Måske syg kuglefisk
Fra : Cyberbar

Dato : 19-01-03 17:53

Jeg har en 8-talskugle fisk der ser ud til ikke at have det godt. Den
svømmer rundt i overfladen hele tiden. Men det foregår i mega langsomt
tempo. Er der en som måske kan fortælle, hvad der kan være galt med den. Den
har gjort sådan i 2 dage nu.
Håber at der er en som kan komme med et godt svar.

\\\\////
-(o o)-
-ooO--(_)--Ooo----------
Med venlig hilsen
Cyberbar
www.cyberbar.dk
ICQ: 32079631
----oooO
----(----)----Oooo
-----\--(------(---)
------\_)------)--/
---------------(_/

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-01-03 19:54

Det kan skyldes 2 ting, enten har fisken parasitter og der er risiko for at
fisken dør i løbet af nogle dage. Den anden ting kan være at saltbalancen
ikke er iorden. 8tals kuglefisken er en brakvandsfisk og vil gerne have lidt
salt i vandet. Du kan roligt dosere op til 0.3% salt.

Mvh

Zooline.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-01-03 20:08

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lidt
> salt i vandet. Du kan roligt dosere op til 0.3% salt.

Det kommer an på om der er andre tropiske ferskvandsfisk i, fra f.eks.
amazondeltaet og lignende. Salt dehydrerer disse fisk hvis
saltkoncentrationen er så høj som 0,3%, hvilket på længere sigt medfører
døden. Derfor er salt også effektivt mod parasitter, da de dehydreres og dør
væsentligt hurtigere end de større fisk.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-01-03 20:50

Derfor skriver jeg OP til 0.3%
Mvh
Martin Sørensen

Fra : Cyberbar

Dato : 19-01-03 22:31

Det tips vil jeg da prøve. Men da jeg er ny startet, ved jeg jo ikke så
meget. Takker mange gange.

Mvh. Cyberbar

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-01-03 23:17

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> wrote in message
> [...]
lidt
> salt i vandet. Du kan roligt dosere op til 0.3% salt.

I akvariets leksikon, står det altså at denne fisk (nogen kalder den
8-talsfisk, andre for Grøn kuglefisk) både forekommer i fersk- og brakvand.
Så de skal altså fint kunne leve uden den salttilsætningen........
Hilsen Ditte

Fra : Plesner

Dato : 19-01-03 23:35

> [...]
> 8-talsfisk, andre for Grøn kuglefisk) både forekommer i fersk- og
> brakvand. Så de skal altså fint kunne leve uden den

8-talskuglefisk hedder Tetraodon biocellatus og grøn kuglefisk hedder
Tetraodon nigroviridis. Det er altså to vidt forskellige arter. Hvad angår
førstnævnte art, så er det en god ide at vide, om den stammer fra fersk-
eller brakvand, da man således kan give den de forhold, den er vand til. Er
den fra en population, der er vant til brakvand, er det ikke sikkert, at
den synes specielt godt om at blive flyttet til rent ferskvand.

Plesner

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-01-03 23:58

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message

> [...]
> den fra en population, der er vant til brakvand, er det ikke sikkert, at
> den synes specielt godt om at blive flyttet til rent ferskvand.

Hej Plesner.
Det latinske navnet glemte jeg lige at få med, da jeg skrev de andre
kaldenavn for fisken.... I akvariets lexikon er det latinske navnet:
Tetraodon fluviatilis.... Jeg har selv haft den, og når jeg har ledt efter
info om den (med det latinske navnet), så har det været den fisken, som også
går under navnet 8-tals kuglefisk, som har dukket op i søgemotoren :)
Men du har selvfølgelig helt ret i at en fisk som er vand til brakvand, nok
ikke lige synes det er sagen at blive flyttet til ferskvand - og vice
versa...... :)
Hilsen Ditte

Fra : Plesner

Dato : 20-01-03 07:24

> Det latinske navnet glemte jeg lige at få med, da jeg skrev de andre
> kaldenavn for fisken.... I akvariets lexikon er det latinske navnet:
> Tetraodon fluviatilis....

