Findes der .. ..
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 20-01-03 11:34

... .. .. en procedure (noget ala TRIM), som kan gøre en streng "pæn" ?

Jeg tænker på, at jeg er ved at lave noget konvertering, hvor alle mine
felter kommer som UpperCase.
F.eks. MELLEMBRUN

Denne vil jeg gerne have til at være Mellembrun.

Michael

Fra : Marius Thomsen

Dato : 20-01-03 12:33

> Jeg tænker på, at jeg er ved at lave noget konvertering, hvor alle mine
> felter kommer som UpperCase.
> F.eks. MELLEMBRUN
>
> Denne vil jeg gerne have til at være Mellembrun.

Kan du bruge dette ?
En form1 med Edit1 og Button1.
Alle karakterer i Edit1 konverteres til lowercase, hvorefter første karakter
konverteres til Uppercase.

var
s : string;
begin
s := Edit1.Text;
s := LowerCase(s);
s[1] := UpCase(s[1]);
Edit1.Text := s;
end;

Med venlig hilsen

Marius Thomsen

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 20-01-03 12:53

Ja, men jeg ville bare vide, om der ikke fandtes en eller anden standard
funktion til det.

Jeg ved, at på InterBase / Firebird findes der sådan en funktion, så jeg
troede bare.. .. ..

Michael

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 20-01-03 17:30

"Michael Vilhelmsen" <smom22.remove_this_tekst@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:IqRW9.40884$Hl6.4875324@news010.worldonline.dk...
> Ja, men jeg ville bare vide, om der ikke fandtes en eller anden standard
> funktion til det.
>
> Jeg ved, at på InterBase / Firebird findes der sådan en funktion, så jeg
> troede bare.. .. ..

Jeg er ganske sikker på, at der findes en Capitalize function i sysutils,
men måske husker jeg forkert.

Fra : Marius Thomsen

Dato : 21-01-03 11:28

> Jeg er ganske sikker på, at der findes en Capitalize function i sysutils,
> men måske husker jeg forkert.

Der findes StrLower og StrUpper functions. Kan de bruges?

Med venlig hilsen

Marius Thomsen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 22-01-03 08:50

> Der findes StrLower og StrUpper functions. Kan de bruges?

Der findes åbenbart ikke en capitalize

Sø gør følgende

function capitalize(s:string):string;
begin
try
result:=upcase(s[1])+lowercase(copy(s,2,length(s)));
except
result:='';
end;
end;

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 22-01-03 09:34

Jeg takker alle.

Michael
"Michael Vilhelmsen" <smom22.remove_this_tekst@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:FgQW9.40848$Hl6.4870885@news010.worldonline.dk...

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 22-01-03 19:21

"Michael Vilhelmsen" <smom22.remove_this_tekst@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>felter kommer som UpperCase.
>F.eks. MELLEMBRUN
>
>Denne vil jeg gerne have til at være Mellembrun.

Du bør nok også kigge lidt på de rutiner der håndterer danske karakterer rigtig.

Det er vistnok noget med AnsiLowerCase og AnsiUpperCase.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>