Netværk mellem bolig og værksted 500 meter~
Fra : Helge Duif

Dato : 17-01-03 20:04

Hej...

Er der nogen, der ved, hvordan man nemmest/billigst laver en
netværksforbindelse mellem hjemmet og et værksted, der ligger ca. 500 m væk.

Begge PC'er har installeret Windows XP.

Internetbehovet er meget lille og behovet for at udnytte forbindelsen er
heller ikke så stort, måske ca. ½ time om dagen, så ADSL og antennenettet er
nok lidt overdrevet, idet disse skal installeres begge steder og koster kr.
4-5.000,- om året pr. stk.

Er der nogen, der har et godt forslag, evt. egne erfaringer....???

Jeg har tænkt på noget med modem eller ISDN eller måske findes der en helt
3. løsning.....???

mvh. Helge Duif

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 17-01-03 20:48

On Fri, 17 Jan 2003 20:03:30 +0100, "Helge Duif"
<helgeduif@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>nok lidt overdrevet, idet disse skal installeres begge steder og koster kr.

Altså kun en netværksforbindelse for at bruge internettet?

>Er der nogen, der har et godt forslag, evt. egne erfaringer....???

>Jeg har tænkt på noget med modem eller ISDN eller måske findes der en helt
>3. løsning.....???

ISDN med en router i begge ender er et fint valg.

Hvis du allerede har en (ubrugt) lokal-telefonlinie, var en
IDSL-router måske noget (modem-modem bare digitalt som ISDN). Det kan
fint køre på et alm teletrådpar, med 128kbps.

For du vil nok ikke til at grave et fiberkabel ned, når det nu kun er
internet, så er en ADSL nok meget billigere...

--

/Dan MOrtensen

Fra : Helge Duif

Dato : 20-01-03 22:53

Hej igen og tak for de hurtige svar.....

Er der nogen der vil være flink og uddybe det...., for det lyder som om, at
det
lige nøjagtigt er den løsning jeg har ledt efter.....???

Der er ISDN i værkstedet og således en ledig linie. Skal jeg også have ISDN
derhjemme...? Jeg går ud fra, at der skal være et modem til hver computer,
men skal det være et specielt modem, ved du evt. hvor man kan købe det...??
Skal modemet tilsluttes COM-porten eller LAN...?? Findes den nødvendige
software allerede i Windows XP eller skal jeg have noget specielt software.

mvh. Helge Duif

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 21-01-03 23:27

On Mon, 20 Jan 2003 22:53:09 +0100, "Helge Duif"
<helgeduif@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>lige nøjagtigt er den løsning jeg har ledt efter.....???
>
>Der er ISDN i værkstedet og således en ledig linie. Skal jeg også have ISDN

Ja, så kan du få PC'en til at ringe op til den anden IDSN.

>Jeg går ud fra, at der skal være et modem til hver computer,

Ja.

>men skal det være et specielt modem, ved du evt. hvor man kan købe det...??

Næ en alm. ISDN T/A (Terminal adapter, det hedder ikke modem, når det
er ISDN)

>Skal modemet tilsluttes COM-porten eller LAN...??

Hvis du laver det som dial-up (begge PC'er er tilsluttet en T/A og
agerer server for den anden, så COMport.

Ellers kan du købe to routere, som selv åbner/lukker linien, når der
er trafik til "den anden ende". De er noget dyrere.

> Findes den nødvendige
>software allerede i Windows XP eller skal jeg have noget specielt software.
XP burde kunne klare det med T/A'er. Router-konfiguratione er
"selvkørende".

--

/Dan MOrtensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-01-03 01:38

On Fri, 17 Jan 2003 20:47:58 +0100, Dan MOrtensen
<dd@bagggesen.tld> wrote:

> Hvis du allerede har en (ubrugt) lokal-telefonlinie, var en
> IDSL-router måske noget (modem-modem bare digitalt som ISDN). Det kan
> fint køre på et alm teletrådpar, med 128kbps.

Smartere ville det nok være med g.shdsl, der giver 2,3 Mbps.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mads Bahrt

Dato : 17-01-03 22:47

Helge Duif wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, der har et godt forslag, evt. egne erfaringer....???
>
> Jeg har tænkt på noget med modem eller ISDN eller måske findes der en helt

Hvis du kan se fra det ene sted til det andet, er der mulighed for at en
trådløs forbindelse kunne virke. Du skal dog nok satse på at lave det
v.h.a. antenner (evt. retningsbestemte) på tagene. Samlet set vil dette
kunne laves for i omegnen af 5000 kr., men så har du også en permanent
og hurtig forbindelse, der i modsætning til ADSL'en ikke medfører faste
udgifter.

MVH
Mads

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-01-03 22:36

"Helge Duif" <helgeduif@wanadoo.dk> wrote in

> [...]
> antennenettet er nok lidt overdrevet, idet disse skal installeres
> begge steder og koster kr. 4-5.000,- om året pr. stk.

Hvis du kan lægge et parsnoet kabel (telefonkabel) mellem de to bygninger,
så kan du faktisk bruge gode gammeldags 56K modemer, det ene som sender og
det andet som modtager.

Der skal fifles med AT-kommandoer (Hayes kommander) så de to modemer giver
pokker i at der mangler klartone, men det skulle kunne lade sig gøre.

Fordelen er naturligvis prisen og at du ikke skal betale telefonregning,
ulempen er at det er langsomt og at der skal være et kabel.

Mvh. NKJensen

Fra : Nick

Dato : 23-01-03 10:40

"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fordelen er naturligvis prisen og at du ikke skal betale telefonregning,
> ulempen er at det er langsomt og at der skal være et kabel.

Eller et fiber. Og så 2 fiber-NIC eller 2 alm. NIC med et par konvertere.
Kan gøres for et rimeligt beløb.

/Nick

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 27-01-03 21:04

"Nick" <nick@danbit.dk> wrote in news:b0od9i$pj7$1@sunsite.dk:

> "Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> skrev i en meddelelse
>
> Eller et fiber. Og så 2 fiber-NIC eller 2 alm. NIC med et par
> konvertere. Kan gøres for et rimeligt beløb.

Jeg har set at fiber-PDS konvertere er blevet billige (under 1000 kr/stk),
men hvad koster fiber til udendørs brug per meter (ca. tal)?