Størrelse på IE-vindue - igen
Fra : Homer

Dato : 19-01-03 19:37

I indlægget
http://groups.google.com/groups?selm=Xns9270D702B5E7Ccopy.if.you.wish%40madsen.tdcadsl.dk
leder Madsen mig på sporet af forklaringen på mit problem, som sikkert
er oppe at vende temmelig ofte i denne gruppe. Jeg kan regulere hvor
stort vindue min IE6 som standard skal åbne i ved at lukke programmet,
når vinduet har den ønskede størrelse.

Men indstillingen glemmes, og if. Madsens ovenstående indlæg skyldes det
at "en eller anden side (...) vil bestemme størrelsen på
browservinduet".

Er der ingen måde at undgå det ovenstående på[1]? Når jeg har et håb
herom skyldes det, at jeg tit oplever forskel på IE's måde at "opfatte"
den indstilling jeg ønsker. Eksempel:

1. I udgangspositionen åbner IE et nyt vindue så stort som muligt, men
uden at være maksimeret helt. Dette sker uanset om jeg bruger [shift] +
[klik på hyperlink] eller jeg bruger [højreklik på link] | [åbn i nyt
vindue].
2. Jeg modererer størrelsen på det nyåbnede vindue og lukker det.
3. Herefter vil [shift] + [klik på hyperlink] huske min nye indstilling,
mens [højreklik på link] | [åbn i nyt vindue] stadig medfører den
uønskede vinduesstørrelse.

Jeg ved ikke om ovenstående kan bruges til noget som helst, men det
_kunne_ jo være, det satte nogen tanker i gang hos de sagkyndige ...

[1] Jeg håber at undgå svar i kategorien "Nej, så havde Madsen jo nok
skrevet det, ikke?" eller "Jo, skift til Opera!"

Homer.
- The temptation to form premature theories upon
insufficient data is the bane of our profession.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-01-03 23:59

In dk.edb.internet.software.browser, Homer wrote:

[Størrelsesændringer på vinduer i IE]

> Er der ingen måde at undgå det ovenstående på?

Tjo, mange programmer reklamerer med at kunne forhindre scripts der
laver om på størrelsen af et vindue. WebWasher er et af dem, det er
lige kommet i en version som også skulle virke i Windows XP.
WebWasher kan en hel del mere end det, men du kan jo se om ikke du
også finder de andre funktioner nyttige. Programmet er vist nok
gratis for private brugere:

<http://www.webwasher.com/en/products/wwash/download_license.htm>

> Jeg ved ikke om ovenstående kan bruges til noget som helst...

Jo, det får mig da til at tro at jeg har misforstået dit spørgsmål,
er det godt nok? ;)

> [1] Jeg håber at undgå svar i kategorien "Nej, så havde Madsen
> jo nok skrevet det, ikke?"

Ja, det bekymrer mig.

> eller "Jo, skift til Opera!"

Næ, Mozilla er bedre, Phoenix er bedst.

--
Lars Stokholm

Fra : Homer

Dato : 20-01-03 09:22

Lars Stokholm wrote:
> [...]
>
> <http://www.webwasher.com/en/products/wwash/download_license.htm>

> Jo, det får mig da til at tro at jeg har misforstået dit spørgsmål,

- Jeg hentydede mest til min observation af, at der kan være forskel
på IE's måde at "opfatte"
den indstilling jeg ønsker - jeg var ikke sikker på relevansen af den!

Men tak, jeg kigger (igen) nærmere på webwasher.

> Næ, Mozilla er bedre, Phoenix er bedst.

Figures ...

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-01-03 11:02

In dk.edb.internet.software.browser, Homer wrote:

> Men tak, jeg kigger (igen) nærmere på webwasher.

Ok, det kan være at andre kender nogle mindre omfattende programmer
som bare kzn forhindre denne ene type script. Der findes jo også
broserudvidelser, som man slet ikke kan mærke kører. Hvis nogen
kender en sådan, som løser dette problem er jeg også interesseret :)

> Figures ...

