Newb ? -> hvordan installere en *.rpm fil?~
Fra : Thomas

Dato : 20-01-03 11:40

Hej..

og så et totalt Newb Q.

Jeg har et program: f-prot = fp-linux-sb.rpm

jeg vil gerne installere det, men er i tvivl om hvilken commando jeg skal
bruge.

Jeg har før siddet med en buddy, som snakekde om at de programpakker der
hedder noget med*.i386.rpm kan man bare installere med rpm -i *.i386.rpm ;
hvorimod en *.rpm skulle "rebuildes".
Anyway.. det er næsten Swahili for mig, så derfor må jeg lige have et par
skud fra hoften på hvilken commando jeg bør/skal bruge og gerne hvorfor!

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-01-03 11:58

Thomas wrote:

> Jeg har et program: f-prot = fp-linux-sb.rpm
>
> jeg vil gerne installere det, men er i tvivl om hvilken commando jeg skal
> bruge.

bla-bla.rpm installerer du med kommandoen 'rpm -i bla-bla.rpm'. Pakker
med navnet bla-bla.src.rpm rummer kildeteksten til programmet. Dem kan
du også installere med samme kommando, men du får ikke noget kørende
program ud af det. I stedet pakkes kildekoden ud i nogle kataloger under
/usr/src/redhat.

-Claus

Fra : Torben Nielsen

Dato : 20-01-03 13:42

Den Mon, 20 Jan 2003 11:57:59 +0100, skrev Claus Rasmussen:

> [...]
> du også installere med samme kommando, men du får ikke noget kørende
> program ud af det. I stedet pakkes kildekoden ud i nogle kataloger under

Du mener vel /usr/src/RPM ??

Torben

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-01-03 14:03

Torben Nielsen wrote:

> Du mener vel /usr/src/RPM ??

Det er forskelligt fra distribution til distribution.

-Claus

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-01-03 11:59

Thomas wrote:

> [...]
> skud fra hoften på hvilken commando jeg bør/skal bruge og gerne hvorfor!

Nej, det er kun source rpm'er, der skal
rebuildes før de kan installeres.

Source rpm'er plejer at hedde noget
med src i navnet.

Skriver man "rpm -i" til en source rpm
sker der ikke nogen ulykker ved det,
den lægger bare sourcen et sted på
harddisken.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas

Dato : 20-01-03 12:49

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er kun source rpm'er, der skal
> [...]