Oprette kolonne vha. SQL
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 20-01-03 11:54

Hvis jeg kører flg. SQL-sætning:

CREATE TABLE tabel(id COUNTER PRIMARY KEY, tekst VARCHAR)

på min Access2000-db bliver 'tekst' et "text"-felt med en længde på 255. Men
hvis jeg senere prøver en INSERT INTO eller UPDATE, og tekst="" får jeg en
"cannot be zero-length string".

Hvordan angiver jeg i "CREATE"-SQL-sætningen, at "Allow zero length" skal
sættes til "yes"?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Jimmy

Dato : 20-01-03 12:08

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote in message
> Hvis jeg kører flg. SQL-sætning:
>
> CREATE TABLE tabel(id COUNTER PRIMARY KEY, tekst VARCHAR)

Man vil typisk angive hvor stort VARCHAR skal være - f.eks. VARCHAR(50)

> [...]
> "cannot be zero-length string".
>
> Hvordan angiver jeg i "CREATE"-SQL-sætningen, at "Allow zero length" skal

CREATE TABLE tabel(ID COUNTER PRIMARY KEY, Tekst VARCHAR(50) NULL)

Mvh
Jimmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-01-03 12:59

Jimmy skrev:

> CREATE TABLE tabel(ID COUNTER PRIMARY KEY, Tekst VARCHAR(50)
> NULL)

Nej. NULL / NOT NULL afgør om feltet er obligatorisk (required)
- *ikke* om det tillader nullængder (det er en meget almindelig
misforståelse i Danmark på grund af ligheden mellem "nul" og
"null" - men det er altså ikke det samme).

Det kan så vidt vides ikke gøres med SQL.

En google groups-søgning gav til gengæld følgende:
<http://groups.google.com/groups?selm=OichLtWXBHA.716%40tkmsftngp05&rnum=8>

Eksemplet skal tilpasses noget for at virke i asp, men det burde være
muligt.

En helt anden løsning er at kontrollere for tomme strenge ved
insert/update-sætninger, og så sætte dem til null i stedet.
Det er alligevel sjældent at man har brug for at skelne mellem
"" og null i tekstfelter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen