Lade konen overtage firmanavnet?
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-03 07:54

Hejsa,

Jeg har et firma. Ved siden af dette er jeg fuldtidsansat med en lækker løn.
Firmaet er lavet for at give mulighed for fakturering af nogle store
projekter jeg har inden for rækkevidde - ved siden af mit arbejde.

Jeg forventer derfor en omsætning over de 50.000,- inden året er omme - jeg
forventer også at skattevæsenet og Told&Skat vil stille spørgsmål ved om der
er tale om selvstændig erhverv eller bi-job. Dette bliver ganske givet et
problem - som jeg er ved at ansætte en lokal revisor til at kigge på.
Anbefalinger af revisore på Djurs?

Min kone har netop fået tilbudt forskellige tilknytninger til firma der
gerne vil bruge hende som konsulent. Hun forventer derfor at træde ud af
arbejdsmarkedet om 1½ måned og blive 100% selvstændig. Dette er et helt nyt
tilbud.

Nu tænker jeg: "Hvorfor registrerede vi dog firmaet i mit navn"? Hvis vi
havde lavet det i hendes var sagen jo ret klar - som medarbejdende ægtefælle
med løs tilknytning kunne jeg så lege videre med mine projekter, i samme
firma.

Jeg har allerede promoveret navnet en del så det skulle gerne beholdes i
familien, det er nemt at "splitte op" rent navnemæssigt til at dække begges
gøremål under samme "paraply".

Jeg savner et godt råd, skal jeg:

a. Overdrage firmaet til hende - i givet fald, hvordan?
b. Lade mit firma bestå og oprette et nyt til fruen?
c. Nedlægge mit firma og oprette et helt nyt (CVR), evt. med samme
firmanavn?
d. ???

På forhånd tak

/Niels Chr. Sørensen
- Erstat venligst [at] med @ og [dot] med . i min mailadresse for at svare
mine indlæg.

Fra : Peter G C

Dato : 20-01-03 21:31

Niels Chr. Sørensen skrev i news:3e2b9d12$0$218$4d4eb98e@news.dk.uu.net

[klip]

> [...]
> Dette bliver ganske givet et problem - som jeg er ved at ansætte en
> lokal revisor til at kigge på. Anbefalinger af revisore på Djurs?

Hvad skulle problemet være? Du skal jo under alle omstændigheder betale skat
af indtægten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole Geisler

Dato : 20-01-03 23:31

On Mon, 20 Jan 2003 21:30:51 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Hvad skulle problemet være? Du skal jo under alle omstændigheder betale skat
>af indtægten.

At konens indtægt nok er lavere, hvilket medfører lavere
skatteprocent.

Står selv i samme problem.Men jeg har ikke taget mig sammen til at
spørge min revisor'........
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Aut. baatnakke, flueknepper og alvidende limsten

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-01-03 18:19

Ole Geisler wrote:

> Står selv i samme problem.Men jeg har ikke taget mig sammen til at
> spørge min revisor'........

Hm, der er *før* du har problemet, der skal spørges

Men med fuldtidsarbejde andetsteds, er mulighederne for overførsel
begrænset, medhjælpende ægtefælle kræver 3 - 5 timers daglig arbejde
i fælles virksomhed, og her kan max overføres ca 180 kkr.

Men hun kan altid ansættes på helt normale lønmodtagervilkår, med
månedlig lønudbetaling med skattetræk og det hele, dog skal lønnen
stå i et rimeligt forhold til arbejdsindsats, og det skal om
nødvendigt kunne sansynliggøres, fx ved kalendernoteringer af time-
forbrug.

Og så skal bøvl og omkostninger herved gerne med sikkerhed kunne
spares, også i de år, hvor det går knap så godt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ole Geisler

Dato : 21-01-03 19:18

On Tue, 21 Jan 2003 18:18:39 +0100, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Hm, der er *før* du har problemet, der skal spørges

Jajaja - jeg VED det godt )))
Ska`nok..........

