office eller anden officepakke i samme leje) som der
kan opgraderes fra. En fuld Lotus Smartsuite koster 4.250 mens en opgradering
"kun" koster 1.619.

Men idet du har en OS/2 Warp 4 (du har vel også licenskortet?) så kan du
opgradere til en eComStation hvor Lotsu SmartSuite følger med og sådan en
opgradering med det hele er faktisk næsten 100 kr. billigere end end opgradering
af SmartSuite. Der er kun en hage ved det, og det er at eCS endnu ikke er
endelig frigivet, så det der leveres er en engelsk "preview". eCS er planlagt at
komme på dansk, og i så tilfælde vil jeg da også forvente at SmartSuiten
ligeledes bliver på dansk. Iøvrigt kan man indtil videre kun opgradere til eCS
til favørpris indtil udgangen af april måned.

Med hensyn til AmiPro.... den ville jeg ikke bruge om jeg så fil den forærende.

/Knud

Fra : Karsten

Dato : 13-03-01 02:07

"Knud Berggreen" <kub@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som der
> kan opgraderes fra. En fuld Lotus Smartsuite koster 4.250 mens en

Så tror jeg, at jeg godt kan nøjes med at køre med den veriosn jeg selv har
(Version 4 til Windows)

> [...]
> opgradere til en eComStation hvor Lotsu SmartSuite følger med og sådan en
> opgradering med det hele er faktisk næsten 100 kr. billigere end end
Den version af OS/2, som jeg bruger er ikke min, men tilhøre Team OS/2.
Og jeg har godt nok version 3, men har aldrig fået den registret.

--
---------
Karsten Strøm

Fra : Steen Bondo

Dato : 18-03-01 16:15

Knud Berggreen wrote in a message to Karsten:

KB> Men idet du har en OS/2 Warp 4 (du har vel også licenskortet?) så
KB> kan du opgradere til en eComStation

Det kan man ikke fra w3..??

> hvor Lotsu SmartSuite f¢lger med og sådan en opgradering med det hele
> er
>faktisk næsten 100 kr.
KB> billigere end end opgradering af SmartSuite.

Omkring 1500kr altså..??

> [...]
KB> leveres er en engelsk "preview". eCS er planlagt at komme på dansk,
KB> og i så tilfælde vil jeg da også forvente at SmartSuiten ligeledes

Jo færre programm¢rer, jo færre fejl = jeg holder mig til US versioner.

Hygge
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-03-01 19:36

In <2872961889@p999.f51.n234.z2.fidonet.org>, on 03/18/2001
at 10:14 AM, sbo@hehe.com (Steen Bondo) said:

>du opgradere til en eComStation

>Det kan man ikke fra w3..??

Nej, kun upgrade fra Warp 4

>Omkring 1500kr altså..??

Dkr 1523,- for at være præcis - på nuværende tidspunkt. Du kan bestille via
http://www.berggreen.dk/dk/p_ecomstation.htm

>leveres er en engelsk "preview". eCS er planlagt at komme på dansk, KB> og i så
>tilfælde vil jeg da også forvente at SmartSuiten ligeledes KB> bliver på dansk.

>Jo færre programm¢rer, jo færre fejl = jeg holder mig til US versioner.

Den måde man laver sprogversioner nu om stunder påvirker sjældent selve
programmeringen. Og så er der også det, at jo færre der køber de danske
versioner desto lettere er det for udviklerne at lade være med at oversætte dem
til dansk, hvilket vil mindske salget til danskere... og dermed mindske
udbredelsen i Danmark, så andre OS'er vil blive dominerende på markedet med det
til følge at der bliver endnu færre til at købe det og --- fortsæt indtil der er
nul salg.

Desuden så ved jeg faktisk ikke hvad der sker med Lotus Smartsuites danske
stavekontrol på en engelsk udgave. Mon den overhovedet er med?

/Knud

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 13-03-01 09:03

Den 13/03-2001 klokken 01:21, skrev hpholm@adresse.invalid (Hans Peter
Holm) i <98jp6g$n0c$1@warpednews.warpedworld.tele.dk>:

> [...]
> forsendelse. - Man skal naturligvis være medlem af Team OS/2, og
> underskrive en erklæring med betingelserne for brug af softwaren.

Som et levn fra min aktive IBM tid, sværger jeg stadig til OS/2. Jeg kører
med en "bar" Warp4 med NS 2.02, InJoy og Mr2Ice.
Den har desværre efterhånden mange begrænsninger - ikke mindst NS 2.02.

Jeg kan efterhånden ikke overskue, hvilke CD'er man skal ud og købe, for
at gennemføre en opgradering. F.eks. kan jeg ikke bare lige opgradere NS,
uden at installere fixpaks. (Dette er forøvrigt også et "must" til mange
af de nyere hjælpeprogrammer).

For snart et år siden blev jeg rådet til at melde mig ind i Team OS/2, for
bl.a. at drage nytte af softwarepuljen. Dette forsøgte jeg - via e-mails
-, men det løb ud i sandet.

Efter at have læst ovenstående indlæg besluttede jeg mig til at gøre et
nyt forsøg, denne gang via hjemmesiden.
Efter at have udfyldt felterne - og skrevet en længere begrundelse, sendte
jeg siden. Efter lang ventetid fik jeg meddelelsen: "Dokumentet indeholder
ingen data"

Jeg gætter på, at årsagen _igen_ er min brug af NS 2.02. (Jeg kunne
selvfølgelig prøve med Internet Explorer, men det er da at føje spot til
skade).

Undskyld et lidt surt opstød.
I denne gruppe er der så mange flinke mennesker, så måske kan en eller
anden give mig et godt råd?

Med venlig hilsen,
Kjeld
Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
(Skrevet d. 13/03-2001 klokken 09:03)

Fra : Bent Nielsen

Dato : 13-03-01 17:27

Kjeld Nielsen skrev:
> [...]
> uden at installere fixpaks. (Dette er forøvrigt også et "must" til mange

Du kan godt install nyere uden fix, du skal læse i filen som er i pakke.
der står hvordan du edit den fil som styre install og den kan install.

___
FRA README i NS 461 den senste danske

o Hvis der under installationen vises en meddelelse, som
angiver, at det korrekte fixpakkeniveau ikke er
installeret, og du har undersøgt, at kravene til
software er opfyldt (se i filen README.ICN, hvor der
er oplysninger om installation og konfiguration), skal
du redigere filen NS46COMM.PKG. Slet følgende tre
linier:

FILE
EXITWHEN = 'INSTALL&& ("%NSWS%" == "FALSE")',
EXIT = NETSCAPEFIXPAK
-------

Jeg har lige instaleret den på warp 3 connet, så den viker ok på dem
måde, så er den på dansk som carsten gerne vil.

BN