Pfw... Opera, puh! Har du nogensinde prøvet at skrive en hjemmeside i
valid HTML 4.01 for efterfølgende at åbne siden i Opera, blot for at
erkende at det ligner lort? Understøtter Opera CSS2 endnu?

--
Lars Stokholm

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-01-03 15:10

Lars Stokholm <stokholm@diku.dk> posting:

>Pfw... Opera, puh! Har du nogensinde prøvet at skrive en hjemmeside i
>valid HTML 4.01 for efterfølgende at åbne siden i Opera, blot for at
>erkende at det ligner lort?

Næ.

http://www.opera.com/docs/specs/opera07/?session=a74ce6d33d52956911d4571299beee21

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 20-01-03 18:00

In dk.edb.internet.software.browser, Christian Bohr-Halling wrote:

> http://www.opera.com/docs/specs/opera07/?session=a74ce6d33d529569
> 11d4571299beee21

Nå, det var da altid noget, men hvad skal dette til for (?):

Opera 7 beta supports all of CSS2 with the exception of:
[...] "text-align: <string>" [...]. Man må da håbe at det kommer.

--
Lars Stokholm

Fra : Stig Nygaard

Dato : 20-01-03 17:50

Hej Lars

Lars Stokholm wrote:
> Understøtter Opera CSS2 endnu?

Peter-Paul Koch's CSS2 test og oversigt:

http://www.xs4all.nl/~ppk/css2tests/intro.html

(Uden iøvrigt at ville deltage i diskussionen om hvilken browser der er
bedst)

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Christian Poulsen

Dato : 20-01-03 23:53

> Pfw... Opera, puh! Har du nogensinde prøvet at skrive en hjemmeside i
> valid HTML 4.01 for efterfølgende at åbne siden i Opera, blot for at
> erkende at det ligner lort? Understøtter Opera CSS2 endnu?

Ja, det har jeg været med til. Siden er stortset identisk i Explorer,
Opera og Netscape. Det tog lidt tid. Men nu er den der.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-01-03 00:54

In dk.edb.internet.software.browser, Christian Poulsen wrote:

> Ja, det har jeg været med til. Siden er stortset identisk i
> Explorer, Opera og Netscape. Det tog lidt tid. Men nu er den
> der.

Ja, det kan lade sig gøre :)

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-01-03 22:20

In dk.edb.internet.software.browser, Lars Stokholm wrote:

> [...]
> findes jo også broserudvidelser, som man slet ikke kan mærke
> kører. Hvis nogen kender en sådan, som løser dette problem er

Jeg snublede så selv over en (et): http://www.mathies.com/popthis
Programmet ser faktisk ret rimeligt ud, jeg har installeret det, nu
skal det bare bruges lidt i praksis.

--
Lars Stokholm

Fra : Homer

Dato : 22-01-03 22:34

Lars Stokholm wrote:

> Jeg snublede så selv over en (et): http://www.mathies.com/popthis
> Programmet ser faktisk ret rimeligt ud, jeg har installeret det, nu
> skal det bare bruges lidt i praksis.

Det vil jeg også prøve, Lars. WebWasher røg helt som ventet ud igen
efter et par dages praktisk brug. Selve programmet er lige så ustabilt
som KaZaA(!!), og man opdager ikke det crash'er, før man får
404-fejl[1], der opstår, fordi ens omkonfigurerede proxy-indstillinger
kun virker, når WebWasher er aktiv.

Ellers må man sige det virkede OK, og det var knapt så aggressivt mht.
at dræbe de popups, man selv forcerer. PanicWare's, som jeg bruger
normalt, kræver deaktivering (eller hold CTRL i bund), hvis man vil åbne
browservindue nr. 2, men dette slipper man for med WebWasher.

Stadig er ovenstående ulempe dog alt for tungtvejende. Derfor vil jeg
også prøve "Popthis".

[1] I XP bliver ikonet for både WW og K i proceslinien (nede ved uret),
selv om de allerede er lukket pga. crash. Ikonerne forsvinder først, når
man bevæger musen ned til dem.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-01-03 22:48

> [...]