>Men med fuldtidsarbejde andetsteds, er mulighederne for overførsel
>begrænset, medhjælpende ægtefælle kræver 3 - 5 timers daglig arbejde
>i fælles virksomhed, og her kan max overføres ca 180 kkr.

Uinteressant.

> [...]
>stå i et rimeligt forhold til arbejdsindsats, og det skal om
>nødvendigt kunne sansynliggøres, fx ved kalendernoteringer af time-

Uinteressant, gider ikke køre noget der er "på kanten" - det skal være
i orden.

>Og så skal bøvl

Bøvl uønsket.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-03 00:51

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> [klip]

> Hvad skulle problemet være? Du skal jo under alle omstændigheder betale

Problemet med dette er ikke at jeg vil unddrage mig nødvendig skat men at
jeg naturligvis vil forsøge at fradrage så meget som muligt. Blandt andet
udgifter for kontor, bil osv. Så vidt jeg kan læse udaf diverse iværksætter
materiale er de lidt krakilske med overhovedet at godkende at der er tale om
et reelt firma.

Reelt er her et problem lige nu. Jeg håber naturligvis at kunne banke en
driftig forretning op i løbet af de næste 2-3 år, men indtil indtægten er
stabil nok er jeg nødt til at passe mit lønmodtager job - der iøvrigt er så
fedt at jeg nødigt vil droppe det helt.

Nu er situationen således at min kone derimod er led og ked af hendes job og
har fået en omsætningsgaranti fra anden side der svarer til hendes nuværende
løn (ja, lavere end min, men med sambeskatning tror jeg ikke det bliver et
problem). Omsætning nok til at hun tør blive selvstændig. Hun bliver således
på ingen måde "medarbejdende hustru" men bliver derimod "rigtig"
selvstændig - uden job ved sidenaf. Det er jo fint jvf. ovenstående
problemstilling med mig. MEN firmaet er jo i mit navn.

Jeg forudser derfor at T&S vil stille sig undrende til vores
firmakonstruktion og spørge meget dybt indtil dette. Det er en forudsætning
at vi kan få fradrag for udgifter til lokale (har et hus med en butik
tilknyttet) bil samt andet. F.eks. skal jeg finde på en måde at få fradrag
for mit vigtigste aktiv i min del af firmaet, nemlig min ADSL linie, der
udgør en abonnement omkostning på 10-12.000 om året. Ellers er det ikke
"rigtigt attraktivt" at afholde disse temmeligt store udgifter.

Jeg forudser (ja - jeg mistænker T&S for meget ondt i denne verden at
spørgsmålene kommer i denne rækkefølge:

1. Er her overhovedet tale om en virksomhed (for mig) - der er jo en fast
lønindkomst og ikke nogen voldsom indkomst i firmaet (endnu)?

2. Hvis der ikke er tale om en virksomhed, kan der heller ikke fradrages for
lokale, bil, ADSL osv.

3. Konen er derimod selvstændig, men da hun arbejder i mandens firma - som
vi ikke vil godkende - så vil vi heller ikke godkende hendes fradrag -
hvorfor lavede hun dog ikke sit eget firma.

Måske er jeg paranoid, men hellere lidt forsigtig end lave en kæmpe
personlig fadæse med uoverskuelige økonomiske konsekvenser.

Derfor tillader jeg mig at rådføre mig - blandt andet her.

/Niels

Fra : jens**

Dato : 21-01-03 07:32

"Niels Chr. Sørensen" <ncs[at]pc[dot]dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> personlig fadæse med uoverskuelige økonomiske konsekvenser.
>
> Derfor tillader jeg mig at rådføre mig - blandt andet her.

Hej Niels
Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til Told & Skat. De spiser ikke
iværksættere, men har faktisk, tror jeg, et reelt ønske om at hjælpe. Jeg
har flere gange fået svar på spørgsmål, og hvis der er nogen der ved hvad de
mener om din sag må det være dem. Tænk på dem som et serviceorgan og ikke
som noget der bare er til gene for dig.
Hvis din hustru opretter et firma kan du registrere dit firmanavn som et
binavn til hendes. Dette kan du også få at vide hos T&S.
mvh jens**

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-01-03 18:12

"Niels Chr. Sørensen" wrote:

> [...]
> vi ikke vil godkende - så vil vi heller ikke godkende hendes fradrag -
> hvorfor lavede hun dog ikke sit eget firma.

Uden kendskab til de helt konkrete forhold, hvilket normalt er nødvendigt,
så kan jeg give dig nogle stikord, som muligvis kan være til hjælp.

1. Find de mest saglige begrundelser til, hvorfor I har organiseret
det, som det nu er, og skattebesparelse er IKKE en af dem
Stil så de mest negative spørgsmål til det samme, og kan du svare
uden at rødme, er der muligheder.

2. Har du overskud efter afholdte "reelle" firmaomkostninger, kommer
du langt med argumenterne.

3. Er der et vis minimum af driftsfælleskab, f.x. flere fælles anvendte
driftsmidler, gensidig hjælp, eller lign. kan det være en mulighed
at etablere fællesskabet som et I/S.
Det giver en udvidet mulighed for at fordele indtægter og udgifter,
men fortsat så der er saglige argumenter bag, og du skal regne med
større revisorudgifter, så der skal være noget til at betale med,
f.x. bedre indkomstfordeling eller andet.

4. Du kan "udvide" dit firmas område, så hun er ansat ved dig på
normale lønmodtagervilkår, dog fortsat med et reelt forhold mellem
indtjening og aflønning.

5. Muligvis flere, men så kræver det direkte viden om både konkrete
forhold, og især hvordan jeres situation ellers er.
Er der f.x. "sansynlighed" for barselsorlov eller lign ?

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-03 20:01

Erik G. Christensen skrev i news:3E2D7F60.811E5B7D@FJERNpost1.tele.dk

[klip]

> 1. Find de mest saglige begrundelser til, hvorfor I har organiseret
> det, som det nu er, og skattebesparelse er IKKE en af dem

Jooo - skattebesparelse er skam meget legitimt. - ellers nogle gode forslag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-01-03 20:13

Peter G C wrote:

> Erik G. Christensen skrev i news:3E2D7F60.811E5B7D@FJERNpost1.tele.dk
>
> [klip]

> Jooo - skattebesparelse er skam meget legitimt. - ellers nogle gode forslag.

Ok, du skal få lov at lide og svide,
og håber din forsikringsdækning er tilstrækkelig,

men før vi når dertil, fremviser du en afgørelse, der frikender
en rådgiver, der ikke vil deltage i et "skattecirkus" for ansvar
for dårlig rådgivning ?

(Og leder du godt, vil du finde en, der af alle er dømt ude, dog
ikke af dommerne, så rådgiver måtte betale

Men, en eneste afgørelse, hvor skattebesparelse som væsentligste
begrundelse i forhold til det offentlige er vundet, så,
tja,
hvordan har du det med rødvin, og bumletur,
ca Århus ?

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-03 22:04

Erik G. Christensen skrev i news:3E2D9BB7.FAFE2DC@FJERNpost1.tele.dk

[klip]

> Ok, du skal få lov at lide og svide,
> og håber din forsikringsdækning er tilstrækkelig,

Skatterettens Jan Pedersen (ham kender du nok) sagde ofte til
undervisningen, og det er anført i Skatteretten 1, at skattetænkning skam er
ok - det er legalt at søge at minimere sin skat - bare det er lovligt.

> men før vi når dertil, fremviser du en afgørelse, der frikender
> en rådgiver, der ikke vil deltage i et "skattecirkus" for ansvar
> for dårlig rådgivning ?

Jeg har selv sagt nej til deltagelse i det cirkus så sent som i denne uge.

Begge dele - ca..... Silkeborg

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 21-01-03 22:07

Peter G C skrev i news:b0kckv$c7i$1@sunsite.dk

> [...]

