Et stort hurra og et spørgsmål om systemvæ~
Fra : AO

Dato : 18-01-03 13:19

Nu er det endeligt slut med Windows. Jeg er endeligt
permanent emigreret til pingvin-land (RH8 for tiden)...
Så jeg kan ikke dy mig for at lade et hurra gjalde :D

Nå, men jeg mangler nogle alternativer til et værktøj jeg
brugte på windows.

En filmonitor. Nogle fyre (SystemInternals) har lavet et
ret sejt værktøj til Windows, som on the fly lister alle
læsninger og skrivninger til og fra filer. Noget i den
stil kunne jeg godt tænke mig til Linux, så man kan se
hvor i systemet der er aktivitet når man laver et eller
andet. Rart til at lære tingene at kende.

/ao

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 18-01-03 13:30

AO wrote:

> [...]
> hvor i systemet der er aktivitet når man laver et eller
> andet. Rart til at lære tingene at kende.

SVJV findes der ikke noget tilsvarende på linux. Men du kan
prøve kommandoen 'lsof' der viser alle åbne filer i systemet.
Du kan også kigge i katalogerne /proc/[0-9]*/fd, der for hver
process rummer de filer, processen har åbne. Du skal være
root for at bruge begge metoder.

-Claus

Fra : Lars Henriksen

Dato : 18-01-03 14:27

AO wrote:
> [...]
> hvor i systemet der er aktivitet når man laver et eller
> andet. Rart til at lære tingene at kende.

lsof?

'man lsof'

/Lars

Fra : AO