mailserver problemmer
Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-01-03 00:19

Jeg har brugt det meste af dagen/aftnen på at få ominstalleret min
server, som skal køre

SSH
POP3
SMTP
PROCMAIL
NEWS
WEBMIN
WWW

jeg har så problemmer med at få dem til at virke (som de skal)

SMTP,
Jeg har fået den i luften, men skal have den til at køre med *mail,
er det ikke /etc/postfix/aliases der skal have en
@milli.dk mailbox
hvor den så lægger alt mail i mailbox?
Kan ikke lige finde noget om det nogen steder.
Og er det ikke newaliases man skal køre for at få opdateret
databasen?
Jeg får følgende fejl
|[root@localhost postfix]# newaliases
|bash: newaliases: command not found
|[root@localhost postfix]#
Hvad skal jeg installere for at få newaliases?

POP3,
svare, men afslutter så også øjeblikeligt.
HVad kan det mon skyldes?
Det vil godt på telnet 127.0.0.1, men fra min arbejdsmaskine så
svare den, og smider så "linien" igen.
Og nej, jeg kan ikke bare bruge localhost, da jeg skal hente mailen
fra den anden maskine.

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-01-03 00:29

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> SMTP,
> Jeg har fået den i luften, men skal have den til at køre med *mail,
> er det ikke /etc/postfix/aliases der skal have en
> @milli.dk mailbox

Den slags plejer jeg at klare i /etc/postfix/virtual eller hvor du nu
har den liggende. Læs virtual(5).

> Og er det ikke newaliases man skal køre for at få opdateret
> databasen?

Hvis du putter det i virtual, så er det postmap(1) du skal bruge.

> svare, men afslutter så også øjeblikeligt.
> HVad kan det mon skyldes?

tcpwrappers vil jeg tro. Kig i /etc/hosts.{deny,allow}

Hvorfor er det at du har reinstalleret nu da du havde fået det hele
til at virke (du har i hvert fald fået hjælp til mange af disse ting
før)? Er du installationsliderlig?

--
Jacob - www.bunk.cc
Never trust anyone who says money is no object.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-01-03 08:22

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Den slags plejer jeg at klare i /etc/postfix/virtual eller hvor du
> nu har den liggende. Læs virtual(5).

Jeg fandt din hjemmeside her til morgen, der skriver du luser_realy
i main.cf, det virker nu.

Jeg skulle have været udeaf døren for en halv time siden, men kan
jeg samme sted finde noget om hvordan jeg får den til at relaye ud
af huset?
Det vil den næmlig ikke automatisk på det sikkerheds neweu jeg køre
på (højere), som standart sikkerhedsneweu er der ikke det
problem,,, (blev også under install advaret mod at sikkeheden er
skruget ivejeret )

> tcpwrappers vil jeg tro. Kig i /etc/hosts.{deny,allow}

Havde ændret host.deny, (impelthen udkommenteret linien om at der
kun er adgang for 127.,0.0.1, så kunne jeg når jeg var kommet op og
køre bekømere mig om hvordan det skal gøres, det virkede også
første gang jeg hentede post, men anden gang så nægtede den, fandt
så udaf her til morgen at den havde lavet en ny linie om at der kun
er adgang for 127.0.0.1 hvad det så chekker det.
Hvor ser jeg formatet på hvordan den skal tillade hvem gør hvad på
hvilke porte? man hosts man hosts.allow man hosts.deny finder den
ikke. Hvilken man fil står det i? Eller endnu beder kender du en
dansk hjemme side der beskriver det? måske en af børgerne på
www.sslug.dk/linuxbog ?

> Hvorfor er det at du har reinstalleret nu da du havde fået det
> hele til at virke (du har i hvert fald fået hjælp til mange af
> disse ting før)? Er du installationsliderlig?

Nej, der er flere flere ting der ikke har kørt som jeg ville have
det, som jeg ikke har skrevet noget om, og fælles nævner for dem,
og jeg tror også nogle af de problemmer jeg har haft er at jeg
under install installerte abosolut minimum. Derfor har jeg længe
haft lyst til at ominstallere, skulle bare have arbejdsmaskinen op
og køre først, og så have min newsserver overpå den, den må næmlig
ikke ligge stille,,, (bruges til foreningsbrug)

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-01-03 14:49

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
> Jeg fandt din hjemmeside her til morgen, der skriver du luser_realy
> i main.cf, det virker nu.

Ja, det virker hvis du ikke bruger virtual.

> Jeg skulle have været udeaf døren for en halv time siden, men kan
> jeg samme sted finde noget om hvordan jeg får den til at relaye ud
> af huset?

Ja - kort fortalt handler det sikkert om at sætte mynetworks.

> [ ... ]
> Hvor ser jeg formatet på hvordan den skal tillade hvem gør hvad på
> hvilke porte?

Hos mig er det beskrevet i hosts_access(5).

> Eller endnu beder kender du en dansk hjemme side der beskriver det?
> måske en af børgerne på www.sslug.dk/linuxbog ?

Nej, desværre. Men mon ikke det står i en af linuxbøgerne. Kig selv
efter - jeg må indrømme at der går længe imellem at jeg selv kigger i
dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
I feel better about world problems now!