> undervisningen, og det er anført i Skatteretten 1, at skattetænkning
> skam er ok - det er legalt at søge at minimere sin skat - bare det er

Skat er da også et særdeles vigtig emne ved valg af selskabsform. Må jeg
igen anbefale Munck og Fodes bog: Valg af selskabsform. Den er altså værd at
have stående på hylden, EGC.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 22-01-03 10:01

> [...]

er
> ok - det er legalt at søge at minimere sin skat - bare det er lovligt.

Inden jeg går i selvsving .... der står i bogen, side 120:

"Den omstændighed, at en bestemt økonomisk disposition er styret af ønsket
om at opnå en skattefordel, kan derfor ikke udvide beskatningsretten, men er
tværtimod denne uvedkommende. Skattepligtige, som lader skattemæssige hensyn
indgå i privatøkonomiske og erhvervsmæssige overvejelser, kan derfor alene
mødes med en moralsk præget fordømmelse."

Jan Pedersen taler om skatteudnyttelse: skattetænkning, skatteunddragelse og
skattesvig. Kun den første er ok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-01-03 20:50

Peter G C wrote:

> Jan Pedersen taler om skatteudnyttelse: skattetænkning, skatteunddragelse og
> skattesvig. Kun den første er ok.

Ja i teoriens enkle verden ser alt sort og hvidt ud

Men så lige et praktisk konkret eksempel.

Regler for succession gælde alene mellem forældre og børn, samt
mellem ægtefæller.
Ønsker man at handle på de vilkår mellem forældrer -> svigerbarn,
kan det gøres via to retshandler, dvs typisk far -> datter og
datter -> mand.

1. En kollega er blevet dømt til erstatning pga manglende orientering
om denne mulighed.

2. Vi har været i LSR med en sådan sag, hvor skattevæsenet mente det var
skatteunddragelse. Vi slap, men alene fordi vi kunne dokumentere, at de
(også) var sket af hensyn til opnåelse af YJ-lån.

Fra : Svend Erik

Dato : 21-01-03 23:46

Jeg vil lige gøre opmærksom på et andet problem, fagforening.

Hvis du opretter et firma, ved siden af dit fastlønnede arbejde, skal du
ikke regne med at kunne få udbetalt understøttelse, der skal dokumenteres at
du står til rådighed næsten døgnets 24 timer.

Derfor Flyt det hele over i konens navn.

( jeg kunne ikke få dagpenge efter en fyring selv om jeg havde skriftlig (
dårligt formuleret) bekræftelse fra min fagforening ) Blev opsagt efter 24
års år i samme firma, der blev opsagt 80 medarbejdere af 220, der var
simpelt pen ikke noget arbejde.

Venlig Hilsen

Svend Erik

www.el-fix.dk

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-01-03 00:47

"Svend Erik" skrev:
> Hvis du opretter et firma, ved siden af dit fastlønnede
> arbejde, skal du ikke regne med at kunne få udbetalt
> understøttelse, der skal dokumenteres at du står til
> rådighed næsten døgnets 24 timer.

Men man kunne vel lukke firmaet, inden udløbet af ansættelsesforholdet, hvis
det blev for uoverskueligt at videreføre det på dagpenge ?

Mvh, Lars

Fra : Svend Erik

Dato : 24-01-03 00:08

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> Men man kunne vel lukke firmaet, inden udløbet af ansættelsesforholdet,
hvis
> det blev for uoverskueligt at videreføre det på dagpenge ?
>
> Mvh, Lars

Hej Lars, ju kan ikke få dagpenge, hvis noget af dit firmaets arbejde,
ligger i tidsrummet 06:00 til 19:00

Ja, det er der ikke noget problem i at lukke firmaet, og få fuld
dagpengesats, bare lidt ærgerligt, når det begynder at gå fremad.

Og så vidt jeg har forstået, er der heller ikke tilskud far det offentlige
til start af virksomhed, hvis du ikke har gået arbejdsløs et stykke tid.

Svend Erik