MS Windows
briani 27239
2 CD-Rom'er under '98 ?
Fra : Jacob Strue[9000]

Dato : 19-01-03 00:18

Hejsa.

Jeg sidder med et problem der undrer mig en del. Min fars Gamle 300 MHz
computer skal have installeret en brænder. Han har i forvejen en 40 Gb
Harddisk og et alm 52x CD-rom drev. Når jeg har tilsluttet Brænderen og
sørget for at den sidder som Master og CD-Rommen som Slave på samme kabel
tænder jeg computren. I bios booter computeren fint og finder de 3 enheder
perfekt. Prim. master: Harddisk, Sec. Master: ATAPI CDROM, Sec. Slave: ATAPI
CDROM. Win98 (1st edition) booter op og jeg går ind i "denne computer" hvor
jeg kun har ikoner for Floppy samt Harddisk (Drev C:) UNDERLIGT!

Jeg tager Brænderen fra og booter windows igen. Så har jeg tingene som de
skal være: Harddisk, Floppy og CD-ROM(ikke brænderen den er taget fra)

Jeg skifter opsætningen igen så jeg ikke har CD-ROM i, men i stedet Brænder,
Harddisk og Floppy. Når jeg når ind i windows har jeg stadig ikke Brænderen
installeret?? den er ok i bios men ikke når jeg når ind i windows???
Hvorfor??

Det er altså sådan at jeg overhovedet ikke på noget tidspunkt har set min
brænder inde i windows, og er den installeret SAMTIDTG med CD-rommen kan jeg
ikke se NOGEN af dem?? men godt finde CD-ROM drevet hvis brænderen ikke er
sluttet til?

Desuden får jeg en fejlmelding i Enhedshåndtering og en IDE-kontroller der
ikke fungerer korrekt når BÅDE brænder og cd-rom er sat i....

Please Help me!!!

På forhåndt tak.

Jacob
<remove NOSPAM to reply>

Fra : Villy Jensen

Dato : 19-01-03 08:06

> [...]
hvor
> jeg kun har ikoner for Floppy samt Harddisk (Drev C:) UNDERLIGT!

"Nogengange kan CDR og CDRW ikke forliges på samme IDE port..."

Flyt kabler så du har:
Primær controller: HD som master og CDR som slave
(Slave (CDR) skal helst tilsluttes det MIDTERSTE stik på IDE-kablet)
(Slave CDR skal 'jumpes' til SLAVE (midterste jumpersetting, "S"))

Sekundær controller: Brænder som master
(Master CDRW skal 'jumpes' til MASTER (jumpersetting, "M"))

Så bør CMOS detektere drevene korrekt og du har den bedste
mulige transmissionsvej mellem HD og CDRW og mellem CDR
og CDRW.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jacob Strue[9000]

Dato : 19-01-03 12:13

Jeg er med på hvad du mener Villy ang. at sætte systemet op på en anden måde
end den nuværende, problemet er bare at Win ikke finder Brænderen uanset
hvordan den er sat til. Dvs. at selv om jeg KUN har sat brænderen i, så
siger win at der ikke er noget CD-drev i pc'en. Jeg har forsøgt med Harddisk
som Prim. Master, og Brænder som Sec. Master, og ikke andre enheder
tilsluttet systemet. Det giver resultat i BIOS som genkender enhederne
perfekt, men der sker ikke noget når jeg når ind i Windows???

Hvad er der galt?

Fra : Steen

Dato : 19-01-03 14:05

har du checket om jumperen på cd og brænder sidder ens når nøjes med
at skifte dem med hinanden?

slave/master

prøv at bruge de to stik på idekablet der er frie til drev, og skifte
fra det ene til det andet.

sæt evt. harddisk og cd på sit kabel og brænderen alene.

hvis du gør det skal cd være slave og brænder master

Fra : anus ansen

Dato : 19-01-03 16:53

hej jacob
hvis det er en ny brænder så ville jeg gå ned og få den bytted da det kunne
tyde på den er defekt eller måske kan det være at du mangler en 4 i1 driver
( kommer an på hvilket bundkort du har ) ved du om den har virked hvis det
er en brugt altså du kan også prøve den i en anden pcèr
mvh
anus