qmail-scanner og RAV antivirus
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 18-01-03 21:16

Jeg har installeret qmail-scanner til bl.a. at benytte RAV antivirus.
RAV antivirus kører fint nok, når jeg kører den for sig selv, men når
jeg tester qmail-scanner med det medfølgende testscript i [qmail-scanner
tar-udpak-sti]/contrib/test_installation -doit, får jeg følgende besked:

setting QMAILQUEUE to /var/qmail/bin/qmail-scanner-queue.pl for this
test...
setting QMAILQUEUE to /usr/bin/qmail-scanner-queue.pl for this test...

Sending standard test message - no viruses...
X-Qmail-Scanner-1.15:[mail.hosttown.dk104292059442414192] corrupt or
unknown Ravlin scanner/resource problems - exit status 30
qmail-inject: fatal: qq temporary problem (#4.3.0)
Bad error. qmail-inject died

Jeg har ikke set på fejlen med qmail-inject endnu, men jeg går ud fra,
at det er RAV antivirus, det først går galt med. Jeg kan i man-opslaget
for ravav se, at exit status 30 betyder 'Engine error'. Det jeg ikke kan
forstå er, hvad det nu betyder, når RAV virker fint nok for sig selv.
Jeg har prøvet at køre RAV med nøjagtig samme options, som qmail-scanner
bruger, og det giver ingen fejlmeddelelser.
Det er hvad man i min bog kalder temmelig mystisk, men mon ikke der er
nogle af de temmelig mange meget-mere-garvede-end-mig Linux-hajer her,
der ved, hvad det drejer sig om?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Max Andersen

Dato : 18-01-03 23:28

qq?

Er det ikke en softlimit memoryfejl? prøv at ændre 4000000 til 7000000
istedet i øhhh, hvad var det nu for en fil.....

http://qmail-scanner.sourceforge.net/FAQ.php#resources

se under resource issues

Max

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-01-03 22:45

Max Andersen wrote:
> [...]
>
> Er det ikke en softlimit memoryfejl? prøv at ændre 4000000 til 7000000
> istedet i øhhh, hvad var det nu for en fil.....

klip..

Har prøvet nu uden resultat, jeg kan blive ved med at skrue op for
memory uden at scanneren kommer til at virke. Når jeg har fået skruet op
til at vist niveau holder qmail simpelthen op med at behandle mails.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Max Andersen

Dato : 19-01-03 22:53

"Thomas Arildsen" <tari00@REMOVETHIS.kom.auc.dk> wrote in message

Så prøv med f-prot scanneren, bare for at være sikker..... man kan sagtens
have flere scannere installeret samtidig med qmail-scanner

http://www.f-prot.com/download/getfplinfree.html

Det kan være at RAV har specielle memorykrav. Jeg har nemlig qmail kørende
her uden problemer med f-prot.

Og så vælg kun at kalde fprot i første omgang...

Max [3400 Hillerød]

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 19-01-03 23:00

Max Andersen wrote:
> [...]
> her uden problemer med f-prot.
>
> Og så vælg kun at kalde fprot i første omgang...

Den kører fint nok med F-Prot nu. Jeg tror bare, jeg holder mig til det
så. Men tak for rådene.

Mvh. Thomas Arildsen