Kender den godt, men den er ingen af delene, og i øvrigt betydeligt
mindre egnet til hold i ferskvand, da det er en art, som lever i brak- og
saltvand - og som desuden bliver 17-20 cm.

> Jeg har selv haft den, og når jeg har ledt
> efter info om den (med det latinske navnet), så har det været den
> fisken, som også går under navnet 8-tals kuglefisk, som har dukket op
> i søgemotoren :)

Hmmm.... Prøv at kigge på http://puffernet.tripod.com/species.html

(Et fremragende sted på nettet, hvis man vil vide lidt om kuglefisk) Her
kan du se, at den under ingen omstændigheder kan kaldes 8-talskuglefisk.
Den hedder også grøn kuglefisk eller grønplettet kuglefisk. Her er endnu
et eksempel på, at man bør bruge de lainske navne, da populærnavnene
langt fra altid er entydige.

> Men du har selvfølgelig helt ret i at en fisk som er
> vand til brakvand, nok ikke lige synes det er sagen at blive flyttet
> til ferskvand - og vice versa...... :)

Nu tvivler jeg på, at det er T. fluviatilis, cyberbar spørger om - der er
i hvert fald ikke meget 8-tal over den, men hvis det er den, så forstår
jeg det godt, da denne art IKKE har det godt i ferskvand i modsætning til
T. biocelatus og T. nigroviridis.

Plesner

Fra : Cyberbar

Dato : 20-01-03 07:38

Har lige kigget på den side som Plesner snakkede om.
http://puffernet.tripod.com/species.html Og min kuglefisk er en (T.
biocelatus) jeg har 2 stk. Men den ene, svømmer meget langsomt rundt i
overfladen. Hvad kan der være galt med den ?

Mvh. Cyberbar

Fra : Plesner

Dato : 20-01-03 16:19

> [...]
> biocelatus) jeg har 2 stk. Men den ene, svømmer meget langsomt rundt i
> overfladen. Hvad kan der være galt med den ?

Slog lige efter i det jeg mener er BOGEN om ferskvands- og
brakvandskuglefisk (Die Kugelfische des Süß- und Brackwassers af Dr.
Klaus Ebert fra forlaget Aqualog). Her står der følgende tekst, som kunne
være interessant i denne sammenhæng (frit oversat):

Brakvandskuglefisk viser tegn på ubehag ved hold i rent ferskvand når
vandkvaliteten falder, mens andre beboere i akvariet ikke viser tegn på
ændringer. Alarmsignaler er mindre aktivitet (ofte står fisken med halen
foldet ud til siden, mens farverne bliver mindre klare) samtidig med at
øjnene synker ind i øjenhulerne. Hvis vandkvaliteten ikke hurtigt
forbedres (vandskifte og tilsætning af salt), dør fisken i løbet af få
dage.

Andetsteds i bogen står der, at brakvandskuglefisk er ekstremt følsomme
overfor nitrat i ferskvand, mens de kan tåle meget store mængder af samme
stof, hvis de holdes i saltvand.

Man kunne gætte på, at din ene kuglefisk er lidt mere sart end den anden
måske ? Der er jo ingen garanti for, at de stammer samme sted fra eller
at de har den samme tolerance overfor ferskvand ?

Håber at det kan hjælpe dig lidt.

Plesner

Fra : Cyberbar

Dato : 20-01-03 16:53

Hej Plesner

Takker for dit svart, men nu er det sket *S* Min ene kuglefisk er død. SNØFT
SNØFT Du har sikkert ret i det du skriver, den anden kuglefisk lever i
bedste velgående.

Mvh. Jan Hansen

Fra : Plesner

Dato : 20-01-03 20:06

> Takker for dit svart, men nu er det sket *S* Min ene kuglefisk er død.
> SNØFT SNØFT Du har sikkert ret i det du skriver, den anden kuglefisk
> lever i bedste velgående.

Kondolerer...

Hvor har du fundet omtalte art - og hvor længe er det siden ?

Plesner

Fra : Cyberbar

Dato : 20-01-03 22:22

Fandt den i Odense, og jeg har haft den lidt over 3 uger.