> man får 404-fejl[1], der opstår, fordi ens omkonfigurerede
> proxy-indstillinger kun virker, når WebWasher er aktiv.

Ja, jeg var glad for WebWasher til at starte med (det er et pænt
stykke tid siden), det skal jeg ikke lægge skjul på. Men jeg fik også
alt for mange 404-fejl, og det blev lidt for meget. Især når grunden
ikke engang var at programmet var gået ned :) Det undrede mig en del,
så programmet røg ud med skraldet.

> Ellers må man sige det virkede OK, og det var knapt så
> aggressivt mht. at dræbe de popups, man selv forcerer.

Her har jeg testet Pop This en smule. Det lader til at man får lov
til at åbne de popups man har lyst til (det er selvfølgelig
javascriptbaserede popupvinduer der er interessante).

> PanicWare's, som jeg bruger normalt, kræver deaktivering (eller
> hold CTRL i bund), hvis man vil åbne browservindue nr. 2, men
> dette slipper man for med WebWasher.

Det er også en ret lam løsning. Sådan noget skal en popupkiller selv
kunne finde ud af. Så er det næsten (kun næsten) bedre med den slags
programmer, som skal have adressen på de sider som ikke må åbnes.

> Stadig er ovenstående ulempe dog alt for tungtvejende. Derfor
> vil jeg også prøve "Popthis".

Det skal også lige siges at det er freeware, til dem som ikke kan
overskue at skulle åbne hjemmesiden ;) Det bedste er dog IMHO at det
er en browserudvidelse, hvilket vil sige at programmet kun er aktivt
så længe Internet Explorer er åbent. Og så er det tilmed usynligt for
brugeren, men kan nås fra en menu i Internet Explorer.

--
Lars Stokholm

Fra : Homer

Dato : 22-01-03 23:20

Lars Stokholm wrote:
> In dk.edb.internet.software.browser, Homer wrote:

[Snip enighed om WebWasher's og Panicware-Popupkillerens skavanker]

> [...]
> så længe Internet Explorer er åbent. Og så er det tilmed usynligt for
> brugeren, men kan nås fra en menu i Internet Explorer.

Ja, det ser virkelig lovende ud. Har været inde på min netbanks side og
deaktivere beskyttelsen, og nu kører det bare. Alle forcerede åbninger
tillades desuden.

Eneste minus indtil videre er fra mit udgangspunkt i
news:3e2aefc5$0$212$edfadb0f@dread15.news.tele.dk: Når man har slået
resizing- og repositioning-beskyttelsen *til*, vil PopThis også bestemme
disse to parametre; det ville jeg gerne selv kunne, men det er absolut
en bagatel - det vigtigste for mig er, at diverse sider ikke ændrer
størrelsen til stadiet lige mindre end maksimeret tilstand. Og dét kan
den tilsyneladende!

Godt fundet, Lars ...

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-01-03 23:26

In dk.edb.internet.software.browser, Homer wrote:

> Ja, det ser virkelig lovende ud. Har været inde på min netbanks
> side og deaktivere beskyttelsen, og nu kører det bare. Alle
> forcerede åbninger tillades desuden.

Ja, man kan jo ikke gardere sig mod de popups som man faktisk ønsker
dukker uopfordret op.

> Eneste minus indtil videre er fra mit udgangspunkt i
> news:3e2aefc5$0$212$edfadb0f@dread15.news.tele.dk: Når man har
> slået resizing- og repositioning-beskyttelsen *til*, vil PopThis
> også bestemme disse to parametre

Hvad bestemmer den sig da til?

--
Lars Stokholm

Fra : Homer

Dato : 23-01-03 21:39

Lars Stokholm wrote:

> Hvad bestemmer den sig da til?

En størrelse, så det fylder ca. 2/3 af skærmen - placeret cirka i
centrum.

