VBscript tutorial
Fra : Morten

Dato : 17-01-03 19:16

Hej derude...

Hvor kan jeg finde et godt tutorial til VBscript som er up-to-date?

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-01-03 20:05

"Morten" <mb_dk@get2net.dk> wrote

<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vbstutor.asp>

--
Jakob Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-01-03 20:19

Morten wrote in <hHXV9.38669$Hl6.4552360@news010.worldonline.dk>:
> Hvor kan jeg finde et godt tutorial til VBscript som er up-to-date?

Hvis du skal bruge det til generelle hjemmesider (og ikke til fx. intranet,
hvor du ved at alle bruger et bestemt OS og en bestemt browser), så vil jeg
fraråde dig at bruge vbscript. Da du tilsyneladende ikke i forvejen kan
lave vbscript vinder du ikke noget med det. Kig i stedet for på ecmascript
(javascript), det kommer du meget længere med.

Jeg har skrevet dette i en anden sammenhæng:

VBS should generally be avoided in public HTML-pages. They will only work
on Windows-machines, and in my experience Javascript is more often avaible,
even if you only count Windows-machines.
As a clientside scripting-language for HTML, it is basically the same as
Javascript. The biggest differences is the syntax, and the fact that
Javascrip is more often available. As a side-note, I know no sane
situations, where VBS is availble, but Javascript isn't.
The big advantage with VBS is this: If you know Visual Basic, but not
Javascript (or another language with a similar syntax (e.g. Java, C, C+,
PHP...)), it is easier to learn VBS than Javascript.

( http://myplace.dk/tools/clientinfo/?extra=1 )

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-01-03 13:16

Niels Andersen wrote in <BGYV9.38698$Hl6.4559758@news010.worldonline.dk>:

On Friday 17 January 2003 23:34, Morten wrote:
(i en email, sikkert ved en fejl)
> Ja det er jo meget godt, men nu er det sådan at jeg er i fuld gang med
> ASP/VBscript, atlså serverside, og det går faktisk rigtigt godt.

OK. Som tidligere nævnt har vbscript den ene fordel. Altså hvis man kan det
i forvejen, så kan det være lettere at bruge.

> Er det ikke besværligt at skulle kombinere ASP/VBscript serverside med
> Javascript/clientside?

Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig at det skulle have nogen sammenhæng.

> Understøtter de fleste browser ikke også VBscript?

Jeg ved ikke hvor mange det er, men jeg kan da gentage mig selv lidt: Alle
stedet hvor VBscript er tilgængeligt, er Javascript det også. Jeg kender i
hvert fald ikke til nogen situationer hvor kun vbscript er tilgængeligt,
medmindre man bevidst vælger at det skal være sådan.

> Jeg mener - Microsoft har vel efterhånden også monopol på dette område...

Jeg tror nu det er en ganske midlertidig ting. Men ellers: Hvorfor kun lave
hjemmesider til 90%, i stedet for at tage 100%?
Lad dog være med at straffe folk, bare fordi de ikke bruger
Microsoft-produkter.
I den virkelige verden vælger du vel heller ikke venner eller kunder ud fra
om de spiser hytteost eller sådan noget.

Jeg kender kun to undskyldninger for at bruge vbscript på hjemmesider:

1) Det er til intranet-brug, og man ved at alle klienterne understøtter
vbscript, og vil blive ved med det, *og* det giver nogle fordele der kan
spare meget tid (og dermed nok også penge)

2) Man er god til vbscript men kender intet til javascript *og* man er
doven.

Men det er bare mine meninger, og det er bare et råd. Gør du bare som det
passer dig.
Men kræves der vbscript for at bruge din side, så skal den være *meget* god
(noget i stil med at jeg kan øge mine indtægter betydeligt ved at bruge
den), før du får *mig* som bruger. (Fordi det er så besværligt at bruge
IE.)

Fra : Stig Nygaard

Dato : 18-01-03 14:31

Hej

Niels Andersen wrote:
> [...]

Overhovedet ikke.

Det er *kun* Internet Explorer som understøtter VBScript (og vistnok
også kun i Windows-versionerne?). "Alle" browsere understøtter JavaScript.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Morten

Dato : 18-01-03 16:26

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote:
> Det er *kun* Internet Explorer som understøtter VBScript (og vistnok
> også kun i Windows-versionerne?). "Alle" browsere understøtter JavaScript.

Okay jeg bøjer mig. Jeg tjeckede lige Microsoft's egne homepage og de bruger
også javescript. Kan I så sige mig hvor jeg kan finde et godt javascript
tutorial?

/Morten

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-01-03 17:51