Konstant DL/UL?
Fra : Martin Kær

Dato : 19-01-03 12:47

Jeg oplever at min pc som er udstyret med Win XP er begyndt på at køre
konstant DownLoad/UpLoad... Hhv. ca 5,5 Kb/sec og 8-10 Kb/sec...

Det er ikke et program jeg selv har startet, men hvis jeg kigger i Joblisten
under Processer finder jeg ikke mindre end 5 SVCHOST.EXE-processer, hvoraf
det tilsyneladende kun er den éne som rører på sig...
Den bruger ca. 15-25% af system-ressourcerne og når jeg lukker den, bliver
der totalt ro på linjen, forstået således at der ikke længere er ind- og
udgående-trafik (DL/UL)...

Håber nogen har et bud som kan hjælpe mig af med problemet, for jeg er ikke
tryg ved at skulle lukke SVCHOST hver gang jeg genstarter, da jeg har
erfaret at der faktisk er mange programmer som afhænger af det...

På forhånd tak

-MK

P.S.: Er krydspostet mellem "dk.edb.system.ms-windows" og "dk.edb.sikkerhed"

Fra : Alex Holst

Dato : 19-01-03 12:54

"Martin Kær" <avatar_dk@hotmail.com> wrote:
> Jeg oplever at min pc som er udstyret med Win XP er begyndt på at køre
> konstant DownLoad/UpLoad... Hhv. ca 5,5 Kb/sec og 8-10 Kb/sec...

Har du delt mapper paa din maskine?

Fra : Anders Lund

Dato : 19-01-03 14:25

Martin Kær wrote:
> [...]
> er ikke tryg ved at skulle lukke SVCHOST hver gang jeg genstarter, da
> jeg har erfaret at der faktisk er mange programmer som afhænger af

Prøv at kigge med Active Ports:
http://www.webattack.com/get/activeports.shtml

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : F.Larsen

Dato : 19-01-03 15:20

"Martin Kær" <avatar_dk@hotmail.com> wrote in message
> Jeg oplever at min pc som er udstyret med Win XP er begyndt på at køre
> konstant DownLoad/UpLoad... Hhv. ca 5,5 Kb/sec og 8-10 Kb/sec...

Et hurtig bud: du har enabled automatic download og der er kommet en ny
patch til WinXP ?
Anden mulighed er spyware ... (se link nedenfor)
det kan undre at du "uploader" ... hvilket kunne indikere at din amaskine
måske er kompromiteret ...

PS: Jeg har 4 stks SVCHOST kørende så det er ikke unormalt i sig selv

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Spyware/

Fra : Morten Isaksen

Dato : 19-01-03 13:42

> [...]

> der totalt ro på linjen, forstået således at der ikke længere er ind- og

Har du slået "Automatic Update" til? Hvad med IIS?
Prøv at finde ud af hvilken type trafik det er. Det kan gøres med et sniffer
program. Ethereal er udemærket og gratis.

/Morten

Fra : Anders S.

Dato : 19-01-03 17:56

> [...]
> tryg ved at skulle lukke SVCHOST hver gang jeg genstarter, da jeg har
> erfaret at der faktisk er mange programmer som afhænger af det...

SVCHOST er en del af windows så den er ok.

KLIP
fra http://www.igknighttec.com/Windows/WindowsXP/svchost_exe.php
What is SVCHOST.EXE?

Svchost.exe is just an easy name to say. What this means is that you have
services running from dynamic-link libraries (DLLs). The Svchost.exe file is
located in the %SystemRoot%\System32 folder. At startup, Svchost.exe checks
the services portion of the registry to construct a list of services that it
needs to load. There can be multiple instances of Svchost.exe running at the
same time.

Each Svchost.exe session can contain a grouping of services, so that
separate services can be run depending on how and where Svchost.exe is
started. This allows for better control and debugging.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-01-03 18:39

On Sun, 19 Jan 2003 17:55:33 +0100, "Anders S."
<webmaster@remove.sikker-surf.dk> wrote:

> SVCHOST er en del af windows så den er ok.

Det er noget sludder.

For det første kan SVCHOST bruges til at starte snart sagt hvad
som helst (inkl. al tænkelig 'ond' software), og for det andet,
er man lige lovlig godtroende[1], hvis man mener, der ikke er
noget i Windows selv, der kan misbruges.

Hvis man vil have lidt mere indsigt i, hvad SVCHOST laver på en
given maskine, kan man bruge TASKLIST /SVC fra kommandolinien.

NETSTAT -ANO og TASKLIST /SVC er faktisk en fin kombination.

-A
[1] Faktisk må man have levet under en sten.
--
http://www.hojmark.org/