MySQL brugere
Fra : Per Rønne

Dato : 19-01-03 14:13

Jeg har downloaded MySQL 3.23.54a og installeret den [den kom i en, så
det var let nok].

Jeg kan dog ikke få den til at virke rigtigt, når jeg vil oprette en
ekstra bruger. Jeg kan ikke skabe en ny database, ja ikke engang en ny
tabel, selv om jeg ikke har nogen problemer så længe jeg logger ind i
databasen som root.

Jeg synes ellers at jeg i manualen kan se at der skal bruges følgende
kommando:

mysql> grant all privileges on mysql to per@localhost
-> with grant option;

- idet jeg ikke finder nogen grund til at isætte:
-> identified by <something>

Hvad gør jeg galt?

Den er installeret under MacOS X 10.2.3, en BSD UNIX.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Torben Nielsen

Dato : 19-01-03 21:42

Har du opdateret databasens interne "grant table" ved at køre:
mysqladmin update ??

Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-03 05:21

Torben Nielsen <dsl86441@vip.cybercity.dk> wrote:

> Har du opdateret databasens interne "grant table" ved at køre:
> mysqladmin update ??

Nej, og forsøger jeg bliver resultatet således:

Last login: Sun Jan 19 04:50:56 on console
Welcome to Darwin!
[G4] per% mysqladmin update
mysqladmin: Unknown command: 'update'
[G4] per% su root
Password:
[G4:/Users/per] per# mysqladmin --password=xerxes update
mysqladmin: Unknown command: 'update'
[G4:/Users/per] per#

Fra : Torben Nielsen

Dato : 20-01-03 09:16

Ups, jeg huskede forket

Kommandoen hedder

mysqladmin reload

og ikke

mysqladmin update

Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-03 20:50

Torben Nielsen <dsl86441@vip.cybercity.dk> wrote:

> Ups, jeg huskede forket
>
> Kommandoen hedder
>
> mysqladmin reload

[G4] per% mysql --user=root --password=xerxes
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 8 to server version: 3.23.54

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> grant all privileges on * to per@localhost with grant option;
Query OK, 0 rows affected (0.02 sec)

mysql> grant all privileges on * to per@"%" with grant option;
Query OK, 0 rows affected (0.01 sec)

mysql> \q
Bye
[G4] per% mysqladmin --user=root --password=xerxes reload
[G4] per% whoami
per
[G4] per% mysql
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 11 to server version: 3.23.54

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> use testDB
Reading table information for completion of table and column names
You can turn off this feature to get a quicker startup with -A

Database changed
mysql> create table abe (c char);
Query OK, 0 rows affected (0.02 sec)

mysql> insert into abe values ('a');
Query OK, 1 row affected (0.01 sec)

mysql> select * from abe;
+------+
| c |
+------+
| a |
+------+
1 row in set (0.01 sec)

mysql>

Så nu virkede den .

Og jeg går ud fra at »all privileges« også inkluderer - alt. Lige som
»root«.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-01-03 23:19

On Mon, 20 Jan 2003 20:49:30 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>[G4] per% mysql --user=root --password=xerxes

Nok ikke smart at bringe sit password her...

> [...]
>Reading table information for completion of table and column names
>You can turn off this feature to get a quicker startup with -A

<klip>

>Så nu virkede den .

Du skal lige være opmærksom på at iflg.
http://www.mysql.com/doc/en/Default_privileges.html

så har alle brugere som standard ret til at tilgå databaser hvis navn
starter med 'test' eller 'test_'. Også selv om de ikke er blevet
oprettet som mySQL-brugere.

>Og jeg går ud fra at »all privileges« også inkluderer - alt. Lige som
>»root«.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-03 05:45

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>
> så har alle brugere som standard ret til at tilgå databaser hvis navn
> starter med 'test' eller 'test_'. Også selv om de ikke er blevet

Det er nu ikke helt hvad jeg læser:

An anonymous user is created that can do anything with databases that
have a name of 'test' or starting with 'test_' . Connections must be
made from the local host. This means any local user can connect without
a password and be treated as the anonymous user.

Startes mysql uden angivense af bruger [--user=xxxx] så bruges som
default UNIX-brugeren:

[G4] per% su postgres
Password:
su: Sorry
[G4] per% su jens
Password:
[G4:/Users/per] jens% cd
[G4] jens% whoami
jens
[G4] jens% mysql
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 12 to server version: 3.23.54

[...]

mysql> \s
--------------
mysql Ver 11.18 Distrib 3.23.54, for apple-darwin6.3 (powerpc)

Connection id: 12
Current database: testDB
Current user: per@localhost
Current pager: stdout
Using outfile: ''
Server version: 3.23.54
Protocol version: 10
Connection: Localhost via UNIX socket
Client characterset: latin1
Server characterset: latin1
UNIX socket: /tmp/mysql.sock
Uptime: 2 days 1 hour 36 min 40 sec

Threads: 1 Questions: 42 Slow queries: 0 Opens: 18 Flush tables: 1
Open tables: 2 Queries per second avg: 0.000
--------------
===============
Åbenbart ikke alligevel?
===============
mysql> \q
Bye
[G4] jens% mysql --user=jens
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 13 to server version: 3.23.54

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> use testDB
ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'testDB'
mysql> \s
--------------
mysql Ver 11.18 Distrib 3.23.54, for apple-darwin6.3 (powerpc)

Connection id: 13
Current database:
Current user: jens@localhost
[...]
Uptime: 2 days 1 hour 37 min 40 sec

Threads: 1 Questions: 45 Slow queries: 0 Opens: 18 Flush tables: 1
Open tables: 2 Queries per second avg: 0.000
--------------

mysql>

===============
Det passer jo ikke helt med hvad du skrev?

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-03 00:55

wrote:

>[G4] per% mysql --user=root --password=xerxes

Håber du laver dit password om

Selvom det er på localhost - så er der sikkert en eller anden "smart"
hacker der prøver alligevel, og måske får kontrol - who knows

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-03 05:45

Martin <> wrote:

> Håber du laver dit password om

Jeg skal blot se hvad MySQL kan klare, og i øvrigt er min maskine ikke i
dag tilgængelig udefra [skal dog have talt med CyberCity om hvorfor].
Løsenet er naturligvis ændret her .

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 19-01-03 23:19

On Sun, 19 Jan 2003 14:12:59 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Hvad gør jeg galt?

Husker du en "flush privileges"?

/Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-03 05:22

Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> wrote:

> Husker du en "flush privileges"?

Jeg er ikke med? Jeg er vant til Oracle, og har også erfaringer med
PostgreSQL [som virker uden problemer].

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 20-01-03 17:41

On Mon, 20 Jan 2003 05:21:37 +0100, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Jeg er ikke med? Jeg er vant til Oracle, og har også erfaringer med
>PostgreSQL [som virker uden problemer].

Man skal have lavet en flush privileges før eventuelle nye brugere,
ændringer en brugers rettigheder etc. effektueres.
http://www.mysql.com/doc/en/Adding_users.html

Efter din grant laver du blot denne:
mysql> FLUSH PRIVILEGES;

/Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-03 20:50

> [...]

> Man skal have lavet en flush privileges før eventuelle nye brugere,
> ændringer en brugers rettigheder etc. effektueres.

mysql> \s
--------------
mysql Ver 11.18 Distrib 3.23.54, for apple-darwin6.3 (powerpc)

Connection id: 11
[...]
Uptime: 1 day 17 hours 7 min 4 sec

Threads: 1 Questions: 34 Slow queries: 0 Opens: 18 Flush tables: 1
Open tables: 2 Queries per second avg: 0.000
--------------

mysql> flush privileges;
ERROR 1045: Access denied for user: 'per@localhost' (Using password: NO)
mysql>

Det ser ud til at »grant all privileges to <user> with grant option«
ikke giver ret til »flush privileges«?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-01-03 23:07

On Mon, 20 Jan 2003 17:41:22 +0100, Jesper Juul-Mortensen
<na@na.invalid> wrote:

>Man skal have lavet en flush privileges før eventuelle nye brugere,
>ændringer en brugers rettigheder etc. effektueres.
> [...]

FLUSH PRIVILEGES; er ikke nødvendig når man bruger GRANT/REVOKE. Det er
kun hvis man bruger INSERT til at oprette brugere direkte i de relevante
tabeller.