Til gengæld har den strejket på mig flere gange. Det sker når jeg vil
åbne en mængde links med [shift+venstreklik], fx. på Politiken's
forside. Efter de første 3-4 stykker blokerer den totalt for åbning af
flere. Jeg tror jeg har trykket "for hurtigt"; at den lige skal processe
de forrige først (plus eventuelle reklame-popups). Det er dog også en
bagatel, man kan vænne sig til!

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-01-03 21:53

> [...]

> hurtigt"; at den lige skal processe de forrige først (plus
> eventuelle reklame-popups). Det er dog også en bagatel, man kan

Jeg er har samme problem. Det er helt klart en bug. Lad os håbe at
det bliver ordnet, programmet er jo trods alt rimeligt ungt.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-01-03 15:19

In dk.edb.internet.software.browser, Lars Stokholm wrote:

> Jeg er har samme problem. Det er helt klart en bug. Lad os håbe
> at det bliver ordnet, programmet er jo trods alt rimeligt ungt.

Ny version 1.03, samme bug. Nu har jeg mailet til ham, så må vi se om
det giver pote. Jeg kan dog ikke forestille mig at han ikke allerede
skulle være klar over det.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-01-03 19:57

In dk.edb.internet.software.browser, Lars Stokholm wrote:

> Ny version 1.03, samme bug.

It's not a bug, it's a feature.

> Nu har jeg mailet til ham [...]

Han svarer: "Thanks for the feedback. Yes this is a current
"feature", PopThis prevents new windows for about 2 seconds after a
new page loads. I find this to be annoying sometimes myself and am
working on an alternate solution."

Det lyder jo meget rimeligt.

--
Lars Stokholm

Fra : Homer

Dato : 25-01-03 22:23

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> "feature", PopThis prevents new windows for about 2 seconds after a
> new page loads. I find this to be annoying sometimes myself and am

Ja, når han stiller det op på den måde, kan jeg da godt se anvendelsen
af det; men dels ser det ud til at resultere i en mere generel blokering
(knapt så hensigtsmæssigt), og dels burde det vel ikke være svært at
gøre denne funktion til et "flueben" i konfigurationen, når han nu selv
har tilføjet feature'n?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 25-01-03 22:31

> [...]

> anvendelsen af det; men dels ser det ud til at resultere i en
> mere generel blokering (knapt så hensigtsmæssigt)

Enig.

> og dels burde det vel ikke være svært at gøre denne funktion til
> et "flueben" i konfigurationen, når han nu selv har tilføjet
> feature'n?

Enig.

Han skriver desuden at han nok har en ny version oppe senere "i dag"
(hvilket for vores vedkommende nok nærmere er i nat eller i morgen).
Den skulle ikke have samme "feature". Lad os se.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-01-03 16:06

> [...]

> dag" (hvilket for vores vedkommende nok nærmere er i nat eller i
> morgen). Den skulle ikke have samme "feature". Lad os se.

Hmm, jeg var ved at blive sindsyg på det program. Jeg prøvede det på
tre maskiner, Windows 2000 SP3, Windows XP SP1 og en ren Windows XP.
Det virkede perfekt under Windows 2000 men blokerede for alt på begge
XP-maskiner.

Nu er jeg gået over til Proxomitron, hvis udseende skræmte mig lidt i
starten, men det kan heldigvis normaliseres. Programmet fungerer ret
godt, og kan meget mere end WebWasher. Det kører som en proxy-server,
men man kan indstille det til kun at åbne sig for den computer det
kører på. Der følger en masse filtre med, men man skal nok læse lidt
på det hvis man skal lave et selv.

--
Lars Stokholm

Fra : Thïngmand

Dato : 23-01-03 08:52

> Men indstillingen glemmes, og if. Madsens ovenstående indlæg skyldes det
> at "en eller anden side (...) vil bestemme størrelsen på
> browservinduet".

Du skal have specialprogrammer for at undgå at de laver om på din
browservindue størrelse (eller deaktivere JavaScript), men du kan med fordel
holde Ctrl nede, når du krydser vinduet ned, for at være sikker på at den
huske størrelsen til næste gang.